Det finns ett gammalt talesätt: första generationen bygger upp, andra generationen förvaltar och tredje förstör. Vi är nu i Sverige vid tredje generationen.

Det säger de som tillhör första eller andra generationen. De som ser hur historien egentligen varit ser att utvecklingen är hyfsat konstant mot det bättre.

Som tur är har vi begränsade livslängder att bidra med negativa attityder.
 
Det säger de som tillhör första eller andra generationen. De som ser hur historien egentligen varit ser att utvecklingen är hyfsat konstant mot det bättre.

Som tur är har vi begränsade livslängder att bidra med negativa attityder.
När jag läser dina inlägg får det mig att tänka på hur entreprenörer inom IT uttryckte sig kring sekelskiftet, precis innan bubblan sprack, om hur oerhört fantastiska och kreativa de var men inget om vad de faktiskt gjorde eller kunde. När luftslottet väl föll visade det sig att det var noll.
 
När jag läser dina inlägg får det mig att tänka på hur entreprenörer inom IT uttryckte sig kring sekelskiftet, precis innan bubblan sprack, om hur oerhört fantastiska och kreativa de var men inget om vad de faktiskt gjorde eller kunde. När luftslottet väl föll visade det sig att det var noll.
Sjoberga lever i sin egen lilla värld där allt är hunky dory.
När sen fakta blir för svårt så förnekar man bara att man sagt det man sa.
 
Det finns ett gammalt talesätt: första generationen bygger upp, andra generationen förvaltar och tredje förstör. Vi är nu i Sverige vid tredje generationen.
Det får vara slut på förstörandet nu . Både S och C faller ju som en sten i Sifos barometer för maj. Men det är ju inte alls konstigt. Men vi går mot med raska steg mot förändring iaf
 
Det säger de som tillhör första eller andra generationen. De som ser hur historien egentligen varit ser att utvecklingen är hyfsat konstant mot det bättre.

Som tur är har vi begränsade livslängder att bidra med negativa attityder.
Det välstånd vi skapade efter andra världskriget bygdes upp av tre faktorer
1 En explodernade tillväxt i alla våra exportmarknader
2 priset på malm, trä/papper följde efter
3 När reformkostnaderna inte längre kunde finansieras inleddes en inflations o lånepolitik vars nota landade på den då arbetande generationens bord under 1980 o 90 talet.

Undrar vilken generation som får plocka upp den nota vi håller på att bygga upp idag? För en så kraftig internationell tillväxt lär inte återkomma. Och inflationen lär vi få svårt att få upp, så det lutar nog åt en ny lånekarusell vad det lider :(
 
När jag läser dina inlägg får det mig att tänka på hur entreprenörer inom IT uttryckte sig kring sekelskiftet, precis innan bubblan sprack, om hur oerhört fantastiska och kreativa de var men inget om vad de faktiskt gjorde eller kunde. När luftslottet väl föll visade det sig att det var noll.

Börjar läser en del av dina inlägg får det inga att tänka på Jehovas vittnen och deras hela tiden övertygade sanning om jordens snara undergång. När verkligheten i själva verket visar på att allt fler får det allt bättre varenda dag som passerar.

Det var bättre förr. Säger vissa som saknar insikt om att den egna förmågans förtvinande inte hänger ihop med resten av världens.
 
När jag läser dina inlägg får det mig att tänka på hur entreprenörer inom IT uttryckte sig kring sekelskiftet, precis innan bubblan sprack, om hur oerhört fantastiska och kreativa de var men inget om vad de faktiskt gjorde eller kunde. När luftslottet väl föll visade det sig att det var noll.
Stora summor spekulerades väl bort med tulpaner, när det begav sig i Holland...Idag omsätter den branschen rätt bra med stålar o arbete..Samma sak med IT, en leksak i händerna på okunniga barn. Den branschen omsätter ju en och annan krona idag..så vart vill du komma
 
Börjar läser en del av dina inlägg får det inga att tänka på Jehovas vittnen och deras hela tiden övertygade sanning om jordens snara undergång. När verkligheten i själva verket visar på att allt fler får det allt bättre varenda dag som passerar.

Det var bättre förr. Säger vissa som saknar insikt om att den egna förmågans förtvinande inte hänger ihop med resten av världens.
Vissa saker var, bättre förr, för vissa. Det mesta är bättre idag.
 
"I sitt principprogram skriver Sverigedemokraterna sig bland annat: ”På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet, eller kultur”. (sidan 15 i Principprogrammet)."
https://asikt.dn.se/asikt/debatt/vad-hander-en-illojal-svensk-om-sd-vinner-valet/

Jag har svårt att se vad en nation överhuvudtaget skulle vara om den inte baseras på saker som lojalitet, språk, identitet eller kultur. Det skulle väl i så fall vara genetik som kvarstår? En nation är ej att förväxla med en stat, ofta sammanfaller de dock och kallas då för nationalstat.
 
Som sagt, SVT är totalt vänstervridet.
"
Dessa fakta verkade Aktuellt-redaktionen vara helt ointresserad av. Ankaret ville veta vad Ruist hade för (skum) agenda.
Det blev en total kulturkrock. Efter 20 sekunder av snart legendarisk tystnad, svarade Ruist förbryllat: "Ska jag tänka på hur (rapporten) kan komma att användas i valrörelsen? ...Om det finns en fråga där människor efterfrågar kunskap och jag levererar kunskap så tror ju jag att jag gör något bra."
Denna upplysta attityd tycktes programledaren Lotta Bouvin-Sundberg finna exotisk. Och frågan inställer sig: Hur ser SVT Nyheter på fakta och vikten av konsekvensneutralitet?"

https://www.expressen.se/ledare/ruists-tystnad-bor-vara-en-vackarklocka-for-svt/
 
Som sagt, SVT är totalt vänstervridet.
"
Dessa fakta verkade Aktuellt-redaktionen vara helt ointresserad av. Ankaret ville veta vad Ruist hade för (skum) agenda.
Det blev en total kulturkrock. Efter 20 sekunder av snart legendarisk tystnad, svarade Ruist förbryllat: "Ska jag tänka på hur (rapporten) kan komma att användas i valrörelsen? ...Om det finns en fråga där människor efterfrågar kunskap och jag levererar kunskap så tror ju jag att jag gör något bra."
Denna upplysta attityd tycktes programledaren Lotta Bouvin-Sundberg finna exotisk. Och frågan inställer sig: Hur ser SVT Nyheter på fakta och vikten av konsekvensneutralitet?"

https://www.expressen.se/ledare/ruists-tystnad-bor-vara-en-vackarklocka-for-svt/

Nej. Bara om man väljer att titta från en extrem höger.
 
Nej. Bara om man väljer att titta från en extrem höger.
Läste du möjligen länken? Ok, inte då får du lite mer relevans....
"
Föreställ er att Jocke Ruistman, klimatforskare, intervjuas i Aktuellt om sin nya rapport som visar att flygets utsläpp har större klimatkostnader än någon har fattat, utom Gustav Fridolin.
Hur troligt är det att Aktuellts ankare skulle inleda med att misstänksamt fråga Ruistman varför han fick för sig att reda ut detta?
Och hur troligt är det att klimatforskaren skulle få frågan: "Tror du att din rapport kommer att användas i valrörelsen? Jag undrar om du har tänkt på, och tagit hänsyn till det, när du gör en sån här rapport."
Ett otänkbart scenario; forskare brukar överhuvudtaget sällan få frågan om varför de vaskar fram fakta - och om de har tänkt på hur fakta kan tänkas påverka politiken. "
 
Skulle behöva byta ut samtliga åtta partier i riksdagen, synd bara att folk aldrig har röstat med hjärnan. Ofta undrar jag hur man skulle kunna införa diktatur, samtidigt som man säkerställer att den/de som styr ändå har folkets väl som enda mål.
 
Tycker du att frågorna hon ställde var relevanta och utan någon sorts agenda?

Jag tycker det ofta ställs frågor med dålig relevans som förberetts ”med en agenda att sätta dit” och när intervjuobjektet sedan inte svarar och reagerar som tänkt så framstår journalisten som mindre intelligent när hen bara fortsätter på inslagen väg.

Påståendet jag svarade på var huruvida SVT var totalt vänstervridet i sitt agerande.
 
@Oldie
@durachiny
@sjoberga

Som en inflikning i diskussionen skulle jag vilja nämna att sist forskaren i fråga publicerade en studie om invandring nära ett val visade resultaten att östeuropeisk invandring var en nettovinst för Sverige. Han beklagade sig då över att han inte fick en enda kritisk fråga under de 30-40 intervjuer han gjorde. Idag skriver han istället om att han får samma (dumma) frågor under varenda intervju han gör kring den nya rapporten. Det är helt klart en vridning, sen är ju frågan bara om det är rätt eller fel att kalla vridningen för vänster eller någonting annat. På tanke med att även stora delar av högern har en skräck för att erkänna minska lilla negativa konsekvenser som kan uppstå som ett resultat av invandring.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 021
Senast: bettysmatte
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 728
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 196
Senast: bettysmatte
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp