Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad äter era valpar? Vi fick med RC mini puppy som han får två ggr/dag och så får han en mushboll de andra två målen. Nu börjar de blöta torrisarna inte vara så populära, så hade jag kunnat ta över honom helt på mush?
Lina har fått Doggy valpfoder och fick med sånt hem också, vi lägger dock till en liten boll med musch valp/dag eftersom vi ger vår andra hund foder ifrån mush så kommer troligtvis Lina få det också, bara hennes mage mår bra av det. Annars får vi hitta nåt annat.
Vi blöter alla mål till henne.
 
Nu har det hänt. Sixten fick lite stryk av en katt och for omkull så nu har han ont i ett bakben😭. Jag får klämma och känna över hela benet utan pip eller smärtreaktion men han haltar. Får direkt tokångest att jag förstört hunden för all framtid som inte passade honom för katten... Hade ni åkt in akut nu eller är det rimligare att faktiskt vänta till imorgon? Jag tror ju inte något är brutet eftersom jag får klämma och känna men han är ju så liten...
 
Nu har det hänt. Sixten fick lite stryk av en katt och for omkull så nu har han ont i ett bakben😭. Jag får klämma och känna över hela benet utan pip eller smärtreaktion men han haltar. Får direkt tokångest att jag förstört hunden för all framtid som inte passade honom för katten... Hade ni åkt in akut nu eller är det rimligare att faktiskt vänta till imorgon? Jag tror ju inte något är brutet eftersom jag får klämma och känna men han är ju så liten...
Jag hade avvaktat.
 
Nu har det hänt. Sixten fick lite stryk av en katt och for omkull så nu har han ont i ett bakben😭. Jag får klämma och känna över hela benet utan pip eller smärtreaktion men han haltar. Får direkt tokångest att jag förstört hunden för all framtid som inte passade honom för katten... Hade ni åkt in akut nu eller är det rimligare att faktiskt vänta till imorgon? Jag tror ju inte något är brutet eftersom jag får klämma och känna men han är ju så liten...

Absolut avvaktat.
 
Nu har det hänt. Sixten fick lite stryk av en katt och for omkull så nu har han ont i ett bakben😭. Jag får klämma och känna över hela benet utan pip eller smärtreaktion men han haltar. Får direkt tokångest att jag förstört hunden för all framtid som inte passade honom för katten... Hade ni åkt in akut nu eller är det rimligare att faktiskt vänta till imorgon? Jag tror ju inte något är brutet eftersom jag får klämma och känna men han är ju så liten...
Jag hade nog inte åkt in alls utan avvaktat några dagar, om hältan mot förmodan är kvar imorgon.
 
Tack för snabba svar! Känner mig helt irrationell med den här hunden. Vill inte göra fel! Min JRT var ju som en grävling i tålighet, hon skakade av sig och sen var det full patte direkt. Sixten blev både rädd och chockad stackaren. Han ser redan lite bättre ut!

#hönsmamma

Ps. Ni kommer tröttna på mig för jag känner mig som en absolut hysterisk förstagångsförälder🙈
 
Det är det som andra är här för , att lugna ner oss "nybörjare".:D Blir ju min första valp.
Alltså - jag har haft hundar hela livet. Är född på 50-talet.
Men jag är superpjåskig. Min förra hade kronisk magkatarr och dog efter tarmoperation.
jag får magknip varje gång jag ser Oskar tugga barkbitar eller träflisor....
Har superkoll på hans mående hela tiden.
Suck. Det är en HUND. Inte en porslinsdocka, tanten.
 
Snön är äntligen ordentligt här - och även valpen som aldrig sett snö är lyrisk 😅🤩❄️🥰
IMG_3890.jpeg
 
Sixten hsr inte mycket alternativ än att bli stallhund och det är roligt att se hur han blir tuffare för varje dag! Han har en liten egen hage i stallet också och den står öppen när vi är där. Vill gärna att han ska vilja vara i den och att den inte blir förknippad med att vara instängd. Roligast i stallet är att jaga kvasten när jag sopar😅.

20231129_121827.jpg
 
Tycker lite synd om Bog, han har ingen underull just nu och får köldkramp om tassarna när det varit -12 och vi går koppelpromenad på morgonen. Hjälper det med täcke för att hålla tassarna varma? Glömmer hela tiden att sätta på täcke och skulle behöva köpa något bättre än Flokis gamla täcke.
 
Tycker lite synd om Bog, han har ingen underull just nu och får köldkramp om tassarna när det varit -12 och vi går koppelpromenad på morgonen. Hjälper det med täcke för att hålla tassarna varma? Glömmer hela tiden att sätta på täcke och skulle behöva köpa något bättre än Flokis gamla täcke.
I viss mån kan ett täcke hjälpa tycker jag. Ascot började förra året när det var som kallast (under -15) lyfta tassarna något under långpromenaderna. Täcke hjälpte i viss mån tycker jag men vad jag tror hjälpte honom mer var att jag såg till att ta bort snö från tassarna. Han har rätt "öppna" tassar så det samlas gärna snö mellan trampdynorna som blir till bollar. För hans del hjälpte det mkt att jag tog bort snön någon/några gånger under långpromenaden. Sen hade jag också med mig dragsockor och dom åkte på ibland och det tog ju bort köldproblemet helt. Tyckte Ascot var mer påverkad i baktassarna så var främst dom jag satte på sockorna på.
 
I viss mån kan ett täcke hjälpa tycker jag. Ascot började förra året när det var som kallast (under -15) lyfta tassarna något under långpromenaderna. Täcke hjälpte i viss mån tycker jag men vad jag tror hjälpte honom mer var att jag såg till att ta bort snö från tassarna. Han har rätt "öppna" tassar så det samlas gärna snö mellan trampdynorna som blir till bollar. För hans del hjälpte det mkt att jag tog bort snön någon/några gånger under långpromenaden. Sen hade jag också med mig dragsockor och dom åkte på ibland och det tog ju bort köldproblemet helt. Tyckte Ascot var mer påverkad i baktassarna så var främst dom jag satte på sockorna på.
Bog har nog bara några millimeter lång päls mellan trampdynorna så där blir det inte snöbollar som fastnar. Då kanske jag ska försöka beställa något ulltäcke till honom som sitter vettigt och se om han blir mindre kall om tassarna. :)
 
Diva åt eukanuba puppy när vi hämtade henne och köpte även det för att fortsätta ge det ett tag till men tanken är att hon ska äta mush. För det gör Hexa och tycker det är väldigt smidigt och bra. Just nu bajsar Diva minst fem gånger om dagen och en sak som är riktigt äckligt är att hon direkt efter hon bajsat vill käka upp det.. Hört valpar kan göra det men aldrig själv varit med om det. Såg dock att valparna gjorde det när jag hämtade henne.

Annars flyter det på bra här hemma. Får väldigt mycket beröm för Divas temperament, att hon är behaglig, trevlig, social och kan somna överallt. När hon somnat så sover hon oavsett om någon går eller så. Hon väger hela 4.1 kg som 9 veckor och hon tycker att kyla och snö kan försvinna :rofl: .
 

Bifogade filer

  • 403420604_782955133664918_2260924341807931497_n.jpg
    403420604_782955133664918_2260924341807931497_n.jpg
    225,1 KB · Visningar: 58
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 354
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 403
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp