Bukefalos 28 år!

Var skulle ni registrera min korsning?

Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Fast många använder ju kallblodstravare som ridhästar. Och jag tror att en korsning kallblodstravare/PRE har en bättre möjlighet att bli en trevlig ridhäst, än vad en renrasig kallblodstravare har.

Håller med. Den korsningen låter väldigt bra tycker jag. Skulle gärna ha en sådan själv.
De raserna har mer gemensamt än vad många tycks tro. Många kallar ju kallblodstravarna för Nordens PRE och liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

delvis KL (och definitivt OT)

Jag var kanske inte tillräckligt tydlig, jag vet att fullblodshingstar måste godkännas på samma sätt som halvblodshingstarna för att få verka i aveln. Vad jag menade är att fullbloden betraktas som renrasiga halvblod, varesig det gäller bruksprov, unghästtester eller stamboksföring av ston så får fullbloden vara med på lika villkor utan förbehåll, trots att de faktiskt är framavlade som kapplöpningshästar, inget annat. Därför kanske de som höjer SWB till skyarna ska vara lite försiktig när de ger sig på korsningsavel med argumentet att raserna som korsas faktiskt avlats fram för olika ändamål och har olika egenskaper. Det är ju själva poängen med korsningsavel, fullbloden tas ju inte in i SWB för att ge bättre trav, utan för att bidra med andra egenskaper som man tycker sig sakna inom rasen.

/Nöjd ägare till grönpapprad halvblod/fullblod-"korsning"

PS: TS, kan du inte visa bild/film på fölis för oss (mig?) som är uppriktigt nyfikna? Jag har inte haft mycket kontakt med varken kallblodstravare (de är sällsynta i skåne) eller PRE, men försöker hålla mig öppen för nya intryck.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag blir genast mycket smickrad och ska se om jag lyckas få ut en bild (visst funkar det om jag lägger ett fotoalbum i fb som tillgängligt för alla?) och så hoppas jag att det inte kommer för mycket exteriörkritik...;)

set

Internetuppkopplingen är dålig idag, det blåser visst för mycket, men vi provar och ser, jag bjuder på sommarens absoluta favoritbild. Min dotter har hopplektion med Mirala, då ca 4 veckor tror jag.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

hopplektion.jpg


Provar igen. Det här är svårt...*håller tungan rätt i mun* och hon är nog tre veckor på bilden.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

hopplektion.jpg


Provar igen. Det här är svårt...*håller tungan rätt i mun* och hon är nog tre veckor på bilden.

Jag blir lite kallsvettig när jag ser denna bilden! Ett ögonblicks verk (tex en brall från fölis) så hade en katastrof kunnat vara framme.:eek:
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag blir lite kallsvettig när jag ser denna bilden! Ett ögonblicks verk (tex en brall från fölis) så hade en katastrof kunnat vara framme.:eek:

Kan inte annat än hålla med. Jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser en sån här bild.:devil:
Hur tänker man när man låter en liten knodd springa runt i en hästhage och dessutom helnäck?!
Ingen mysfaktor utan nej fy fan, tror du som äger fölet/är förälder att hästar är kramdjur? :mad:
Som sagt en liten brall eller ett framben, en mammahäst som kommer och råkar knuffa och trampa.. det är så otroligt mkt och snabbt det kan hända och barn är små och mjuka.

Ser man på bilden och liten tular in mellan frambenen på fölisen, el trillar omkull brevid är med största sannolikhet tragedin ett faktum.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ser man på bilden och liten tular in mellan frambenen på fölisen, el trillar omkull brevid är med största sannolikhet tragedin ett faktum.
[/QUOTE]
Håller med. Jag fick ont i magen när jag såg bilden. Små barn ska inte vara i hästhagen.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?


:love: Ååhhh.. Så söööt liten bebis.. Vad heter hon?

Jag är emot "buskavel" men i det här fallet anser jag det inte som det.
Du har ju noga valt ut en hingst som passar och fölet är ju till dig själv.

Sedan om du avlar på fölet när hon är mogen så hoppas jag att du är lika noga när du väljer hingst, eller mer.

"Buskavel" för mig är när man tar sin varmblodstravare (eller annan ras) som knappt håller för ridning eller allmänt är olämplig till avel och tar sedan en hingst som inte är godkänd. Sedan är uppfödaren så korkad att h@n tror att denne ska tjäna pengar på det och/eller att det blir en superbra ridhäst.

Svårt att förklara men ni förstår nog poängen med det hela ^^'
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Håller med övriga. Små barn och föl skall inte vara lösa tillsammans.

Men ni som kommentera om detta.. Snälla sluta!
Ni behöver inte gnälla om ALLT!

Men det är typiskt buke.. Klaga och trycka ner andra..
Jag är så trött på det.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Men ni som kommentera om detta.. Snälla sluta!
Ni behöver inte gnälla om ALLT!

Men det är typiskt buke.. Klaga och trycka ner andra..
Jag är så trött på det.

Det handlar inte om att klaga och trycka ner, det handlar om att påtala något som faktiskt är totalt livsfarligt! Att inte se faran i att ha småbarn springandes i en hästhage och dessutom med föl som kan vara ännu mer spralliga och sprattliga talar om att man inte har så stor kunskap.
Framförallt är det av omtanke av barnet som man reagerar, ingen vettig människa vill att ett barn ska förolyckas. Kanske då mamma och hästägare tänker sig för en andra gång istället för att låta barnet leka i hagen.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ja, det är klart det kan var farligt.
Men man behöver inte klaga utan man kan snällt skriva:

TS, du kanske ska vara lite försiktig med att ha ditt barn i hagen.
Det kan hända något fruktansvärt. Försök tänka på det i framtiden.
För man vill ju inte att det ska hända något med den lilla.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Håller alldeles med - och det handlar som sagt var inte om att klanka utan att det faktiskt är riktigt farligt att låta små barn vara i hästhagar.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Hade och har ingen som helst tanke på att puttinutta när det gäller en sån här sak.
Lägger man ut den typ av bild som visar, på i mina ögon, stor oaktsamhet då får man också räkna med reaktioner.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Knapplån...
Tycker faktiskt inte att de överreagerar alls.
Vill det sig illa så kan hon förutom ha ett skadat/dött barn, även få besök av soc som ifrågasätter lämpligheten som förälder. Jag ifrågasätter nämligen helt klart vad som finns i skallen på den förälder som istället tar fram kameran istället för att ta bort barnet.:confused:
Hästkunskapen måste vara totalt noll.
Blir riktigt förbannad faktiskt.

Min son blev som 4 åring sparkad i skallen av en hingst.
Ett ögonblicksverk som grundade sig på ett missförstånd.
Pappa trodde han var med mig i stallet o jag trodde han gick med sin far.
Men han som aldrig varit i hästhagarna hade gått in till unghingstarna på 2 röda sekunder.
Hingstpojkarna är mycket snälla, MEN hade precis fått sin mat.
Den ena hingsten "puttade" bort honom. Hade han sparkat bort honom hade jag inte haft en son längre.
Han var ändå blodig i hela ansiktet o medvetslös i 7 timmar.
Detta var en traumatisk olycka för alla inblandade, något som bara inte får hända.
Men jag skulle aldrig tillåta ett barn gå in i hagen o stå bredvid o fota.
Vad lär det barnet om hästar??
Säkert tycker barnet det är ok även när mamma inte är med på plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Det är hemskt när det händer!

Här har det varit nära många gånger vilket har skett till att jag har tvingats porta en person från stallet och dess omgivning där hästarna kan vara. En del "föräldrar" har verkligen inget vett alls! En gång vart jag så jävla tvär så jag frågade om vi inte skulle göra ett "hoppa hage" rutnät i kurvan på vägen istället, lika roligt, samma risk.. Då tror jag att ett öre slog sig loss från tusenlappen o landade vid fötterna..
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

*kl*
Hej igen alla!
Vad roligt med så kraftiga reaktioner på min bild. Jag blev helt paff ska jag ärligt säga men sedan fick jag rannsaka mig själv.
Jo, hade jag sett den här bilden på ett forum hade jag nog också blivit upprörd, så det var dumt att lägga ut den.

Jag tänkte först "Men hallå vad alla överreagerar". Sedan tänkte jag "Men hade jag låtit H hållas med sin lek om det varit förra årets föl?" Svaret där är nej. I det fallet var barnet aldrig med inne i hagen med mig om jag inte hade pappa med och fölet i grimskaft. Min ettåring har nämligen en helt annan personlighet än detta föl, god som guld men sprattligare, busigare och betydligt lättare bak.

Hade hon fått hållas om alla hästarna varit i hagen, också hennes egen ponny? Nej, det hade hon inte. Jag litar inte på hennes ponny. Han har blivit illa behandlad av alltför många barn i sin dag och har inte tålamod med dom. Är hon i hagen med hästarna annars? Ja, men bara hållandes mig i handen eller i min famn.

Till skillnad mot vad många av er verkar tro är barnet aldrig i hagen utan mig. Hagen är tjugo meter från huset, så hålla henne från hästarna helt är ganska omöjligt, men hon är jätterädd för elstängslet och skulle aldrig gå in om inte jag öppnade grinden först.

Angående senaste kommentaren är det nog inte riktigt jämförbart. En flock hungriga unghingstar och ett tjugoårigt förståndigt sto med tre veckor gammalt föl är inte samma sak. Min dotter har umgåtts med våra hästar sedan hon var nyfödd. Samma hästar har funnits i flocken. De känner henne, hon känner dom. I en hage med unghingstar som bråkar hade jag inte släppt in henne, även utanför den hade jag hållit henne under sträng uppsikt.

Det här tillfället var faktiskt (nu kommer många att bli väldigt upprörda, det förstår jag) nästan magiskt. Det började med att H bar grenar, och fölungen, som dittills varit skygg för andra människor än mig, blev intresserad. Hon följde det nyfiket på avstånd. När fotot togs hade hon precis vågat sig så nära som ni ser.

Fölet funderade och funderade medan H höll låda och visade hur hon skulle göra. Efter ett tiotal människohopp tog också fölet mod till sig och klev över pinnhögen. Det var häftigt att se kontakten mellan de två. Jag tror att de kommer att få ett härligt liv tillsammans.
Ni som tror att alla hästar är galna bestar som tar alla chanser över små barn, ni har aldrig träffat mina. Jag vet också att de kan vara farliga, naturligtvis, men varför de plötsligt skulle löpa amok bara för att det är ett barn i hagen förstår jag inte. I det här fallet var det ett försiktigt föl, en hästtant (som stod bakom mig) och inga störningar utanför hagen.

Bara så att ni förstår bakgrunden. Jag tycker så här i efterhand också att det var en aning dumdristigt.:o Men föl och barn fick en underbar kontakt.
Jag tror jag skapar en ny tråd om detta på hästhanteringsforumet, så kan vi diskutera vidare.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 734
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Barret
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp