Bukefalos 28 år!

Värnplikt

Vill trycka extra på just detta. För det är ju framförallt på grund av olika typer av konflikter inom landet människor flyr.

Knapplån.
Jag kan förstå känslan av att inte vilja strida. Men om alla tänker likadant? Vem ska då försvara vårat samhälle? Även staten är uppbyggd av anställda människor. Vi är landet, mer än marken vi går på. Tror man inte på välfärdssamhället vi lever i, den frihet och de rättigheter vi har så är väl det en sak. Tror man på det så innebär ju rättigheter också skyldigheter.

Jo... Å andra sidan är vi ju idag fria att välja att inte vilja försvara friheten. Man kan ju vilja dra nytta av välfärden idag utan att ha en tanke på att försvara den. Dvs att man tänker sig att om vi blir angripna så antingen flyttar man till ett annat fritt land eller inordnar sig under angriparens vilja.
 
Jo... Å andra sidan är vi ju idag fria att välja att inte vilja försvara friheten. Man kan ju vilja dra nytta av välfärden idag utan att ha en tanke på att försvara den. Dvs att man tänker sig att om vi blir angripna så antingen flyttar man till ett annat fritt land eller inordnar sig under angriparens vilja.
Precis, men då får man också vars beredd på att den frihet som man frivilligt släppte, inte blir kvar i någon form alls.
 
Igen, logisk kullerbytta. Frihet genom att inte vara fri.

Men kanske är hela iden om mänsklig rättighet till frihet från väpnad konflikt bara är en bluff.

För övrigt så är inte flyktingkriterierna för att få stanna i sverige (om än temporärt) att det ska vara krig i landet och fara för ens liv OCH det ska vara kasst styre. Direkt fara för ens liv räcker.

Därför undrar jag varför en del här dömer den egna befolkningen här hårdare än vad dels sveriges flyktinglagar i stort gör, dels direkt för att man välkomnar flyktingar undan krig.

Vilket land som helst blir olidligt eländigt i krig, jag är ytterst tveksam att sverige skulle vara så mycket bättre i krig än ex-vis Syrien. Eller för all del England under andra världskriget, då det bombades i städerna rätt ordentligt. Oavsett hur trevligt det var innan, och efter.

Jag kan inte förebrå någon att vilja hellre fly än illa fäkta när bomberna faller. Det är skitenkelt att vara kaxig nu, för det kostar inget.
 
Jag dömer ingen. Det är klart att man ska vara fri att fly om man anser att det är det bästa alternativet och man har möjligheten. Däremot anser jag att Sverige är värt att försvara. Jag gillar bland annat vår välfärd och vår frihet. För det är jag beredd att ta till vapen. Jag hoppas på att så många ställer sig bredvid mig att mitt motstånd blir något värt.

När det inte finns något sätt att försvara sig realistiskt, när den egna regimen bombar bostadsområden och utländska terrorförband härjar i landet - ja då är det dags att fly. Där befinner sig t ex Syrien. Jag tror inte att det är en realistisk bedömning att Sverige skulle hamna i den typen av konflikt.
 
Om dock sverige i krig låser in den egna befolkningen i landet, då är det inte mycket kvar av alla "värderingar" kvar att försvara, som ex.vis individens frihet att bestämma över sitt liv.
Jag tror att det blir omvärlden som låser möjligheten att fly.
Att det helt enkelt inte kommer att finnas någon plats att ta vägen till som inte är indraget i konflikten.
Så oavsett åt vilket håll som man springer så kommer man att förväntas delta i eländet.
 
Men kanske är hela iden om mänsklig rättighet till frihet från väpnad konflikt bara är en bluff.
Ja det är den.
Det kommer alltid någon girig typ och ställer till det.
Vilket land som helst blir olidligt eländigt i krig, jag är ytterst tveksam att sverige skulle vara så mycket bättre i krig än ex-vis Syrien.
Antagligen inte.
Men de har någon annanstans att fly till.
Detta eftersom att konflikten liksom håller sig där den är.
Jag kan inte förebrå någon att vilja hellre fly än illa fäkta när bomberna faller.
Det kommer antagligen inte att finnas någon plats att fly till.
Vilket är ett problem om man planerar på att det skulle vara lösningen.
 
Att som Sol tro att Världen utanför kommer att se ut som den gör i dag om Sverige blir angripet är i mina ögon ett naivt önsketänkande.
Fienden, helt klart Ryssland är inget alternativ att fly till den dagen.
NATO kommer att kräva att man ställer upp på deras sida.
Möjligtvis så kan Kina eller Thailand vara ett alternativ.
Men det är tveksamt om de tar emot och de är dessutom inga fria demokratier.
Australien kan vara lugnt men de tar definitivt inte emot.
Dessa platser var inte heller något av Sol´s alternativ utan där så stannade det inom NATO.
 
Att som Sol tro att Världen utanför kommer att se ut som den gör i dag om Sverige blir angripet är i mina ögon ett naivt önsketänkande.
Fienden, helt klart Ryssland är inget alternativ att fly till den dagen.
NATO kommer att kräva att man ställer upp på deras sida.
Möjligtvis så kan Kina eller Thailand vara ett alternativ.
Men det är tveksamt om de tar emot och de är dessutom inga fria demokratier.
Australien kan vara lugnt men de tar definitivt inte emot.
Dessa platser var inte heller något av Sol´s alternativ utan där så stannade det inom NATO.

Fast nu går du skilja på saker och ting. Jag nämnde alternativ att flytta till inte för att för att fly krig utan för att hjälpa mina barn undan värnplikt om det behövs.

Skulle krig utbryta är jag nog inte så jäkla kräsen. Då skulle det inte handla om att flytta för att jobba och studera utan om att fly och söka asyl. Jäkligt stor skillnad.

Sedan tror du att hela världen kommer stå i brand och det får du ju gärna tro. Jag är inte synsk.
 
Sedan tror du att hela världen kommer stå i brand och det får du ju gärna tro.
Jag tror inte att Sverige kommer att vara intressant för främmande makt ur ett annat perspektiv än det.
Antingen så bryter helvetet lös när Ryssland invaderar Sverige eller så invaderar Ryssland Sverige för att helvetet har brutit loss.
 
Som barn till flyktingar från Hitler, så blir det svårt för mig att tro att det är så lätt att "flytta" när väl krisen kommer. Det var många som inte förstod i tid, vad som riskerade att hända när Hitler, Mussolini, Franco m.fl. medlöpare började dominera i Europa.
Något som håller på att hända igen, fast naturligtvis på ett annorlunda sätt. Vi ser Putin både skramla med vapen och använda dem, vi har Orban i Ungern som stryper fri och rättigheter och försöker sätta sig över landets grundlag, och en tydlig antidemokratisk kantring i Polen, Kroatien, Tjeckien m.fl. länder...

Ska man flytta, för att undvika repression eller eventuellt anfall på Sverige, så gäller det att göra det i mycket god tid.
Annars är risken väldigt stor att man helt enkelt inte får visum, uppehållstillstånd eller ens rent fysiskt kan resa alls. Resan, kan innebära ungefär de risker som tas av dem som i undermånliga fartyg korsar medelhavet idag, eller som smuggelgods i en container eller liknande.

USA är inte något "snällt" land vad avser att ta emot flyktingar. Har man däremot ett ordnat jobb, så kan man få resa dit, men det finns ingen som helst garanti att man får stanna längre än en viss tid. Det är heller inte självklart vilka rättigheter en medföljande familj har.

Sverige av i dag, är på den relativa skalan, ett demokratiskt land, med stora friheter för individen, förhållandevis jämställt, med relativt lite korruption, och med ett stort mått av yttrandefrihet.
Visst, det finns naturligtvis en massa brister om man jämför med ett utopia, men det är rätt bra på den internationella skalan...

Det man försvarar är på intet sätt kungen eller territoriet i sig, utan vår öppna demokrati, vår möjlighet att t.ex. diskutera eventuell värnplikt, och att våra barn ska få leva i trygghet i en öppen demokrati.

Den mest demokratiska försvarsformen av våldskaraktär, är en värnpliktsarmé i en gediget demokratisk stat som Sverige, där plikten är lika för alla.

Sverige är värt att försvara, alltså är värnpliktsutbildning bra för Sverige, även om det inskränker individens frihet under en kort period av ungdomen.
 
Det var ypperligt formulerat @skogaliten , även om jag inte håller med om den allmänna värnplikten, och inte heller att den inskränker individens frihet bara under en kort period - den känns som saksamma på det stora hela. Det är tvånget att stanna och slåss med sitt liv som insats, vare sig man vill eller inte. Det är en väldigt stor inskränkning i ens frihet, även om den är bara latent.
 
Senast ändrad:
Jag hade fått för mig att det enbart var mönstringen som skulle bli obligatorisk, men det är alltså så att allmän värnplikt ska återinföras?
 
Jag hade fått för mig att det enbart var mönstringen som skulle bli obligatorisk, men det är alltså så att allmän värnplikt ska återinföras?
Plikten kommer att återinföras, dock kommer den inte att innebära att alla kallas.
Men de som kallas kommer att bli tvungna.

Det har beslutats på demokratisk väg i demokratin Sverige.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 782
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp