Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag vill inte se någon utnyttjad av någon oavsett ålder, du återkommer hela tiden till det som är olämpligt oavsett ålder.

Det är nog få förhållanden mellan 40-50 åringar och omyndiga som skulle tåla en rättslig granskning, det ska mycket till för att det inte ska kallas sexuellt utnyttjande.

Och jo att ta bort rättigheten att köra bil tolkar nog de som är beroende av bilen för att ta sig någonstans alls som att omyndigförklara. Har du hört talas om glesbygd och dåliga kommunikationer? I Stockholm klarar man sig utan körkort till man är 21, men knappast om man bor i en by ute på landet utan kommunikationer. Kul att tvingas flytta för att man inte kan ta sig till skola/jobb vintertid då man inte har körkort (och moped är olämpligt pga vädert). Sedan tror jag inte folk blir säkrare bilförare för att de tvingas vänta några år, nyhetens behag i kombination med oerfarenhet är den samma.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja men hallå!
Det är väl ingen som sagt emot dig att "delar av frontalloben är färdigutvecklad vid 25 års ålder" - det ENDA jag har reagerat på är att du tidigare likställde en relation med en 22-åring och en 30-åring som sexuellt utnyttjande! Det står ju klart och tydligt i de länkar du själv postat att mognad inte har så mycket med saken att göra, utan att det är organisationsförmåga och konsekvensbedömning som inte är färdigutvecklat! Det har ingenting att göra med om en 22-åring är emotionellt mogen att vara i ett förhållande med en 30-åring, för det är individuellt. Jag antar att du inte tycker att det är fel med en 80-åring som är tillsammans med en 25-åring? Deras frontallober är ju lika väl utvecklade.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Omyndigförklara var ett starkt ord, men jag verkligen inte se 15-16 åringar bli utnyttjade av män som är 30-40 år äldre än dem.

Det blir ju lite märkligt när du svarar detta till mig-som om jag hade påstått att detta utnyttjande är ok-fattar inte ditt resonemang hur du kan tolka jag är för det?

Ännu märkligare är det att du hela tiden ändrar dig om det mesta- det som förut var osmakligt när kvinnan var 20 och mannen 30 är nu 15-16 och mannen runt 50?- det mesta verkar faktiskt osmakligt eller omoget eller nåt annat i dina ögon....
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag vill inte se någon utnyttjad av någon oavsett ålder, du återkommer hela tiden till det som är olämpligt oavsett ålder.

Det är nog få förhållanden mellan 40-50 åringar och omyndiga som skulle tåla en rättslig granskning, det ska mycket till för att det inte ska kallas sexuellt utnyttjande.

Och jo att ta bort rättigheten att köra bil tolkar nog de som är beroende av bilen för att ta sig någonstans alls som att omyndigförklara. Har du hört talas om glesbygd och dåliga kommunikationer? I Stockholm klarar man sig utan körkort till man är 21, men knappast om man bor i en by ute på landet utan kommunikationer. Kul att tvingas flytta för att man inte kan ta sig till skola/jobb vintertid då man inte har körkort (och moped är olämpligt pga vädert). Sedan tror jag inte folk blir säkrare bilförare för att de tvingas vänta några år, nyhetens behag i kombination med oerfarenhet är den samma.


Jag tycker det är väldigt olämpligt att ha sexuella förhållanden med mindreåriga samt olämpligt med undreåriga så länge åldersskillnaden inte är relativt liten.

Så länge åldersgränsen är 15 så är det ju fritt fram att ha sex med 15-16 åringar. Det finns inga speciella regler som hindrar äldre att ha det. Förutom när det gäller beroendeställning eller är alkohol inblandat.

Ser man till olycksstatistiken så är det ju förare mellan 18-24 år som är mest drabbade i olyckor. Detta måste ju bero på något.
Men visst, man kanske skulle kunna få dispens som man kunde med traktorkortet förr.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det blir ju lite märkligt när du svarar detta till mig-som om jag hade påstått att detta utnyttjande är ok-fattar inte ditt resonemang hur du kan tolka jag är för det?

Ännu märkligare är det att du hela tiden ändrar dig om det mesta- det som förut var osmakligt när kvinnan var 20 och mannen 30 är nu 15-16 och mannen runt 50?- det mesta verkar faktiskt osmakligt eller omoget eller nåt annat i dina ögon....


Jag finner väldigt mycket vara osmakligt när det kommer till sexuellt utnyttjande.
Jag erkänner att mitt mina åsikter blev lite väl präglade av mitt eget preferenser. Personligen skulle jag aldrig kunna ha något sexuellt förhållande med någon som är ca 18-22.
Men det innebär ju naturligtvis inte att det är fel för någon annan att ha det.

Däremot står jag fast vid att jag tycker att det är fel att ha sexuella förhållanden med någon som är under 16 om ålderskillnaden är allt för stor. Nu pratar vi 15-20 år etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja men hallå!
Det är väl ingen som sagt emot dig att "delar av frontalloben är färdigutvecklad vid 25 års ålder" - det ENDA jag har reagerat på är att du tidigare likställde en relation med en 22-åring och en 30-åring som sexuellt utnyttjande! Det står ju klart och tydligt i de länkar du själv postat att mognad inte har så mycket med saken att göra, utan att det är organisationsförmåga och konsekvensbedömning som inte är färdigutvecklat! Det har ingenting att göra med om en 22-åring är emotionellt mogen att vara i ett förhållande med en 30-åring, för det är individuellt. Jag antar att du inte tycker att det är fel med en 80-åring som är tillsammans med en 25-åring? Deras frontallober är ju lika väl utvecklade.

Just precis.

En 80-åring som har ett förhållande med en 25-åring stör mig inte.

Det jag stör mig på är 25-40 åringar som är tillsammans med mindreåriga, säg 12-15 år eller mindre.

Jag lät i mina tidigare poster mina egna känslor prägla mitt tyckande.
Har ju själv haft förhållanden med flickor under 23, men det fungerade inte så bra till slut, eftersom det kändes som om jag utnyttjade dom även om jag inte gjorde det.
Det betyder dock självklart inte att alla gör det. En 15+ åring anses ju vara mogen nog att avgöra vem han/hon vill vara med sexuellt enligt Svensk lag. Även om jag tycker 15 är för ungt och skulle hellre se en 18-årsgräns så får jag ju acceptera detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men du har ju tidigare i tråden skrivit att det var fel med en i nedre 20-åren som hade ett förhållande med någon i övre 20-åren. Hur ska du ha det?
Hur ofta är en 40-åring tillsammans med en 12-åring eller yngre? Jag har aldrig någonsin hört talas om det.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men du har ju tidigare i tråden skrivit att det var fel med en i nedre 20-åren som hade ett förhållande med någon i övre 20-åren. Hur ska du ha det?
Hur ofta är en 40-åring tillsammans med en 12-åring eller yngre? Jag har aldrig någonsin hört talas om det.

Som sagt, jag lät mina egna preferenser prägla mitt tyckande, vilket var fel.

Jag skulle personligen tycka det var fel om jag skulle skaffa ett förhållande med någon som var yngre än exempelvis 23. Men jag tycker väl egentligen inte det är fel på det stora hela om någon annan skaffar sig ett förhållande med någon yngre än 23 så länge hon är äldre än 15.

Tillsammans, och tillsammans, men det förekommer ju att mindreåriga blir sexuellt utnyttjade av äldre män. Det tycker jag är fel.
Tycker man läser dagligen om dessa fall.
Däremot känner jag till förhållanden där den ena parten varit 14 och den andra över 25. Det blir ju där våldtäkt mot barn eftersom 14-åringen är mindreårig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det jag stör mig på är 25-40 åringar som är tillsammans med mindreåriga, säg 12-15 år eller mindre.

Ja det är väl många som stör sig på det, inte minst lagen så jag förstår inte arför du hela tiden tjatar om det. Det är ju inte ok enligt lagen att ha sexuellt umgänge med barn/ungdom under 15 år.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja det är väl många som stör sig på det, inte minst lagen så jag förstår inte arför du hela tiden tjatar om det. Det är ju inte ok enligt lagen att ha sexuellt umgänge med barn/ungdom under 15 år.

Även om det är olagligt så är det ju många som struntar i det och tycker det är helt ok iallafall.
Flashbacks pedofilforum är ett exempel.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

*raderat* missförstod ditt inlägg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag tycker det är väldigt olämpligt att ha sexuella förhållanden med mindreåriga samt olämpligt med undreåriga så länge åldersskillnaden inte är relativt liten.

Så länge åldersgränsen är 15 så är det ju fritt fram att ha sex med 15-16 åringar. Det finns inga speciella regler som hindrar äldre att ha det. Förutom när det gäller beroendeställning eller är alkohol inblandat.

Ser man till olycksstatistiken så är det ju förare mellan 18-24 år som är mest drabbade i olyckor. Detta måste ju bero på något.
Men visst, man kanske skulle kunna få dispens som man kunde med traktorkortet förr.

Det finns ganska mycket som förhindrar en 40-åring att ha sex med en 15-16 åring, förutom att det anses osmakligt av de flesta så riskerar den äldre parten mycket om denne blir anklagad för förhållandet. Det ska inte mycket till för att bli dömd för sexuellt utnyttjande om någon skulle få för sig att anmäla och många föräldrar skulle säkerligen göra det.

Ja förare mellan 18 och 24 har mindre erfarenhet så det är naturligt att de drabbas av fler olyckor. Vidare har de sällan någon bra ekonomi så de har sämre bilar än genomsnittet också vilket säkert både bidrar till olycksrisken och en del olyckor.

En del kan säkert bero på att unga särskilt killar är mer våghalsiga och tar större risker men drar man bort oerfarenheten är det inte säkert det blir en särskilt stor skillnad, i synnerhet inte om man jämför med killar på 25-30, de är ofta likasinnade i det avseendet.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men nu är vi väl alla ungefär på samma blad. Alla tycker det är fel att ha ett förhållande med en person under 15.

*kl*
Jag tycker faktiskt inte heller, baserat på olyckstatistiken, är körkortsåldern är tillräckligt hög. Men å andra sidan är det ju en fråga om detta beror mest på hjärnans utveckling eller oerfarna bilförare. Att tillägga är väl att unga män är klart överrepresenterade, så i sådana fall får man väl ha en könsåtskillnad. Men det är väl olagligt?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

"Av de unga bilförare (18-24 år) som är inblandade i dödsolyckor är 85 procent män, 45 procent bedöms ha kört mer än 30 km/tim över hastighetsgränsen, 40 procent har inte använt bälte och 27 procent var påverkade av alkohol och/eller droger."

Från NTF
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja varför inte!
I och med att detta har varit ett av Walters främsta argument för att bevisa hur 24-åringens outvecklade hjärna påverkar, öppnar jag nu för länkar till liknande hjärnforskning med ett genusperspektiv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det finns ganska mycket som förhindrar en 40-åring att ha sex med en 15-16 åring, förutom att det anses osmakligt av de flesta så riskerar den äldre parten mycket om denne blir anklagad för förhållandet. Det ska inte mycket till för att bli dömd för sexuellt utnyttjande om någon skulle få för sig att anmäla och många föräldrar skulle säkerligen göra det.

Ja förare mellan 18 och 24 har mindre erfarenhet så det är naturligt att de drabbas av fler olyckor. Vidare har de sällan någon bra ekonomi så de har sämre bilar än genomsnittet också vilket säkert både bidrar till olycksrisken och en del olyckor.

En del kan säkert bero på att unga särskilt killar är mer våghalsiga och tar större risker men drar man bort oerfarenheten är det inte säkert det blir en särskilt stor skillnad, i synnerhet inte om man jämför med killar på 25-30, de är ofta likasinnade i det avseendet.


Jag har aldrig hört talas om någon som blivit dömd för sexuellt utnyttjande av en 15-17 åring så länge allt har varit frivilligt samt ej handlat om beroendeställning.
Åtminstone inte i Sverige.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja varför inte!
I och med att detta har varit ett av Walters främsta argument för att bevisa 24-åringens outvecklade hjärna, öppnar jag nu för länkar till liknande hjärnforskning ur ett genusperspektiv.

Blir killar överhuvudtaget mogna?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag har aldrig hört talas om någon som blivit dömd för sexuellt utnyttjande av en 15-17 åring så länge allt har varit frivilligt samt ej handlat om beroendeställning.
Åtminstone inte i Sverige.

Nu ändrar du åldern igen, jag skrev 15-16 (och jag tror åldern kom från dig för övrigt), och det stämmer säkert, blir någon dömd så ska det rimligen ha förelegat ett brott. Det är just risken för att bli anklagad för att utnyttja den minderåriga som är risken eller att man verkligen gör det . Är båda med på det och omgivningen håller med om att det är okej och det är ett förhållande som inte handlar om utnyttjande så är det ju inga problem. Problemet uppstod enligt dig pga risken att bli utnyttjad pga att hjärnan inte är utvecklad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 267
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 349
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp