Bukefalos 28 år!

Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Nu är du verkligen ute och cyklar!! :grin:

Så, att jag i 22-25-årsåldern hade två förhållanden med män som var 10 resp 11 år äldre än mig skulle (i dina ögon) tyda på att jag varit utsatt för någon form av övergrepp????

Vad tyder det på att jag i samma ålder även hade ett förhållande med en 3 år yngre kille??? Att han hade varit utsatt för övergrepp??

Nej du, nu får du nog ta och plocka av dig dina skygglappar, damma av dig spindelväven och så välkomnar jag dig till 2010-talet :)

Där syftade jag mer på 11-14-åriga tjejer som jag nämnde i mitt exempel.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Walter:
Varför ska man backa sig ur, trots att allting funkar bra och båda parter lever på samma planet, enbart pga. en viss åldersskillnad?
Vi pratar alltså om 11 års skillnad, inte 50. Och vi pratar om, faktiskt, vuxna människor, så jag förstår inte problemet?
Alla är ju olika utvecklade och jag behöver inte vara mer omogen än någon som har passerat 25? Vill man ha en stabil relation så är det ju viktigt att båda är på ungefär samma mognadsgrad och plats i livet.

Men psykiska handikappad menar jag naturligtvis den typen av diagnoser som gör att personen har svårt att själv veta vad som är bra och dåligt, rätt och fel, personer med destruktiva beteenden osv.

Om allt fungerar, och den yngre parten är över 18 så visst. Men det finns många exempel där den ena parten är 11-14 år och den andra är över 25. Ok, jag kan till viss del förstå ett platoniskt förhållande, men det är inte speciellt vanligt.
Hur som helst, då bör man dra sig ur.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Boccia: Jag tror hon menar att kvinnor som utsatts för sexuella övergrepp som unga av äldre män, inte sällan drar sig till äldre män och då ofta i sexistiska osunda relationer. Prostitution och liknande är inte ovanligt bland våldtäktsoffer.
Men detta betyder ju absolut inte att alla som är tillsammans med en äldre partner har varit utsatt för övergrepp eller att mannen är dominant och kvinnan förvirrad och sargad.
Jag har själv dessa erfarenheter och sökte mig till män i min förövares ålder för att få glömma bort mig själv för en stund, för att jag var ingenting annat än en äcklig hora .. det var så jag kände. Jag var egentligen rädd för män, kärlek och närkontakt och har därför inte haft något seriöst förhållande förens jag träffade min nuvarande pojkvän. Jag kunde liksom inte låta någon som jag tyckte om röra mig på det där sättet ..
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Är ålderskillnaden så stor när den ena är under 18 så är det inte okej, enligt mig. Pratar vi om 12-13 åringar så är det creapy!
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Är ålderskillnaden så stor när den ena är under 18 så är det inte okej, enligt mig. Pratar vi om 12-13 åringar så är det creapy!

Precis min åsikt. När du är 18 så är du ju som sagt vuxen enligt FN:s barnkonvention. Och när man anses som vuxen så är man ju fri att vara med vem man vill.
Men nog kan jag ändå tycka att det känns lite märkligt med en 18-19-åring som har ett förhållande med en 40-50 åring.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Precis. Så har jag alltid varit. Men det var ju förstås svårare att säga nej när man var barn. Speciellt till äldre män (som av någon anledning var attraherad av mig)
Men jag ansåg då att jag fick skylla mig själv.

Så du själv, som barn-pojke-har blivit utsatt av äldre män sexuellt?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Så du själv, som barn-pojke-har blivit utsatt av äldre män sexuellt?

Man får kalla det vad man vill, men jag kunde inte säga nej. Det var ju enklare att säga ja istället efter lite övertalning från mannens sida.
Nu var ju detta dock inte det enda jag hade svårt att säga nej till, utan helt andra saker. Kompisar som exempelvis ville låna pengar m.m.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Om allt fungerar, och den yngre parten är över 18 så visst. Men det finns många exempel där den ena parten är 11-14 år och den andra är över 25. Ok, jag kan till viss del förstå ett platoniskt förhållande, men det är inte speciellt vanligt.
Hur som helst, då bör man dra sig ur.

Men hur vanligt är det med en elvaåring som är ihop med en tjugofemåring? Det är ju inte särskilt vanligt enligt min erfarenhet iallafall. I de få fall som finns så har förmodligen elvaåringen ljugit om sin ålder och är väldigt välutvecklad både fysiskt och psykiskt.
Man behöver ju inte göra problem som inte finns.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Man får kalla det vad man vill, men jag kunde inte säga nej. Det var ju enklare att säga ja istället efter lite övertalning från mannens sida.
Nu var ju detta dock inte det enda jag hade svårt att säga nej till, utan helt andra saker. Kompisar som exempelvis ville låna pengar m.m.

Det är aldrig aldrig aldrig ett barns fel när vuxna begår övergrepp. Även om du inte visste det då så måste du ju kunna förlåta dej själv nu för att du då trodde att du skulle säga ja när du ville säga nej.
Att människor har utnyttjat dej betyder ju ändå inte att alla andra vill utnyttja sin partner.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men hur vanligt är det med en elvaåring som är ihop med en tjugofemåring? Det är ju inte särskilt vanligt enligt min erfarenhet iallafall. I de få fall som finns så har förmodligen elvaåringen ljugit om sin ålder och är väldigt välutvecklad både fysiskt och psykiskt.
Man behöver ju inte göra problem som inte finns.

Vanligt är det inte, men det förekommer. Jag hade för många år sedan en tjej i Dalarna, och i hennes by fanns det en tjej som var 11 och hade en pojkvän som var 25.
Och ljugit hade hon inte. Tjejens mamma hade till och med accepterat förhållandet, hur man nu kan göra det.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är aldrig aldrig aldrig ett barns fel när vuxna begår övergrepp. Även om du inte visste det då så måste du ju kunna förlåta dej själv nu för att du då trodde att du skulle säga ja när du ville säga nej.
Att människor har utnyttjat dej betyder ju ändå inte att alla andra vill utnyttja sin partner.

Då såg jag det inte som ett övergrepp, utan var mer sur på mig själv eftersom jag inte sa nej.
Hur som helst så gjorde jag inte någon stor grej av det.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Hade naturen fått avgöra när vi skulle ha sex och få barn så skulle man ju kunna ha det precis när man blivit könsmogen, vilket man kan bli redan som 10-11-åring.

Idag får många bo hemma mycket längre pågrund av ekonomiska svårigheter samt brist på bostäder. Alla har inte råd att köpa en villa eller en bostadsrätt det första dom gör när dom flyttar hemifrån.
Hyra dvd, blu-ray, video2000 vhs, betamax, laserdisc m.m kan man göra även om man inte är myndig.

Men man ska kunna göra vissa undantag och få dispens i vissa fall som man även idag kan få.

Det här var alltså svaret på:


Tror du människan är bättre än naturen på att avgöra när det är lämpligt att ha sex?

Och anser du att 21 är en lämplig ålder att flytta hemmifrån (när man är som yngst)? Många börjar sitt egna liv vid 18, flyttar börjar plugga etc. Detta blir väldigt opraktiskt om man hela tiden måste ha målsmans underskrifter. Man kan inte på sin studieort hyra en dvd film (eller tv) får inte skriva på ett hyreskontrakt etc. Och ska föräldrarna ha försörjningsansvar för sin 20-åriga dotter som har en egen lön? Och ska föräldrarna kunna förvägra sin 19-åriga son att flytta till Lund och börja plugga om de anser att han borde läsa i Linköping i stället?

För att förtydliga så ställer jag frågan igen på ett annat vis efter som du tycks ha missat poängen totalt, eller var månde frågan obekväm?

Anser du att föräldrar ska ha sista ordet om deras 18-åriga barns yrkesval? Anser du att 18 år är för tidigt att flytta hemifrån? Och anser du att föräldrarna ska ha försörjningsansvar tills barnen är 21? Anser du att föräldrar ska kunna hindra sina barn att vidareutbilda sig och propsa på att de först ska jobba och föräldrana kan ta hela inkomsten? De har ju rätt till det, barnen är ju inte myndiga.

Och när det gäller barn/ ungdomar, menar du att folk inte bör ha sex innan 18-års ålder? Visst finns det barn som får sexuell lust vid 11 men det är långt vanligare vid så där en 13 -16års ålder. Könsmogen innebär knappast att man har en önskan att vara sexuellt aktiv. Med en byxmyndighetsålder vid 18 så blir det knapigt lagligt sett för gymnasieungdomar, de är i en ålder där de börjar bli mycket intresserade av sex. Det får de alltså inte vara enligt dig?

Och en 17 och en 18- åring får väl definitivt inte ha ihop det rent lagligt enligt din önskan.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det här var alltså svaret på:




För att förtydliga så ställer jag frågan igen på ett annat vis efter som du tycks ha missat poängen totalt, eller var månde frågan obekväm?

Anser du att föräldrar ska ha sista ordet om deras 18-åriga barns yrkesval? Anser du att 18 år är för tidigt att flytta hemifrån? Och anser du att föräldrarna ska ha försörjningsansvar tills barnen är 21? Anser du att föräldrar ska kunna hindra sina barn att vidareutbilda sig och propsa på att de först ska jobba och föräldrana kan ta hela inkomsten? De har ju rätt till det, barnen är ju inte myndiga.

Och när det gäller barn/ ungdomar, menar du att folk inte bör ha sex innan 18-års ålder? Visst finns det barn som får sexuell lust vid 11 men det är långt vanligare vid så där en 13 -16års ålder. Könsmogen innebär knappast att man har en önskan att vara sexuellt aktiv. Med en byxmyndighetsålder vid 18 så blir det knapigt lagligt sett för gymnasieungdomar, de är i en ålder där de börjar bli mycket intresserade av sex. Det får de alltså inte vara enligt dig?

Och en 17 och en 18- åring får väl definitivt inte ha ihop det rent lagligt enligt din önskan.

Självklart ska föräldrarna ha något att säga till om när det gäller barnens yrkesval. Men i slutändan är det ju barnen själva som bestämmer när dom är så gamla att dom kan ta dom besluten.
18 kan mycket väl vara för tidigt att flytta hemifrån. Men under vissa omständigheter kanske det kan vara lagom vid 15. Eller ibland inte förens vid 30. Det är väldigt individuellt förstås.

Men som 18 åring har man oftast inte en ekonomi som tillåter en att flytta hemifrån.
Att som förälder vara försörjningsskyldig tills man är 21 kan nog vara bra.
Du är ju ändå försörjningsskyldig tills barnet gått ut gymnasiet.

Vad två jämnåriga gör med varandra lägger jag mig inte i, oavsett om dom är sex eller sexton.
Det ska inte vara straffbart för två st elvaåringar att ha sex. Och det är det ju inte idag heller.

Så ett förhållande mellan två någorlunda jämnåriga är jag inte emot. Däremot om den ena parten är 15 och den andra 40.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Nu missförstår du mig igen. Jag frågar inte hur många som har ekonomi att flytta hemifrån vid 18-års ålder, inte om hur många som gör det utan om de ska ha rättighet att göra det. Ekonomi har i stort sett alla som lyckas komma in på en utbildning, man klarar sig hjälpligt på studeilån. Fast den som inte är myndig får inte låna pengar utan föräldrarnas godkännande så en 21 års myndighets gräns gör det svårare att flytta hemmifrån.

Ett försök till. Ska en förälder kunna hindra sin 18-åriga son att studera vidare? Om svaret är nej, så undrar jag hur du anser att denne ska kunna studera vidare mot föräldranas vilja. Han är ju inte myndig och kan således inte underteckna något hyreskontrakt, inte ta studiemedel, han kan inte ens ta en anställning utan föräldrarnas godkännande. Han har inte rätt att sluta avtal. Det är bara några få av de komplikationer som uppstår om folk i åldern " börjar flytta hemmifrån" inte räknas som myndiga.

Och inget tjafs om att inte alla har råd, ska det vara ett rimligt argument så ska i stort sett ingen ha råd.


Och angående sex, hur är det med en 17 och en 18 årig, ska de få ha sex? Det är vaktiskt sällan man hittar en jämnårig partner, oftast slår det på något några år även om man råkar gå i samma årskurs.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Nej ens föräldrar ska inte kunna hindra sina barn att studera vidare, men dom ska kunna komma med åsikter.
En bra utbildning är viktig idag, och man ska kunna göra undantag för viktiga saker. Sex är dock inte nödvändigt i unga år. Om än någonsin egentligen. Men det är en annan sak.

En relativt jämnårig partner. Ok. Det kan skilja en fem-sex år, men när man talar om åldersskillnader på 15-20 år tycker åtminstone jag att det börjar bli lite för stor skillnad i den åldern.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Precis min åsikt. När du är 18 så är du ju som sagt vuxen enligt FN:s barnkonvention. Och när man anses som vuxen så är man ju fri att vara med vem man vill.
Men nog kan jag ändå tycka att det känns lite märkligt med en 18-19-åring som har ett förhållande med en 40-50 åring.

Fast hur ska du ha det ? Det är ju osmakligt och omoraliskt redan när en 21 åring har ett förhållande med en som är 29 enligt tidigare inlägg av dig. Och att alla tjejer som haft äldre killar innan de fyller 25 ångrar sig efteråt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Nej ens föräldrar ska inte kunna hindra sina barn att studera vidare, men dom ska kunna komma med åsikter.
En bra utbildning är viktig idag, och man ska kunna göra undantag för viktiga saker. Sex är dock inte nödvändigt i unga år. Om än någonsin egentligen. Men det är en annan sak.

En relativt jämnårig partner. Ok. Det kan skilja en fem-sex år, men när man talar om åldersskillnader på 15-20 år tycker åtminstone jag att det börjar bli lite för stor skillnad i den åldern.

Så hur ska du ha det, förmyndarna ska inte kunna hindra 18-åringen att studera men 18-åringen är inte myndig och är därmed beroende av föräldrarnas godkännande. Du kan inte både ha kakan och äta upp den.

Och sex är inte nödvändigt alls, vi kan köra med insemination för fortplantningen, resten är rent nöje.

Personligen tycker jag 15-20 år är för stor åldersskillnad för en minderårig (under 18 då) men skulle inte lägga mig i om det handlar om verklig förälskelse. Ett förhållande mellan någon som är 20 och någon som är 28 ser jag inga som helst problem med.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Vanligt är det inte, men det förekommer. Jag hade för många år sedan en tjej i Dalarna, och i hennes by fanns det en tjej som var 11 och hade en pojkvän som var 25.
Och ljugit hade hon inte. Tjejens mamma hade till och med accepterat förhållandet, hur man nu kan göra det.

Så för att du vet om ett par så är det ett stort problem? Hur länge var de tillsammans? En månad? Tjugo år?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Fast hur ska du ha det ? Det är ju osmakligt och omoraliskt redan när en 21 åring har ett förhållande med en som är 29 enligt tidigare inlägg av dig. Och att alla tjejer som haft äldre killar innan de fyller 25 ångrar sig efteråt.

Jag kan erkänna att jag var lite hård i orden där. Jag tycker dock inte att en 21-åring är helt jämnställd en 29-åring, då det händer mycket i åldern 21 till 25.
Däremot står jag fast vid att jag tycker det är osmakligt och omoraliskt med väldigt stora åldersskillnader när den ena parten är under 18. Och speciellt under 15.
Men visst, vi har alla olika åsikter.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

När jag var tolv umgicks jag mycket med en tjej som var knappt två år yngre. Det blev inte så populärt hemma hos henne, och jag blev bokstavligt talat utslängd.

Ja det begriper du väl själv att det är helt åt pepparn och fruktansvärt omoraliskt och osmakligt av dej att "umgås" med en så pass mycket yngre tjej! Och i den åldern. Jag förstår föräldrarnas oro, för vem vet vad ni hade för er när ni var själva. Huga, hemska tanke!
Rejäla föräldrar som slängde ut dej! Du kanske skulle haft ett kok stryk också!
;):laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 347
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 407
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp