Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi satte kompostgaller runt sängen. :rofl: Satte fast det med spännband.
Då var jag inte ensam om den idén iaf! :laugh: Försökte hitta på en lösning med något liknande men lyckades inte lista ut nåt. Sängen är 70 cm hög och hela kullen var vana kompostgallerklättrare. Hade behövt bura in hela sängen från golv till tak för att känna mig säker. :rofl:
 
Om en månad ska vi hämta vår schäfervalpis och nu är frågan. Vilken bur ska man köpa? I min bil har jag transportgaller, men i sambons bil (som vi ska åka med vid hämtning av valp) finns inget galler. Vi behöver i vilket fall som helst ha en bur då det känns bättre att transportera valpisen i en bur, än att den är lös i hela bagageutrymmet om det skulle hända en trafikolycka. Vi har 25 mil att åka hem med valpen.

Funkar det att köpa en stabil transportbur av - en sådan där stabil i tyg? Tänkte ha den inne som en sovplats till valpisen (utan att stänga in den) där den får vara ifred när den vill det.

Bilen är en Honda CR-V -06:a

/Lizzie
Valpis blir köttfärs i en tygbur om det smäller. Jag hade en MIM Variocage S i min CR-V, dubbelbur utan mellanvägg till en 20 kgs hund på ca 59 cm.
 
Valpis blir köttfärs i en tygbur om det smäller. Jag hade en MIM Variocage S i min CR-V, dubbelbur utan mellanvägg till en 20 kgs hund på ca 59 cm.
Din tilltro till hundburar är hög men ogrundad. Det finns inga burar som har deformationszoner som håller hunden vid liv om det smäller i högre hastigheter än 50 km/h. Det buren kan bidra med är att minska utrymmet som hunden tumlar runt på, om bilen välter eller frontalkrockar. De flesta burar som folk använder blir som grillspett vid minsta deformation, och är således minst lika farliga som att ha hunden bakom lastgaller.
 
Din tilltro till hundburar är hög men ogrundad. Det finns inga burar som har deformationszoner som håller hunden vid liv om det smäller i högre hastigheter än 50 km/h. Det buren kan bidra med är att minska utrymmet som hunden tumlar runt på, om bilen välter eller frontalkrockar. De flesta burar som folk använder blir som grillspett vid minsta deformation, och är således minst lika farliga som att ha hunden bakom lastgaller.

Anledningen till att man måste ha hunden i bur eller lastgaller är väl att förhindra att hunden far runt i bilen. Även en liten hund som kommer flygande som en projetil genom bilen kan ju ställa till stor skada på en människa. Eller har jag missuppfattat det.

/Lizzie
 
Din tilltro till hundburar är hög men ogrundad. Det finns inga burar som har deformationszoner som håller hunden vid liv om det smäller i högre hastigheter än 50 km/h. Det buren kan bidra med är att minska utrymmet som hunden tumlar runt på, om bilen välter eller frontalkrockar. De flesta burar som folk använder blir som grillspett vid minsta deformation, och är således minst lika farliga som att ha hunden bakom lastgaller.
Dina siffror gäller bilsele o inte bilburar. Uppenbarligen vet du inte hur en MIM bur ser ut. De flesta kvalitetsburar är hyfsat säkra. Härom året dog en polis under utryckning när bilen voltade, hunden klarade sig utan en skråma.
 
Anledningen till att man måste ha hunden i bur eller lastgaller är väl att förhindra att hunden far runt i bilen. Även en liten hund som kommer flygande som en projetil genom bilen kan ju ställa till stor skada på en människa. Eller har jag missuppfattat det.

/Lizzie
Ja, precis. Det är lastsäkring det handlar om, inte hundens säkerhet. Tyvärr.
 
Dina siffror gäller bilsele o inte bilburar. Uppenbarligen vet du inte hur en MIM bur ser ut. De flesta kvalitetsburar är hyfsat säkra. Härom året dog en polis under utryckning när bilen voltade, hunden klarade sig utan en skråma.
Eh, nej, mina siffror gäller burar. Det är väl bara MIM och nån mer som öht är krocktestad, och de är testade i 30 eller 50 km/h. Att det finns fall där hundar överlevt olyckor är självklart, det finns det även vad gäller hundar som åkt lösa. Det beror liksom på vad som händer, hur terrängen ser ut och hur bilen deformeras.
 
Dina siffror gäller bilsele o inte bilburar. Uppenbarligen vet du inte hur en MIM bur ser ut. De flesta kvalitetsburar är hyfsat säkra. Härom året dog en polis under utryckning när bilen voltade, hunden klarade sig utan en skråma.

Jag var tvungen att googla så jag inte känner igen art en sådan olycka inträffat nyligen. Hittar då en olycka från 2010. Är det den du menar?
Där står att hunden klarat sig "relativt bra", vilket ju inte är samma sak som utan en skråma.
Förvisso gick den ju ett betydligt bättre öde till mötes än dess förare...
 
Nu är jag både ledsen och rädd

I förra veckan gjorde valpen ett superman-hopp ut från trappan (4 trappsteg) som en kanonkula och landade fel. Blev blockhalt på ena frambenet i 15 minuter och gnällde. Sen gick det över
Igår på promenaden i skogen (vild sådan) blev han halt igen. Jag såg inte vad som hände men han skrek till och sen var han halt på samma ben.

Hittar ingen källa till smärtan när jag klämmer och känner.

Vrickat sig? Vet ju att det kan sitta i länge. Funderar på att boka tid hos veterinären. Han blir 11 veckor idag, inte ska han redan vara trasig :cry:
 
Nu är jag både ledsen och rädd

I förra veckan gjorde valpen ett superman-hopp ut från trappan (4 trappsteg) som en kanonkula och landade fel. Blev blockhalt på ena frambenet i 15 minuter och gnällde. Sen gick det över
Igår på promenaden i skogen (vild sådan) blev han halt igen. Jag såg inte vad som hände men han skrek till och sen var han halt på samma ben.

Hittar ingen källa till smärtan när jag klämmer och känner.

Vrickat sig? Vet ju att det kan sitta i länge. Funderar på att boka tid hos veterinären. Han blir 11 veckor idag, inte ska han redan vara trasig :cry:
Jag skulle ringt till veterinären. Du är rädd och orolig och det är inget du ska behöva gå runt med i onödan! Om veterinären inte hittar nåt fel kan du slappna av, och skulle det vara så illa att valpen skadat sig så behövs ju veterinären i alla fall. Så ring och prata med dem.
 
Nu är jag både ledsen och rädd

I förra veckan gjorde valpen ett superman-hopp ut från trappan (4 trappsteg) som en kanonkula och landade fel. Blev blockhalt på ena frambenet i 15 minuter och gnällde. Sen gick det över
Igår på promenaden i skogen (vild sådan) blev han halt igen. Jag såg inte vad som hände men han skrek till och sen var han halt på samma ben.

Hittar ingen källa till smärtan när jag klämmer och känner.

Vrickat sig? Vet ju att det kan sitta i länge. Funderar på att boka tid hos veterinären. Han blir 11 veckor idag, inte ska han redan vara trasig :cry:

Veterinär bums och sedan skulle jag kolla upp valpen hos fysioterapeut så snart det är möjligt med tanke på valpens ålder.
 
På fredag har han tid :nailbiting:

Kan inte hindra alla katastroftankar från att komma. Det är inte ens 3 månader sen min andra hund dog. Tänk om han är helt trasig och måste avlivas :cry:
 
Dina siffror gäller bilsele o inte bilburar. Uppenbarligen vet du inte hur en MIM bur ser ut. De flesta kvalitetsburar är hyfsat säkra. Härom året dog en polis under utryckning när bilen voltade, hunden klarade sig utan en skråma.
Men polisen har ju specialburar i sina bilar, så att den klarade sig förstår jag. Det har ju inget att göra med de burar som säljs i handeln (även om dom är krocktestade) ;)
 
Hm, det kommer att födas ett par riktigt spännande kullar med korthårig collie i år. Så pass spännande att jag nämnt saken för min man. Vi får se om jag får anledning att skriva mer i den här tråden...
Å va kul att höra! Har du möjlighet att skicka PM vilken kull det gäller? Ska inte ha nästa hund, troligtvis KH Collie, förrän om 3-5 år men sitter och grottar på avelsdata som förberedelser för när det blir dags. :)
 
Planerna har gått i stöpet på ett riktigt hemskt sätt. Tiken har åkt på en allvarlig livmodersinflammation och har akutkastrerats, och det är inte helt säkert att hon kommer bli bra.

Här håller vi alla tummar och tår för att hon ska klara sig :heart
 
Vi har gjort upp med uppfödaren att komma och kolla på kullen den 17/4. Då är valpisarna 6 veckor. Förstår inte hur jag ska kunna åka därifrån utan att sno med mig en valpis - och hur ska jag överleva ytterligare 2 veckor innan jag får hem min valp :angel::love:

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 661
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 913
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 080
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp