Vilken rapport är det från? Kan inte hitta den på FK?

Socialförsäkringsrapport 2015:3 som jag skrev.

https://www.forsakringskassan.se/wp...ialforsakringsrapport-2015-03.pdf?MOD=AJPERES

Man skulle ju vilja veta hur det kommer sig att kvinnors sjukskrivningar ökar om de tjänar mest samtidigt som mannen tar ut vab? Tänker att en anledning kan vara att kvinnor dubbelarbetar i högre utsträckning?

Det är en möjlighet. Dock känns det märkligt att männen under den konstellationen skulle ha såpass hög risk för sjukskrivning när kvinnorna både tar huvudansvaret för arbetssfären och det obetalda hemarbetet. I vilket fall som helst tyder det ju på att det inte är en särskilt bra idé att via lagstiftning driva fler kvinnor in i situationer där de får dubbelarbete mer och bli sjukskriva mer.

Jag förespråkar och uppmuntrar för övrigt till en mer jämställd fördelning av alla typer av sysslor men anser att det är en förändring som måste ske socialt och kulturellt i de fall lagstiftning ger tydliga negativa konsekvenser.
 
Slutsatsen är därmed att minskad jämställdhet skulle öka kvinnors välmående.

Nej det där är ju trams. Jag argumenterade emot ett specifikt förslag. Det finns mängder av förslag som jag anser både skulle öka jämställdheten och kvinnors välmående. Din slutsats kan du i så fall lika gärna applicera på dig själv då jag är säker på att det finns förslag som du förstår skulle öka jämställdheten men som du sannolikt är emot. Exempelvis att polisen skulle få i uppdrag att förstöra människors privata egendomar enligt någon mall som gör att vi får en jämnare fördelning mellan män och kvinnor.
 
Då förstår jag inte varför en kommun enligt kommunallagen kap 11 paragraf 12 där det står att negativ resultat ska regleras under de 3 närmsta åren. Dessutom ska fullmäktige anta en åtgärdsplan för hur man tänker sig göra den regleringen
¨Vem menar du de ska betala tillbaka till?
 
Jag kan inte se vad det har att göra med huruvida kommuner går plus eller minus idag nej.
I vilket sammanhang var det som det gällde? Du tycker inte att det är relevant att räkna på den delen av kostnaderna/intäkterna av budgeten som det diskuteras.

Min kommun skulle säkert kunna vaska 100miljoner på bubbel till alla och fortfarande ligga plus, det betyder inte att bubbel till alla var en vinst eller bra idé.
 
I vilket sammanhang var det som det gällde? Du tycker inte att det är relevant att räkna på den delen av kostnaderna/intäkterna av budgeten som det diskuteras.

Min kommun skulle säkert kunna vaska 100miljoner på bubbel till alla och fortfarande ligga plus, det betyder inte att bubbel till alla var en vinst eller bra idé.
Jag tycker nog du borde hängt med i diskussionen från början för att fortsätta diskutera.
 
Borde du inte vara insatt i kommunallagen du som säger att du har gjort kommunbudget
Jag frågade dig. Vilka menar du att de betalar tillbaka till? Jo, det borde jag. Därför jag frågar eftersom vi uppenbart har olika erfarenheter hur man lägger budget och hur man jobbar år efter år. (Jag sitter inte på någon ledande roll för att förtydliga - men är i allra högsta grad insatt i integrationens budget och med när beslut tas på tjänstemannanivå där).
 
Jag frågade dig. Vilka menar du att de betalar tillbaka till? Jo, det borde jag. Därför jag frågar eftersom vi uppenbart har olika erfarenheter hur man lägger budget och hur man jobbar år efter år. (Jag sitter inte på någon ledande roll för att förtydliga - men är i allra högsta grad insatt i integrationens budget och med när beslut tas på tjänstemannanivå där).
Jag har ju gett dej min källa, läs kommunallagen
 
Ja det är väl inte ovanligt att kommuner gör en vinst på nyanlända....Jag vet inte hur många glesbygdskommuner, fd bruksorter som stod med bestånd av lägenheter tomma, där man nu kunde fylla dessa. Samtidigt som staten stod för dagpenning och boendekostnader. Men nu då alltfler av asylanterna blivit processade så faller ju boendekostnad o underhåll på kommunerna. Och då försvinner ju de svarta siffrorna rätt snabbt och byts ut till röda.
 
Ja det är väl inte ovanligt att kommuner gör en vinst på nyanlända....Jag vet inte hur många glesbygdskommuner, fd bruksorter som stod med bestånd av lägenheter tomma, där man nu kunde fylla dessa. Samtidigt som staten stod för dagpenning och boendekostnader. Men nu då alltfler av asylanterna blivit processade så faller ju boendekostnad o underhåll på kommunerna. Och då försvinner ju de svarta siffrorna rätt snabbt och byts ut till röda.
Å röda siffror får en kommun inte ha hur som helst enligt kommunallagen. Röda siffror skall återställas inom 3år samt fullmäktigebeslut på hur detta skall ske
 
Jag har ju gett dej min källa, läs kommunallagen
Fast jag ser ju till tillsammans med min chef och mina kollegor att budgeten för integrationen hålls. Och den går plus, att överskottet sedan går in i andra instanser som inte går plus i kommunen för att det inte ska bli ett minus är väl självklart. Och där som sagt går integrationen plus. Vilket var poängen med diskussionen. Och som sagt, istället för att ta det en vända till, gå tillbaka till sidan 1-10 och läs ;-)
 
Miljöpolitik är väl mest floskler oavsett. Alla vet ju vad som måste eller borde ske men sen har man lite olika saker man väljer att skylla på - stödja sig på.

SD har väl säkert också lite snygga ord om rädda haven och skärpta straff mot miljöförstöringen i sitt program?
Jag kan tyvärr hålla med dig om det. Det är synd eftersom det finns mycket forskning inom området som man hade kunnat stödja sina beslut på. Istället vågar man inte besluta om för stora åtgärder eftersom det skulle innebära en livsstilsförändring de flesta svenskar inte skulle vara beredda på att göra = mindre röster.
 
Satt och läste på SD:s hemsida vad gäller deras jämställdhetspolitik och det är ganska skrämmande. Kärnfamiljen är man, kvinna, barn. Kvinnan ska helst stanna hemma, alternativt ta i princip hela ansvaret för barnet. Ökad jämställdhet har redan förts fram i tråden som orsaken till sjuktal och psykisk ohälsa hos kvinnor - uppbackad av statistik. Slutsatsen är därmed att minskad jämställdhet skulle öka kvinnors välmående.

LGBT normbrytning är inte önskad och adoption av samkönade ska förbjudas, liksom adoption av ensamstående eller insemination av ensamstående kvinnor som vill ha ett barn men inte en man. Alla samlevnadsformer kan accepteras så länge det inte finns barn med i bilden. Dvs utan barn och fertilitet så är det inte accepterat. Män och kvinnor är olika och ska därför komplettera varandra och, märk väl, då ska ha rätt till en biologisk mor och far. Adoption ses som ett andrahandsval och ingår inte i samhällsnormen.



Detta i sammanhanget att jämställdhet i föräldraransvar och lika ansvar för hemmet anses leda till sjukdom hos kvinnor... Jag vet inte om det bara är jag eller om det här börjar likna en för närvarande aktuell dystopisk tv serie som diskuteras på Buke.

Intressant är att många migranter delar SD:s socialkonservativa och kvinnoförtryckande åsikter att kvinnans plats är främst i hemmet och att det är hennes uppgift att vara fertil, föda barn och ta hand om sin man.
Fick kalla kårar när jag läste ditt inlägg och fick direkt associationer till den serie du nämner, redan innan du nämnde den. Vi får INTE inskränka så grovt på människors rättigheter!
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 049
Senast: bettysmatte
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 735
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: bettysmatte
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp