Bukefalos 28 år!

Växelvist boende

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Jag har lite funderingar ang detta som jag tänkte höra med er som har 50/50 hur ni har löst. Hur är det med dagis? Ligger dagiset i mitten av föräldrarna, eller är det i anknytning till det ena boendet? Hur långt har ni till dagis/skola? Hur kommer barnet dit/hem? Jag har hört talas om att det går att få skolskjuts i speciella fall även till barn som är yngre än skolåldern, har ni någon erfarenhet av det?

/ Maris
 
Sv: Växelvist boende

Även andra tips osv ang detta med växelvist boende tas gärna mot! Blir det inte förvirrande för barnet, och hur undviker man att det blir det? Jag har vuxit upp med båda mina föräldrar och har väldigt svårt att tänka mig hur det känns att vara liten och ha två hem, två egna rum, två sängar osv. Samtidigt verkar ju undersökningar osv tycka att det är det bästa för barnen?

/ Maris
 
Sv: Växelvist boende

Även de barn som inte har växelvis boende, typ varannan vecka utan bara varannan helg har ju två hem. Mina flickor har alltid haft det så och jag ser det inte som ett problem, men det kanske är lättare för dem som alltid haft det på samma sätt. De är lika hemma hos sin pappa som hos mig, fast de bara bor hos honom varannan helg och lite mer på loven. Lite olika världar har det allt varit, men inget som inte barnen kan klara av. Det 'r mycket vi vuxna som tror att barnen blir förvirrade, barnen har misnt problem av alla i regel.
 
Sv: Växelvist boende

Maris_ skrev:
Jag har lite funderingar ang detta som jag tänkte höra med er som har 50/50 hur ni har löst. Hur är det med dagis? Ligger dagiset i mitten av föräldrarna, eller är det i anknytning till det ena boendet? Hur långt har ni till dagis/skola? Hur kommer barnet dit/hem? Jag har hört talas om att det går att få skolskjuts i speciella fall även till barn som är yngre än skolåldern, har ni någon erfarenhet av det?

/ Maris
Ingen personlig erfarenhet, jag har inga barn själv. Men en expojkvän har en dotter som har växelvis boende. Då; när vi var tillsammans, var hon 7 år och hade bott så i ca 2 år. Mamman och pappan bor i samma kvarter, så flickan kan lätt ta sig emellan mamma och pappa själv, varje dag om hon vill. De hade varannan helg och vardagarna hade han em - kväll och sen sov hon hos mamma som också tog mornar (pappan jobbar nätter). Det verkade fungera prima! Men jag tror det mest handlar om hur bra kontakten/relationen mellan föräldrarna är. Hon var alltid välkommen till pappa/mamma även om hon just den helgen bodde hos den andra. De umgås vid helger, födelsedagar o liknande utan problem. På en kvällsaktivitet vid skolan var vi där allihop - pappa och jag, mamma och nya pojkvännen. :) Idealiskt enligt min mening. När mamman flyttade till en större ort där hennes pojkvän bodde så flyttade pappa också efter något halvår senare.
 
Sv: Växelvist boende

Jag hade ganska bra när jag var liten och mina päron skilde sig, pappa fick lägenhet i samma hus och till och med på samma våning så jag hade det bra på det sättet. Vet inte vad som är bäst faktiskt om jag ska vara ärlig...
 
Sv: Växelvist boende

Vi har växelvis boende. Vi bor relativt nära varandra och så skjutsar vi till dagis som ligger rätt så "mellan" så jag har ingen erfarenhet av skolskjutsar men jag antar att det kan skilja från kommun till kommun.

Personligen tycker jag nog att föräldrarna bör sträva efter att bo hyfsat nära varandra medans barnen är små, det är ju mera än dagis/skola, de har ju en fritid också och bör kunna ha kontakt med sina kompisar och fritidssysselsättningar oberoende av om de den veckan är hos mamma eller pappa.
 
Sv: Växelvist boende

Tack för era svar! Det är mycket att tänka på!

Hur lång tid är det rimligt då tycker ni att det ska ta att lämna på dagis? Alltså, hur lång restid?

/ Maris
 
Sv: Växelvist boende

Maris_ skrev:
Tack för era svar! Det är mycket att tänka på!

Hur lång tid är det rimligt då tycker ni att det ska ta att lämna på dagis? Alltså, hur lång restid?

/ Maris

Det beror också sen på hur långt man har till jobbet och om man jobbar heltid. Min åsikt. Jag vill inte att våran son skall ha för långa dagar. Vi har nära till dagis (typ 10 minuter) men sen ½ h till jobbet, vilket ger jobbtiden + 1 h restid per dag som sonen skall vara på dagis. Det löser vi genom att jobba kortare dagar när vi har sonen och längre när vi är själva samt att vi får hjälp av mormor/farmor med hämtning på eftermiddagarna så att barnet hinner vara hemma något också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 429
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 038
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 065
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 504
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp