Bukefalos 28 år!

Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tja, bara det att man kan flytta ihop när man är arton är ju ganska stor skillnad. Jag hade inte velat flytta ihop med någon som jag var förälskad i när jag var tolv. Till skillnad ifrån dej så minns jag både hur det var att vara tolv och arton. Trots att jag är 39. Kanske beror det på att jag har barn som har hållt mej up to date hela tiden :angel:

Men bara för man är förälskad och har ett förhållande så behöver man ju inte flytta ihop. Jag ville inte heller flytta ihop med någon när jag var 12. Och det vill jag inte idag heller.
Det finns ju många andra saker man kan göra.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Dessutom får man väl se till situationen ifråga. Om en 18-åring träffar en betydligt äldre man, och båda parter är förälskade så är det ju en helt annan sak än om mannen enbart är ute efter att utnyttja henne.

Det är kanske heller inget fel om en 12 åring träffar en äldre man och förälskelse uppstår ifrån bägge sidor och de beslutar sig för att ha ett strikt platoniskt förhållande.
Då har ju ingen blivit sexuellt utnyttjad på något sätt.

Det är aldrig rätt omenpart är ute efter att utnyttja den andra oavsett om man är 15 eller 50.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Precis det jag menade. Jag har väldigt svårt att se att en 30-40 åring skulle få något ut av att vara tillsammans med en 15-20 åring rent psykiskt.

Det är ovässentligt vad de får ut av det, något lär det vara annars hade de inte fortsatt, så länge båda parterna är med på det. Huvudsaken är väl att de trivs med det.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är aldrig rätt omenpart är ute efter att utnyttja den andra oavsett om man är 15 eller 50.

Självklart inte, men jag tycker det är värre om den ena partern 13 och den andra 40, än om den ena partern är 35 och den andra 50.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är ovässentligt vad de får ut av det, något lär det vara annars hade de inte fortsatt, så länge båda parterna är med på det. Huvudsaken är väl att de trivs med det.

Som 15-16-åring är det nog svårare att säga nej till sin partner om han är 30-40 än vad en 30 åring har till en 50 åring.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Självklart inte, men jag tycker det är värre om den ena partern 13 och den andra 40, än om den ena partern är 35 och den andra 50.

Fast jag svarade på ditt inlägg där du nämnde 15-20åringar. Jag skrev om den åldern inte 13- åringar.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Fast jag svarade på ditt inlägg där du nämnde 15-20åringar. Jag skrev om den åldern inte 13- åringar.

Förvisso, men jag tror inte att 15-20-åringar har så mycket lättare att säga ifrån heller.
Lite individuellt förstås. Och något som är ett Ja för stunden kan likväl vara ett nej lite senare.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Som 15-16-åring är det nog svårare att säga nej till sin partner om han är 30-40 än vad en 30 åring har till en 50 åring.

Men vad har förmågan för en 15-åring att säga nej med den äldres pskiska tillfredställelse att göra?

Att kunna säga nej har mer med personlighet än ålder att göra. Vist kan man tänka sig att 15-åringar har svårare att säga nej, men jag har ingen aning om det är så.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men vad har förmågan för en 15-åring att säga nej med den äldres pskiska tillfredställelse att göra?

Att kunna säga nej har mer med personlighet än ålder att göra. Vist kan man tänka sig att 15-åringar har svårare att säga nej, men jag har ingen aning om det är så.

Jag hann fylla 25 innan jag "lärde" mig säga ifrån ordentligt. Hur många gånger hade man innan det sex mot sin vilja? Ja det var många gånger det. Det var enklare att göra tjejen till viljes än att verkligen påpeka att man inte ville. Det borde hon förvisso ha förstått när det kom till mitt engagemang samt mitt kroppsspråk. Att säga nej flera gånger räckte inte.

Så visst, det har mer med personlighet att göra än ålder. Men jag vill ändå hävda att äldre personer generellt sätt har lättare att säga ifrån.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och jag vet folk på 50 som inte kan säga nej men jag klarade det utmärkt att säga nej när jag var 14-15, så det blev inget övergrepp. Men det verkar som om du hade ett taskigt förhållande och dessutom inte vågade säga nej och därför så måste det vara så för alla andra.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och jag vet folk på 50 som inte kan säga nej men jag klarade det utmärkt att säga nej när jag var 14-15, så det blev inget övergrepp. Men det verkar som om du hade ett taskigt förhållande och dessutom inte vågade säga nej och därför så måste det vara så för alla andra.

Ja, det förekommer ju naturligtvis.

Det finns väldigt många som vågar säga ifrån, men långtifrån alla. Och ju yngre man är ju svårare är det att säga ifrån när det gäller sex. Det är förmodligen lättare för en 15 åring att säga ifrån till en jämngammal än någon som är 20 år äldre.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag hann fylla 25 innan jag "lärde" mig säga ifrån ordentligt. Hur många gånger hade man innan det sex mot sin vilja? Ja det var många gånger det. Det var enklare att göra tjejen till viljes än att verkligen påpeka att man inte ville. Det borde hon förvisso ha förstått när det kom till mitt engagemang samt mitt kroppsspråk. Att säga nej flera gånger räckte inte.

Så visst, det har mer med personlighet att göra än ålder. Men jag vill ändå hävda att äldre personer generellt sätt har lättare att säga ifrån.

Men det har nog mer med hur du är än hur den generella personen är som är under 25 är.
Jag lärde mina barn tidigt att de har rätt att säga nej om de inte vill och att de och bara de har rätt till sin egen kropp och vad som händer med den just eftersom jag vet att det såväl behövs. Jag har heller inte satt dem i situationer som kan leda till att de inte vågar säga nej genom att erbjuda andra alternativ.
Det är svårare att säga nej till sex om man inte vill om man sover över hos pojk-flickvännen än vad det är om man är hemma och kan gå därifrån. Att gå ut på stan mitt i natten och det tar en kvart innan mamma kommer är inte kul. Därför uppmuntrade jag mina barn att sova över med sin partner hemma istället i början tills förhållandet kändes stabilt.
Eftersom jag har lärt mina barn att det är okej att säga nej och lärt dem att respektera andra människor så är chansen större att de respekterar om deras partner säger nej än om de inte hade fått lära sig det.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Kanske, eller kanske inte, det är dock inte direkt relavant för frågeställningen där flertalet här reagerar. Det är inte direkt kontroversiellt att säga att 15 åringar inte bör ha sex med 40-åringar.

Du klämmer i med att folk inte borde bli myndiga förrän vid 25, och att sex mellan folk på 21 och 27 är olämpligt. Du moraliserar över väldigt mångas beteende.

Nu mognar folk under hela sitt liv, en 30 åring är vanligen mer mogen än en på 25 för att inte tala om hur mycket mognare en 50-åring är i snitt, vi kanske skulle vänta med att producera barn tills det är dags att planera för pensionering eller begravning. Vi kommer alltid att se tillbaks på tiden som gått och se våra dumheter som vi gjort när vi var unga ( och unga inbegrper även 60 och 70 år här).
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Kanske, eller kanske inte, det är dock inte direkt relavant för frågeställningen där flertalet här reagerar. Det är inte direkt kontroversiellt att säga att 15 åringar inte bör ha sex med 40-åringar.

Du klämmer i med att folk inte borde bli myndiga förrän vid 25, och att sex mellan folk på 21 och 27 är olämpligt. Du moraliserar över väldigt mångas beteende.

Nu mognar folk under hela sitt liv, en 30 åring är vanligen mer mogen än en på 25 för att inte tala om hur mycket mognare en 50-åring är i snitt, vi kanske skulle vänta med att producera barn tills det är dags att planera för pensionering eller begravning. Vi kommer alltid att se tillbaks på tiden som gått och se våra dumheter som vi gjort när vi var unga ( och unga inbegrper även 60 och 70 år här).

Ok, myndig vid 25 var kanske att ta i, men 18 är i mina ögon för ungt. 21 är mer lagom samt en byxmyndighetsgräns vid 18.
Man ska kunna göra undantag som man idag gör med 15-årsgränsen.

Det finns en hel del som menar att byxmyndighetsgränsen ska sänkas till 12, men det finner jag osmakligt.

Folk mognar under hela sitt liv ja, men hjärnan är helt färdigutvecklad vid 25.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men det har nog mer med hur du är än hur den generella personen är som är under 25 är.
Jag lärde mina barn tidigt att de har rätt att säga nej om de inte vill och att de och bara de har rätt till sin egen kropp och vad som händer med den just eftersom jag vet att det såväl behövs. Jag har heller inte satt dem i situationer som kan leda till att de inte vågar säga nej genom att erbjuda andra alternativ.
Det är svårare att säga nej till sex om man inte vill om man sover över hos pojk-flickvännen än vad det är om man är hemma och kan gå därifrån. Att gå ut på stan mitt i natten och det tar en kvart innan mamma kommer är inte kul. Därför uppmuntrade jag mina barn att sova över med sin partner hemma istället i början tills förhållandet kändes stabilt.
Eftersom jag har lärt mina barn att det är okej att säga nej och lärt dem att respektera andra människor så är chansen större att de respekterar om deras partner säger nej än om de inte hade fått lära sig det.


Precis. Så har jag alltid varit. Men det var ju förstås svårare att säga nej när man var barn. Speciellt till äldre män (som av någon anledning var attraherad av mig)
Men jag ansåg då att jag fick skylla mig själv.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ok, myndig vid 25 var kanske att ta i, men 18 är i mina ögon för ungt. 21 är mer lagom samt en byxmyndighetsgräns vid 18.
Man ska kunna göra undantag som man idag gör med 15-årsgränsen.

Det finns en hel del som menar att byxmyndighetsgränsen ska sänkas till 12, men det finner jag osmakligt.

Folk mognar under hela sitt liv ja, men hjärnan är helt färdigutvecklad vid 25.

Tror du människan är bättre än naturen på att avgöra när det är lämpligt att ha sex?

Och anser du att 21 är en lämplig ålder att flytta hemmifrån (när man är som yngst)? Många börjar sitt egna liv vid 18, flyttar börjar plugga etc. Detta blir väldigt opraktiskt om man hela tiden måste ha målsmans underskrifter. Man kan inte på sin studieort hyra en dvd film (eller tv) får inte skriva på ett hyreskontrakt etc. Och ska föräldrarna ha försörjningsansvar för sin 20-åriga dotter som har en egen lön? Och ska föräldrarna kunna förvägra sin 19-åriga son att flytta till Lund och börja plugga om de anser att han borde läsa i Linköping i stället?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Som 15-16-åring är det nog svårare att säga nej till sin partner om han är 30-40 än vad en 30 åring har till en 50 åring.

Det håller jag inte med om alls, om det vore så enkelt så hade vi nog inte alla dessa sol och vår fallen och det är uteslutande högst myndiga människor.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tror du människan är bättre än naturen på att avgöra när det är lämpligt att ha sex?

Och anser du att 21 är en lämplig ålder att flytta hemmifrån (när man är som yngst)? Många börjar sitt egna liv vid 18, flyttar börjar plugga etc. Detta blir väldigt opraktiskt om man hela tiden måste ha målsmans underskrifter. Man kan inte på sin studieort hyra en dvd film (eller tv) får inte skriva på ett hyreskontrakt etc. Och ska föräldrarna ha försörjningsansvar för sin 20-åriga dotter som har en egen lön? Och ska föräldrarna kunna förvägra sin 19-åriga son att flytta till Lund och börja plugga om de anser att han borde läsa i Linköping i stället?

Hade naturen fått avgöra när vi skulle ha sex och få barn så skulle man ju kunna ha det precis när man blivit könsmogen, vilket man kan bli redan som 10-11-åring.

Idag får många bo hemma mycket längre pågrund av ekonomiska svårigheter samt brist på bostäder. Alla har inte råd att köpa en villa eller en bostadsrätt det första dom gör när dom flyttar hemifrån.
Hyra dvd, blu-ray, video2000 vhs, betamax, laserdisc m.m kan man göra även om man inte är myndig.

Men man ska kunna göra vissa undantag och få dispens i vissa fall som man även idag kan få.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och jag tror att det många gånger ligger någon form av övergrepp bakom när unga tjejer drar sig till äldre män.

Nu är du verkligen ute och cyklar!! :grin:

Så, att jag i 22-25-årsåldern hade två förhållanden med män som var 10 resp 11 år äldre än mig skulle (i dina ögon) tyda på att jag varit utsatt för någon form av övergrepp????

Vad tyder det på att jag i samma ålder även hade ett förhållande med en 3 år yngre kille??? Att han hade varit utsatt för övergrepp??

Nej du, nu får du nog ta och plocka av dig dina skygglappar, damma av dig spindelväven och så välkomnar jag dig till 2010-talet :)
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Walter:
Varför ska man backa sig ur, trots att allting funkar bra och båda parter lever på samma planet, enbart pga. en viss åldersskillnad?
Vi pratar alltså om 11 års skillnad, inte 50. Och vi pratar om, faktiskt, vuxna människor, så jag förstår inte problemet?
Alla är ju olika utvecklade och jag behöver inte vara mer omogen än någon som har passerat 25? Vill man ha en stabil relation så är det ju viktigt att båda är på ungefär samma mognadsgrad och plats i livet.

Men psykiska handikappad menar jag naturligtvis den typen av diagnoser som gör att personen har svårt att själv veta vad som är bra och dåligt, rätt och fel, personer med destruktiva beteenden osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 450
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp