Vilka är ni menar du?
När vi vet hur mycket invandringen ska minska då vet vi också hur mycket kapital vi har att omfördela till vår välfärd. Först då vet vi hur mycket extra skola, sjukvård mfl ska få. Med minska invandring kommer migrationsverket per automatik att tilldelas mycket mindre resurser och folk blir uppsagda och får jobba med något annat. Ja ni säger ju att det är arbetsbrist så det blir väl inga problem att omfördela migrationsverkets personal till andra jobb. Det i sin tur ger kommuner uti landet annat att lägga pengar på än att ta hand om det som migrationsverket bara skyfflar ut

Staten har inkomster och utgifter på 1000 miljarder kronor.

Att sakna en politik för hur dessa ska användas annat än om hur man ska omfördela de 40 miljarder (4 procent och ja, det går att hitta någon procentenhet till i andra utgiftsområden exempelvis utg 25) som 2017 gick till migrationsområdet, är helt uppåt väggarna för ett politiskt parti som anser sig ha en bred politik.

Det är snudd på efterblivenhet.
 
Det här har varit uppe på tapeten ett antal ggr på Buke och orsakat stundom het diskussion :angel:https://www.aftonbladet.se/resa/a/yvrR7K/undersokning-sa-lite-paverkar-flygskatten men uppenbarligen har inte skatten fått någon effekt eftersom enbart 6% uppger att de kommer att resa mindre. Ska vi höja skatten mer tills den når den smärtpunkt den är avsedd för, dvs att svenskar börjar flyga mindre?
Jag är skeptisk till att flygskatten skulle ha någon större påverkan på svenskarnas flygvanor, om det inte blir snordyrt att resa och även då kommer det inte påverka de allra rikaste. Det blir ju problematiskt om det bara är Sverige som höjer skatterna dessutom. Skulle önska att vi globalt hade en plan för användandet av fossila bränslen.

Men jag är glad att det skapat debatt och att vi har börjat prata om det. Fler och fler väljer tåget och förhoppningsvis kan det leda till ett utökat järnvägsnät som når ut till fler destinationer.
 
Staten har inkomster och utgifter på 1000 miljarder kronor.

Att sakna en politik för hur dessa ska användas annat än om hur man ska omfördela de 40 miljarder (4 procent) som 2017 gick till migrationsområdet, är helt uppåt väggarna för ett politiskt parti som anser sig ha en bred politik.

Det är snudd på efterblivenhet.
Snudd på efterblivenhet är att om och om igen slänga ur sig siffror som är felaktiga vilket gör att såna som SD kan vinna enkla poäng hela tiden. Kostnaderna för migrationen är inte 40miljarder per år.
 
Snudd på efterblivenhet är att om och om igen slänga ur sig siffror som är felaktiga vilket gör att såna som SD kan vinna enkla poäng hela tiden. Kostnaderna för migrationen är inte 40miljarder per år.

Jag kastade in en kommentar om det. Exempelvis utgår 7 miljarder i stöd till kommunerna, nästan ytterligare en procent. Det handlar fortfarande om en liten del av våra utgifter - vilket gör att en konstant hänvisning till att all annan politik hänger på hur många färre som kommer hit - är snudd på efterblivenhet.
 
Men väljarna tycker ju att Invandring är viktigaste frågan att komma till rätta med. Med minskad invandring så kan man omfördela kapital till tex sjukvård, skola m.m. Miljö, som du ser i bilden, tycker väljarna inte är viktigt, likaså, jobb och jämställdhet. Invandringen den är absolut viktigaste frågan för väljarna, om väljarna själva får välja ;)
750@60.jpg
Jag vet att invandring är en fråga väljarna tycker är viktig men jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan prioriteras över miljö och jämställdhet.

Sen tror jag inte att det enbart är väljarnas ”egna vilja”. Väljarna har såklart blivit påverkade av samhällsdebatten där just invandring har lyfts i det oändliga. Jag tycker det är dags för partierna att ta tag i sina egna huvudfrågor och föra dem på agendan.
 
ehh jag har inte ens talat om invandring ;) Det är du som matar det där SD-trollet ;)
Jag vet. Och jag svarade på varför jag ifrågasätter hen. Det är väl i allra högsta grad relevant vad ett parti driver för politik utöver då i sds fall invandring i en valtråd? Hade hen varit seriöst intresserad att snacka politik hade hen ju kunnat svara på de frågorna. Vad man har för familjepolitik och hur man menar att den ska gå att driva igenom eller hur man anser att man och kvinna ska kunna vara jämställda på den politik som står u manifestet har knappast något med invandring att göra och jag är uppriktigt intresserad, då måste jag väl få fråga eller?

Även om personen uppenbart inte är kunnig nog att svara.
 
Det är flera av oss som frågat om specifika frågor i er politik och var ni står. Men du verkar inte kunna svara. Att skylla även dessa på invandringen duger inte. Jag vill ha bättre svar än så.
Det som redan är bestämt är att Migrationsverket får 800miljoner kr mindre i år och att 3000 anställda ska bort. Det är ca 30%. Dessa 800 milj blir väl använda pengar inom sjukvård, skola och polis. När sedan valet är över så kommer migrationsverket att få ännu mindre kapital och hur mycket mindre får vi vänta o se
 
Det som redan är bestämt är att Migrationsverket får 800miljoner kr mindre i år och att 3000 anställda ska bort. Det är ca 30%. Dessa 800 milj blir väl använda pengar inom sjukvård, skola och polis. När sedan valet är över så kommer migrationsverket att få ännu mindre kapital och hur mycket mindre får vi vänta o se
Men HUR tänker du att ni ska använda pengarna? Och familjesituation och jämställdhet? Hur kommer ni driva den politiken? Ert manifest bidrar ju inte direkt till att mannen och kvinnan blir jämställda ändå skriver ni att det är viktigt, hur ska ni komma dit?

Och hur ska ni jobba för att minska skatteflykt en? Där kan vi verkligen tjäna pengar, eller är ni för den? Jag vill ha svar på HUR man tänker sin politik. För ledsen. Det är inte så enkelt som du beskriver. Ni är inte kända att vara bra på matte men hur eller hur måste ni ju ändå veta hur ni ska bedriva olika politiska frågor och var ni står. Det vet ju alla andra partier.
 
Senast ändrad:
Även om personen uppenbart inte är kunnig nog att svara.

Det blir mer och mer uppenbart. Det är ju väldigt konstruktiv och tydlig politik att det enda som behövs är att stoppa människor från att komma till Sverige. Vi kan nog satsa hela utgiftsbudgeten på gränskontroller så att inte ens en mygga kommer över gränsen. Det utopiska samhället är då här.

Synd bara när man kommit dit och inte har en aning om vad man ska göra med resten av budgeten som utgör mer än 90% av den politiska frågeställningarna.

Och hur ska man klara kostnaden för EU:s elstrategi på 40 000 miljarder?
https://www.metro.se/artikel/400-000-euro-motsvarar-40-000-miljarder-kronor-xr
 
Jag kastade in en kommentar om det. Exempelvis utgår 7 miljarder i stöd till kommunerna, nästan ytterligare en procent. Det handlar fortfarande om en liten del av våra utgifter - vilket gör att en konstant hänvisning till att all annan politik hänger på hur många färre som kommer hit - är snudd på efterblivenhet.
Det är mer än så, du kan inte bara räkna direkta kostnader. Du såg t.ex. Tankens rapport om ensamkommande, mycket lägre sysselsättningsgrad och lönenivå än både snittet och vad som behövs för att bära sig själva i välfärdssystemet, alltså en nettokostnad.

Du säger 47 miljarder vilket garanterat är i underkant och om SD sedan visar att det är mer, mycket mer, så har du spelat SD rakt i händerna igen. Med tanke på hur dåliga du och tanten är på siffrorna som ändå är intresserade och insatta hur kan du då förvänta dig att vanliga väljare ska veta bättre?
 
Jag vet att invandring är en fråga väljarna tycker är viktig men jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan prioriteras över miljö och jämställdhet.

Sen tror jag inte att det enbart är väljarnas ”egna vilja”. Väljarna har såklart blivit påverkade av samhällsdebatten där just invandring har lyfts i det oändliga. Jag tycker det är dags för partierna att ta tag i sina egna huvudfrågor och föra dem på agendan.
Troligen för att väljarna tycker vi redan har en bra miljö o jämställdhet. Men när SD för sin huvudfråga och andra partier ser att SD når framgång med att väljarna så kan ju dom andra inte bara sitta o titta på när deras röster bara försvinner över till SD. Därav tvingas nu statsministern att köra sitt kapplöpningsracet mot minskad invandring. Gör han inte det så blir han ju en loser (Det är ju vad han tror ska ske annars). Tänk på att det var inte så länge sedan som S hade över 50% nu är man nere i 25% om inte statsministern lyckas med sitt race
 
Det blir mer och mer uppenbart. Det är ju väldigt konstruktiv och tydlig politik att det enda som behövs är att stoppa människor från att komma till Sverige. Vi kan nog satsa hela utgiftsbudgeten på gränskontroller så att inte ens en mygga kommer över gränsen. Det utopiska samhället är då här.

Synd bara när man kommit dit och inte har en aning om vad man ska göra med resten av budgeten som utgör mer än 90% av den politiska frågeställningarna.

Och hur ska man klara kostnaden för EU:s elstrategi på 40 000 miljarder?
https://www.metro.se/artikel/400-000-euro-motsvarar-40-000-miljarder-kronor-xr
Väldigt många kommer att bli väldigt lurade om de går på det...
 
Det är mer än så, du kan inte bara räkna direkta kostnader. Du såg t.ex. Tankens rapport om ensamkommande, mycket lägre sysselsättningsgrad och lönenivå än både snittet och vad som behövs för att bära sig själva i välfärdssystemet, alltså en nettokostnad.

Du säger 47 miljarder vilket garanterat är i underkant och om SD sedan visar att det är mer, mycket mer, så har du spelat SD rakt i händerna igen. Med tanke på hur dåliga du och tanten är på siffrorna som ändå är intresserade och insatta hur kan du då förvänta dig att vanliga väljare ska veta bättre?

Nej, jag säger ca 70 miljarder vilket är den totala beräkningen från Finansdepartementet för 2017. Fortfarande är det ganska intressant hur man anser sig vilja använda de 93% av statsbudgeten som inte ens har en indirekt koppling till människors rörlighet.

Det vore som att starta Pensionspartiet och säga "avskaffa pensionerna" det är enda sättet att finansiera mer välfärd. Då har man dessutom runt 300 miljarder kronor att förfoga över, 4 gånger mer än migrationens kostnader. Under tiden som det inte sker några stora pensionsborttaganden så tänker man inte kommentera andra politikområden, för det är faktiskt det enda som kan göra skillnad.

Det vore efterblivet, om än inte lika efterblivet som att ta en ännu mindre utgiftspost och föra samma knäppa resonemang.
 
Troligen för att väljarna tycker vi redan har en bra miljö o jämställdhet. Men när SD för sin huvudfråga och andra partier ser att SD når framgång med att väljarna så kan ju dom andra inte bara sitta o titta på när deras röster bara försvinner över till SD. Därav tvingas nu statsministern att köra sitt kapplöpningsracet mot minskad invandring. Gör han inte det så blir han ju en loser (Det är ju vad han tror ska ske annars). Tänk på att det var inte så länge sedan som S hade över 50% nu är man nere i 25% om inte statsministern lyckas med sitt race
Men vad har ni för miljö- och jämställdhetspolitik? Det är ju bara invandring ni gafflar om!
 
Troligen för att väljarna tycker vi redan har en bra miljö o jämställdhet.

Eller kan det vara så att miljön är så pass stor fråga att många inte förstår innebörden av den och jobbig för att det måste till förändring, för det finns ju hur mycket forskning som helst på både lokal och global nivå att jorden mår väldigt dåligt?

När det kommer till jämställdhet är erat manifest på en nivå som är synonym med koranens och bibelns. Jag vill veta HUR ni tänker driva politiken.

Men du har alltså inget svar på det?
 
Eller kan det vara så att miljön är så pass stor fråga att många inte förstår innebörden av den och jobbig för att det måste till förändring, för det finns ju hur mycket forskning som helst på både lokal och global nivå att jorden mår väldigt dåligt?

När det kommer till jämställdhet är erat manifest på en nivå som är synonym med koranens och bibelns. Jag vill veta HUR ni tänker driva politiken.

Men du har alltså inget svar på det?
Vad menar du med "erat" manifest och vilka är "ni"
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
6 285
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
326
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 779
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp