Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit iväg och städat kaffis i ridhuset hos mina tränare, hjälper till när de har mycket.
Harry fick följa med och hjälpa till trots att det egentligen är hundförbud där uppe. Men de känner mig, ingen hund, ingen Bison 😁
Han var väldigt duktig, lite gruffig på några av damerna från stallet som var uppe och fikade, de få männen som kom upp var det inga problem med 😁

IMG_20221125_170854.jpg
 
Ibland är det tur att man har sina kloka vänner. Har varit så orolig kring det här med rumsrenhet med Jackie med tanke på att det verkar vara ett problem hos många småraser. Pga min oro har jag varit nitisk och varit på väg att fucka upp det hela. Några kloka ord från en vän och jag har taggat ner, haft koll men inte kastat oss ut så fort Jackie rört sig idag. Det har gjort att Jackie själv gått till dörren, jag har öppnat och hon har gått ut och gjort ifrån sig :love:
 
Jag var tydligen väldigt trött idag och vaknade inte av att Harry hoppade ner från sängen.
När jag väl vaknade var han ute i vardagsrummet och lekte tillsammans med Kantarell. Var nästan tio timmar sen vi var ute och jag hade ingen aning om hur länge han varit uppe 😅

Han blev jätteglad när han märkte att jag var vaken, frågade om han behövde gå ut och kissa och han sprang till dörren och satte sig och väntade.
Var säker på att han skulle hunnit gjort något inne när jag sov men inget.
Så himla duktig valpis ❤️
 
Min valp är över sju månader nu, och det börjar komma mer åsikter om att vissa saker är hennes, vilket framförallt mellanhunden inte alltid håller med om (den äldsta går alltid undan om någon är sur). Det kan t.ex. vara att de alla tre fått ett lite godare ben än vanligt som de vuxna hunnit tugga upp men som valpen har en bit kvar av. Dels försöker hon då hålla de andra på avstånd, så att de inte ska komma och ta det hon har (vilket dock inte leder till så problematiska situationer, de brukar respektera att hon vill ha space då). Men sedan så kan det vara så att hon lämnar benet en stund (allt från en halv minut eller en halvtimme), och tänker att det fortfarande är hennes när hon kommer tillbaka - vilket min tjuvaktiga pudel (som har stenkoll på när någon lämnar något som hon vill ha, oavsett om det är hund eller människa) inte alltid håller med om. Blir valpis arg på att pudeln är nära hennes sak/tagit den så blir pudeln arg tillbaka, och det är då risk för ordentligare bråk.

Hur hanterar man sådana situationer på bästa sätt? Jag har inte så mycket erfarenhet av resursförsvar eftersom den äldsta alltid varit så chill med allt.
 
Jag har eventuellt hittat en träningsgrupp i lydnad, hade varit kul med lite fler människor att snacka hund med. :)

Vi har till råga på allt börjat med apporten, det har känts som ett väldigt läskigt moment men med lite hjälp och så lekt med den hemma för att bygga upp värdet så känns det rätt bra just nu.

Såg denna fina gravstenen på en promenad.

317016049_1276577449797632_8059926795451423955_n.jpg
 
Min valp är över sju månader nu, och det börjar komma mer åsikter om att vissa saker är hennes, vilket framförallt mellanhunden inte alltid håller med om (den äldsta går alltid undan om någon är sur). Det kan t.ex. vara att de alla tre fått ett lite godare ben än vanligt som de vuxna hunnit tugga upp men som valpen har en bit kvar av. Dels försöker hon då hålla de andra på avstånd, så att de inte ska komma och ta det hon har (vilket dock inte leder till så problematiska situationer, de brukar respektera att hon vill ha space då). Men sedan så kan det vara så att hon lämnar benet en stund (allt från en halv minut eller en halvtimme), och tänker att det fortfarande är hennes när hon kommer tillbaka - vilket min tjuvaktiga pudel (som har stenkoll på när någon lämnar något som hon vill ha, oavsett om det är hund eller människa) inte alltid håller med om. Blir valpis arg på att pudeln är nära hennes sak/tagit den så blir pudeln arg tillbaka, och det är då risk för ordentligare bråk.

Hur hanterar man sådana situationer på bästa sätt? Jag har inte så mycket erfarenhet av resursförsvar eftersom den äldsta alltid varit så chill med allt.
Om hunden lämnar benet ta bort det. Ha inte ben liggande framme som det kan bli bråk över. Dom lär sig snabbt att lämnar man så blir man av med benet.
 
Här rusar tiden fram känns det som. Trolla har nu bott hos oss i 1 månad och hon är verkligen en trevlig liten valp. Jätteglad för människor och vill gärna hälsa på allt och alla, där har jag valt att inte låta henne hälsa på alla då jag inte vill ha en hund som springer fram. Det roliga är att jämfört med Hexa så kommer det fram dubbelt så många som vill klappa Trolla än När Hexa var valp. Hänger mycket på Trollas färg på pälsen och ögonen tror jag.
Hon är i princip rumsren då hon kommer springande till dig och sen till dörren när hon behöver kissa eller bajsa.
Har aldrig bajsat inne utan bara några fåtal kiss pölar under våra 4 veckor, Hon är väldigt smart, lättlärd, envis och tuff liten tjej. Eller ja liten och liten, nu väger hon 7.9 kg och är ca 38 cm hög :).

En sak som jag har behövt träna mycket på är att hon skäller på andra hundar. Så har kört skvallerträning som hon väldigt snabbt fattade och skällandet har minskat drastiskt.

Trolla och Hexa funkar bra ihop tillsammans och Hexa verkligen uppskattar att hon fått en kompis. Dem sover ofta tillsammans och busar väldigt när vi är ute.

Jag och Trolla tränar på dessa saker just nu:
Inkallning
Kontakt
Kunna byta leksak i leken
Vilka regler vi har hemma
Gå fint i koppel
Åka bil
 

Bifogade filer

  • 316893580_673959390763474_5666628131766177472_n.jpg
    316893580_673959390763474_5666628131766177472_n.jpg
    8 KB · Visningar: 61
Stella är verkligen toppen❤️
Vi tränar också på kontaktövningar, koppel och inkallning. Hon är med överallt.
Inga fler olyckor inne nu när jag gjort en natthage.
Men nästa vecka flyttar hennes bästa kompis, corgisen💔 Hon har haft så mycket trygghet i henne. Jag hoppas hon har tillräckligt i mig.

0748EFE6-DA48-420C-BB27-3EFE3EBBD432.jpeg
 
Igår var Lancelot på sin andra inoffutställning. Tandvisning och hantering ska vi träna mer på inför MyDog, som tur var tyckte domaren om boxerpussar och boxerkramar. ;) Men annars skötte han sig fint och blev tvåa totalt bland hanvalparna i rasen, han är lite för luftig just nu för att konkurrera med en 9-månaders hane.

20221126_111829_CR6_7357-CR3_DxO_DeepPRIME.jpg
 
Sambon har skolvecka och Harry är hos hundvakten för första gången.
Ringde och kollade läget förut och det går jättebra 😁😍
Inget gnäll, bara glad och busig, varit ute, kissat och skitit.
Så stolt över min lilla mattegris som minsann kan vara en duktig och modig kille ❤️
 
Stella är verkligen toppen❤️
Vi tränar också på kontaktövningar, koppel och inkallning. Hon är med överallt.
Inga fler olyckor inne nu när jag gjort en natthage.
Men nästa vecka flyttar hennes bästa kompis, corgisen💔 Hon har haft så mycket trygghet i henne. Jag hoppas hon har tillräckligt i mig.

Visa bifogad fil 106430
Min lilla har haft väldigt stort stöd av den vuxna då hon har blivit väldigt låg på nya ställen, men de växer ju samtidigt väldigt mycket mer när man behöver stå på sina egna ben. Tror säkert det kommer gå utmärkt! Men visst är det något extra när de har en hundkompis. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 832
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 745
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 751
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp