Status
Stängd för vidare inlägg.
Slänger in väldigt valprelaterad fråga
Ni som har vuxna hundar som är lite... griniga, hur har ni introducerat valp till dessa? Alternativt, vad har ni för plan? Jag har sen innan en hund som tycker att de flesta jyckar är pest och tycker det räcker gott att umgås med familjens andra hund. Jag är lite orolig för den första veckan tillsammans med eventuell valp och hur hon kommer att ta emot den. Hon är ingen elak hund i grund och botten men väldigt osäker innan hon lär känna nya hundar och här kommer det behövas support till en början.
 
Slänger in väldigt valprelaterad fråga
Ni som har vuxna hundar som är lite... griniga, hur har ni introducerat valp till dessa? Alternativt, vad har ni för plan? Jag har sen innan en hund som tycker att de flesta jyckar är pest och tycker det räcker gott att umgås med familjens andra hund. Jag är lite orolig för den första veckan tillsammans med eventuell valp och hur hon kommer att ta emot den. Hon är ingen elak hund i grund och botten men väldigt osäker innan hon lär känna nya hundar och här kommer det behövas support till en början.

Jag har en grinig och osäker hund. Valpar är hon ju inte rädd för (som hon är för okända vuxna hundar) men hon tycker inte om dem särskilt mycket.

Första veckan när valpis var hemma bodde min vuxna tik hos min mamma. Vi träffades varje dag utomhus, gick en sväng och lät situationen avdramatiseras lite. Vuxna hunden lös och valpen kopplad tills hon lugnat ner sig lite (ääääälskar hundar ju). Efter några dagar med framsteg fick de träffas inne några gånger, utan ben och sånt. Till slut var valpis accepterad, min tik kunde morra lite när valpen klättrade på henne men det tycker jag är fullt normalt. Jag gjorde en plats för henne där hon kunde gå undan och såg till så valpis inte var för jobbig med henne. Efter ungefär en vecka hemma igen så tyckte hon faktiskt om valpen lite, den var ju ganska rolig...

nS7Umhm.jpg
 
Här letar man vidare...
Blev ju inget med tysktiken, och även om jag litar väldigt på min bekantas bedömning av hundar så tycker jag det känns olustigt att ta en valp efter en tik från en kull med typ två MH-beskrivna syskon, och nästan inga är röntgade. Min bekanta har tryckt och tryckt för att hundarna ska testas, men uppfödaren verkar mindre intresserad av att det ska bli av.

Att det ska vara så svårt att få tag i en vettig aussie.
Antingen är det flera syskon med skotträdsla, eller så är det för låg genomgående nyfikenhet, för skygga, för dålig lek, kvarvarande rädsla.. Aldrig sitter allt rätt. Vill ju inte tumma på de egenskaperna liksom :down:
 
Här letar man vidare...
Blev ju inget med tysktiken, och även om jag litar väldigt på min bekantas bedömning av hundar så tycker jag det känns olustigt att ta en valp efter en tik från en kull med typ två MH-beskrivna syskon, och nästan inga är röntgade. Min bekanta har tryckt och tryckt för att hundarna ska testas, men uppfödaren verkar mindre intresserad av att det ska bli av.

Att det ska vara så svårt att få tag i en vettig aussie.
Antingen är det flera syskon med skotträdsla, eller så är det för låg genomgående nyfikenhet, för skygga, för dålig lek, kvarvarande rädsla.. Aldrig sitter allt rätt. Vill ju inte tumma på de egenskaperna liksom :down:
Det är ödet att du ska ha en BC :p
 
Rättelse, det var 3 röntgade syskon och 1 MH-beskriven i hela kullen :banghead:

Waah, men jag vill ju ha aussie! Men jag älskar ju BC, och de skulle passa så bra.. Men åh, hur ska jag göra?? :confused:
Jag har ju haft samma problem :crazy: Vi skulle ju ha en Terv först var tanken, men aveln ville inte detsamma... det var bara att inse - det finns ingen som jag är "nöjd" med :( (kan för mycket om rasen ;))
Så därför började vi titta på jaktgolden istället, vi skulle ha en sådan också (men lite senare) hade vi planerat. Nu blir det jaktgolden för oss, sen får vi se om det någonsin kommer att finnas en Terv mer till oss ;)
 
Typ alla hundraser jag någonsin varit intresserad av: Tervuren, Aussie, Kooiker Berger des pyrenees a face rase, Tollare m.fl. verkar alla ha problem med kass mentalitet på många håll :grin: Är det för att de är fluffiga och söta?
 
Typ alla hundraser jag någonsin varit intresserad av: Tervuren, Aussie, Kooiker Berger des pyrenees a face rase, Tollare m.fl. verkar alla ha problem med kass mentalitet på många håll :grin: Är det för att de är fluffiga och söta?

Dålig koll på terven men alla "söta" hundar har verkligen utseendet emot sig. Det blir mer "slaskavel" med dålig mentalitet på köpet.

/den förtvivlade corgi-ägaren som ser hur rasens popularitet bara skjuter i höjden... :(:down:
 
Dålig koll på terven men alla "söta" hundar har verkligen utseendet emot sig. Det blir mer "slaskavel" med dålig mentalitet på köpet.

/den förtvivlade corgi-ägaren som ser hur rasens popularitet bara skjuter i höjden... :(:down:
+1
/ägaren till en Berger FR som började bli åskberörd o hyper efter 5 års ålder.
 
Eftersom @Scata påpekade att jag måste skriva i rätt tråd :o så kopierar jag in det jag skrev i den andra. :D

Nu är det tydligen en ny borderterrier på gång till Jeps. :D
Min uppfödare ringde för nån vecka sedan och hade lite pengar till övers som hon ville köpa en valp för. Då hon inte får ha flera hundar hemma så ville hon att jag skulle ta den.
Nu är tiken parad den 13, så det är bara att hålla tummarna för att hon är dräktig och att det föds någon tik.
Är en intressant kombination där både tik och hane är välmeriterade både i utställningsringen och i jaktmarkerna.
 
Slänger mig in i denna tråd för att dela min glädje! Nu har vi bestämt oss, det blir hund! Mitt livs första egna.
Dagisplats reserverad, uppfödare kontaktad o har messat bild på dräktig tik, barnen informerade (de storgrät av glädje).

Det blir en löwchen i början av juli. Känns härligt!
 
Slänger in väldigt valprelaterad fråga
Ni som har vuxna hundar som är lite... griniga, hur har ni introducerat valp till dessa? Alternativt, vad har ni för plan? Jag har sen innan en hund som tycker att de flesta jyckar är pest och tycker det räcker gott att umgås med familjens andra hund. Jag är lite orolig för den första veckan tillsammans med eventuell valp och hur hon kommer att ta emot den. Hon är ingen elak hund i grund och botten men väldigt osäker innan hon lär känna nya hundar och här kommer det behövas support till en början.
Min Aysu är generellt sett osäker till nya hundar och hade mycket nära till att göra utfall när jag tog hem valpis-Ebrah. Aysu var absolut osäker på Ebrah, men försökte sitt bästa att hålla sig på avstånd. Det jag gjorde var därför att låta Aysu ha gott om eget utrymme, jag lät inte Ebrah vara "på" även om Ebrah gärna hade velat det. Vi var också ute så mycket som möjligt för att Aysu skulle ha gott om utrymme osv. Efter bara någon dag var de mycket mer avslappnade med varandra och efter en knapp vecka lät Aysu den tokiga lilla Ebrah sova nära. Sedan har det bara gått bättre och bättre. Idag är de så fina ihop att de lika gärna hade kunnat vara helsyskon.
 
Om en vecka är det dags att hämta hem vår nya familjemedlem - toklängtar :D

Igår satt jag och kollade in de olika försäkringsbolagen - skiljer VÄLDIGT mycket åt i pris. Det jag tycker är svårt är att faktiskt få reda på vad de täcker. Är en försäkring för 2000 kr/år lika bra som den som kostar 6000 kr/år??

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 841
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp