Väldigt bra tips! Alltid bättre att få hjälp av någon som kan lite (helst någon som sett en träna hund med).

Inför min nya hund så sa jag till personen jag tränade vallning hos "Jag vill ha en snäll hund att valla med, vart ska jag köpa hund".

Förhoppningsvis går det bättre än sist. :laugh:
Ja, det är så oerhört stor variation inom rasen, så man måste nästan känna linjer/uppfödarens handlingspreferenser för att kunna hitta "rätt" valp.
 
OCD ska du ha koll på. Och såklart mentalitet. OCD är ett långt större problem än HD. En BC klarar sig ofta bra trots dåliga höfter, pga deras lätta kroppsbyggnad. OCD däremot är ett stort problem för individen.
Tyvärr svårt att ha koll på då få fall rapporteras, många mörkar eller skyller på valpköparens hundhållning/foder/aktivering.

Genom alla år jag jobbat med rasen är det två eller tre fall som inte blivit bra efter operation, men det är ju en överjävlig period att koppelvila en 6-10 månaders BC om man har otur...
 
Tyvärr svårt att ha koll på då få fall rapporteras, många mörkar eller skyller på valpköparens hundhållning/foder/aktivering.

Genom alla år jag jobbat med rasen är det två eller tre fall som inte blivit bra efter operation, men det är ju en överjävlig period att koppelvila en 6-10 månaders BC om man har otur...
Jag vet, det är synd att det inte kan rapporteras in till SKK. Dock sållar en hel del borta sig själva. Har en vän som letar ny BC och hon tar alltid upp frågan om OCD, en del uppfödare svarar redan då att de haft OCD men att det berodde på felaktig hundhållning av valpköparen typ…En sådan uppfödare köper man inte av!
 
Jag vet, det är synd att det inte kan rapporteras in till SKK. Dock sållar en hel del borta sig själva. Har en vän som letar ny BC och hon tar alltid upp frågan om OCD, en del uppfödare svarar redan då att de haft OCD men att det berodde på felaktig hundhållning av valpköparen typ…En sådan uppfödare köper man inte av!
En vän har nyligen tagit en valp på foder, fick veta att den inte ska äta färskfoder första året, "för alla valpar från oss som fått OCD har ätit färskfoder". 🤪

Jag är ju en sån där hemsk typ som tycker att hundar ska tåla att leva utan att få tillväxtstörningar. En hund som måste koppelrastas i ett år för att vara frisk nog att avlas på, är inte frisk...
 
En vän har nyligen tagit en valp på foder, fick veta att den inte ska äta färskfoder första året, "för alla valpar från oss som fått OCD har ätit färskfoder". 🤪

Jag är ju en sån där hemsk typ som tycker att hundar ska tåla att leva utan att få tillväxtstörningar. En hund som måste koppelrastas i ett år för att vara frisk nog att avlas på, är inte frisk...
Herregud, hur kan kunskapen vara så himla dålig bland uppfödare? Man slutar aldrig att förvånas tyvärr. Självklart ska en valp och unghund röra på sig. Det är A och O för att få en hållbar och frisk hund med muskler, leder och ligament som klarar belastning.
 
Ja, det är så oerhört stor variation inom rasen, så man måste nästan känna linjer/uppfödarens handlingspreferenser för att kunna hitta "rätt" valp.

Just detta gör det svårt för mig att kolla då de jag pratat med hittills så klart lovordar sin framtida kull och att de ska passa mig som handen i handsken. Frågade sist på en kurs vad jag ska leta efter som då ska köpa en bc för första gången men alla på kursen sa olika.
Mest att man ska hitta en hund man gillar och köpa samma linjer. Men har gillat de flesta jag sett valla och tycker alla haft många bra saker, så är väldigt svårt att välja ut en som jag gillar.

Sen finns det ju de som avlar enbart på sport (tror jag) och jag vill ju satsa på vallning men även träna/tävla annat vid sidan om. Ja svårt detta när man är helt ny inom en ras :angel:.
 
Jag ska kontakta två uppfödare jag fått tips om idag, inom sheltie! Nervöst 🫣 Vill veta vilka planer som finns till hösten/nästa år för att se om det kan finnas något intressant där för mig.
Finns det inget intressant lär det bli en ny DS istället, lite beroende på vilka kombinationer som det planeras och om det blir några tikar 😄
 
Verkar som om det kanske kan bli en augustivalp trots allt! Har kärat ner mig i italienare, men hör bara illa om oundvikliga benbrott, rädsla i linjerna… :(

Whippet var andra tanken (är ju vinthundsmänniska) men de är ändå lite stora för min smak. Van vid små pluttar som kan följa med överallt - reser mellan Sverige och Storbritannien en del, då är det ju mest praktiskt med någon liten.

Och så uppfödare och linjer på det. Vilket träsk. Var ska man ens börja när man inte har några kontakter i hundvärlden?! :crazy:
 
Verkar som om det kanske kan bli en augustivalp trots allt! Har kärat ner mig i italienare, men hör bara illa om oundvikliga benbrott, rädsla i linjerna… :(

Whippet var andra tanken (är ju vinthundsmänniska) men de är ändå lite stora för min smak. Van vid små pluttar som kan följa med överallt - reser mellan Sverige och Storbritannien en del, då är det ju mest praktiskt med någon liten.

Och så uppfödare och linjer på det. Vilket träsk. Var ska man ens börja när man inte har några kontakter i hundvärlden?! :crazy:
Vill du ha italienare så kika efter vuxna omplaceringar. Det är främst de unga som bryter benen, och på en vuxen hund vet du hur mentaliteten är också. Dessutom vet du då hur stora de blir. Det är vanligt med för stora italienare, sådana som är i storlek med whippet-tikar tex så om whippet går bort pga storleken är det inte säkert att italienare fungerar heller.
 
Vill du ha italienare så kika efter vuxna omplaceringar. Det är främst de unga som bryter benen, och på en vuxen hund vet du hur mentaliteten är också. Dessutom vet du då hur stora de blir. Det är vanligt med för stora italienare, sådana som är i storlek med whippet-tikar tex så om whippet går bort pga storleken är det inte säkert att italienare fungerar heller.
Såg en så fin italienare på hundstallet häromdagen! 😍
 
Verkar som om det kanske kan bli en augustivalp trots allt! Har kärat ner mig i italienare, men hör bara illa om oundvikliga benbrott, rädsla i linjerna… :(

Whippet var andra tanken (är ju vinthundsmänniska) men de är ändå lite stora för min smak. Van vid små pluttar som kan följa med överallt - reser mellan Sverige och Storbritannien en del, då är det ju mest praktiskt med någon liten.

Och så uppfödare och linjer på det. Vilket träsk. Var ska man ens börja när man inte har några kontakter i hundvärlden?! :crazy:
För resa spelar det ju ingen roll eftersom både italienare och whippet måste åka i lastutrymmet. Det är dessutom väldigt dyrt och krångligt att flyga med hund till UK, det är därför folk bilar. Så att du vet dom det. En liten whippettik är inte mycket större än en stor italienare.
 
För resa spelar det ju ingen roll eftersom både italienare och whippet måste åka i lastutrymmet. Det är dessutom väldigt dyrt och krångligt att flyga med hund till UK, det är därför folk bilar. Så att du vet dom det. En liten whippettik är inte mycket större än en stor italienare.
Åh, det visste jag inte! Kände en italienare som fick flyga i väska, men den måste varit ovanligt liten :cautious: Sambon är britt, så ska diskutera. Annars får vovven stanna hemma helt enkelt.

Om whippet och italienare ändå är liknande storlek känns det ”säkrare” att gå med whippet ändå - har bara ägt omplaceringar tidigare och är lite sugen på valp nu till slut, sådär själviskt... :angel: Sambon är också whippetmänniska och har aldrig bott i hem utan minimum en whippa fram tills nu. Så han klagar nog inte.
 
Åh, det visste jag inte! Kände en italienare som fick flyga i väska, men den måste varit ovanligt liten :cautious: Sambon är britt, så ska diskutera. Annars får vovven stanna hemma helt enkelt.

Om whippet och italienare ändå är liknande storlek känns det ”säkrare” att gå med whippet ändå - har bara ägt omplaceringar tidigare och är lite sugen på valp nu till slut, sådär själviskt... :angel: Sambon är också whippetmänniska och har aldrig bott i hem utan minimum en whippa fram tills nu. Så han klagar nog inte.
De brukar klara viktgränsen men de långa benen gör att de inte kan stå och vända sig i väskan (vilket de måste kunna enligt lag). Min fru är väldigt förtjust i italiensk vinthund och hänger i sådana grupper på FB. Då togs just frågan om flyga i kabinen upp.
 
Jag hade hoppats på att träffa tiken jag vill ha valp efter i helgen, men så blev det inte. Däremot fick jag träffa tikens mammaigen, en himla trevlig hund!
Om två veckor ska vi träna ihop en hel dag - det ska bli kul 😃
 
Vi letar tik (vuxen eller dryga året) för att para med en specifik hane (inköpt hane som ägs av kenneln). Det blir i så fall en kull med ett helt annat avelsmål än kenneln haft innan men med det långsiktiga målet att stärka arbetsegenskapen i våra exteriörschäfrar. Om den tiken vi har span på kommer i löp och det dessutom blir ett par tikvalpar så blir det en schäfer till här hemma under början av nästa år.
 
Har varit i kontakt med en till uppfödare nu (efter tips från @AraSlei ) och fick väldigt bra känsla efter ett långt telefonsamtal idag :) dessutom är en av hennes tikar parad nu så blir det en valp till mig där så får jag ju byta grupp till Valp 2023:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 967
Senast: Fetaost
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
53 926
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp