Värmlandsvagnen? Kyllingekärran?

Jag funderade först på att köpa en ett par år gammal värmlandsvagn. När jag såg att folk skrev i sina Värmalandsvagnsannonser att golvet nyligen var bytt - på ca 5 år gamla vagnar :eek:, så bestämde jag mig för att jag skulle ha aluminiumgolv på mitt släp!
 
Jag hade trägolv i min gamla vagn som var en -89 och det golvet var aldrig bytt men fortfarande fräscht när jag sålde den i år. Det var en Boj.
 
Visst finns det många hästtransporter med trägolv som är i utmärkt skick :). Ang värmlandsvagnen så resonerade jag som så, att efter att ha läst åtskilliga annonser på så pass nya vagnar där golvet var bytt, så blev jag mycket tveksam till denna vagn.
 
Men nu börjar ju diskussionerna poppa upp gällande aluminiumgolvens hållbarhet. När golvet är förbrukat - vad händer då? Det är ju inte ett oändlighetsgolv, och i de fall jag har hört har det varit svårt/omöjligt att göra något åt ett skadat aluminumgolv.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
vi har en boogie värmlands och är helnöjda med den! den är jättebra. den är billig och funkar som den ska. vi har inte stött på några problem ännu. Visst har den inte massa extra grejer som tex boj och andra liknande har, men det funkar bra för oss. dessutom är det en bra vikt som man måste tänka på när man har en såpass tung bil som vi har. Boj och såna funkar inte särskilt bra då. Kyllingekärran har jag inga erfarenheter av. Har dock kompisar som har varit nöjda med den. Dock frös någon av hasparna(heter det verkligen så? minns inte vilken heller :crazy:) vilket inte var allt för kul.

En nackdel dock är att vissa lite kortare människor har svårt att stänga den övre luckan där bak. själv är jag nästan 1,70 och jag når precis att stänga den.

Huntress - släp man hyr är (nästan) aldrig bra. Vi har alltid haft problem med hyrsläp, så det är ingen bra jämförelse. Inte om du frågar mig och många med mig som jag känner.
 
Nu skriver jag bara det som ingen annan tagit upp, skillnaden på BOMMARNA, speciellt bak. VVs bommar är som gjorda för att både häst och människa ska kunna skada sig vid lastning/urlastning, läskiga krokar och 'knövlig' fastsättning. Då är Kylinges extremt bra i jämförelse. Sedan är jag inte särdeles förtjust i taken på någon av kärrorna, jag vill att det ska vara isolerat tak, inte bara plastkåpa.
 
Huntress - släp man hyr är (nästan) aldrig bra. Vi har alltid haft problem med hyrsläp, så det är ingen bra jämförelse. Inte om du frågar mig och många med mig som jag känner.

Hur kan det då komma sig att de dåliga "hyrsläpen" endast är Värmlandsvagnar? Allihop har varit riktigt skräp, trots att de allihop bara har varit max 1,5 år gamla (gröna boggies).
Den nyaste vagnen var bara några månader!! Och vi hyr både från uthyrningsföretag och från privatperson (stallägaren) och det är ingen skillnad.
För tillfället så hyr jag en värmlandsvagn varje/varannan vecka då det inte finns så mycket annat att välja på för tillfället, men skulle definitivt inte hyra den om det fanns andra alternativ. Nä, skulle inte rekommendera någon att hyra eller köpa Värmlandsvagn...! :crazy:

Däremot - Startrailers som vi hyr är helt outstanding!! :bow: :bow: :bow: Fantastiska fina vagnar med genomtänkta detaljer. Skulle själv vilja ha en X300 med panikbommar (panikbommar finns nog inte som tillbehör till Startrailer, men drömma kan man ju! :D)

Det här är bara mina erfarenheter, men mina åsikter om Värmlandsvagnen delar jag med många som jag känner!!

Mvh Huntress :)
 
Nu skriver jag bara det som ingen annan tagit upp, skillnaden på BOMMARNA, speciellt bak. VVs bommar är som gjorda för att både häst och människa ska kunna skada sig vid lastning/urlastning, läskiga krokar och 'knövlig' fastsättning. Då är Kylinges extremt bra i jämförelse.

Håller verkligen med dig på den här punkten - det är ett stort minus för Värmlandsvagnarna!

På de transporter som vi har hyrt är dessutom bommen fram "hel" och man måste flytta mellanväggen och krångla om man ska ställa om den. Eftersom att den är hel så kan man heller inte transportera ponny och stor häst samtidigt - då blir frambommen antingen för hög eller för låg! :mad: :crazy:
Jag har bara hyrt gröna nyare boggies, så jag vet inte om det gäller alla Värmlandsvagnarna, de äldre vita tex.
("Delad" bom, dvs som man kan ställa in höjd på individuellt för varje häst kanske finns som tillbehör? Har ingen koll på det) :)

Mvh Huntress :)
 
förra gången vi var iväg så tryckte sig C-ponnyn under bakbommen när andra ponnyn skulle lastas.. jag fick panik och skulle få upp bommen så hon inte bröt ryggen men de satt fast. och jag klämde fingret rejält, ponnyn däremot klarade sig utan en ändaste skråma tack och lov! detta var värlandsvagnen..
 
Jo, det vet man väl inte riktigt vad som händer när aluminiumgolvet är förbrukat - om det blir förbrukat innan resten av vagnen är slut? Det kanske är någon annan som är bättre på detta än jag?? :confused:

Boj har ju 15 års garanti på golvet och när jag frågade försäljaren ang denna garanti sa han att de aldrig varit med om att något golv gått sönder. Nu har jag inte riktigt koll på hur länge de har tillverkat släp med aluminiumgolv, men golvet är ju ihopgjutet (eller hur det nu var) med själva ramen på transporten så det går ju inte sönder i första taget.

Förlåt att jag gled ifrån ämnet lite... :crazy:
 
jo och de va den vassa kanten ja skärde mej på..
hela bommen blev förstörd också. den blev sne så den går inte att använda.
tycker de är dåligt att man inte kan sänka bommen bak.
 
Femton år tycker inte jag är särskilt långt tid. Det är ju i princip de som tillverkades 1990 - snart nog i alla fall.

De "kunniga" som jag pratat med har varit väldigt skeptiska till aluminiumgolv då hästpiss och vägsalt kan ställa till en hel del (enligt de källor jag har i alla fall). Och just detta att golvet i de flesta fall är integrerat direkt med ramen innebär ju att hela släpet är förbrukat när golvet börjar svikta...

Är golvgarantin dessutom i paritet med rostskyddsgarantin för bilar (d v s rosten måste gått helt igenom inom den angivna tiden för att garantin ska gå in) är garantin inte vatten värd. Skulle i så fall bara täcka rena fabrikationsfel.
 
Självfallet rostar inte aluminium, men det är inte heller särskilt motståndskraftigt om man ska tro de källor jag pratat med...
 
Nä, eftersom rost vanligtvis innebär järnoxid så lär väl det vara svårt att få till på aluminium.

Däremot korroderar aluminium, speciellt problematiskt är det att det där två olika material som t ex stål och aluminium används i samma konstruktion. Detta kallas för galvanisk korrosion och är ett elektrokemiskt fenomen. Om två olika metaller kommer i kontakt med varandra och det finns fukt och syre mellan dem så startar en strömkälla. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential är minst 0,05 Volt. Ju högre potentialskillnaden är ju fortare börjar den oädlaste metallen "rosta", flytta över till den ädlare metallen.

I mitt Ifor Williams som har aluminiumgolv är det löst med gummipackningar mellan golv och ram (som är gjord i galvat stål).

Golvet är för övrigt gjort i form av ca 5 cm breda durkprofiler så om någon del skulle bli skadad så verkar det gå att byta den skadade biten. Har dock inte närmare undersökt hur det går till.
 
Du kanske skulle ta och avslöja dom där källorna om dom ska bli trovärdiga? Motståndskraftigt mot vadå? Du tog bara upp salt och urin.

alfa460 - ehhh, vad du sa var att det måste vara ett skydd mellan golv och stålram för att inte aluminium ska korrogera i kontakt med galvat stål? Elektrokemiska fenomen är inte min starka sida. Jag ska skicka din text till Boj och se vad de säger.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 250
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp