Bukefalos 28 år!

Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Jag har ju redan blandad flock, men jag tar inte alls hänsyn till vilket kön som finns hemma utan tittar på vad jag vill ha ut av hunden, hur linjerna brukar slå vad gäller könsbundna egenskaper (vissa linjer producerar bra tikar, andra bra hanar, tex) och hur valpindividerna är.
 
Jag har bestämt mig för en tik denna gången :) vi har redan en blandad flock, så det spelar mindre roll här. Jag vill ha en tik för att förhoppningsvis hitta en stamtik för avel (om allt stämmer, planeterna står rätt osv), och då är det ju bara ett kön som gäller :p

Jag tycker inte att det är några större problem med en blandflock, men vi har bra möjligheter att dela av dem med hjälp av hundgårdar osv.
För mig är det mer "okänd mark" med hundar av olika kön, eller ens flera hundar i samma hushåll :) Jag har alltid tidigare bara haft en hund i taget och enbart haft hanhundar, men nu vill jag gärna ha en "egen" hund också, då nuvarande hund är min dotters (även om han spenderar mer tid med mig, hon utbildar sig delvis på annan ort och är borta en del). Det där med att ta en valpkull i framtiden finns möljligtvis med i bakhuvudet, men är inte min primära anledning till att skaffa en hund (till). Jag ser också en väldigt trevlig och harmonisk liten hundflock hos min hunds uppfödare (två tikar och en hanhund) och skulle gärna ha det så!
 
Jag har ju redan blandad flock, men jag tar inte alls hänsyn till vilket kön som finns hemma utan tittar på vad jag vill ha ut av hunden, hur linjerna brukar slå vad gäller könsbundna egenskaper (vissa linjer producerar bra tikar, andra bra hanar, tex) och hur valpindividerna är.
Har man redan en blandad flock så förstår jag att könet spelar mindre roll vid val av valp! För mig är det nytt både med fler hundar än en och att ens ha en tik, faktiskt :)
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)

Jag skulle aldrig blanda kön. Men så bor jag i en etta utan möjlighet till avlastning. 😅
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två e jag skaffat som andrahund har varit av sshundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Jag har alltid haft hanhundar, med undantag av den tik mina föräldrar tog över när jag var liten.:)
De "andrahundar" jag skaffat har alla varit avsammakön som den fört i husset, dvs hanar.
Med ett undantag, en korsning som genom olika krångliga vägar hamnade hos mig och hela tiden rymde och dessutom bet mig. När den bitit ordentligt tog vi bort den. Den attackerade min hane och gav sig inte fast hunden låg på rygg och visade alla tecken på undergivelse. Jag gav upp och att omplacera den var inte aktuellt, den hade vandrat i alltförmånga hem redan.

Så sammantaget har min faiblesse för hanhundar (eller snarare motvilja mot tikar ;) ) Väglett mig och det har funkat bra.
 
För mig är det mer "okänd mark" med hundar av olika kön, eller ens flera hundar i samma hushåll :) Jag har alltid tidigare bara haft en hund i taget och enbart haft hanhundar, men nu vill jag gärna ha en "egen" hund också, då nuvarande hund är min dotters (även om han spenderar mer tid med mig, hon utbildar sig delvis på annan ort och är borta en del). Det där med att ta en valpkull i framtiden finns möljligtvis med i bakhuvudet, men är inte min primära anledning till att skaffa en hund (till). Jag ser också en väldigt trevlig och harmonisk liten hundflock hos min hunds uppfödare (två tikar och en hanhund) och skulle gärna ha det så!

Vi har ju redan sex hundar, två intakta tikar, tre intakta hanar och en chipkastrerad hane :p
Min tik kommer ju inte finnas kvar i evigheter, hon har passerat 10, men partnerns tik är bara 1,5 år gammal så vi kommer ju ha blandad flock under en ganska lång framtid oavsett vad könet blir på min valp.

Senast jag köpte valp ville jag också haft en tik, men när det blev få tikar och jag fick erbjudande om en hane i stället så valde jag det. Där var linjerna viktigare för mig än könet.
Likaså med färg - jag har så klart preferenser, men färg är längst ner på listan över vad som styr vilken valp jag vill ha.

Jag har bara haft en tik och sedan fyra hanar efter det, så det blir kul med en tik nu! Om det blir det då :D
 
Jag har alltid haft hanhundar, med undantag av den tik mina föräldrar tog över när jag var liten.:)
De "andrahundar" jag skaffat har alla varit avsammakön som den fört i husset, dvs hanar.
Med ett undantag, en korsning som genom olika krångliga vägar hamnade hos mig och hela tiden rymde och dessutom bet mig. När den bitit ordentligt tog vi bort den. Den attackerade min hane och gav sig inte fast hunden låg på rygg och visade alla tecken på undergivelse. Jag gav upp och att omplacera den var inte aktuellt, den hade vandrat i alltförmånga hem redan.

Så sammantaget har min faiblesse för hanhundar (eller snarare motvilja mot tikar ;) ) Väglett mig och det har funkat bra.

Ja, det lutar nog åt att jag gör som du, dvs valpen får också bli en hanhund. Jag verkar föredra djur av hankön generellt (undantaget min älskade katt som är hona), har som sagt enbart haft hanhundar och de flesta av mina hästar har varit valacker/hingstar.
 
Jag föredrar hanar, har haft en del tikar men aldrig riktigt fastnat för dem på det sättet som jag gjort med hanarna. Nu har vi fyra hanar - en 10-åring, kastrerad (pga sjukdom), en snart 3-åring, intakt, en snart 2-åring, intakt och en valp på 5 månader. Nu när vi skaffade senaste whippeten fanns det bara hanvalpar kvar, men oavsett vilket hade jag valt hane då jag inte känner för att peta in en tik i den just nu väldigt välfungerande flocken, plus att jag som sagt föredrar hanarna.
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Tänker att det beror lite på ras med. Har man en ras utan problem med könsbunden aggression så kan man ju ta vilket som - men annars kan det ju vara något att ha med i beräkningarna.
Nu finns ju inte Ammo mer, men när jag planerade för hund 2 ville jag ändå ha hane men fick i gengäld planera för att behöva ha grindar hemma i framtiden.
 
Ja, det lutar nog åt att jag gör som du, dvs valpen får också bli en hanhund. Jag verkar föredra djur av hankön generellt (undantaget min älskade katt som är hona), har som sagt enbart haft hanhundar och de flesta av mina hästar har varit valacker/hingstar.
Jag/ vi i familjen har alltid haft handjur men nu när jag har haft sto/tik osv så gillar jag det verkligen skarpt.
Just nu har jag svårt att se mig själv med en hanhund igen.
 
Tänker att det beror lite på ras med. Har man en ras utan problem med könsbunden aggression så kan man ju ta vilket som - men annars kan det ju vara något att ha med i beräkningarna.
Nu finns ju inte Ammo mer, men när jag planerade för hund 2 ville jag ändå ha hane men fick i gengäld planera för att behöva ha grindar hemma i framtiden.
Isländsk fårhund i mitt fall, tror inte de är kända för könsbunden aggression. Nuvarande hane är ju rätt ung, men han har funkat fint ihop med sin pappa än så länge när vi hälsat på hos uppfödaren. Andra hundar lite mer blandat, han kan göra utfall i samband med möten i koppel, men tror inte det är aggression utan frustration - får han träffa den andra hunden "på riktigt" har det aldrig varit problem oavsett tik eller hane.
 
Jag/ vi i familjen har alltid haft handjur men nu när jag har haft sto/tik osv så gillar jag det verkligen skarpt.
Just nu har jag svårt att se mig själv med en hanhund igen.
På hästsidan har jag haft ston också och gillat dem som individer, men väljer helst valack fortfarande :D

Tror ju att det kanske är litegrann som med barn - man gillar sina egna oavsett vilket kön det skulle bli! :) Så min ursprungsfråga gäller egentligen mest vad som blir mest praktiskt i längden om man utgår från att det kommer att finnas två hundar i hushållet och man kan välja om de ska vara av samma eller motsatt kön.
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Jag vill ha en tik nästa gång eftersom jag har planer på avel. Men nu kan vi ju sära på dem hemma relativt lätt och har hundgårdar. När vi skaffade hund 2 blev det en hane pga bodde i lägenhet med öppen planlösning så hade ingen möjlighet att sära på dem vid ev löp.
 
Jag vill ha en tik nästa gång eftersom jag har planer på avel. Men nu kan vi ju sära på dem hemma relativt lätt och har hundgårdar. När vi skaffade hund 2 blev det en hane pga bodde i lägenhet med öppen planlösning så hade ingen möjlighet att sära på dem vid ev löp.
Ja, det är ju en aspekt hur väl det går att sära på dem! Just nu bor ju dottern och jag i samma hus på egen gård. Där finns också ett äldre, öde, bostadshus som det finns planer på att rusta upp (eller ersätta med nytt) till dottern när hon är färdigutbildad och börjat jobba, så då går det ju fint att sära på hundarna, men det ligger några år fram i tiden! Högst troligt kommer ju nästa hund innan dess!
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Min hane har visat tecken på könsbunden aggression hos tidigare ägare så vi har det i baktanke när det kommer till val av kön på nästa valp, även om han senare visat sig lekt snällt med valpar av sitt kön.

Sen har jag själv aldrig haft en tik, vilket gör att det blir lite outforskad mark för min del. De tikar jag träffar på jobbet är oerhört charmiga och coola, vilket gör att jag hoppas på lite mindre "fullt ös medvetslös" i mitt liv. 😅
 
Min hane har visat tecken på könsbunden aggression hos tidigare ägare så vi har det i baktanke när det kommer till val av kön på nästa valp, även om han senare visat sig lekt snällt med valpar av sitt kön.

Sen har jag själv aldrig haft en tik, vilket gör att det blir lite outforskad mark för min del. De tikar jag träffar på jobbet är oerhört charmiga och coola, vilket gör att jag hoppas på lite mindre "fullt ös medvetslös" i mitt liv. 😅

Min hane med könsbunden aggression är jättesnäll med valpar, men så fort dom blir könsmogna ger han sig på dom, så det låter som en bra ide att fundera på tik! :)
 
Sen har jag själv aldrig haft en tik, vilket gör att det blir lite outforskad mark för min del. De tikar jag träffar på jobbet är oerhört charmiga och coola, vilket gör att jag hoppas på lite mindre "fullt ös medvetslös" i mitt liv. 😅
Jag är ju i samma läge, dvs har aldrig haft en tik. Ser jag till vår hunds närmaste släktingar som är tikar (mamma och två kullsystrar) så verkar det kunna bli lite antingen eller. Mamman är lugn men med viss skärpa, dvs hon agerar "polis" i hundflocken och styr och ställer över de andra. Ena systern (som bor kvar hos uppfödaren) är verkligen "fullt ös medvetslös" som en liten duracellkanin 😆 Och den andra systern är väldigt lugn och cool.
 
Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Jag bor litet, tar hand om hundarna själv och har ras utan könsbunden aggressivitet, med andra ord är det självklart för mig att ha hundar av samma kön :p Då min första hund råkade vara en tik så har det helt enkelt blivit att jag fortsatt med tikar.

Hade jag haft ras där det var vanligare med könsbunden aggressivitet (eller bara visste att min hund hade svårt med andra av samma kön), möjlighet att lämna bort en hund hos hundvakt eller avgränsa rejält hemma, då hade valet istället självklart blivit att ha tik + hane.
 
Min hane med könsbunden aggression är jättesnäll med valpar, men så fort dom blir könsmogna ger han sig på dom, så det låter som en bra ide att fundera på tik! :)
Ja, det finns ju en liten oro att det skulle kunna bli så, och då föredrar jag ju det bök och stök det blir i samband med löp :)

Min hunds uppfödare har ju i nuläget tre hundar hemma som är mamma, pappa och dotter, och det enda de gör är att ha hanen i hundgård (utan tikarna då såklart) under höglöpet och det verkar funka ganska väl och är inte en massa gnäll och rymningsförsök utan hundarna accepterar det bra.
 
Min hane med könsbunden aggression är jättesnäll med valpar, men så fort dom blir könsmogna ger han sig på dom, så det låter som en bra ide att fundera på tik! :)
Lite så är vår hane, han älskar valpar och har ett oändligt tålamod med dem men så fort hanvalparna är könsmogna så visar han tydligt att han inte är okej med dem längre.

Lyckligtvis så har han visat att tikar är helt okej och hans bästis är en dvärgpinschertik som bor lite längre bort. Så för att vara en stor räserklumpeduns som bodyslammar allt och alla i ren lycka så är jag förvånad över valet av bästis. 😅
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 341
Senast: Tonto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 340
Senast: Fetaost
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 981
· Visningar
64 056
Senast: sthu
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp