Bukefalos 28 år!

Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Walter: Vad tror du är annorlunda i en relation mellan en 25-åring och en 37-åring, jämfört med en 19-åring och en 22-åring ex.? Vad är det 25- och 37-åringen gör som du ogillar? Vem är mannen? Hur är kvinnan?

Måste relationen vara osund och pervers bara för att det är 10-15 års åldersskillnad? Jag har ett förhållande med en man som är 31, jag själv är 19, ingen av oss "drar oss" enbart till yngre/äldre utan vi råkade helt enkelt bli väldigt förtjusta i varandra och relationen funkar bra och är hälsosam ålderskillnaden till trots :)

Sen kan man fundera på vad som ligger bakom att unga tjejer enbart drar sig till betydligt äldre män och att äldre män föredrar unga kvinnor, vad har de för historia? Vad är det de söker? Är det något destruktivt? Och vad vill de i så fall egentligen ha? Har de varit med om någon form av övergrepp eller är det något annat som ligger bakom? Är det sex eller trygghet? Undergivenhet eller en frisk fläkt? Kärlek?

Att en äldre man umgås på det sättet med småflickor är däremot ALDRIG okej! Som vuxen måste man reagera och agera om en väldigt ung flicka visar den typen av intresse för "gubbar".
Det är heller aldrig okej att skada någon fysiskt eller psykiskt eller att utnyttja någon i beroendeställning eller med ngn form av handikapp (fysiskt, psykiskt ellre intellektuellt.)

Jag har länge funderat på det där med sexmissbruk, framförallt borderline- eller bipolära personer som har sex för att glömma bort, dämpa smärtor osv. men samtidigt mår väldigt dåligt efteråt, känner sig äcklig, skamsen och vill ej ha sex med någon man tycker om/har relation med då sex inte längre är något vackert. Om man är medveten om personens problem, men ändå agerar "droglangare" med jämna mellanrum .. ?

Jag är trött, så ber om ursäkt ifall inlägget blev flummigt och obegripligt :)
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ragge.
En 25-åring är utan tvivel fullt utvecklad, vilket inte 19-åringen är. Dock är 22-åringen inte mycket äldre än 19-åringen så där ser jag inte heller något fel.

Det är inte ålderskillnaden i sig jag tycker är fel. Men om den ena parten är under 25, (speciellt en bra bit under) och den ena parten är 10-20 år äldre kan jag inte finna det helt ok.

Men visst, du har ju helt rätt i att man inte kan hjälpa vem man blir förtjust i. Däremot kan man ju välja hur man ska gå vidare. Bara för att man blir förtjust/förälskad så behöver man ju inte göra något åt det.

Rent biologiskt så är det ju naturligt med unga tjejer och äldre män. Men i mina ögon är det ändå inte ok. Och jag tror att det många gånger ligger någon form av övergrepp bakom när unga tjejer drar sig till äldre män.

Ragge, hur gammal är en småflicka i dina ögon?
Du nämner sedan handikapp, är det att utnyttja någon som exempelvis är förlamad, eller har ett lindrigt förståndshandikapp, anorexia m.m?
Vart ska man dra gränsen?

Ginnies. Om alla inblandade parter är vuxna så skadar det väl inte någon om dom till och med är helsyskon. Eller kanske till och med föräldrar med vuxna barn.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ginnies. Om alla inblandade parter är vuxna så skadar det väl inte någon om dom till och med är helsyskon. Eller kanske till och med föräldrar med vuxna barn.

Visst, jag håller med ,men backar av med förälder-vuxet barn p.g.a beroendeställning-men vet man inte, finns den inte där så visst.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Visst, jag håller med ,men backar av med förälder-vuxet barn p.g.a beroendeställning-men vet man inte, finns den inte där så visst.

Det gick ett ganska så intressant program på tv om incest för ett tag sedan, och det handlade bland annat om barn som blivit bortadopterade vid födseln, och sedan träffade sina föräldrar, 25-30 år senare och då kände sexuell attraktion till varandra.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten


Speciellt om man menar barn under 15. Känner till en tjej i närområdet som hade ett förhållande med en man i 40-årsåldern. Tjejen var bara 12 när dom träffades. Sedan dess har hon nästan bara sökt sig till äldre män.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Vad är ett övergrepp för dej?

Ett övergrepp för mig kan vara både fysiskt och psykiskt. Men ett sexuellt övergrepp för mig är exempelvis en våldtäkt. Ett nej är alltid ett nej, men ett ja behöver åt andra sidan inte alltid vara ett ja.

Ett sexuellt övergrepp behöver inte enbart vara ett fullbordat samlag, utan det kan röra sig smekningar, kyssar m.m mot någons vilja. Och är ena parten under 15 så blir det ju alltid ett övergrepp även om det inte är mot personens vilja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

En del tjejer kanske har "valt" att göra sin debut med en äldre man, orsaken och önskan att göra detta borde vuxna vara "vuxna" nog att begripa. Framförallt inte lägga sig i och göra henne skamsen. Givetvis går det inte att säga emot föräldrar och de som vet allas bästa när det hysteriskt ska rotas fram vad tjejen blivit utsatt för. Att bara tänka tanken att "min" lilla flicka skulle varit nöjd och inte oskuld längre den finns inte pga egoism från de vuxna. Nu talar jag om frivillig medverkan och inte något som görs under tvång. Det som benämns som våldtäkt i dag är inte alltid vad "förövare & offer" känner det som. Dessutom tror jag det inte finns något annat ställe att jämföra med ridsporten där det varit så vanligt med just en debut med en ibland rejält mycket äldre man. Visst borde mannen hålla sina fingrar i styr och självklart är han en "gris". Men lika förbannat självklart skulle vi vuxna kunna hålla käft och inte skämma ut och förnedra tjejen för hennes "äventyr". Det är när tvång och hot är med i bilden som det behövs ett ingripande av vuxna. Detta säger jag då jag själva som 13 åring blev på bästa sätt visad av en kvinna vad det var jag varit så nyfiken på. Något jag aldrig ångrat utan enbart burit med mig som en fin hemlis. Men det hade garanterat varit annorlunda om jag tvingats att tycka det var skamligt och att jag var ett offer.

I just detta fallet med ridlärarn så om jag inte misstar mig helt så var det inte "offren" själva som kände sig som offer. Det tisslades friskt mellan tjejerna, vad somliga hittade på bland hö & halm.
Därefter drogs det fram av föräldrar till en (icke drabbad flicka) som berättade vad vissa höll på med.
Detta jag vill ha sagt är att lugna ner er och tänk lite på tjejens önskan och behov oxå.

Sen den retarderade fjanten som snackar tidigare i tråden om 25år som vuxen/myndighets ålder är ju inte från denna planet, löjligaste kommentaren hitintills utan tvekan.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

En del tjejer kanske har "valt" att göra sin debut med en äldre man, orsaken och önskan att göra detta borde vuxna vara "vuxna" nog att begripa. Framförallt inte lägga sig i och göra henne skamsen. Givetvis går det inte att säga emot föräldrar och de som vet allas bästa när det hysteriskt ska rotas fram vad tjejen blivit utsatt för. Att bara tänka tanken att "min" lilla flicka skulle varit nöjd och inte oskuld längre den finns inte pga egoism från de vuxna. Nu talar jag om frivillig medverkan och inte något som görs under tvång. Det som benämns som våldtäkt i dag är inte alltid vad "förövare & offer" känner det som. Dessutom tror jag det inte finns något annat ställe att jämföra med ridsporten där det varit så vanligt med just en debut med en ibland rejält mycket äldre man. Visst borde mannen hålla sina fingrar i styr och självklart är han en "gris". Men lika förbannat självklart skulle vi vuxna kunna hålla käft och inte skämma ut och förnedra tjejen för hennes "äventyr". Det är när tvång och hot är med i bilden som det behövs ett ingripande av vuxna. Detta säger jag då jag själva som 13 åring blev på bästa sätt visad av en kvinna vad det var jag varit så nyfiken på. Något jag aldrig ångrat utan enbart burit med mig som en fin hemlis. Men det hade garanterat varit annorlunda om jag tvingats att tycka det var skamligt och att jag var ett offer.

I just detta fallet med ridlärarn så om jag inte misstar mig helt så var det inte "offren" själva som kände sig som offer. Det tisslades friskt mellan tjejerna, vad somliga hittade på bland hö & halm.
Därefter drogs det fram av föräldrar till en (icke drabbad flicka) som berättade vad vissa höll på med.
Detta jag vill ha sagt är att lugna ner er och tänk lite på tjejens önskan och behov oxå.

Sen den retarderade fjanten som snackar tidigare i tråden om 25år som vuxen/myndighets ålder är ju inte från denna planet, löjligaste kommentaren hitintills utan tvekan.

Som 25-åring kan du räknas som helt färdigutvecklad. Inte innan det. Sedan är du inte ett barn i den bemärkelsen som 20-åring, men du är inte heller vuxen.
15 årsgränsen för sexuellt umgänge är för lågt tycker jag, och bör åtminstone sättas vid 18. Helst något högre ändå.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ett övergrepp för mig kan vara både fysiskt och psykiskt. Men ett sexuellt övergrepp för mig är exempelvis en våldtäkt. Ett nej är alltid ett nej, men ett ja behöver åt andra sidan inte alltid vara ett ja.

Ett sexuellt övergrepp behöver inte enbart vara ett fullbordat samlag, utan det kan röra sig smekningar, kyssar m.m mot någons vilja. Och är ena parten under 15 så blir det ju alltid ett övergrepp även om det inte är mot personens vilja.

Jag bara undrar eftersom du uttrycker dej så märkligt.

Jag var i dina ögon ett barn när jag fick barn. Jag hade inte ens varit byxmyndig när första föddes om du hade fått din vilja igenom.
Det har gått utmärkt för båda två trots att jag enligt dej inte borde klassats som vuxen förren de var drygt 5 och 7 år gamla.
De gick ur gymnasiet med toppbetyg och har aldrig haft några problem med varken det ena eller det andra. De knarkar inte och är inga värstingar utan tvärtom väldigt trevliga människor.

Ålder är bara en siffra, jag vet många föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar trots att de enligt dej hade åldern inne. Det beror inte på ålder utan på mognad. Jag hade varit med om mer som artonåring än de flesta blir utsatta för under ett helt liv. Det sätter sina spår och man mognar som människa.
Att du har träffat omogna människor som råkar vara under 25 betyder inte att alla är omogna då.
Jag funderar på hur gammal du själv är för utefter vad du skriver här så är du inte särskilt mogen faktiskt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag bara undrar eftersom du uttrycker dej så märkligt.

Jag var i dina ögon ett barn när jag fick barn. Jag hade inte ens varit byxmyndig när första föddes om du hade fått din vilja igenom.
Det har gått utmärkt för båda två trots att jag enligt dej inte borde klassats som vuxen förren de var drygt 5 och 7 år gamla.
De gick ur gymnasiet med toppbetyg och har aldrig haft några problem med varken det ena eller det andra. De knarkar inte och är inga värstingar utan tvärtom väldigt trevliga människor.

Ålder är bara en siffra, jag vet många föräldrar som aldrig borde blivit föräldrar trots att de enligt dej hade åldern inne. Det beror inte på ålder utan på mognad. Jag hade varit med om mer som artonåring än de flesta blir utsatta för under ett helt liv. Det sätter sina spår och man mognar som människa.
Att du har träffat omogna människor som råkar vara under 25 betyder inte att alla är omogna då.
Jag funderar på hur gammal du själv är för utefter vad du skriver här så är du inte särskilt mogen faktiskt.


Det finns många som får barn när dom själva är barn. Det förekommer ju att även 10-12 åringar får barn. Och säkert finns det någon bra förälder bland dessa också. Men jag anser att man ska låta barn vara barn, och definitivt inte skaffa barn innan man åtminstone fyllt 21.

Hmm jag har nog träffat betydligt mer omogna äldre än omogna yngre i mina dagar.
Jag är över 30 och därmed vuxen. Därmed inte sagt att jag är speciellt mogen, och det kommer jag förmodligen aldrig att bli pågrund av mina begåvningshandikapp.

Om man ska vara ärlig så är det ju mer naturligt och kanske mer moget att bli sexuellt attraherad av fysiskt utvecklade 14-17 åringar än
50-70 åringar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Speciellt om man menar barn under 15. Känner till en tjej i närområdet som hade ett förhållande med en man i 40-årsåldern. Tjejen var bara 12 när dom träffades. Sedan dess har hon nästan bara sökt sig till äldre män.

Men snälla du, nu drar du väl på dig allt för stora växlar. Jag var 19 år när jag träffade min man första gången, han var 8 år äldre och det var mest slumpen som avgjorde och inga sexövergrepp.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men snälla du, nu drar du väl på dig allt för stora växlar. Jag var 19 år när jag träffade min man första gången, han var 8 år äldre och det var mest slumpen som avgjorde och inga sexövergrepp.

Ok. Jag tycker ändå att det är lite för stor åldersskillnad när man är 19.
Men visst om det fungerade för er.

Enligt FN:s barnkonvention var du ju vuxen, och därmed har inget brott begåtts mot dig om du var med på noterna.

Det är ju trots allt betydligt värre med med sexövergrepp mot barn.
Men man läser ju både här och där artiklar där män blivit frikända för sex mot barn, där barnen varit 11-14 år därför att barnen själva var med på.
Sådant gör mig verkligen illamående.
En höjd gräns till 18 skulle göra gott för att skydda barnen.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Dessutom får man väl se till situationen ifråga. Om en 18-åring träffar en betydligt äldre man, och båda parter är förälskade så är det ju en helt annan sak än om mannen enbart är ute efter att utnyttja henne.

Det är kanske heller inget fel om en 12 åring träffar en äldre man och förälskelse uppstår ifrån bägge sidor och de beslutar sig för att ha ett strikt platoniskt förhållande.
Då har ju ingen blivit sexuellt utnyttjad på något sätt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ser du alltså ingen skillnad på en tolvåring och en artonåring?

Jovisst, men kanske inte när det gäller förälskelse. Nu var det länge sedan jag var 12, men jag vill minnas att jag redan då kunde bli förälskad.
Men eftersom det var länge sedan jag var 18, så minns jag inte riktigt om det var skillnad på förälskelserna.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det finns många som får barn när dom själva är barn. Det förekommer ju att även 10-12 åringar får barn. Och säkert finns det någon bra förälder bland dessa också. Men jag anser att man ska låta barn vara barn, och definitivt inte skaffa barn innan man åtminstone fyllt 21.

Hmm jag har nog träffat betydligt mer omogna äldre än omogna yngre i mina dagar.
Jag är över 30 och därmed vuxen. Därmed inte sagt att jag är speciellt mogen, och det kommer jag förmodligen aldrig att bli pågrund av mina begåvningshandikapp.

Om man ska vara ärlig så är det ju mer naturligt och kanske mer moget att bli sexuellt attraherad av fysiskt utvecklade 14-17 åringar än
50-70 åringar.

Det är väldigt stor skillnad på att få barn när man är nästan arton eller när man är tio-tolv år. Tycker inte du det? De flesta normala artonåringar klarar sig själva i ganska stor utsräckning.
Någon bra förälder :rofl: Ja det finns nog fler än någon bra förälder som inte har fyllt 25 när de fick barn. Jag känner ganska många.

Att en trettioåring blir attraherad (och gör något åt det) av en fjorton-sjuttonåring tycker jag också är fel. Men kanske inte just för att de blir utnyttjade utan för att jag funderar på vad en normal mogen trettioåring får ut av förhållandet och vice versa. De lever ju i helt olika tider i livet.
En fjorton-sjuttonåring ska ju leva livet utan förpliktelser medans en trettioåring bör ha kommit ifrån den biten. Min erfarenhet är att när personer dras till så mycket yngre människor så beror det just på att de är omogna och vill leva kvar i tonårstiden.

Jag blev kallad för lammkött av min sambos kompisar när vi träffades. Då var jag 28 och han 37. Fyyyyyyy så snuskigt och han utnyttjar mej säkert :grin:
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jovisst, men kanske inte när det gäller förälskelse. Nu var det länge sedan jag var 12, men jag vill minnas att jag redan då kunde bli förälskad.
Men eftersom det var länge sedan jag var 18, så minns jag inte riktigt om det var skillnad på förälskelserna.

Tja, bara det att man kan flytta ihop när man är arton är ju ganska stor skillnad. Jag hade inte velat flytta ihop med någon som jag var förälskad i när jag var tolv. Till skillnad ifrån dej så minns jag både hur det var att vara tolv och arton. Trots att jag är 39. Kanske beror det på att jag har barn som har hållt mej up to date hela tiden :angel:
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är väldigt stor skillnad på att få barn när man är nästan arton eller när man är tio-tolv år. Tycker inte du det? De flesta normala artonåringar klarar sig själva i ganska stor utsräckning.
Någon bra förälder :rofl: Ja det finns nog fler än någon bra förälder som inte har fyllt 25 när de fick barn. Jag känner ganska många.

Att en trettioåring blir attraherad (och gör något åt det) av en fjorton-sjuttonåring tycker jag också är fel. Men kanske inte just för att de blir utnyttjade utan för att jag funderar på vad en normal mogen trettioåring får ut av förhållandet och vice versa. De lever ju i helt olika tider i livet.
En fjorton-sjuttonåring ska ju leva livet utan förpliktelser medans en trettioåring bör ha kommit ifrån den biten. Min erfarenhet är att när personer dras till så mycket yngre människor så beror det just på att de är omogna och vill leva kvar i tonårstiden.

Jag blev kallad för lammkött av min sambos kompisar när vi träffades. Då var jag 28 och han 37. Fyyyyyyy så snuskigt och han utnyttjar mej säkert :grin:


Ja, det är skillnad på att få barn när man är 11-12 jämfört när man nästan är 18. Men du är ju fortfarande barn. När du är 18 är du myndig, och enligt barnkonventionen inget barn längre.

Precis det jag menade. Jag har väldigt svårt att se att en 30-40 åring skulle få något ut av att vara tillsammans med en 15-20 åring rent psykiskt.

Om jag hade blivit tillsammans med en 19-21 årig tjej så hade jag inte ens velat veta vad hennes föräldrar skulle säga eller göra när hon drog hem sin kille som över 30 år. Stryk är nog det minsta man kunde hoppas på :)

När jag var tolv umgicks jag mycket med en tjej som var knappt två år yngre. Det blev inte så populärt hemma hos henne, och jag blev bokstavligt talat utslängd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 450
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp