Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Inatt kissade hon inne igen 🙄
Vi har sovit mellan 23-06 i 3 veckor utan olyckor men nu Àr det andra natten pÄ rad och det hÀnde nog vid 03.15, för jag hörde nÀr hon var upp sÄ tog ut henne, men dÄ bajsade hon bara. SÄ klev jag i en stor pöl i sovrummet sen.
Hon Àter snö men det kan ju knappast vara nÄgra mÀngder hon fÄr i sig. Men igÄr kvÀll vid 21.30 drack hon en hel del vatten ocksÄ.
Bajsrutinen har ocksÄ Àndrats. FrÄn 3/4ggr/dag till 2 nu i tvÄ dagar. Byter foder men hon Àr fin i magen men de kanske beror pÄ det.
Hon Àr 15v nu men har bott hÀr sen hon var 11.
 
Senast Àndrad:
Jag hade ett sÄnt huvudbry nÀr min var yngre, varje morgon jag steg upp sÄ hittade jag en pöl under köksbordet. Eftersom jag sov med tillstÀngd dörr sÄ visste jag ju att det skedde pÄ kvÀllen innan- nÄgon gÄng precis innan sÀngdags.
PÄgick under cirka tvÄ veckor, men inte varje dag.
Tyckte jag försökte ha koll med lyckades inte lösa det tills jag hade en slĂ€kting pĂ„ besök som informerade mig om att hon öppnade dörren pĂ„ morgonen, gick och kissa under köksbordet, tillbaks till sovrummet och puttade till dörren igen? đŸ˜ŸđŸ˜ŸđŸ€Šâ€â™€ïžđŸ€Šâ€â™€ïž
Jag Àr fortfarande inte helt sÀker pÄ hur det hela gick till men sÄ fort jag satte sÀngbordet för dörren sÄ upphörde det.
Jag sover fortfarande med sÀngbordet för dörren och nu nÀr jag skriver detta sÄ inser jag att det Àr lite onödigt eftersom hon Àr rumsren. :p
De Ă€r finurliga minst sagt 😂
 
Vi har stÀngt av Knut pÄ natten fram tills nu för 2 dagar sen :) SÄ han har inte kunna gÄ ivÀg pÄ natten.
DÀrav har det aldrig hÀnt nÄgon olycka inne pÄ natten men han har vÀckt mig sÄ jag varit uppe :D
VÄr senaste setback med att han varit uppe pÄ nÀtterna förstÄr jag nu Àr för min Àldre hund inte Àr hÀr sÄ han har sovit "sjÀlv" (precis bredvid min sÀng)
Men nu har Àven det löst sig som tur e!
 
Vi har stÀngt av Knut pÄ natten fram tills nu för 2 dagar sen :) SÄ han har inte kunna gÄ ivÀg pÄ natten.
DÀrav har det aldrig hÀnt nÄgon olycka inne pÄ natten men han har vÀckt mig sÄ jag varit uppe :D
VÄr senaste setback med att han varit uppe pÄ nÀtterna förstÄr jag nu Àr för min Àldre hund inte Àr hÀr sÄ han har sovit "sjÀlv" (precis bredvid min sÀng)
Men nu har Àven det löst sig som tur e!
Jag har alltid haft valparna i sĂ€ngen och det har aldrig hĂ€nt nĂ„n olycka pĂ„ natten. AlltsĂ„ aldrig med 2st valpar frĂ„n 8v. Men nu vill jag inte ha valpen i sĂ€ngen🙈🙈
Men jag funderade pĂ„ att stĂ€nga in henne i hage pĂ„ natten men sĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ att om hon Ă€r jĂ€ttekissnödig dĂ„? 🙈
Men dÄ lÀr hon vÀl sÀga till? Jag vaknar nu nÀr hon kliver ur bÀdden och tassar pÄ plastgolvet sÄ sover inte tungt. Hon klarade sig obemÀrkt nÀr hon kunde gÄ pÄ mattan ut i vardagsrummet men stÀngde till sovrummet inatt. BÀdden Àr precis nedanför min sÀng sÄ hon pussar mig i princip i ansiktet nÀr hon hoppar upp med frambenen.
 
Jag har alltid haft valparna i sĂ€ngen och det har aldrig hĂ€nt nĂ„n olycka pĂ„ natten. AlltsĂ„ aldrig med 2st valpar frĂ„n 8v. Men nu vill jag inte ha valpen i sĂ€ngen🙈🙈
Men jag funderade pĂ„ att stĂ€nga in henne i hage pĂ„ natten men sĂ„ tĂ€nker jag ocksĂ„ att om hon Ă€r jĂ€ttekissnödig dĂ„? 🙈
Men dÄ lÀr hon vÀl sÀga till? Jag vaknar nu nÀr hon kliver ur bÀdden och tassar pÄ plastgolvet sÄ sover inte tungt. Hon klarade sig obemÀrkt nÀr hon kunde gÄ pÄ mattan ut i vardagsrummet men stÀngde till sovrummet inatt. BÀdden Àr precis nedanför min sÀng sÄ hon pussar mig i princip i ansiktet nÀr hon hoppar upp med frambenen.
Ja de Ă€r första hunden hĂ€r med som inte ska sova i sĂ€ngen 😅
Har bĂ€ddat precis bredvid mig o stĂ€ller för ett kompostgaller bara. Knut gnĂ€ller iaf nĂ€r han behöver gĂ„ ut 🙂 annars nĂ„r han mig med med tassarna typ
 

Bifogade filer

  • 6608DE94-C641-40DA-A3F8-85D4A4891FE5.jpeg
    6608DE94-C641-40DA-A3F8-85D4A4891FE5.jpeg
    352 KB · Visningar: 115
Det vi trÀnar pÄ Àr;
Rumsrenhet
GĂ„ fint i koppel
Komma nÀr jag ropar
Åka bil
Vara ensam, typ
Och de förekommer ju ganska mycket olika miljötrÀning pÄ en promenad.

Men pĂ„ facebooksidan för valpkullen har en redan börjat apportera vilt, en annan lĂ€r in fot, sitt mm men jag tycker nog vi hinner de till sommaren eller sĂ„ 🙂
 
Det vi trÀnar pÄ Àr;
Rumsrenhet
GĂ„ fint i koppel
Komma nÀr jag ropar
Åka bil
Vara ensam, typ
Och de förekommer ju ganska mycket olika miljötrÀning pÄ en promenad.

Men pĂ„ facebooksidan för valpkullen har en redan börjat apportera vilt, en annan lĂ€r in fot, sitt mm men jag tycker nog vi hinner de till sommaren eller sĂ„ 🙂
Vi trÀnar pÄ samma sak som dig. Sen hÀnger ju valpen med pÄ vuxna hundens trÀning och dÄ fÄr hon trÀna pÄ att leka och lite följsamhet men vi har absolut inte börjat trÀna moment eller nÄtt "riktigt". Det mesta Àr ju olika former av miljötrÀning nÀr man Àr en liten plutt.
 
Det vi trÀnar pÄ Àr;
Rumsrenhet
GĂ„ fint i koppel
Komma nÀr jag ropar
Åka bil
Vara ensam, typ
Och de förekommer ju ganska mycket olika miljötrÀning pÄ en promenad.

Men pĂ„ facebooksidan för valpkullen har en redan börjat apportera vilt, en annan lĂ€r in fot, sitt mm men jag tycker nog vi hinner de till sommaren eller sĂ„ 🙂
Jag tycker det Àr svÄrt att inte bli stressad i en sÄdan grupp, vi hade samma, mÄnga började "valltrÀna" innan de blivit 3 mÄnader och min hade knappt sett fÄren dÄ.

Men skynda lÄngsamt Àr lika viktigt och de trÀnare jag ser upp till mest poÀngterar att en valp som utför moment Àr inte sÀrskilt imponerande- det Àr mer imponerande att ha en hund som fortfarande vill efter att de har hunnit fylla ett och inte blivit "utbrÀnd" idag.


kl

Jag kan sakna "blocktrÀningen" men ofta har pÄ unghÀstsidan, trÀnar x antal veckor y, vila i z veckor, trÀna x antal veckor v, vila z antal veckor.

Jag började med "Lydnad" tidigt vilket egentligen mest vara olika typer av lekutveckling som man anvÀnder i ett senare skede vid inlÀrning av moment. :) Det tycker jag man inte ska förakta, att kunna leka pÄ olika sÀtt har man igen senare.
 
Jag tycker det Àr svÄrt att inte bli stressad i en sÄdan grupp, vi hade samma, mÄnga började "valltrÀna" innan de blivit 3 mÄnader och min hade knappt sett fÄren dÄ.

Men skynda lÄngsamt Àr lika viktigt och de trÀnare jag ser upp till mest poÀngterar att en valp som utför moment Àr inte sÀrskilt imponerande- det Àr mer imponerande att ha en hund som fortfarande vill efter att de har hunnit fylla ett och inte blivit "utbrÀnd" idag.


kl

Jag kan sakna "blocktrÀningen" men ofta har pÄ unghÀstsidan, trÀnar x antal veckor y, vila i z veckor, trÀna x antal veckor v, vila z antal veckor.

Jag började med "Lydnad" tidigt vilket egentligen mest vara olika typer av lekutveckling som man anvÀnder i ett senare skede vid inlÀrning av moment. :) Det tycker jag man inte ska förakta, att kunna leka pÄ olika sÀtt har man igen senare.

Ja jag mĂ€rker att han lĂ€r sig vĂ€ldigt fort sĂ„ jag tror bara det Ă€r bra att vĂ€nta 🙂

Medans grupper kan va bra blir det ibland fel nĂ€r man jĂ€mför sig med andra 🙃
Uppfödaren har dock rekomenderat att ta det lugnt första Äret.
 
Spock och jag var pÄ kurs i fritt följ igÄr, vÀldigt kul. Instruktören undrade hur mycket vi trÀnat innan och jag sa typ ingenting. Jag har belönat ute nÀr hundarna springer lösa att de kommer in till sidan spontant eller nÀr jag ropar in dom men annars inte nÄn mer trÀning.
TrÀnat lydnad nÄgra enstaka gÄnger men dÄ har vi testat att pÄbörja rutan, att pÄbörja runda kon att apportera leksak typ.
Instruktören var jÀtteimponerad dÄ han lÀr sig jÀttefort och har sÄ bra fokus. Hittills har ju all inlÀrning varit lek med fokus pÄ belöningsutveckling.

Spock Ă€r vĂ€ldigt förtjust i snön och tycker att det jĂ€ttekul att vara ute och springa i den 😀.

20221121_093747.jpg
 
Mattskitarn har bara skitit ute senaste veckan 😁
SÄ mÀrklig ibland, kissat inne har han inte gjort pÄ över tvÄ mÄnader.
Han vet vad bÄde kissa och skita betyder sÄ Àr han distraherad av annat pÄ promenad och glömmer sÄ Àr det lÀtt att pÄminna honom nÀr vi nÀrmar oss hemmet.
Du ska skita ocksĂ„, dĂ„ Ă„ker nosen ner i backen och han börjar leta lĂ€mpligt stĂ€lle 😁

Var med hos Kantarells veterinĂ€r igĂ„r igen och uppförde sig som vanligt exemplariskt 😍
 
Är dom smĂ„ fĂ„r man ta tvĂ„ 😁 Jag vill ha en hel arme av smĂ„ttingar 😂 Viktor vĂ€ger idag 7,1 kg och har helt plötsligt blivit den stora hunden 😂
Om jag utgÄr frÄn vikten pÄ de hundar jag har nu (eller kanske ska ta den större som fanns tidigare?) skulle jag kunna ha 5-6 Viktor. Blir mÄnga smÄttingar, Àven om hon inte Àr fullvuxen Àn :love:
 
Om jag utgÄr frÄn vikten pÄ de hundar jag har nu (eller kanske ska ta den större som fanns tidigare?) skulle jag kunna ha 5-6 Viktor. Blir mÄnga smÄttingar, Àven om hon inte Àr fullvuxen Àn :love:

Det var nÄn som sa att man fÄr ha sin egen vikt i hundar. SÄ jag kan samla pÄ mig mÄÄÄnga fler :D

Förtydligande: alltsÄ att hundarnas sammanlagda vikt Àr den samme som ens egen.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej alla! (LĂ€ngre inlĂ€gg) Jag har i mĂ„nga Ă„r lĂ€ngtat efter en hund men har pga omstĂ€ndigheter inte haft den möjligheten förrĂ€n ett Ă„r...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 817
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svÄrt det ska vara att vara vuxen. Blir det nÄgonsin "smooth sailing"? Jag blir sÄ himla less. IgÄr gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 770
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestĂ€mt oss för att utöka familjen med en hund. NĂ€sta Ă„r kommer jag pĂ„börja en utbildning pĂ„ distans och kommer dĂ„ vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 691
Senast: Farao
·
HundtrĂ€ning Vi har i familjen tre hundar. TvĂ„ smĂ„ "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som Ă€r 8 mĂ„nader ung. Även om de Ă€r familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 749
Senast: Lhas
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • NĂ€r fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

Tillbaka
Upp