Bukefalos 28 år!

Valg av hingst

D

Duena

Hej:)
Börjar i god tid att leta efter hingst att använda på mitt sto våren 2012 då hon fyllar 4 år.
Det är många fina hingstar der ute,men skulle ville ha lite tips och råd om vilken hingst ni tycker skulle passe med mitt sto efter Richfield.Morfar är Dolomit.
Jag vil gärna ha en lite grövre hingst, duena som stoet heter har fint skritt och trav,men skulle behöva en hingst som kan styrka galoppen..
Jag gillar jo personligen hästar med bliss och avtecken ..så skulle inte ha imot om hingsten hadde det oxså;) oxså ska det va ett föl som jag ska använda till dresur..
sorry bad swedish,:o men är norsk bosatt i sverige..
Bild på duena som 1 1/2 år
24915_367107092524_606102524_4172540_5393170_n.jpg


Duena som två år.
313496_10150316076697525_606102524_8386746_952998041_n.jpg


Duena som 3 år.
251383_10150194724307525_606102524_7406140_5358133_n.jpg
 
Sv: Valg av hingst

Vilka är hennes fördelar och vad skulle du vilja förbättra?
Det är svårt att få en uppfattning om hennes exteriör utifrån fotona.

Briar ger avkommor som är åt det lite grövre hållet, de har ofta mycket tecken, har bra rörelser och många kan också hoppa.
 
Sv: Valg av hingst

Tack för svar:) Briar tänkte jag litt på själv,men så hörde jag nogot om att han kan gi avkom som är lite svåra i psyken ?

Nogon som har nogon uppfattning om Sir Oldenburg?
 
Sv: Valg av hingst

Jag har sett ett par föl efter honom i år och de har varit väldigt trevliga i exteriören, har rört sig bra och varit mörka med bläs. Däremot har de alla varit ädla även om de haft en grövre mamma.

De få Briaravkommor jag träffat har inte varit knepiga ni psyket men de behöver inte vara represenativa för vad han lämnar.
 
Sv: Valg av hingst

Jag har en Briar avkomma själv som dessutom har en fullblodsmamma. Men coolare och trevligare häst får man leta efter. Har även ett par efter Okeanos (Briars bror) som inte heller är svåra.
 
Sv: Valg av hingst

ok,men det låter ju bra :)
Har kollat lite på hingstar på nätet och det är 11 stk som jag är lite nyfiken på.
Chirlon 870, De Noir, Briar, Aerline, Nobel , sir Oldenburg, Master ,Marwin, Instenburg , Lambourgini och Heslegårds Rubin.. Nogon som kan säga hur dessa hingstar är?
 
Sv: Valg av hingst

Master och Marwin är döda, Master finns på fryst.

Jag har två uppfödningar efter Lambourgini som har luftig spänstig gång och också kan hoppa. En är tre år, vaken och oerhört lättlärd, men aldrig dum på något vis. Den andra är bara fyra månader och har nu blivit lugn och lätthanterad efter en period av trots. Båda är moderna i typen. Stoet är ädelt, långlinjerat och spänstigt, vaken men kan trilskas ibland.

Hade tänkt att betäcka med Heslegårds Rubin i år, men betäckte inte alls. Han är själv härligt spänstig och har verkat väldigt vettig i skallen de gånger jag sett honom. Har fått höra av hans avkommor att de är känsliga och vakna men inte dumma utan okomplicerade.
 
Sv: Valg av hingst

Lambourgini har jag samma erfarenheter som Görel av fast av lite fler avkommor. Nobel har jag också en del erfarenhet av. Där har alla blivit större än stoet, haft mycket bra psyke och tyvärr för dig kanske inte så mycket vita tecken.
 
Sv: Valg av hingst

De jag sett efter Briar har både rört sig och hoppat bra, men har lite humör, eller är snarare känsliga.

Har själv en 3-åring efter Nobel som har kanonpsyke! Rör sig trevligt, är bara löshoppad en gång så det är för tidigt att säga något om hoppförmågan. Han hade helt klart rätt inställning till hindren, men hade lite svårt att koordinera ihop fram och bakbenen. ;) En vaken och alert häst, men ändå SÅ cool!

Har mycket vita tecken, men det kommer från mamma/mormor.

Bild på min kille:

291834_10150311237417887_746887886_8119134_1903585699_n.jpg
 
Sv: Valg av hingst

Nobel ger oftast lite mindre, är ofta bruna med mycket vita tecken.

Aerline är väl egentligen en hopphingst

JJ rayban är det något kanske??
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 139
Senast: Jate Volim
·
S
Avel Behöver lite hjälp ifrån er! I fjol betäckte jag ett av mina ston med Sheraton och är mycket nöjd med resultatet. Därför funderar...
2
Svar
27
· Visningar
2 250
Senast: Camaro
·
F
Avel ja då va de dax, jag har äntligen bestämt mej, nu blir de en betäckning för mitt sto till våren. Men tankarna snurrar, kunde inte...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 394
Senast: QuickStar
·
Avel Jag har planer på att betäcka mitt sto e Maraton-Shantung xx igen. Det är en mindre häst (159 cm) av kortare ganska modern och lätt...
Svar
10
· Visningar
1 502
Senast: Darbhanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp