Bukefalos 28 år!

Sv: Valpkull

Mini-Maksi Ostin heter han, Leia som blir mamma. Super trevlig och ffa strävast dvärgschanuzer jag träffat på.Så blir det inte strävt i denna kombination blir det aldrig det!
ostin11b.jpg
 
Sv: Valpkull

dsc_0186.jpg

dsc_0160.jpg


Lite kassa bilder, fler finns för den som är nyfiken och letar lite ;)

Åh så söta valpar :love: Stort grattis och lycka till!!
Min valpisar är över 14 veckor nu. Vad tiden går. Allt mår bra och dom nya ägarna är så glada i sina små!! Min Althea som vi har kvar är underbar :love:
 
Sv: Valpkull

Jodå, svarta är ganska vanliga. Först är väl choklad, sen svart, röd, b&t, r&t, och så finns fawn och rökblå som däremot inte är så vanligt. (Min tik är rökblå :) ) Pappan är svart. :)
 
Sv: Valpkull

Jodå, svarta är ganska vanliga. Först är väl choklad, sen svart, röd, b&t, r&t, och så finns fawn och rökblå som däremot inte är så vanligt. (Min tik är rökblå :) ) Pappan är svart. :)

Ok, jag känner bara två st och dom är choklad. Är så kär i den äldsta tiken på 4 år, där kan vi snacka värdighet! Däremot är lill tiken(9mån) så energifylld att hon inte kan vara still en sekund! Vet inte om jag skulle orka det:) Men dom är otroligt fina och det är en fröjd att se dom jobba och tänka!
Ska bli roligt att se dina små växa:)
 
Sv: Valpkull

Även vi väntar på smått!
Blir i slutet av februari. Har på ultraljud sett 4 st livliga krabater. Förra gången syntes 6 st och ut kom 8!
Har varit en lugn och välmående dräktighet än så länge.

Lycka till alla ni som väntar och ni som redan har fått era små!

MVH Mia

Satoris Fanta
dscf0082.jpg
 
Sv: Valpkull

Hur går det med era kullar?

Min kull är snart fyra veckor, tiden har gått så fort!
De är aktiva nu och springer runt, morrar och skäller! :laugh:

Tänkte höra med er erfarna uppfödare om några saker...

1. Valparna får nu valpfoder av mig (uppblött torrfoder), vilket står i böcker att man kan ge från de är tre veckor.. Men det står ingenting om hur mycket de ska ha..? Hittar inget när jag sökt på nätet heller.. :S Ska man bara magiskt veta det? :p
Det är sju kelpievalpar det är frågan om, och mamma diar dem ju också. Hur mycket bör de ha nu och hur mycket och hur fort ökar man?

2. Hur gör ni med vilken valp som ska till vilken köpare? Får de välja själva eller väljer ni?
Jag tänker välja åt var och en... försöker därför se nu hur valparna är i personligheten, men jag är ju nybörjare på detta så det blir en del funderingar! ;) Lugna valpar = trygga i sig själva? Menar när man hanterar dem. Pipig valp =osäker? Eller så kanske man säger lugn = tuff och pipig = vek? Hur tänker ni? Jag gillar ju det här med beteende även på häst så jag kanske analyserar för mycket!? ;)
Men det är intressant.

3. När valparna leker och busar med varandra så låter det ibland som allvar, ska man låta dem vara, säga åt dem eller ska mamman säga till?

Läser en hel del och har lite egna ideér, men intressant att höra er andra som har varit med längre! :)
 
Sv: Valpkull

Hur går det med era kullar?

Min kull är snart fyra veckor, tiden har gått så fort!
De är aktiva nu och springer runt, morrar och skäller! :laugh:

Tänkte höra med er erfarna uppfödare om några saker...

1. Valparna får nu valpfoder av mig (uppblött torrfoder), vilket står i böcker att man kan ge från de är tre veckor.. Men det står ingenting om hur mycket de ska ha..? Hittar inget när jag sökt på nätet heller.. :S Ska man bara magiskt veta det? :p
Det är sju kelpievalpar det är frågan om, och mamma diar dem ju också. Hur mycket bör de ha nu och hur mycket och hur fort ökar man?

Jag brukar ge så att de inte äter upp allt. De får äta tills de är mätta när de är så små och så får tiken ta det som blir kvar. Vet inte hur mycket en kelpie äter i vanliga fall som vuxen. Men mina dvärgschnauzervalpar äter 2dl om dagen när de är 7-8 veckor, lika mycket som mina vuxna äter.

2. Hur gör ni med vilken valp som ska till vilken köpare? Får de välja själva eller väljer ni?
Jag tänker välja åt var och en... försöker därför se nu hur valparna är i personligheten, men jag är ju nybörjare på detta så det blir en del funderingar! ;) Lugna valpar = trygga i sig själva? Menar när man hanterar dem. Pipig valp =osäker? Eller så kanske man säger lugn = tuff och pipig = vek? Hur tänker ni? Jag gillar ju det här med beteende även på häst så jag kanske analyserar för mycket!? ;)
Men det är intressant.

Väljer valp till köparna. De får självklart komma med önskemål om vilken de vill ha men till sist är det ändå jag som väljer. Oftast sparar man ju något själv och då vill man ju bestämma det först. Brukar vänta tills de är 7-8 veckor med att bestämma vilken som ska var.

3. När valparna leker och busar med varandra så låter det ibland som allvar, ska man låta dem vara, säga åt dem eller ska mamman säga till?

Läser en hel del och har lite egna ideér, men intressant att höra er andra som har varit med längre! :)

Så små valpar går jag inte in och säger till. När de är 4 veckor tycker jag att mina tikar brukar sköta det.
 
Sv: Valpkull

*kl*

Jag är nu helt övertygad om att Leia är dräktig :bump:
Hon kräktes i början av förra veckan. Fortfarande svullen sen efter löpet. Och ffa så vill hon inte äta längre, något som hin även slutat med de tidigare gångerna hon varit dräktig. Är inte det ett lite konstigt beteende eg? Borde ju vilja äta mer nu. I vanliga fall är hon matglad!

Nu är det bara att vänta tills det är dags för födsel!
 
Sv: Valpkull

*kl*

Hur aktiv får tiken vara om den är dräktig? Min mamma är orolig att något ska hända för Vilda springer ju som en tok o jobbar hela tiden. Men hon kanske lugnar sig?

(nu vet vi ju inte än om det tagit sig men)
 
Sv: Valpkull

Fram till 5 veckors dräktighet motionerar jag precis som vanligt. Efter det så får tiken själv bestämma, vill hon springa får hon det. Skulle inte ge mig ut på någon lång cykeltur när de är efter vecka 5 men promenader brukar iaf mina orka med fram till nån vecka innan valpning. Men känn efter vad tiken vill.
 
Sv: Valpkull

Detta med matvägrandet kommer hålla i sig tills valparna är födda så tror dessvärre inte på illamående. Hon är nog helt enkelt bara bortskämd, med nåt gott i maten äter hon. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 732
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 124
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 271
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp