Bukefalos 28 år!

Värnplikt

@Sol

Jag skulle inte heller delta i de stridande försvarstrupperna, och döda fiendesoldater. Det är däremot svårt för mig att förstå hur man inte tänker sig att hjälpa det samhälle man lever i att fungera, genom att delta i civilförsvaret.

Och kommer det till kritan, dvs omedelbar fara för person i närheten, så både kan jag hantera vapen (vann mina grupper i prickskytte med Mauser och kpist) och skulle göra det. Även om jag skulle försöka undvika att hamna i skottlinjen.

Att fly är en sak. Men att bara låta bli att hjälpa till? Det finns massor av saker att hjälpa till med för att få dina medmänniskor att överleva.

Det är på något sätt höjden av egoism.

Du har svårt att förstå att man hellre väljer att fly med sin familj än att stanna och riskera deras liv? Ja, jag kan nog inte få dig att förstå det. Det är alla gånger mitt förstahandsval. Sedan kan jag också hantera skjutvapen och jag skulle ta till dödlig våld om det krävdes för att rädda min familj. Det finns människor jag skulle dö för, men det finns inget land jag skulle dö för.
 
Är det just Sverige du inte vill försvara eller tycker du rent generellt att det är någon annans jobb att försvara landet du bor i? Du får ursäkta frågorna, som verkligen inte är kritik; jag är bara genuint nyfiken på hur du resonerar.

Jag förstår ditt resonemang om barnens säkerhet, det tror jag att alla föräldrar gör. Men man kan också tänka sig att en flykt till Kanada eller någon annanstans blir omöjlig om kriget bryter ut och att vi alla då tvingas att vara kvar. Och ett krig här behöver ju inte innebära att vi skulle hamna i samma situation som Syrien, alla krig ser inte ut så. I många fall är risken vid en flykt större än att stanna kvar. Ukraina är nog ett sådant exempel.

Som jag skrev tidigare, det finns människor jag skulle dö för men inte ett land jag skulle dö eller offra min familj för.

Jag kräver inte att någon ska försvara det land jag bor i. Jag önskar och hoppas att alla verkar för att krig inte ska bryta ut, men jag kräver verkligen inte att någon ska offra sig för att rädda något land.
 
Jag föddes här. Vad du tycker om det bryr jag mig inte om.
Att du inte bryr dig om vad jag tycker har jag förstått.
Men vad staten bestämmer blir lika fullt tvungen att underkasta dig om du vill ha statens skydd mot allsköns fasor.
De människor som flyr hit pga. av krig och alltså inte stannar och försvarar sina hemländer, säger du detsamma till dem?
De har ett problem med att deras stat inte skyddar dem mot fasor, så de flyr sin stat som hotar att skada dem.

Det är olika då där inte finns någon omhändertagande stat att försvara.
 
De har ett problem med att deras stat inte skyddar dem mot fasor, så de flyr sin stat som hotar att skada dem.

Det är olika då där inte finns någon omhändertagande stat att försvara.

Och om jag anser att staten inte skyddar sina medborgare genom att tvinga ut sin befolkning i strid? Då menar jag att jag har rätt att göra vad jag kan för att undvika att min familj ska tvingas ut i just detta.
 
Varför är det så mycket mer ok att fly från ett krig nån annanstans, men inte här?
Ett krig som det inte finns någon stat som tar hand om befolkningen måste man fly från.
Det är enda sättet att överleva.
Är inte det ens ansvar att göra sitt land till mindre skit?
Jo men för att kunna göra det så måste man först överleva.
Man får helt enkelt leva i exil tills att det blir möjligt.
 
Och om jag anser att staten inte skyddar sina medborgare genom att tvinga ut sin befolkning i strid? Då menar jag att jag har rätt att göra vad jag kan för att undvika att min familj ska tvingas ut i just detta.
Och jag menar att du har uppfattat hur världen fungera väldigt fel.
Det kommer inte att fungera som du tror, men det kommer du att märka då.
 
Jag kräver inte att någon ska försvara det land jag bor i. Jag önskar och hoppas att alla verkar för att krig inte ska bryta ut, men jag kräver verkligen inte att någon ska offra sig för att rädda något land.
Som jag ser det handlar det inte så mycket om att försvara landet utan mer om att försvara det sätt vi lever på i landet. Vår yttrandefrihet. Pressfrihet. Vår frihet att välja, eller välja bort, de religioner vi vill. Att tala, och lära våra barn, de språk vi vill. Att resa dit vi vill och bo där vi vill. Sådana saker - och det är inte självklarheter i alla länder, långt därifrån. Länder i vår närhet (Ryssland, Turkiet, Ungern, Polen, Österrike...) inskränker exempelvis pressfriheten bit för bit, steg för steg.
 
Fast jag ser det som en logisk kullerbytta. Man skyddar inte "sitt sätt att leva" genom att potentiellt sätta livet till. Inga döda hurrar över pressfrihet, så vitt jag vet.

Jo men för att kunna göra det så måste man först överleva.
Man får helt enkelt leva i exil tills att det blir möjligt.

För att kunna leva i det samhälle som man ska beskydda så bör man ha överlevt, också.

Vill man ha en omhändertagande stat får man göra en. Eller ska någon komma och göra det åt en, med en armé? Var du inte just emot att "någon annan" skulle försvara ens rättigheter, medans man själv i exil? Eller är du för? Jag får i varje fall inte ihop det.

Givetvis är inte alla krig lika. Snarare, alla krig blir olika, man vet inte vad man har förrann det är här.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Lite OT men, tittar man på andra länder är de en del som faktiskt söker asyl i Sverige pga allmän värnplikt även om de sällan beviljas. De jag känner till är ffa Ryssland, Israel och Turkiet. Eritreaner beviljas men där är värnplikten något speciellt eftersom du tjänstgör så länge staten vill att du tjänstgör dvs, vissa har varit där i tio år eller längre + att de behandlas fruktansvärt, är gratis arbetskraft och fängslas om de protesterar eller bara, tja, vill åka hem till familjen.

Ryssarna vill inte skickas att strida - var Tjetjenen numera Ukraina och Syrien. Och de behandlas också med en otrolig penalism som resulterat i ett antal dödsfall.

En väns bröder, de har alla algeriska föräldrar men är födda i Sverige, kan inte hälsa på sin släkt i Algeriet. De har dubbelt medborgarskap, inget val eftersom tydligen alla med algeriska fäder får de automatiskt vid födseln, och de kommer tas direkt på flygplatsen och skickas att göra värnplikt. Så visst, jag kan förstå varför vissa flyttar utomlands istället för att göra värnplikt.

Nu säger jag absolut inte att Sveriges föreslagna värnplikt är jämförbar med de länderna, men jag tycker att det är alltför svart och vitt att fördöma @Sol för hens vilja att flytta till ett annat land pga sina barn, istället för att försvara 'fädernelandet'.

Jag tycker väl också att det blir lite väl mycket av, ja jag kan inte göra värnplikt pga av ålder, fysiska förutsättningar osv (vilket skulle stoppa mig också ;)) men yngre generationen måste göra det. Handen på hjärtat, hur många av de som har barn, skulle vilja att de kallades in till militären - alltså inte vård, logistisk eller liknande utan stridsförband - om det utbryter väpnad konflikt i Sverige?

Jag vet ärligt inte om jag skulle välja att stanna eller försöka fly till ett annat land. Ett val som de som kommer hit som flyktingar faktiskt har gjort och varför just de kommer att strida för att inte tvingas på flykt igen.

Men av vad som händer i Syrien idag skulle hända i Sverige är det tveksamt om jag skulle stanna. Om någon spränger först SÖS och sedan Karolinska med några veckors mellanrum, jag riskerar livet om jag inte är klädd på ett särskilt vis, död åt alla H&M konsumenter! Och den manliga delen av familjen riskerar att försvinna utan spår, då vette fasiken.

Om ryssen skulle komma är det inte för att utplåna Sverige och svenskarna utan mer neutralt, dvs, pga strategisk behov. Så chansen att de skulle släpa män från sina sängar för avrättning och att yngre män skulle försvinna spårlöst är därför relativt liten. Vad som händer kvinnor är mer osäkert, som vi alla vet är våldtäkt och övergrepp mot just kvinnor inte ovanligt i krig och konflikter.

But Wars and Justice have far different laws
And worhthless acts are often done quite well
The rascal’s shots are better than his cause
And I was hit and hit again and fell.


Heinrich Hiene
 
Att göra värnplikt är inte att riskera livet.
Krig är att riskera livet.
Om vi hamnar i krig så är det antagligen krig i resten av världen också, så då hjälper det inte att fly.
För det finns inget säkert ställe att fly till.

Kan jag vara klarare?

Jo faktiskt men du kanske missade det inlägget? Det var dock inte främst det jag avsåg utan att det med allmän värnplikt följer att de som genomfört den kan tvingas ut. Även ut i strid.
 
Att göra värnplikt är inte att riskera livet.
Krig är att riskera livet.
Om vi hamnar i krig så är det antagligen krig i resten av världen också, så då hjälper det inte att fly.
För det finns inget säkert ställe att fly till.

Kan jag vara klarare?

Ja, du kan verkligen vara klarare.
När man har gjort väpnad värnplikt så blir man krigsplacerad.
När man är krigsplacerad och blir inkallad, då får man vackert infinna sig där eller så blir man en desertör.
Går man militärutbildningen så har man frivilligt avsagt sig att få lagligt fly en väpnad konflikt.
Går man militärutbildningen för att man har blivit tvingad till det, då har staten tagit ifrån en rätten att fly i händelse av krig.
Förstår du än?

Det är i just av händelse av krig, som vi har värnplikt, inte sant? Då får man också räkna med värnpliktens konsekvenser vid krig. A leder till B.

Sen vilka länder du tror hamnar i krig när de väl gör, det kan jag inte bry mig om för det har du verkligen noll belägg för. Så förutsägbart är det inte.
 
Handen på hjärtat, hur många av de som har barn, skulle vilja att de kallades in till militären - alltså inte vård, logistisk eller liknande utan stridsförband - om det utbryter väpnad konflikt i Sverige?
Jag är stolt mamma till en soldat.
Min sambo var reservofficer.
Jag anser att vår livsstil är värd att försvara och har därför även för egen del gjort en militär utbildning.
Det kommer aldrig att bli så enkelt som att Svenskar kan fly någon annanstans.
Då det den dagen som det brinner kommer att vara lugnast just här.
Alternativt inte vara möjligt att ta sig härifrån.

Vi kommer inte att hamna i lokala konflikter av typen Eritrea, Ukraina eller Syrien.
Utan det kommer att handla om hot utifrån.
 
Vid krig kommer en allmän mobilisering att genomföras. Då tvingas alla ut i någon form av tjänstgöring.
Ja även vi som officiellt är "avställda" eller innehar annan typ av tjänst, det finns lämplig placering för alla oavsett kompetens eller inte och det finns en plan för snabbutbildning, den som tror något annat är bra naiv. Den dan när det brakar lös på allvar kan ju folk försöka fly landet, då fastnar dom i tullfiltret som från den dagen hanteras av militär personal. Att fly innan det är för sent, ja lycka till, då kan dom som planerar det dra direkt för det kan ske om ett årtionde, nästa år, om en vecka eller om en timma. Endast den som kan skåda in i framtiden VET.
 
Jag är stolt mamma till en soldat.
Min sambo var reservofficer.
Jag anser att vår livsstil är värd att försvara och har därför även för egen del gjort en militär utbildning.
Det kommer aldrig att bli så enkelt som att Svenskar kan fly någon annanstans.
Då det den dagen som det brinner kommer att vara lugnast just här.
Alternativt inte vara möjligt att ta sig härifrån.

Vi kommer inte att hamna i lokala konflikter av typen Eritrea, Ukraina eller Syrien.
Utan det kommer att handla om hot utifrån.

Men det är lite det som är poängen. Din son och man har frivilligt valt att tjänstgöra inom militären. För din son är det hans karriär?

Om allmän värnplikt återinförs kommer de som inkallas inte ha något val. Det är valfriheten det handlar om. Uppenbarligen har militären inte lyckats göra att jobba där tillräckligt attraktivt vilket resulterat i en brist på arbetskraft. Gör jobb/karriären tillräckligt attraktiv så kommer det inte att finnas någon brist.

Jag tror dessutom på att i första hand ge ungdomar möjligheten att göra värnplikt och utvärderar om det täcker behovet. Om det inte gör det, ja då får man kanske gå vidare.

Som jag sagt tidigare, jag är helhjärtat för att ungdomar ska få utbildning i krishantering, specialkompetens som tex teknik, vård osv. Gärna i samarbete med myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Och att under tiden man gör civilplikt så kan man skickas till situationer där samhället behöver göra en insats, tex vid skogsbränderna förra sommarn, Gudrun och Per. Eller när det snöade så kraftigt att människor blev insnöade och förlorade elen under flera dagar.

Däremot klassisk värnplikt, nja, inte så säker på att det är något jag vill ha tillbaka.
 
Ja även vi som officiellt är "avställda" eller innehar annan typ av tjänst, det finns lämplig placering för alla oavsett kompetens eller inte och det finns en plan för snabbutbildning, den som tror något annat är bra naiv. Den dan när det brakar lös på allvar kan ju folk försöka fly landet, då fastnar dom i tullfiltret som från den dagen hanteras av militär personal. Att fly innan det är för sent, ja lycka till, då kan dom som planerar det dra direkt för det kan ske om ett årtionde, nästa år, om en vecka eller om en timma. Endast den som kan skåda in i framtiden VET.

Visst har du rätt i det. Men innan man räknas som militär personal så kan man i alla fall fly civilt, vilket har mestadels endast varit olagligt i extremkommunistiska länder som Östtyskland och Nordkorea.
Men visst är det så, att går det käpprätt åt helvete så brukar man tvångsrekrytera i krigstid.
Det brukar dock inte vara i den första "vågen". Först kallas in alla redan krigsplacerade.

Om dock sverige i krig låser in den egna befolkningen i landet, då är det inte mycket kvar av alla "värderingar" kvar att försvara, som ex.vis individens frihet att bestämma över sitt liv.

Om nu Ryssland skulle vilja kriga, med de planer som har funnits hittils, exempelvis med att atombomba sverige, så skulle vi troligtvis kapitulera innan ens någon blev inkallad till tjänst.
 
Vi kommer inte att hamna i lokala konflikter av typen Eritrea, Ukraina eller Syrien.
Utan det kommer att handla om hot utifrån.
Vill trycka extra på just detta. För det är ju framförallt på grund av olika typer av konflikter inom landet människor flyr.

Knapplån.
Jag kan förstå känslan av att inte vilja strida. Men om alla tänker likadant? Vem ska då försvara vårat samhälle? Även staten är uppbyggd av anställda människor. Vi är landet, mer än marken vi går på. Tror man inte på välfärdssamhället vi lever i, den frihet och de rättigheter vi har så är väl det en sak. Tror man på det så innebär ju rättigheter också skyldigheter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 782
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp