Vallningstråden

Har många får måste man har för att det ska löna sig (finnas arbete till hunden?).
Är med i en fårgrupp på fejjan och tycker att det tipsas till höger och vänster om nyttan med vallhund. Även till mycket små besättningar.
 
Har många får måste man har för att det ska löna sig (finnas arbete till hunden?).
Är med i en fårgrupp på fejjan och tycker att det tipsas till höger och vänster om nyttan med vallhund. Även till mycket små besättningar.
Jag skulle aldrig ha får/kor/gris utan att ha hund. Har du boskap utomhus eller som fodras i sin kätte så har du nytta av en bra vallhund. Sen behöver inte alla ha en mästare med superkapacitet för självständigt arbete på en kilometers håll, eller närvaro stark nog att hämta 300 nötter.

När jag jobbade som fårklippare svor jag ofta över besättningar med 4-10 djur. Ägaren är van att ofta kunna locka till sig djuren vilket inte går när klippare/veterinär är där vilket fördröjer och försvårar/omöjliggör behandling. Hunden flyttar effektivt och stressfritt djuren dit de ska. En djurskyddsfråga!
 
Jag skulle aldrig ha får/kor/gris utan att ha hund. Har du boskap utomhus eller som fodras i sin kätte så har du nytta av en bra vallhund. Sen behöver inte alla ha en mästare med superkapacitet för självständigt arbete på en kilometers håll, eller närvaro stark nog att hämta 300 nötter.

När jag jobbade som fårklippare svor jag ofta över besättningar med 4-10 djur. Ägaren är van att ofta kunna locka till sig djuren vilket inte går när klippare/veterinär är där vilket fördröjer och försvårar/omöjliggör behandling. Hunden flyttar effektivt och stressfritt djuren dit de ska. En djurskyddsfråga!
Ja såklart! Det kan jag köpa, jag har ju lite erfarenhet med nötter och att använda häst, ibland kan det vara en nackdel när de är halvvilda och van vid människor. Tar längre tid och mer stress, kan tänka mig att en hund hade hjälp mycket!
 
Lite surt att jag strök mig från två Ik2or igår, för jag tänkte att han aaaaldrig hinner bli redo på de knappa tre veckor som återstår. Jaja, vi ska på Udden Open och gå Open för Derek i juni, årets höjdpunkt!

Åh ska han dömma?
 
Väcker lite liv i den här tråden igen med ett filmklipp på Fridolf när han hämtar träningsdjuren för tillsyn. Han har inte gjort arbeten på de här avstånden sen i höstas, och knappt vallat alls sen årsskiftet pga tarmoperationerna.
Så fint! Om jag någon gång får möjlighet att ha får igen så vill jag verkligen ha vallhund. Otroligt vad det underlättar allt arbete.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 637
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 381
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 014
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp