Vallningstråden

Ni som använder visslor, är det någon särskild teknik? Jag får ljud i några olika toner i min men inte så mycket mer än så.

Fick tipset av @vallhund att det kunde finnas någon kurs (via e-mail om jag inte minns fel) men hittade ingen.

Hur lärde ni er? Är det bara att fortsätta blåsa?
 
Ni som använder visslor, är det någon särskild teknik? Jag får ljud i några olika toner i min men inte så mycket mer än så.

Fick tipset av @vallhund att det kunde finnas någon kurs (via e-mail om jag inte minns fel) men hittade ingen.

Hur lärde ni er? Är det bara att fortsätta blåsa?

Det är en speciell teknik! Kan du vissla utan visselpipa? Egentligen är det väldigt likt, och jag upplever att jag blir bättre på visslan när jag tränar mycket på att vissla utan den.

Börja med att spela enkla visor, bäbä vita lamm och blinka lilla stjärna brukar jag tvinga mina elever till, och fundera på vilka typer av ljud som kommer "lätt" för dig innan du bestämmer vilka kommandon du vill ha.

Träna på att kunna variera intensitet också, inte bara tonläge.

På den här kanalen finns lite videor om olika visslor osv https://www.youtube.com/channel/UC6r3Qm_n7lyn5jJARJvS7QA
 
Senast ändrad:
Kan tillägga att det tog mig ett år att lära mig, och första gången jag fick till det var när jag i panik cyklade omkring och försökte hitta en bortsprungen hund. Då visste jag att visselpipan hörs överlägset längst, och att hunden alltid kom på visslan. Ibland är nöden bästa läraren ;)
 
Jag kan inte vissla utan visslan, har tränat i 20 år men kan fortfarande inte vissla annat än en ganska gäll ton och busvissla.

Inte heller kan jag vissla melodier på visslan men på nått sätt har jag lyckats få visselkommandon på allt, så kan jag lära in visselkommandon bör nog de allra flesta klara det ;) gäller bara att komma på hur man gör! Jag blev väldigt hjälpt av en tränare som håller visselkurser, helt plötsligt förstod jag hur jag skulle få till de olika signalerna :)

Sen är det ju stor skillnad på olika visslepipor, själv föredrar jag A1:an, tycker den är lättast :) Bäst är det ju om man kan få testa olika pipor för att se vilken som passar en bäst!
 
Håller för övrigt på att vissla in look back-kommandot, var på kurs i helgen och fick lite bakläxa på det :o och då jag ska träna för samma tränare igen om två veckor tänkte jag att det var bäst att iaf börja vissla in det :p :D
 
Ja! nu får vi allt se till att hålla liv i den, när jag försökte för några år sedan dog den efter typ tre dar ;)

Haha! Jag kan ju ingenting, men jag vill lära mig! Har kikat runt lite, men hur tidigt kan man börja? Och då menar jag åka till tränare och ta lektion. :nailbiting:
 
Det är en speciell teknik! Kan du vissla utan visselpipa? Egentligen är det väldigt likt, och jag upplever att jag blir bättre på visslan när jag tränar mycket på att vissla utan den.

Börja med att spela enkla visor, bäbä vita lamm och blinka lilla stjärna brukar jag tvinga mina elever till, och fundera på vilka typer av ljud som kommer "lätt" för dig innan du bestämmer vilka kommandon du vill ha.

Träna på att kunna variera intensitet också, inte bara tonläge.

På den här kanalen finns lite videor om olika visslor osv https://www.youtube.com/channel/UC6r3Qm_n7lyn5jJARJvS7QA
Nej det kan jag inte :o. Jag kan låta som en hyperaktiv fågel med hjälp av visslan men några melodier har jag inte lyckats med. :D Intensiteten varierar. Jag hittade några klipp på youtube, men inte den du länkade till så tack för den, och jag blev bättre på att vissla men som sagt kontrollen över tonerna är sådär.
 
Jag kan inte vissla utan visslan, har tränat i 20 år men kan fortfarande inte vissla annat än en ganska gäll ton och busvissla.

Inte heller kan jag vissla melodier på visslan men på nått sätt har jag lyckats få visselkommandon på allt, så kan jag lära in visselkommandon bör nog de allra flesta klara det ;) gäller bara att komma på hur man gör! Jag blev väldigt hjälpt av en tränare som håller visselkurser, helt plötsligt förstod jag hur jag skulle få till de olika signalerna :)

Sen är det ju stor skillnad på olika visslepipor, själv föredrar jag A1:an, tycker den är lättast :) Bäst är det ju om man kan få testa olika pipor för att se vilken som passar en bäst!
Låter bra det! :up: Vem gick du kurs hos?

Skulle ha fått hjälp av uppfödaren till min valp men det blev lite ont om tid vid hämtningen så det blev inte av. Finns det någon duktig i närheten av mig skulle jag bli jätteglad.

Jaha, jag köpte den visslan som jag tyckte var snyggast :o:D. Det blev en sån här: https://www.hundenochherden.se/product/logan-a1-celtic-supreme . Enkel, svår eller mellan?
 
Låter bra det! :up: Vem gick du kurs hos?

Skulle ha fått hjälp av uppfödaren till min valp men det blev lite ont om tid vid hämtningen så det blev inte av. Finns det någon duktig i närheten av mig skulle jag bli jätteglad.

Jaha, jag köpte den visslan som jag tyckte var snyggast :o:D. Det blev en sån här: https://www.hundenochherden.se/product/logan-a1-celtic-supreme . Enkel, svår eller mellan?
Ja det där är en A1, fast jag har i aluminium, lite billigare än den där :p

Gick en introduktionskurs för S. Sognevik, skulle varit flera tillfällen men jag kunde bara vara med första gången men det räckte för att få grundförståelse :)

Men får du bara ljud i visslan kan du nog diskutera det med vilken tränare som helst när du går kurs, tycker visselsignaler ofta diskuteras på kurs :)
 
Ja det där är en A1, fast jag har i aluminium, lite billigare än den där :p

Gick en introduktionskurs för S. Sognevik, skulle varit flera tillfällen men jag kunde bara vara med första gången men det räckte för att få grundförståelse :)

Men får du bara ljud i visslan kan du nog diskutera det med vilken tränare som helst när du går kurs, tycker visselsignaler ofta diskuteras på kurs :)
Som jag skrev till @Migo - jag låter som en hyperaktiv fågel. :angel: Kan jag lösa det sista på en vanlig vallningskurs är det ju jättebra.
 
Som jag skrev till @Migo - jag låter som en hyperaktiv fågel. :angel: Kan jag lösa det sista på en vanlig vallningskurs är det ju jättebra.

:D Det beror väl på hur duktig tränaren är att förklara men det borde allt gå att fixa på en vanlig kurs, det tar ju ändå lite tid och träning innan det är dax att börja vissla in kommandona för hunden så du har ju lite tid på dig :p
 
Håller för övrigt på att vissla in look back-kommandot, var på kurs i helgen och fick lite bakläxa på det :o och då jag ska träna för samma tränare igen om två veckor tänkte jag att det var bäst att iaf börja vissla in det :p :D
Spännande, antar att vi inte ska nämna namn på tränare men vad har du valt för vissla till det?
 
Haha! Jag kan ju ingenting, men jag vill lära mig! Har kikat runt lite, men hur tidigt kan man börja? Och då menar jag åka till tränare och ta lektion. :nailbiting:

Åka på kurs som fotfolk tycker jag är bra så fort man bara kan. Du kan passa på att titta på olika instruktörer och lära känna folk. Som regel brukar jag rekommendera att man kanske tittar på valpen på får när den är ca 8 månader, men räkna inte med att börja träna för än den är runt året. De kan se fina ut innan det, men ofta får man lägga tid på att träna /träna bort en massa saker som löser sig självt om man bara väntar lite.
 
Låter bra det! :up: Vem gick du kurs hos?

Skulle ha fått hjälp av uppfödaren till min valp men det blev lite ont om tid vid hämtningen så det blev inte av. Finns det någon duktig i närheten av mig skulle jag bli jätteglad.

Jaha, jag köpte den visslan som jag tyckte var snyggast :o:D. Det blev en sån här: https://www.hundenochherden.se/product/logan-a1-celtic-supreme . Enkel, svår eller mellan?

Jag gillar A1 i mässing, det är den jag väljer oftast när jag ska ut. Hörs bra på större avstånd och det går att få mjukt ljud i den om man tänker sig lite för :angel: Tycker inte det är nödvändigt med visselpipa som bara hörs på kortare avstånd, eftersom hunden då hör när man pratar eller visslar utan pipa.
 
En dum fråga kanske men har man flera visslor till samma hund?
Jag antar att @Migo menar vilken visselsignal jag valt :) vilket jag för övrigt inte riktigt vet hur jag ska förklara men men, en kort mörk ton följt av en kort hög ton om det går att förstå :p

Men det går absolut att använda olika visslor till samma hund, jag tar den jag hittar men om det blåser mycket ut eller om vi ska jobba/träna på långa avstånd använder jag min maxi blaster (tror jag den heter) i mässing :)
 
Jag åkte och tittade på vallningslektioner EN gång och är både fast och helt till mig av iver över att få fortsätta och nästa valp kommer (förhoppningsvis) från linjer med vallning.

Vallning. Not even once :angel:
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
4 283
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 095
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp