Bukefalos 28 år!

Som vanligt i sådana här trådar så spårar den ut och fokuserar på migrationsfrågan. Som, tro det eller ej! (ej av denna tråden att döma) inte är den enda valfrågan. Vård, skola omsorg, miljön, fördelningspolitiken är, långt och kortsiktigt av betydligt större betydelse. En för mig otroligt viktig fråga det inte talas om alls är skillnaden i vårdkvalitet mellan olika landsting. Av lite olika anledningar har jag erfarenhet av vården lite runt om i Sverige, och det är förbluffande hur olika den kan vara. Personen jag hyrde av i andra hand fick diagnosen hjärncancer. Gävle sa till henne att i princip den enda hon kunde göra var att gå hem och dö om några månader. Akademiska i Uppsala sa att det här kan vi, om inte bota helt, ge dig några år till. Och genom behandling och operation fick hen dessa år. Att det ska vara så att vårdkvalitet ska bero på var du är skriven är helt oacceptabelt. Det har varit förslag på 'storregioner' och jag tycker det ligger en hel del vettigt i det även om jag vet att det finns en del problematik.

Den sk 'Robin Hood' skatten där rikare landsting (ffa Stockholm) till viss del subventionerar fattigare landsting är kontroversiellt - i Stockholm - men har kanske vissa fördelar eftersom, vilket noga påpekats av vissa som hör hemma längre norrut - många av de råvaror som Sverige exporterar kommer från norra Sverige. Nu blir det väl inget robin hoodade av på ett tag pga Nya Karolinska (vilket jag fortfarande kokar av ilska över :rage:)

Pensionssystemet. Följer tanternas uppror i Stockholm, varför visste jag inte om det tidigare? Och att så många pensionärer idag lever på gränsen till fattigdom är oacceptabelt. Särskilt att de betalar mer i skatt procentuellt sett än höginkomsttagare pga jobbskatteavdraget. Jag skulle vända det, slopa jobbskatteavdraget och inför pensionsskatteavdrag.

Miljöpolitiken, antagligen det här och kommande vals viktigaste fråga om vi öht vill kunna sitta här om många år och gaffla om migration. Sverige är ett litet land som är bland de mest miljömedvetna i världen, men ändå återstår mycket. Ett område som måste prioriteras är alternativa energikällor. Att enbart höja bensin och diselskatten (till många landsortsbors stora förtret) ger en snedvriden fördelningspolitik, dvs det kostar mer att bo i glesort/landsbygd än i storstadsregionerna. Det blir mindre attraktivt för företag att flytta till glesorter vilket gör att det finns mindre jobb, vilket gör att trycket på storstadsregionerna ökar pga inflyttning vilket i sin tur gör att bopriserna ökar, vilket gör att folk belånar sig mer, vilket gör att det bliv en bostadsbubbla och inflationen hettar till, osv, osv. Som den gamla engelska barnkammarrimmet:

For want of a nail the shoe was lost;
For want of a shoe the horse was lost;
For want of a horse the battle was lost;
For the failure of battle the kingdom was lost—


All for the want of a horse-shoe nail

Det utrikespolitiska läget just nu skrämmer livet ur mig. Inte bara har vi diktatorn Putin (och jo det är han) som sakta men säkert håller på att dra Ryssland tillbaka in i SU och czardömet Ryssland utan en galning i Vita Huset som verkar vara en femårig med obehandlad adh. Men med makt över krig och fred. Under tiden sitter Kina tyst som en mus och spinner belåtet att de två andra stormakterna sliter världen i bitar politiskt och ekonomiskt. Visst vi har haft en stadig högkonjunktur i ett antal år, men blir det handelskrig då kommer vi alla att få förbereda oss på sämre tider. Storbritannien är en av Sveriges viktigaste handelspartners. Jag vill ha mer klarspråk på vad Sverige kommer att göra efter Brexit. Inte vaga, vi har ett positivt förhållande till England klyschor.

Tack! Jag är också så sjukt trött på att inte kunna prata om de andra frågorna. Det här med hur olika vård man får beroende på bostadsort oroar mig mycket också, likaså förlossningsvården.
 
Plus det faktum att det går att skylla att alla andra frågor inte fungerar på just invandringen ;-)
Du har rätt själva invandringen påverkar inte så farligt..men sedan uppstår ju problem då hela vår välfärd i praktiken är och ska vara uppskjuten konsumtion. dvs att man innan man börjar utnyttja den har betalat in till den. För majoriteten av oss blir det ett livslångt inbetalande, vilket gör att de som föds inkapabla till arbete eller pga av andra orsaker senare i livet blir inkapabla. Så finns ett ekonomiskt utrymme så att även de får vård o omsorg. Kommer det for många som inte betalt in i systemet och som tar systemet i anspråk så kantrar livbåten bokstavligt talat. Vi ser hur det går i de kommuner (främst glesbygdskommuner) som idag har en obalans pga utflyttning, åldrande befolkning och ett allt mindre skatteunderlag. eftersom all samhällsservice ska betalas...och då främst genom skatter o avgifter. Inlägg #864 belyser ju en aspekt av det hela
 
Du har rätt själva invandringen påverkar inte så farligt..men sedan uppstår ju problem då hela vår välfärd i praktiken är och ska vara uppskjuten konsumtion. dvs att man innan man börjar utnyttja den har betalat in till den. För majoriteten av oss blir det ett livslångt inbetalande, vilket gör att de som föds inkapabla till arbete eller pga av andra orsaker senare i livet blir inkapabla. Så finns ett ekonomiskt utrymme så att även de får vård o omsorg. Kommer det for många som inte betalt in i systemet och som tar systemet i anspråk så kantrar livbåten bokstavligt talat. Vi ser hur det går i de kommuner (främst glesbygdskommuner) som idag har en obalans pga utflyttning, åldrande befolkning och ett allt mindre skatteunderlag. eftersom all samhällsservice ska betalas...och då främst genom skatter o avgifter. Inlägg #864 belyser ju en aspekt av det hela
Note taken. Jag håller inte med dig i någon fråga för fem öre. Det går inte att förklara för nån som inte begriper. Tack och lov har jag sett så mycket som motbevisar nassarnas inställningar i denna tråd.
 
Det här har varit uppe på tapeten ett antal ggr på Buke och orsakat stundom het diskussion :angel:https://www.aftonbladet.se/resa/a/yvrR7K/undersokning-sa-lite-paverkar-flygskatten men uppenbarligen har inte skatten fått någon effekt eftersom enbart 6% uppger att de kommer att resa mindre. Ska vi höja skatten mer tills den når den smärtpunkt den är avsedd för, dvs att svenskar börjar flyga mindre?

Bränslet borde beskattas istället precis som andra fossila bränslen. Det ger utrymme för att ge skattefrihet för förnybara flygbränslen, vilket skulle ge en knuff åt dessa.

Att flyga mycket mindre? Nej, det skulle bli stora problem för ett exportland som Sverige som är beläget långt från sina mottagarmarknader.
 
Bränslet borde beskattas istället precis som andra fossila bränslen. Det ger utrymme för att ge skattefrihet för förnybara flygbränslen, vilket skulle ge en knuff åt dessa.

Att flyga mycket mindre? Nej, det skulle bli stora problem för ett exportland som Sverige som är beläget långt från sina mottagarmarknader.

Merparten av Sveriges export är väl till närliggande länder i Europa. Men, utan att ha någon statistik erkänner jag, tror att svenskar allmänt flyger mer än de flesta andra länders invånare. Hur, ska, bör vi få ner antalet flygresor? Eller är det ens ett problem?
 
Note taken. Jag håller inte med dig i någon fråga för fem öre. Det går inte att förklara för nån som inte begriper. Tack och lov har jag sett så mycket som motbevisar nassarnas inställningar i denna tråd.
Problemet är väl att varken S, M eller de andra med fog kan betecknas som nassar. Skattepengar är vad som finansierar vår välfärd. Pensionspengar är uppskjuten konsumtion dvs sparande för att ha ngt att konsumera då man inte kan eller vill jobba längre...<<<<<<<<<och vård o omsorg skriker idag under brinnande högkonjunktur efter resurser..hur ska du bli under nästa lågkonjunktur? Ska du skylla på fiktiva nassar då med:angel:
 
Bränslet borde beskattas istället precis som andra fossila bränslen. Det ger utrymme för att ge skattefrihet för förnybara flygbränslen, vilket skulle ge en knuff åt dessa.

Att flyga mycket mindre? Nej, det skulle bli stora problem för ett exportland som Sverige som är beläget långt från sina mottagarmarknader.
Hur många % av flygen i EU startar från svensk flyghamn?
Är den lilla % värd att försämra konkurrensförhållandena ytterliga för svenska företag?
Tål att fundera på...
 
Problemet är väl att varken S, M eller de andra med fog kan betecknas som nassar. Skattepengar är vad som finansierar vår välfärd. Pensionspengar är uppskjuten konsumtion dvs sparande för att ha ngt att konsumera då man inte kan eller vill jobba längre...<<<<<<<<<och vård o omsorg skriker idag under brinnande högkonjunktur efter resurser..hur ska du bli under nästa lågkonjunktur? Ska du skylla på fiktiva nassar då med:angel:
Tror du vet alldeles väl vem jag syftar på. Som sagt. Vänd det hur du vill. Jag tycker ditt resonemang ofta visar din obildning.
 
Tror du vet alldeles väl vem jag syftar på. Som sagt. Vänd det hur du vill. Jag tycker ditt resonemang ofta visar din obildning.
Obildad eller ej, faktum är väl att det jag pekade på är ett faktum vi står inför. Vi befinner oss i en extrem högkonjunktur.
Landstingen runt om i landet behöver mer, betydlig mer resurser.
De flesta kommuner sitter i samma sits
Vi har redan idag ett skattetryck som hör till världens högsta.

Och obildad som jag är, så förstår jag i alla fall att det inte hjälper att skylla på ngr fiktiva nassar då räkningen ska betalas. För det vi överkonsumerar idag, det får våra ungar och deras ungar betala igen...med ränta

Men bildning handlar om betydligt mer eller hur? så då kan väl du som anser dig ha gott om den varan förklara hur det lilla problemet jag tar upp ska lösas ;)
 
Merparten av Sveriges export är väl till närliggande länder i Europa. Men, utan att ha någon statistik erkänner jag, tror att svenskar allmänt flyger mer än de flesta andra länders invånare. Hur, ska, bör vi få ner antalet flygresor? Eller är det ens ett problem?
Nej, globalt sett är nog inte de svenska flygresorna ngt problem...det är en alldeles för liten andel.
 
Obildad eller ej, faktum är väl att det jag pekade på är ett faktum vi står inför. Vi befinner oss i en extrem högkonjunktur.
Landstingen runt om i landet behöver mer, betydlig mer resurser.
De flesta kommuner sitter i samma sits
Vi har redan idag ett skattetryck som hör till världens högsta.

Och obildad som jag är, så förstår jag i alla fall att det inte hjälper att skylla på ngr fiktiva nassar då räkningen ska betalas. För det vi överkonsumerar idag, det får våra ungar och deras ungar betala igen...med ränta

Men bildning handlar om betydligt mer eller hur? så då kan väl du som anser dig ha gott om den varan förklara hur det lilla problemet jag tar upp ska lösas ;)
Ok.
 
Den statistik du hänvisar till omfattar inte hemförhållanden som grund för antalet sjukfall. Kan du linka till den metod du talar om vad gäller jämställdheten i hemmet och hur den sedan influerar sjuktalet - vilken också är en mycket liten del av vad som gör kvinnors pensioner och löner sämre än mäns.

2l94f8m.jpg
 
Bra då väntar jag på den lärorika förklaringen...;)
Vet du vad? Det finns en anledning till att folk inte orkar diskutera med dig. Du får gärna sitta i din hage och titta på kor och tro att du har rätt. När någon, oavsett vad det handlar om, försöker att förklara något för dig så vrider och vänder du på det så det blir dina ord och vips, så har du gett uttryck för att det var så du själv skrev från början.

Jag tror du är en ensam surgubbe och det är därför du lagt dig till med den ovanan men jag har inget intresse inatt diskutera saker du inte vill begripa så jag sedan får saker jag skriver ryckt ur sitt sammanhang som jag inte har skrivit.
Jag ser dig bara som en främlingsfientlig bonde, för det är vad du är. Men jag tycker liksom de andra här att Sverige har flera andra saker som är viktigt. Men det KAN du inte diskutera för du är här för att diskutera invandrare.
 
Vet du vad? Det finns en anledning till att folk inte orkar diskutera med dig. Du får gärna sitta i din hage och titta på kor och tro att du har rätt. När någon, oavsett vad det handlar om, försöker att förklara något för dig så vrider och vänder du på det så det blir dina ord och vips, så har du gett uttryck för att det var så du själv skrev från början.

Jag tror du är en ensam surgubbe och det är därför du lagt dig till med den ovanan men jag har inget intresse inatt diskutera saker du inte vill begripa så jag sedan får saker jag skriver ryckt ur sitt sammanhang som jag inte har skrivit.
Jag ser dig bara som en främlingsfientlig bonde, för det är vad du är. Men jag tycker liksom de andra här att Sverige har flera andra saker som är viktigt. Men det KAN du inte diskutera för du är här för att diskutera invandrare.
Återigen så visar verkligheten att den inte är vad du tror. ;) Men jag förstår dig, det är många som gör som du, när argumenten tryter så försöker man anpassa den andres åsikter till ens egna argument och när det inte hjälper går man ut och angriper personligen istället.
Ja jag har djur på markerna runt huset som jag äger, men jag förtjänar mitt bröd till stor del genom arbete utanför gården, ja utanför Sverige med för den delen. Främlingsfientlighet passar inte i hop med den verksamheten, eftersom jag till stor del möter och arbetar med främmande människor av olika etnisk härkomst. Därför finner du ingenstans att jag angriper personer utifrån etnisk härkomst.

Samtidigt så har jag lärt mig att ekonomi hör ihop med den frihet jag har, och det gäller tyvärr för nationer med. En nations frihet hänger intimt samman med den ekonomiska situation landet befinner sig i. Hög arbetslöshet, social otrygghet bäddar för odemokratiska tendenser, vare sig de är bruna eller röda.

Till slut, lyft näsan och se vilken fråga som har störst tyngd i den kommande valrörelsen. Det är en fråga som är intimt sammankopplad till de olika myndigheternas ekonomi, med arbetslöshet och social otrygghet. Sedan kollar du vilka frågor har beröringspunkter med dessa tre och en del av invandringsfrågan dyker upp.
Det är som den gamla slagdängan från början av sjuttiotalet, den om att allt hör samman med politiken .

PS. Någon förklaring till hur du vill lösa problemen har inte dykt upp än..är den så svår att finna?
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 083
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 884
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 772
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp