Bukefalos 28 år!

A

Aile De Verre

Idag tog jag en promenad i kvarteret, efter vägen stannade jag till vid en liten "hage" (10x20 kanske, gjord i hönsnät), där låg det två åringar och tryckte i ett hörn. Dom reste sig när jag närmade mig, den en hade ett grimskaft hängandes kvar i grimman, båda var misskötta, kanske är det bara det? Inte ren vanvård, bara misskötsel? Jag vet inget om föl, men det hela gav mig ett intryck av vanvård då jag alltid befunnit mig i kretsar med välnärda och glada pållar som galopperar runt i gröna hagar. typ.
Well, ville bara höra era åsikter...
Jag vill inte anmäla direkt, visst det gör ont att se dom, men åandra sidan finns det ju alltid värre.

Men jag är säker på att dom är fulla m mask och att dom sällan vistas i den hagen (anmärkte en gammal krasslig skimmel i samma hage några veckor innan) men inte heller tror jag att dom befinner sig i en varm box om nätterna inte, men tanke på deras päls.. och inte en skymt av muskler heller...

Hoff hoff, hjälp till att bedömma.

http://i22.photobucket.com/albums/b329/__LPC/DSC00864.jpg?t=1204890533

http://i22.photobucket.com/albums/b329/__LPC/DSC00862.jpg?t=1204890581

http://s22.photobucket.com/albums/b329/__LPC/?action=view&current=DSC00861.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b329/__LPC/DSC00859.jpg?t=1204890651
 
Sv: vanvård?

Herregud! De är ju bara skinn och ben! Ring kommunen och anmäl direkt. Vill du kan du ju alltid vara anonym men ring direkt för guds skull. De har ju inte en enda muskel på kroppen någon av dem.

//Sara
 
Sv: vanvård?

Är det där i sverige?!

Du måste nog ringa med en gång-har det gått sådär långt så orkar de inte såmkt längre.
 
Sv: vanvård?

Well jooo, klart jag vill, vet bara inte hur jag gör, befinner mig i Frankrike, men hum humm, ska väl fråga runt lite o ta reda på vem man ska kontakta.. men joo, något måste man ju säga!
 
Sv: vanvård?

Undrar också om det där är här i landet?...Inbillar mig att Tornedalen ska ha rätt mycket snö nu...

Hur som helst är det ren vanvård/djurplågeri som gjort att dessa hästar ser ut som dom gör...ska anmälas, PRONTO!
 
Sv: vanvård?

baah, som sagt, Frankrike, alldeles intill alperna för att vara mer exakt, dessutom mitt i ett rikt kvarter!! Nej, tack o lov inte hemma i Tornedalen. men hoff. Ska kontakta "byachefen" eller djurskyddet vars man nu hittar det :o
 
Sv: vanvård?

Ja, detta är definitivt vanvård. Anmäl omedelbart!Hur många hästmänniskor binder fast långa linor i grimman i hagen? INGEN.
När du ringer kommunens djurskyddsinspektör så var väldigt tydlig med hur fruktansvärt det ser ut, du kanske t o m kan mejla dessa bilderna dit. Förbered inte ägarna till dessa stackars åringar heller, de kan då försöka snygga upp runtomkring, men hästarna lär inte gå att göra ngt åt så snabbt:(

Lycka till! Hör gärna av dig om hur det gått

MVH
/Melsie
 
Sv: vanvård?

Kanske blir svårt när det är i Frankrike, de har förmodligen ännu sämre djurskydd än här. Usch, vad tragiskt.
 
Sv: vanvård?

Usch va hemskt, må dessa människor som behandlar dessa djur såhär brinna i helvetet!
 
Sv: vanvård?

Hittade just nu detta inlägg. För att kunna sova inatt MÅSTE detta anmälas jag tror nog att även Fransmän är civiliserade och har en human syn på djurskydd ring polisen om du inte riktigt vet hur du ska göra Stå upp för dessa stackare
 
Sv: vanvård?

Åh, dom stackars små liven :cry:
Hoppas du får tag i någon som kan hjälpa dig att hjälpa dom!

Usch, vill bara ta hem dom och ge om ett värdigt liv! Hemska människor det finns :mad:

*Springer genast ut och kramar om min Tuva*
 
Sv: vanvård?

Ojdå allihopa, situationen har tagit en ny vändning som gör mig osäker, jag passerade hagen igen i bil, och nu var hovslagaren där, det syntes att åringarna inte var vana vid sådana saker eftersom dom var uppbundna vid träd utan en chans att röra på sig, så nu lär ju deras hovar vara fixade. Såg även ägaren, vet vem det är, han jobbar för en ridskola i närheten.. så tanken slog mig att han kanske gjorde dom en tjänst, alltså tog över vanvårdade hästar, det skulle förklara en hel del.
Det är ju faktiskt första gången jag såg dom idag, innan dess såg jag en gång en anskrämlig skimmel som sagt inte sågs efter den dagen. men jaja, allt verkar så konstigt, men åandra sidan ser jag ju alltid spöken överallt.

Jo, synen på djur i Frankrike är annorlunda och djurskyddet och omhändertagandet likaså, innan jag kom hit trodde jag alla var stenseriösa och moderna och utvecklade inom hästskötsel, och jo visst finns det, när man kommer upp i prisklasserna så att säga... men på ridskolorna finns inga hagar och hästarna står i spilta hela dagen, eller också finns det små misskötta ytor där dom skrittar runt i cirklar, och så är dom inte lika mjuka och känsliga med djuren heller, nej galopp i nerförsbacke och på steniga bergsstigar!! helt galet ibland, om man nu vill fokusera på det negativa...

hur gör jag nu? kanske är han en snäll kille som helt enkelt Räddar misskötta stackare?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vanvård?

Huh. De ser ut att vara bara av skinn & ben :cry: Så unga ser dom ut att vara, typ 1.5åringar kanske. Grimskaftet som hänger kvar i hästens grimma kan vara farligt om den springer runt o trampar på det. Hoppas som du säger, att killen kanske tog över dom små stackarna till ett bättre liv. Sakta, men säkert. Hoppas det går BRA för dom små! Nu ska jag springa ut o pussa min åring........!
 
Sv: vanvård?

Håller med LIA, varför pratade du inte med killen direkt??

// Bollen som fick en inspektion idag pga anmälning....
 
Sv: vanvård?

Jag tycker också att du ska prata med killen, alternativt försöka kolla in lite då och då och kolla hur dom har det. Kan ju i bästa fall vara att han tar hand om dom, men i värsta fall är det snart försent..
 
Sv: vanvård?

:cry:Gud vad hästarna ser ut, djur borde inte behöva bli missköta på det sättet.:mad:
 
Sv: vanvård?

den här gången säger t.o.m jag samma sak (som annars brukar tycka att anmälningar/tips är rätt bra...)!

Om hon misstänker att killen kan ha tagit hand om fölen, så är det välbäst att snacka med honom först? :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har köpt tomatplantor, hallonplantor och jordgubbsplantor från Bakker. Alla plantor kommit fram fräscha, jag har planterat dem i nya...
Svar
17
· Visningar
7 041
Senast: Prosit
·
K
Hästvård Shettisen har kronisk fång. Antar att det är omöjligt att hon kan gå i en 13 ha stor hage som denna? Ignorera hästarna och dom...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Senast: chilla
·
M
Hästvård Nu har jag frågat i annat forum och det verkar som om det är OK att lägga ut bilder som dessa, så jag provar. Denna hästen har gått...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 779
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp