Bukefalos 28 år!

Om vi lyckas med projekt ”köpa hus” inom en snar framtid, så hoppas jag att det kanske äntligen kan bli min tur att vara med i en valptråd 🐶🤞!

Vilken valp det blir får framtiden visa. Jag tänker att det blir ett projekt som jag ror i land tillsammans med min kära far. Han är Mr Hund på alla sätt och vis och han längtar otroligt mycket till att han äntligen ska få lov till att hitta den perfekta individen till mig och partner 😅😍.

Bara för att sätta detta i perspektiv så har Hundsport nyligen haft ett 4-sidors mittuppslag om hans hundliv och mina föräldrar träffade varandra på rasklubbens årsmöte 1972 😂. Så förstår ni kanske, att det med att köpa hund tillsammans med sin dotter, (nästan) är på samma nivå av life goals som de barnbarn hans son har givit honom 😉.
 
Vi letar tik (vuxen eller dryga året) för att para med en specifik hane (inköpt hane som ägs av kenneln). Det blir i så fall en kull med ett helt annat avelsmål än kenneln haft innan men med det långsiktiga målet att stärka arbetsegenskapen i våra exteriörschäfrar. Om den tiken vi har span på kommer i löp och det dessutom blir ett par tikvalpar så blir det en schäfer till här hemma under början av nästa år.
Hoppsan hejsan. Tikägaren tyckte det kombination vi planerar var superspännande och hade själv tänkt göra den så hen vill gärna låna ut tiken till oss. Om allt går som det ska blir det därför parning någon gång i juli och jag ligger på gränsen för den här eller valp -23 tråden.
 
Jag glider in i den här tråden då Slyngeln (isländsk fårhund, 2 år) fått förfrågningar om att användas i avel. Det är 2 eller 3 tikar som kan vara aktuella, och i så fall blir det parning antingen till hösten 2023 eller våren 2024. Först höftledsröntgen och ögonlysning, dock, men sedan hoppas jag på valpkull efter Slyngeln och att få möjlighet att tinga en av valparna :love:
 
Här blir det också en hund till nästa år. Egentligen hade det passat bra med en nu till i höst, men jag tycker 1,5 år på nuvarande BC är för nära för min egen skull så får satsa till våren 2024.
Men då hinner jag reka mer och kolla rekommendationer här ifrån tänkte jag. :bump:
Vill ha en liten smidig tik till, med inte allt för mycket päls.
 
Har börjat reka efter en jaktlabbe då jag inser att en sådan är vad som passar mig och övriga familjen bäst. Jag vill främst ha en bra apportör och spårhund sen till jakt men som även hakar på allt vi kan tänkas göra i vardagen. Så det känns som att en jaktlabbe är en perfekt blandning av jakthund/arbetande hund och lekkompis.

Jag har hunnit kontakta ett par uppfödare och kollat planer, eventuellt blir det tidigare än 2024 om det känns rätt med en viss uppfödare. Så det kommer förhoppningsvis in en liten tik i vårt liv sen. :)
 
Har börjat reka efter en jaktlabbe då jag inser att en sådan är vad som passar mig och övriga familjen bäst. Jag vill främst ha en bra apportör och spårhund sen till jakt men som även hakar på allt vi kan tänkas göra i vardagen. Så det känns som att en jaktlabbe är en perfekt blandning av jakthund/arbetande hund och lekkompis.

Jag har hunnit kontakta ett par uppfödare och kollat planer, eventuellt blir det tidigare än 2024 om det känns rätt med en viss uppfödare. Så det kommer förhoppningsvis in en liten tik i vårt liv sen. :)
Kul med en jaktlabrador till här! 😃
 
Alltså, ju mer du och @Nepenthe uppdaterat om era så har jag blivit mer frälst i just jaktlabradorer och deras egenskaper. :love:

Och med SSRKs entusiastiska pepp och hjälp förstås, kan ha vägrat gå ifrån deras monter på en jaktmässa när en gladlynt vovve ville leka och lika gladlynt husse ville framhäva dess underbara pussvänlighet. :angel:

Jag är helt frälst 😍 vilka hundar!
Glad, snäll, arbetslust, frisk, lagom storlek o päls (de fäller nått förjäkligt när de väl fäller)
Orädd, cool, hellre med mig än jaga vilda djur. Visst har han visat intresse men lätt att avleda mm mm mm 😉
 
Alltså, ju mer du och @Nepenthe uppdaterat om era så har jag blivit mer frälst i just jaktlabradorer och deras egenskaper. :love:

Och med SSRKs entusiastiska pepp och hjälp förstås, kan ha vägrat gå ifrån deras monter på en jaktmässa när en gladlynt vovve ville leka och lika gladlynt husse ville framhäva dess underbara pussvänlighet. :angel:

Men vad kul! :D
De är verkligen så enkla och okomplicerade hundar! Lätta i vardagen och med en otrolig arbetslust.
 
Sååå i helgen har jag sett både min tilltänkta tik och en ev tilltänkt hane!
Alltså hanen - wow, vilken hund. Så cool, välskolad och vänlig. Jag vill verkligen ha en valp efter honom. Han har bara en kull i Sverige, men jag skrev lite med uppfödaren som har tagit den och hen är väldigt nöjd med utfallet. De är 1,5 år nu och välartade på alla sätt.

Jag är också fortsatt förtjust i tiken - hon är än så länge ung och oerfaren men har en härlig stil och så fin inställning till arbete. Också ett väldigt vänligt uttryck, det tilltalar mig.

Det där kan bli så bra! Nu håller jag bara tummarna för att uppfödaren väljer den hanen till ”min” tik.
 
Just nu tror jag att ena sonen har overtygat mig att "vi" ska ha en "English Cream Golden" ... det vill saga en som ser ut som goldens gor i Europa. Att de inte har lika manga problem som Amerikanska och Canadensiska Golden ar ju helt klart ett pluss. Just nu haller jag dock pa med research, och har hittat ett par kennlar har i Oregon som jag hoppas kunna besoka i sommar.
Vilka problem ser man hos golden retriver i USA och Kanada?
 
Jag är jättehundsugen, men vi får se om det blir något med det. Har blivit mycket mindre häst i mitt liv sedan jag började plugga för två år sedan (pga flytt/veckopendling, är bara hemma hos hästarna på helgerna), så jag skulle gärna ha en hund att träna och ha kul med som ersättning till hästeriet. Jag skulle nog må väldigt bra av att ha en hund i mitt liv💚

Jag drömmer om en bruksschäfertik men är lite rädd att jag inte ska kunna erbjuda tillräckligt, har även funderat på jaktgolden men det känns det väldigt varierande hur pass ”lättränade” dom är när det kommer till t.ex. lydnad, kennlarna som verkar avla på mer arbetande hundar är naturligtvis inriktade mot (och säljer bara till folk som håller på med) jakt och jag är inte intresserad av varesig praktisk jakt eller att kasta dummies. Kompisar har föreslagit BC eller någon annan vallhund men jag har inga får och det känns taskigt att inte låta en vallhund valla. Har även funderat på kelpie men jag tycker att de är så små. Alla brachycefala raser, pyttesmå hundar, hundar med oproportionerligt korta ben eller överdrivet mycket hud och dregel och raser som regelbundet behöver klippas ner eller trimmas går bort och jag vill verkligen ha en hund som GILLAR att träna. Det är svårt, vill inte råka köpa ”för lite” hund för jag vet av erfarenhet att det inte blir kul för någon inblandad om hunden vill mindre än en själv, men jag vill inte heller så med en frustrerad olycklig brukshund som behöver mer än vad jag lyckas ge den…
Vet inte om någon har föreslagit det men har du tittat på collie? Jag har den högst upp på min lista. Om man gör sin läxa så kan man hitta riktigt roliga hundar. Dock inte rätt ras om man vill ha aktiviteten hos en bruksschäfer.
 
Vi letar tik (vuxen eller dryga året) för att para med en specifik hane (inköpt hane som ägs av kenneln). Det blir i så fall en kull med ett helt annat avelsmål än kenneln haft innan men med det långsiktiga målet att stärka arbetsegenskapen i våra exteriörschäfrar. Om den tiken vi har span på kommer i löp och det dessutom blir ett par tikvalpar så blir det en schäfer till här hemma under början av nästa år.
Menar du att tiken som ska avlas på bara är 1 år och kullen ska tas nu i år? Är inte det lite ungt att avla på? Varför inte vänta tills tiken är lite äldre? :)
 
Menar du att tiken som ska avlas på bara är 1 år och kullen ska tas nu i år? Är inte det lite ungt att avla på? Varför inte vänta tills tiken är lite äldre? :)
Nej, jag inser att det blev otydligt. Vi letade efter en vuxen ELLER en som var dryga året. Hade det blivit en yngre skulle hon givetvis inte ha parats innan hon fått viss meritering. Men den vi snabbt fick erbjudande om att låna är vuxen (snart tre år) och lite tävlad. Men vi håller fortfarande utkik efter en tik runt året att köpa in som framtida avelstik.
 
Nej, jag inser att det blev otydligt. Vi letade efter en vuxen ELLER en som var dryga året. Hade det blivit en yngre skulle hon givetvis inte ha parats innan hon fått viss meritering. Men den vi snabbt fick erbjudande om att låna är vuxen (snart tre år) och lite tävlad. Men vi håller fortfarande utkik efter en tik runt året att köpa in som framtida avelstik.
Aha då är jag med! :)
 
Vilka problem ser man hos golden retriver i USA och Kanada?

Den storsta anledningen att jag skaffar en "English Cream" om det blir Golden Retriever ar att American Golden har en cancer rate av att over 60% av alla goldens far cancer, medan English Cream ar 35% ... vilket jag finner allt for hog egentligen.
English och Canadian Goldens har ett lifespan pa drygt 11 ar, medan American blir in average 10 ar.
Det finns ju andra sjukdommar ocksa, men cancer raten ar tillrackligt for mig att valja bort American.

Canadian Goldens ar mer lik English an American, men da vi hade en Golden way back when nar vi bodde i Sverige sa ar det den ljusa, som har heter English Cream som ar mer som den vi hade nar vara barn var sma.

American Goldens ar ocksa mycket hogre energi an English Cream eller Canadian Goldens och har ett problem med separations anxiety och anxiety over lag.

American Goldens har en langre gestation period pa 70 dagar och darfor mer problem vid fodelse av puppies, medan de tva andras gestation period ar 63 dagar och American golden har dessutom en puppy mer i average.

Det finns andra skillnader ocksa, men de har ar nog de viktigaste for mig.
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)

Jag har bestämt mig för en tik denna gången :) vi har redan en blandad flock, så det spelar mindre roll här. Jag vill ha en tik för att förhoppningsvis hitta en stamtik för avel (om allt stämmer, planeterna står rätt osv), och då är det ju bara ett kön som gäller :p

Jag tycker inte att det är några större problem med en blandflock, men vi har bra möjligheter att dela av dem med hjälp av hundgårdar osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 341
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 340
Senast: Fetaost
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 981
· Visningar
64 068
Senast: sthu
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp