Värmlandsvagnen? Kyllingekärran?

Allvarligt talat tycker jag inte det har någon större betydelse vilka källor jag haft, frågan var om någon här kunde verifera informationen.

Vilket jag kan anse är gjort då det tydligen inte är helt underhållsfritt med aluminiumgolv...
 
Men jag är mer nyfiken på hur de som konstruerar hästtransporter tänker när de använder aluminium i transporter och hur de resonerar med tanke på de där med korrosion. Ämnet i sig intresserar mig icke. Dessutom svarade du inte på frågan.

Lovisaelenora - det anser du bevisat baserat på vadå? Baserat på att aluminium kan korrogera i kontakt med andra metaller? Det beror ju helt på hur transporten är konstruerad isf och det har ingen svarat på.

Om de som säljer hästtransporter visste om att aluminiumgolv måste underhållas ligger det väl i deras intesse att informera om det. Jag har själv ett släp med aluminumgolv och vill gärna veta på vilket sätt det ska underhållas för att inte, ja vadå spricka? , men jag har inte fått några svar än tycker jag.
 
Jag anser det klarlagt att aluminiumgolv inte här så underhållsfritt som det av många (främst säljare) förespeglas vara. Ofta får man höra att så länge man har aluminiumgolv slipper man ö h t bry sig, det kan inte hända något med dessa. Hur olika transporter är konstruerade får nog varje agent svara på, det är nog ingen härinne som sitter på fullständig information inom området.

De som säljer hästtransporter är nog INTE intresserad av den här debatten. Så länge de inte lämnar vilseledande information kan de inte lastas för egenskaper hos aluminium. Eftersom jag står i begrepp att byta släp har jag haft många intressanta diskussioner om vad välja, hittills har glasfibersläp gått bort, nu ser det ut som även aluminiumgolv går bort.
 
Ja det hörde jag att du sa men inte h u r du fått det klarlagt eller varför aluminium inte skulle vara bra och det är den informationen jag vill ha. Om du nu har information om att dessa golv måste undehållas, och framförallt h u r, får du gärna avslöja det eftersom jag inte tycker att nån här verifierat nånting.

Om ett antal aluminiumgolv skulle börja braka ihop så är det knappast god reklam för konstruktören så jag hävdar att det visst ligger i deras intresse att informera om att golven måste underhållas - om de nu måste det.
 
Du får givetvis göra precis hur du vill med ditt val av transport. Helt klart är dock att alla material har för- och nackdelar, fördelen med glasfiber och aluminium är ju att fukttåligheten är hög och vikten är låg jämfört med stål och plyfa. Sen finns det nackdelar, priset är en, korroderingsproblemen när man har olika materialtyper är en annan, sprickbildning i glasfiber är ytterligare ett problem i ett annars relativt starkt material.

Jag kan inte se någon anledning att inte välja det ena eller andra generellt, däremot finns det mer eller mindre lyckade konstruktioner som man kanske bör undvika.

Lycka till med ditt val!
 
Mailade Boj som lämnar 15 års garanti på sina aluminiumgolv om det gäller på både material och konstruktion. Frågade även om de anser aluminiumgolv vara underhållsfria. Återstår att se om jag får svar.

Mitt eget släp är köpt privat så jag har missat försäljarknepen.
 
Har bekanta som bl a har åkeri och därigenom vet en del om lyckade och mindre lyckade konstruktioner. Dessa referenser har jag haft god nytta av när jag gått igenom olika transportmärken och deras lösningar. Andra nyttiga synpunkter har jag fått från en kille som jämte lantbruksmaskiner även reparerar hästtransporter. Vi har t ex diskuterat hur han hade löst en ev. reparation av ett aluminiumgolv (inte alls, det får jag i s f lämna vidare – frågan är till vem och vilket pris). Intressanta diskussioner har också uppstått när man konfronterat återförsäljare av hästtransporter med denna ”underhandsinformation”. Jag anser inte att jag har någon plikt att lämna ut mina vänners namn i den här diskussionen.

Jag menar att i den här tråden har det framkommit att det faktiskt kan förekomma konstruktioner (”aluminium, speciellt problematiskt är det att det där två olika material som t ex stål och aluminium används i samma konstruktion”). Det anser jag vara ett bra argument att ta upp när det blir dags att köpa nytt släp. Har min tilltänkta leverantör löst det här problemet?

Det finns en hel del lösningar som för 10 år sedan var heta försäljningsargument, nu har det visat sig att det inte alltid är en fördel. Säljarna försvarar produkten med att konstruktionen förändrats och den nya produkten är utan detta problem. Försäljningssiffran påverkas inte nämnvärt, däremot värdet för den som för 10 år sedan investerade i vad de trodde var en jättefiffig grej. Jag menar därför att en hög försäljning idag inte behöver vara dålig reklam om 10 år – då har förutsättningarna förändrats och produkten är fortfarande i ropet.

Som konsument föredrar jag att ta reda på grundfakta innan jag gör en investering, hellre än att i efterhand upptäcka att det kanske inte var så finurligt som försäljningsargumentet gjorde gällande.
 
Namn är ointressant men jag försöker undvika att lyssna på jag mötte Lassiehistorier.

Jag har själv inte hört nån som har fått skador på sitt aluminiumgolv men om de finns vill jag gärna veta hur och varför eftersom jag har ett sånt golv själv.

Underhållsfritt betyder just att det inte behöver underhållas - inte att det inte kan bli skadat. Det må bli en dyrare reparation än ett trägolv men skador på trägolv är å andra sidan vanligare. Jag tycker ändå inte jag sett nåt som talar för att det skulle vara sämre med ett aluminiumgolv jämfört med trä.

Jag har haft Boj i 20 år och alltid varit nöjd så jag hoppas mitt golv inte kommer ställa till problem. Min nya har inga finesser jämfört med den gamla förutom just golvet.
 
Ärligt talat tar jag inget jag hör på omvägar som en absolut sanning, däremot som ett bra diskussionsunderlag (”jag har hört att…. – stämmer det?”) Jag lyssnar ALLTID på ”jag mötte Lassie-historierer, jag har fått otroligt mycket information genom att fråga t ex säljare om det ligger någon sanning i det jag hört. I nästan alla fall får jag veta något annat (om inte ursprungspåståendet stämmer) (”nä, det har jag inte hört, däremot är det faktiskt så att …..”).

Är jag på en verkstad där jag vet eller ser att de utför reparationer på grejor som ligger inom mina intresseområden frågar jag alltid vad de brukar få in, vad som är ovanligt men har hänt och jag får reda på massor. Det är en källa av visdom att ösa ur… De som inte har problem har ju inga negativa erfarenheter att visa upp, säljare är sällan måna att visa upp svagheter hos sina produkter.

Underhållsfritt innebär för många (självklart inte alla) att man inte behöver se över det, inte hålla ett vakande öga – helt enkelt att man kan strunta i det. Vilket ju sällan är med sanningen överensstämmande.

För mig är aluminiumgolv helt klart en nackdel, jag har plyfa gratis och det tar 45 minuter att byta hemma på gårdsplanen. Det är lätt även för en lekman (undertecknad) att kontrollera eventuell materialförsvagning. Men tycke och smak ska man som bekant inte jämföra/diskutera… Det finns för- och nackdelar med allt. Hade jag haft tillgång till någon som reparerar båtar hade jag säkert tyckt att glasfibersläp var att föredra före traditionell plyfa som väggmaterial.
 
Ja har du plyfa gratis och kan byta själv så är det väl inget att fundera på.

Boj ringde upp! De har gummi imellan för att undvika galvaniska strömmar och de har 5 mm. golv. Enligt honom har de haft ett enda golv som pajat pga av att det var felsvetsat, nu svetsade dom inte längre utan hade breda skivor. Kändes rätt bra att höra att de tänkt på aluminiums ev. svagheter även om han var partisk. Han hävdade att det var underhållsfritt men att allt hänger på konstruktionen.

Företagsekonomiskt är det bättre med trägolv förstås eftersom de ofta måste bytas efter 6-10 år och alla har inte möjlighet att göra det själv. Själv är jag fortfarande på aluminiumsidan.
 
bättre me aluminiumgolv efter som de inte kan ruttna ??!
trägolv lär ju ruttna efter nåra år?
 
Om du läser vår diskussion får du för- och nackdelar med respektive golv. Jag föredrar plyfa för att det är lättare att kontrollera status på, samt billigare att byta (även om man betalar för plyfa är aluminiumgolvet dyrare). Trägolvet å sin sida har kortare livslängd. Ett par inlägg, läs hela diskussionen och bilda dig en egen uppfattning, för vissa är det bättre med aluminium, andra föredrar trä.
 
Mailsvar från Boj:
"Hej !
Vi använder en speciall legering till våra aluminiumgolv. Aluminiumgolvet kommer inte i beröring med annnat material. De första aluminiumvagnarna gjordes 1972 och dessa är intakta fortfarande, hur länge de är det vet vi ej med säkerhet men dessa 32 år är vi säkra på.
Hälsningar
Tommy Persson
VD"

Jag har haft både trägolv och aluminium och har inte haft problem med nåt av dom. Min gamla vagn var från 1989 och trägolvet var fortfarande i perfekt skick när jag sålde den i år.
 
Har aldrig hört något illa om Värmlandsvagnen. Det dåliga rykte den har kanske finns i andra delar av landet. Här i värmland finns det inte i alla fall. De värmlandsvagnar jag kört har inte varit skramliga utan legat fint på vägen. Boggin är suverän att köra.
 
Jag lånar min grannes gröns boggie värmlandsvagn. Den är suverän att dra med och har aldrig varit något problem med. Så illa som du beskriver transporterna så låter det som om du pratar om något helt annat för mig. Jag har bara positiva erfarenheter av dessa släp.
 
Nää, VV har inget bra rykte i Värmland heller, iaf inte i mina kretsar av hobby, rid och travfolk, känner 1 som hyr VV (eftersom det är nära och billigt), resten har Ume eller Boj (eftersom vi har en ny aktiv försäljare i stan).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp