Bukefalos 28 år!

Var skulle ni registrera min korsning?

Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

om fölungen är blyg och lite spänd så ännu större anledning att inte låta den lilla skutta runt...

För mig finns det inget som befogar barnlek i en hästhage.. även den lugnaste hästen kan bli skrämd och hästar har inte samma språk som vi har och även om de inte menar illa kan de råka hända en olycka..
Bara en sån enkel grej som att ngn av hästarna trampar på liten naken fot..
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag skrev inget alls om bråkande unghingstar...
De stod lugnt o fint o åt ur sina högar. ( antar jag då jag var i stallet, men de bråkade aldrig om maten).Han kom dock för nära den ene som ville ha sin hög ifred.
Mina hingstar är vana med katter, hundar, traktorer, grisar...u name it. MEN hur det än är så är det flyktdjur (men din tycks du ju avlat bort det på) och de flesta har ett revirtänk vad gäller maten.

Jag tycker du ska vara glad att du har ett såååå förståndigt föl för matte verkar ju inte ha alla pållar hemma.
Uppriktigt så funderar jag på om du låter ditt barn gå fram till fastbundna hundar vid affären också:confused:
Du verkar ha föga erfarenhet av hästar iaf... men det kommer den dagen du sitter på akuten med ditt barn. Det är bara det vi alla försöker hindra...för ditt barns skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Och du borde hålla reda på din son, för annars är han snart död antar jag, med tanke på vad som faktiskt hände dig men inte har hänt mig? :devil: Du var ju inte ens där, du var inne i stallet.

Både jag och min man var i hagen när fotot togs. Han är lika förvånad över diskussionen som jag, med tanke på hur verkligheten såg ut... Men vi är ju idioterna som borde skjutas verkar det som, inte du och din kille. Man slår sig för pannan.:crazy:

Ärligt talat, jag tycker att tonen kan vara trevligare. Jag är ledsen om du kände dig påhoppad av mitt inlägg, där jag mycket noga försöker förklara hur min dotters hästliv ser ut och hur den här speciella situationen var, just för att slippa elaka kommentarer. Jag är också ledsen att din son råkade ut för en olycka, men det är inte någon anledning för mig att hålla min dotter borta från hästar hon känt hela sitt liv.

Jag skulle aldrig släppa ut min dotter i hagen när hästarna fått mat, det säger sig självt, och jag förstår att du inte gjorde det med flit heller, men ditt barn gick in i hagen utan lov, det gör inte mitt.

Jag menade, och menar fortfarande, att jag inte tycker att situationerna är jämförbara. Det enda de hade gemensamt var hästar och barn. Då får vi kanske sluta med ridskolor, ponnytävlingar och så vidare också? Där finns det också hästar och barn med.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Håller med. Den korsningen låter väldigt bra tycker jag. Skulle gärna ha en sådan själv.
De raserna har mer gemensamt än vad många tycks tro. Många kallar ju kallblodstravarna för Nordens PRE och liknande.

Jag tycker det verkar lite vanskligt, är inte båda raserna kända för att ha vek rygg? Är det bra att korsa sådana raser då?
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Istället för att jämföra skulle jag iallafall vilja ha mitt barn i säkerhet. Ett föl är ett föl, det kan stå stilla och helt plötsligt få ett ryck och vilja leka och då kan det vara kört direkt, både för vuxen och barn om man har otur. Att jämföra barn, NAKNA, tillsammans med ett föl (och dessutom barnet hpppar) och en ridskola är ju bara löjligt.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag tror att det är en farlig attityd att påstå bergsäkert att:

men ditt barn gick in i hagen utan lov, det gör inte mitt

Hursomhelst så är det ju tråkigt att du inte kan se att du gör något fel alls, hoppas bara att det inte händer ditt barn något.

För att återgå till ämnet så borde det inte spela någon roll vart du reggar fölungen, den får inget högre avelsvärde beroende på var du registrerar den. Nsv har ju en stängd stambok så den kan ju inte bli stamboksberättigad i vilket fall.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag förstår reaktionerna & håller med dem.

Min 2 åring är uppväxt med min hästflock & rider ofta. Hon vart med mig nere på betet för några veckor sedan då jag behövde kolla hästarna & var tvungen att ta henne med mig. (fanns ingen annan lösning den dagen)

Vi gick igenom betet, hade hittat 2 av mina & letade efter den 3:e, passerade 3 andra hästar som inte är mina på ca 3-3½m avstånd.
Dottern tog ett steg mot en av hästarna, jag högg fast i hennes luva på jackan & tyvärr stod hon på öronen.
Stoet längst bort av dom tre hästarna, vände runt, backade bak dom metrarna & touchade dotterns ridhjälm hon bar på sidan av huvudet.

Kontentan var att trots säkerhetsavstånd är barn & INGEN vuxen trygg i en hästhage. Nu är dottern bara med mig i absolut akut nödfall med mig i hästhagarna & bär då hjälm inkl jag försöker bära henne i famnen när vi är nära en häst.
Numera väntar jag tills sambon kommit hem, jag får kolla dom med ficklampa på kvällarna.

Trots barn är häst vana & hästarna barn vana kan olyckor ändå ske. Jag var max 30-40cm från henne när det hände. Dvs att man är nära är ingen garanti.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

En flock hungriga unghingstar och ett tjugoårigt förståndigt sto med tre veckor gammalt föl är inte samma sak. Min dotter har umgåtts med våra hästar sedan hon var nyfödd. Samma hästar har funnits i flocken. De känner henne, hon känner dom.

Alltså, det är gjort på ett ögonblick och en 3-veckors fölunge sparkar kraftigare än man tror.

Väljer att länka till denna bild då en del tycker att den är obehaglig. Resultat av en 4 veckor gammal fölunge där hovspetsen träffade 'bra', dvs min dotter 'skalperades' endast. (Såret fortsätter in i hårbotten ca 7-10 cm på 'båda sidor')
http://i2.photobucket.com/albums/y13/mirmik/5d7c355b.jpg

Ärret efter ca 2 år.
sandraarr006.jpg


Min dotter var då mkt äldre än din teling är på bilden och ändå råkade det hända en så pass otäck olycka. Vi har haft hästar i princip under alla hennes tidigare år och stona i hagen kände väl min dotter men det hjälper ju inte om en fölunge råkar bli rädd eller ngn anledning.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Om du läser mina inlägg ordentligt, till exempel det långa jag skrev 15 september, kan du nog se att jag tar åt mig av kritiken och själv skäms för att jag tog situationen så naturligt.

Oroa er inte, min dotter ska inte få ge hopplektioner åt fölet något mera. Att hon inte går in i hagen själv vet jag eftersom hon råkat komma åt stängslet en gång och numera är paniskt rädd för strömmen. Hon går bara in om jag öppnar grinden åt henne.

Sedan fungerar jag så att jag inte gillar att bli idiotförklarad av främlingar, särskilt inte av folk som gör saker jag inte skulle göra (släppa barn utan uppsikt utanför en hage med unghingstar i, till exempel)... Då kanske jag snäser tillbaka.

Ingen är felfri.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

(släppa barn utan uppsikt utanför en hage med unghingstar i, till exempel)..

Ingen är felfri.

Vänta du, det kommer en dag då ditt barn också får för sig att göra ngt då du tror att du har full koll. Det händer ALLA föräldrar som inte har sina barn bundna/kopplade. :grin:
Sen om det handlar om att barn går in i hagen, eller går ut över en väg, klättrat upp för högt i ett träd eller vad som, och utgången är bra, men det kommer garanterat att hända alla ngn gång.

hur var det du skrev.. ;)
Ingen är felfri
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Fast många använder ju kallblodstravare som ridhästar. Och jag tror att en korsning kallblodstravare/PRE har en bättre möjlighet att bli en trevlig ridhäst, än vad en renrasig kallblodstravare har.

Men varför inte köpa en renrasig PRE? Vad ska kallblodstravaren tillföra i den korsningen?

PRE är en utmärkt ridhäst, gott psyke och trevliga lätta gångarter.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Om du läser mina inlägg ordentligt, till exempel det långa jag skrev 15 september, kan du nog se att jag tar åt mig av kritiken och själv skäms för att jag tog situationen så naturligt.

Oroa er inte, min dotter ska inte få ge hopplektioner åt fölet något mera. Att hon inte går in i hagen själv vet jag eftersom hon råkat komma åt stängslet en gång och numera är paniskt rädd för strömmen. Hon går bara in om jag öppnar grinden åt henne.

Sedan fungerar jag så att jag inte gillar att bli idiotförklarad av främlingar, särskilt inte av folk som gör saker jag inte skulle göra (släppa barn utan uppsikt utanför en hage med unghingstar i, till exempel)... Då kanske jag snäser tillbaka.

Ingen är felfri.

Jag var max 40 cm från min dotters huvud när hon föll raklång, när detta hände, att man är nära betyder inte att hästarna uppför sig. Vart ingen av mina hästar som sparkade.
Är glad att hon alltid har hjälm på, den räddade oss från skada.

Ang ditt föl är det Sh du ska regga i. Jag hade för 2 år sedan en pre/HBK travar korsning, fick stoet högdräktig. Hästen är inte något wow, men enormt trevlig som individ. Ägaren är otroligt nöjd.
Personligen anser jag att kallblod hade passat pre bättre än vbl.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag kan bara instämma med övriga talare.

Mina egna barn är betydligt större än ts dotter och de får möjligen gå in i hagen med hjälm och väst på sig och då ENDAST när de ska ta in shettisar för att rida på (och helst ska de stora hästarna inte ens vara i hagen då, utan endast shettisar där). Det finns ingen som helst anledning till att barnen ska vara i hagen övrig tid. De stannar alltid utanför när jag visiterar hästar på bete.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ja men, vad konstigt? Men sist jag kollade på mitt konto fanns det inga
150 000 kronor där till en PRE...:angel:
Och dessutom vill jag gärna ha en grövre häst som håller sig frisk och sund i vårt klimat, gärna tills hon fyller 30, hoppas jag uppnår det avelsmålet. Extra plus är att försäkringen kostar mindre än hälften av vad en PRE kostar, många hundralappar sparade varje månad. :)

*kl*
La in den här statusen på min Facebook, förresten, jag tror några av mina hästkamrater där kommer att gilla den:
Jag har, i min första egenhändigt skapade tråd på hästforumet Bukefalos, lyckats bli kallad idiot, oseriös "buskavlare", fått höra att socialen borde ta hand om mitt barn och att såna som jag inte borde få ha häst (mest nöjd med det sista)
Klå det den som kan! :-D


Nu räcker det nog med trådar från mig eftersom jag lyckats med i princip allt det här forumet är känt för i min första. Jag vet inte hur jag ska kunna bräcka det, liksom...:rofl:
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Det är kallblodstravare jag korsat med? Förstår inte din kommentar, faktiskt?
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Imzevimz;14683276Det här tillfället var faktiskt (nu kommer många att bli väldigt upprörda skrev:
som dittills varit skygg för andra människor än mig[/B], blev intresserad. Hon följde det nyfiket på avstånd. När fotot togs hade hon precis vågat sig så nära som ni ser.

.... I det här fallet var det ett försiktigt föl, en hästtant (som stod bakom mig) och inga störningar utanför hagen.

Det fetmarkerade markerar en (i mina ögon) uppenbar risk. Vad hade hänt om fölet hade blivit skrämt? (t.ex om barnet hade snubblat, eller av något annat för fölet oväntat). En tvärvändning och bakutspark, eller en panikartad flykt rakt framåt (rakt över barnet). Ett försiktigt föl gör inte risken mindre, då ett försiktigt föl är mer lättskrämt.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Men snälla släpp det nu!

Tråden handlade inte om att hur dumt det är att ha sitt barn med hästar.
eller hur dålig förälder och buskavlare TS är.. Skärp er för f*n.

TS, tyvärr vet jag inte vart du kan regga din sötnos men jag hoppas ni får en trevlig framtid tillsammans :)
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Men snälla släpp det nu!

Tråden handlade inte om att hur dumt det är att ha sitt barn med hästar.
eller hur dålig förälder och buskavlare TS är.. Skärp er för f*n.

TS, tyvärr vet jag inte vart du kan regga din sötnos men jag hoppas ni får en trevlig framtid tillsammans :)

Jag har inte sagt något om att TS är varesig dålig förälder eller buskavlare, jag bara påpekade en uppenbar risk som är för allvarlig för att negligera. Anser att det överlag tyvärr är för dåligt riskmedvetande när det handlar om hästar...

Så, skärp dig själv "för f*n" :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 734
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Barret
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp