Bukefalos 28 år!

Var är kvinnofriden?

Sv: Var är kvinnofriden?

Det stör alltså dig när kvinnors utsatthet uppmärksammas för du tror att det är överdrifter?

Tänker du likadant om andra utsatta gruppers erfarenheter? T ex hbt-personer, ickevita osv? Att det nog är överdrifter?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Kvinnofrid är vad man gör våld på när man begår den straffbara handlingen kvinnofridskränkning. Historiskt sett var det väl Birger Jarl som "uppfann" begreppet. Det är lite tråkigt att du inte ens bemödat dig att sätta dig in i vad som diskuteras, om du vill vara med och diskutera och inte bara dra ner tråden i dynga.

Att betvivla sanningshalten i artikeln är ju bara fånigt. Har du varit utanför dörren på sistone? Du känner inte alls igen klimatet?

Vad är det som jag inte har fattat att det diskuteras då?

Jag tycker att min kommentar var i högsta grad relevant, men problemet är att ni har alltid baktankar med allting, och dom måste man gissa sig till, och jag klarar inte alltid det helt enkelt, det är inte för att vara "dum".

PÅ den här sidan så ser jag nu att ordet "kön" är flitigt förekommande, så det kanske är det ni vill diskutera? Kön, hatbrott, homosexuella, kan det vara någonting?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

För det första så står det inte bara att det hänger ihop med att de är kvinnor, det står att faktumet att de är kvinnor är den enda anledningen. Sen är inte fallet med "Johan" det enda exemplet men jag nöjde mig med det eftersom du accepterade min premiss i det fallet.

Fallet med Systerskapskören hänger inte solklart ihop med att de är kvinnor, vi vet ingenting om den konflikten och vi vet inte om pojkar i samma situation hade blivit trakasserade.

Monas bröders kontrollerande av hennes är uppenbarligen kopplat till hennes kön men det framställs också som att polisen inte bryr sig om att hjälpa hennes p.g.a hennes kön vilket det inte finns något som tyder på.

Det tas upp att andel elever i årskurs två på gymnasiet i Malmö som upplever minst två psykiska besvär per vecka är: Killar 28 procent, flickor 51 procent. Det är ohederligt att framställa det som enbart en följd av samhällets förtryck av kvinnor. Könen beter sig rätt olika när det kommer till psykiska besvär - hur man hanterar dem, vad man definierar dem som o.s.v. Denna skillnaden avspeglas givetvis i statistiken.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Hedersrelaterat våld hade vi redan på 70-talet i Sverige av de invandrande grupperna där det förekommer. Men eftersom vi har en så konstig syn på invandrande människor i Sverige så var det ingen som tog tag i det problemet då.

Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det stör alltså dig när kvinnors utsatthet uppmärksammas för du tror att det är överdrifter?

Nej jag stör mig på när man kopplar kvinnors utsatthet till deras kön utan att veta om det är så.

En annan grej, ser du även den uppenbara kopplingen till vissa utländska kulturer i artikeln? Och har du något emot att man uppmärksammar denna kopplingen?
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...

Och det måste påpekas varje gång man tar upp problemet verkar det som.

Det är väldigt sällan svenska flickor mördas pga heder. Visst mördas barn även i "helsvenska" hem men då är det oftast en annan problematik och troligen krävs då andra lösningar på det problemet.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Nej jag stör mig på när man kopplar kvinnors utsatthet till deras kön utan att veta om det är så.

En annan grej, ser du även den uppenbara kopplingen till vissa utländska kulturer i artikeln? Och har du något emot att man uppmärksammar denna kopplingen?

Jag bara väntade på den kommentaren....
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det stör alltså dig när kvinnors utsatthet uppmärksammas för du tror att det är överdrifter?

Tänker du likadant om andra utsatta gruppers erfarenheter? T ex hbt-personer, ickevita osv? Att det nog är överdrifter?

Jag tror det är många som ser det så. Jag tycker att mäns våld mot kvinnor har uppmärksammats mer och mer en tid och det är som om det störa vissa människor. Att man uppmärksammar något , som jag trycker är allvarligt och viktigt, medan de mest tycker att det är gnäll, överdrivet och "MÄN blir minsann också dåligt behandlade av kvinnor".
Får man inte förfäras och prata om en sak i taget, funderar jag på.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Anledningen till att jag frågade var därför att i tråden "Examinator vägrar ta kvinnor i hand" diskuterade jag och Trani om feminister gärna kopplar förtryck till vissa mer privilegierade grupper som förtrycker mindre privilegierade grupper. Och om de är motvilliga att dra dessa kopplingar när förhållandet är motsatt. Jag menar att det är så vilket denna tråden är ett exempel på.

Jag kritiserade en detalj i kopplingen mellan mäns (privilegierade) kopplingar till våld mot kvinnor (mindre privilegierade) och direkt får jag massa mothugg och missuppfattningar mot mig. När dessa sedan blir utredda så får jag höra hur poänglös min kritik var. Att våld inte är könsneutralt verkar vara en extremt viktig koppling.

Lika uppenbart som att våld inte är könsneutralt är att hedersvåld inte är kultursneutralt. Båda förekommer inom och mellan båda könen och i alla kulturer. Jag hävdar inget annat, men: när förtrycket går att koppla till mindre privilegierade grupper då är kopplingen inte bara oviktig utan viktig att inte dra. Då påpekar man gärna istället att även mer privilegierade grupper också utövar hedersvåld.


----

Man ser alltså vikten av att koppla ett visst problem till specifika grupper om det är t.ex män, vita, svenskar, heterosexuella för att på bästa sätt kunna bekämpa problemet.

Däremot verkar man tycka sin "antirasistiska analys" är viktigare än att koppla ett problem till vissa specifika underprivilegierade grupper för att bäst kunna bekämpa problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Man ser alltså vikten av att koppla ett visst problem till specifika grupper om det är t.ex män, vita, svenskar, heterosexuella för att på bästa sätt kunna bekämpa problemet.
.

Det är det där med kränkta vita män, du vet. Helt normal åkomma, men stundtals lite besvärlig både för patienten och hans omgivning. Men det är lite dumt att upphöja sina förföljelsekänslor till något slags allmän sanning.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Kära Don Quijote, kritiken riktas inte mot att man kopplar visst förtryck till vita eller män utan att man inte gör det på samma sätt mot mindre privilegierade grupper.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag förstår inte vad du menar?

Att det är män som slår mest i nära relationer ( oavsett sexuell läggning) är väl inte någon nyhet.

Att män oftare har en nära ( läs sexuell) relation med kvinnor är heller ingen nyhet.

Alltså är mäns våld mot kvinnor i nära relationer överrepresenterat och artikelförfattaren fokuserade på det

sen reagerar på "för att de är kvinnor" det är ju den mgn. Vad är din förklaring annars, förutom att män gärna slår och förtrycker sin partner?

Det är ju som sagt en artikel inte en vetenskaplig studie, därför förstår jag inte varför du lägger så stor vikt vid en formulering
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Hedersrelaterat våld förekommer i allra högsta grad även i "ursvensk" kultur...
Hur då? På vilket sätt?
Jag känner inte att jag kan hålla med om det. I alla fall är det inte samma heder som svenskarna snackar om som de som har invandrarbakgrund.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Menar du att vi överhuvudtaget inte har någon form av hatbrott i landet?

Om du inte menar så, utan håller med om att hatbrott sker, dvs att bort begås mot personer på grund av deras grupptillhörighet i någon mening. Exempel kan vara våld mot bögar eller rasistiskt (eller tex antisemitiskt) motiverat våld. Håller du med om att våld/brott med den typen av motiv förekommer?

Om så, vad är det då som gör att kvinnofridskränkningar inte är att betrakta som hatbrott, enligt din mening?

Vad är "hatbrott"?

"Hatbrott är inget nytt fenomen, men ett relativt nytt begrepp. Hatbrott är när någon angriper en viss person eller en grupp av människor på grund av deras etniska bakgrund, religion, sexuella läggning eller könsöverskridande identitet.

Jag accepterar utan vidare att man till "hatbrotts utsatta" grupper kan sätta människor av manligt eller kvinnligt kön.

Men om en individ utsätter en annan individ för våld, och bara den individen så minskar sannolikheten för att det är frågan om ett hatbrott.
Misshandlar en man en kvinna så ligger det ngt annat bakom än ett hat mot alla kvinnor dvs ett hat mot en grupp.

Naturligtvis ska även detta brott bestraffas. Men att klistra på det epitetet "hatbrott" är fel.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Hur då? På vilket sätt?
Jag känner inte att jag kan hålla med om det. I alla fall är det inte samma heder som svenskarna snackar om som de som har invandrarbakgrund.

Jag (som är att betrakta som vit svensk trots invandrarbakgrund) har vid ett tillfälle blivit slagen av en man (vit svensk med svenskar i generationer bakom sig) när jag dumpade honom. Utifrån saker som han sa - förutom att han ju helt enkelt slog mig när han förlorade kontrollen över mig till den grad att jag dumpade - så är jag benägen att kalla den händelsen för ett hedersbrott.

Helt uppenbart var att det gick hans (manliga) ära förnär att jag gjorde slut, och då hade han "rätt" att slå. Han tyckte på fullt allvar att jag skulle tiga om det efteråt, för att skydda honom.

Han pratade naturligtvis inte om sin "heder", men som jag ser det är det egentligen den enda skillnaden mellan det brottet och de brott vi kallar "hedersbrott".

(Om han däremot hade slagit mig för att han blev så upprörd att han inte kunde kontrollera sig, och med fördel ångrat sig efteråt, hade jag inte tyckt att det verkat vara samma sak som hedersbrott.)

Jag tror att det handlar om ungefär "samma heder", men om väldigt olika sätt att prata om den.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag (som är att betrakta som vit svensk trots invandrarbakgrund) har vid ett tillfälle blivit slagen av en man (vit svensk med svenskar i generationer bakom sig) när jag dumpade honom. Utifrån saker som han sa - förutom att han ju helt enkelt slog mig när han förlorade kontrollen över mig till den grad att jag dumpade - så är jag benägen att kalla den händelsen för ett hedersbrott.

Helt uppenbart var att det gick hans (manliga) ära förnär att jag gjorde slut, och då hade han "rätt" att slå. Han tyckte på fullt allvar att jag skulle tiga om det efteråt, för att skydda honom.

Han pratade naturligtvis inte om sin "heder", men som jag ser det är det egentligen den enda skillnaden mellan det brottet och de brott vi kallar "hedersbrott".

(Om han däremot hade slagit mig för att han blev så upprörd att han inte kunde kontrollera sig, och med fördel ångrat sig efteråt, hade jag inte tyckt att det verkat vara samma sak som hedersbrott.)

Jag tror att det handlar om ungefär "samma heder", men om väldigt olika sätt att prata om den.

Jag tycker inte det är samma sorts heder. Brottet i sig är ju allvarligt oavsett vilket men det är ändå inte samma sak.

Det är mannens personliga heder som kränks i ditt fall tror jag. Det är hans förmåga att kunna behålla "sin" kvinna som står på spel. Det är inte hans familjs heder det gäller. Nu vet jag ju inte men det är väl troligen inte hela hans familj som står bakom hans påtryckningar heller.

Jag tror inte heller det är alls lika vanligt att "svenska" unga flickor kontrolleras, inte få utöva idrott osv heller.

Men precis som många påpekat så skall det alltid dras upp att män minsan också misshandlas när vi pratar om kvinnomisshandel. Samma sak med hedersvåld, då måste någon påpeka at svenskar minsan också råkar ut för hedersvåld. Det är svårt att prata om ett problem i taget och jag är säkert skyldig där jag med.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Nej jag stör mig på när man kopplar kvinnors utsatthet till deras kön utan att veta om det är så.
Det råder ingen tvekan om den kopplingen så du kan sluta störa dig!

Som sagt, tror du att män hade fått kommentarer som dessa?
ni är maktgalna kvinnor som inte vet sin plats i samhället
jag ska leta upp er och knulla er i ansiktet era jävla slynor
Solklart riktat mot deras kön! Det går inte att missa misogynin.


En annan grej, ser du även den uppenbara kopplingen till vissa utländska kulturer i artikeln? Och har du något emot att man uppmärksammar denna kopplingen?
:banghead: Har du ens läst artikeln? Den belyser att kvinnorna har likartade erfarenheter av utsatthet trots att de befinner sig i lite olika situationer (olika kulturella kontexter i Sverige). Ett par av fallen har inte med någon "utländsk kultur" att göra över huvud taget så sluta tramsa.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag (som är att betrakta som vit svensk trots invandrarbakgrund) har vid ett tillfälle blivit slagen av en man (vit svensk med svenskar i generationer bakom sig) när jag dumpade honom. Utifrån saker som han sa - förutom att han ju helt enkelt slog mig när han förlorade kontrollen över mig till den grad att jag dumpade - så är jag benägen att kalla den händelsen för ett hedersbrott.

Helt uppenbart var att det gick hans (manliga) ära förnär att jag gjorde slut, och då hade han "rätt" att slå. Han tyckte på fullt allvar att jag skulle tiga om det efteråt, för att skydda honom.

Han pratade naturligtvis inte om sin "heder", men som jag ser det är det egentligen den enda skillnaden mellan det brottet och de brott vi kallar "hedersbrott".

(Om han däremot hade slagit mig för att han blev så upprörd att han inte kunde kontrollera sig, och med fördel ångrat sig efteråt, hade jag inte tyckt att det verkat vara samma sak som hedersbrott.)

Jag tror att det handlar om ungefär "samma heder", men om väldigt olika sätt att prata om den.

1. agerandet i sig är förkastligt.
2 hedersrelaterat våld var det inte, jag tror knappast att hans släktingar sanktionerade det eller hur?
Det var en simpel(själva handlingen är simpel alltså) misshandel
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: nexxa
·
Äldre Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt. Jag är en ung kvinna...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: weekend
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp