Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle hon löpa ungefär i sommar, sensommar? Jag var ju lite sugen på att ta efter henne också :angel:

Nu blir jag väl tyvärr valplös det här året... Men men, min tik ska ju ha valpar nästa år och en kull till efter det så vem säger att jag blir utan :D
Hon skulle ha löpt redan, så förmodligen kommer hon löpa för tidigt så jag inte är frisk nog :(
 
Är det en DSG du letar efter? Min uppfödare ska ha en kull relativt snart. Tror kullen är beräknad att komma i mitten av juni.
Jag har mejlat en uppfödare i nordöstra Skåne som väntar en kull i mitten av maj och en i mitten av juni. Ska ringa också och prata med henne. Det var uppfödaren till min nuvarande tik som rekommenderade mig att ta kontakt med den kenneln.

Du får gärna PM:a vilken uppfödare din hund kommer från!
 
Det ska vara samma, 5 år. ;)

Då lär hon ju inte hinna ta 2 kullar.

Fast avtalet gäller väl fem år efter det undertecknats? Eller tills tiken fyller 7.

"Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertecknande eller när tiken uppnått 7 års ålder."
 
Fast avtalet gäller väl fem år efter det undertecknats? Eller tills tiken fyller 7.

"Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock senast 5 år efter avtalets undertecknande eller när tiken uppnått 7 års ålder."

Stämmer bra. Det är nytt sen ett år tillbaka. Fodervärdsavtalet gäller i 5 år från när det undertecknas. Som längst till tiken fyller 7 år. Det är en av anledningarna till att vi nu har "lyxen" att vänta till ettårsröntgen innan vi sätter ut på foder. Nu har vi 5 år på oss, till tiken är 6 år och fodervärden hinner meritera tiken mer samt att det behöver inte bli speciellt tätt mellan kullarna. En fördel för fodervärden och oss för det finns mer tid att tajma in kullarna utan att störa fodervördens planer lika mycket:)
 
Happ. Trodde inte jag skulle hamna i den här tråden men det blir en ny valp här i slutet av maj.
Tikvalpen vi importerade i fjol har fått somna in :(
Hon hade en skada i armbågen som hon troligtvis fått redan i valplådan. Den var illa och trots smärtstillande, fysioterapi mm så avlastade hon sig så hon fick fler problem. På 4 månader gick hon från frisk arbåge på andra sidan och bra höfter till ED:1 på den "friska sidan" från en ED:2 till en 3:a på den trasiga och en av höfterna gick från fri till D. Då fick hon somna in.

Hennes uppfödare har varit väldigt stöttande i detta och sa redan i början att vilket beslut vi än fattade så skulle vi få en ny valp. Nu fanns en kombo vi tyckte var intressant så vi frågade om han hade en otingad tik. Det fanns det!
Nu hoppas vi på bättre tur :)
 
Om en månad ska vi hämta vår schäfervalpis och nu är frågan. Vilken bur ska man köpa? I min bil har jag transportgaller, men i sambons bil (som vi ska åka med vid hämtning av valp) finns inget galler. Vi behöver i vilket fall som helst ha en bur då det känns bättre att transportera valpisen i en bur, än att den är lös i hela bagageutrymmet om det skulle hända en trafikolycka. Vi har 25 mil att åka hem med valpen.

Funkar det att köpa en stabil transportbur av - en sådan där stabil i tyg? Tänkte ha den inne som en sovplats till valpisen (utan att stänga in den) där den får vara ifred när den vill det.

Bilen är en Honda CR-V -06:a

/Lizzie
 
Ni med småvalpar, hur gör ni nattetid? Ställer ni klockan och går ut på natten? Eller låter ni kisset komma och torkar upp det på morgonen istället?
 
Ni med småvalpar, hur gör ni nattetid? Ställer ni klockan och går ut på natten? Eller låter ni kisset komma och torkar upp det på morgonen istället?
Jag sov med Ammo i sängen, hade han vaknat hade jag gått ut med honom - men han sov hela nätter redan från början.
Skulle inte vilja ställa klocka och lära dem att vakna på natten.
 
Ni med småvalpar, hur gör ni nattetid? Ställer ni klockan och går ut på natten? Eller låter ni kisset komma och torkar upp det på morgonen istället?
Vi ville inte göra en grej av att gå ut på natten så vi lät valpen kissa på tidningar som han redan var van att göra från tiden hos uppfödaren. De gånger han vaknade och ville kissa så gick han till tidningen, kissade och sen gick han och lade sig igen. Vi slapp få störd nattsömn och han slapp gå ut och bli pigg.
Underlättade dessutom rumsrenhetsträningen då han sökte sig till tidningarna när han blev nödig och då visste man att det var dags att ta ut honom. :up:

(Ville inte ha honom i sängen första tiden då den är galet hög och jag ville inte riskera att han ramlade ner)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 674
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 128
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp