Bukefalos 28 år!

Var skulle ni registrera min korsning?

Imzevimz

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten korsning PRE/Kallblodstravare. Var skulle ni registrera den, som korsning i kallblodstravarstamboken eller i SH? Spelar det någon roll för ev framtida avel?
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

hos SH

sen frågar jag mig varför man siktar på att avla på en sådan korsning, men det finns säkert någon anlednin som jag inte kommer på....
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

hos SH

sen frågar jag mig varför man siktar på att avla på en sådan korsning, men det finns säkert någon anlednin som jag inte kommer på....

Fast många använder ju kallblodstravare som ridhästar. Och jag tror att en korsning kallblodstravare/PRE har en bättre möjlighet att bli en trevlig ridhäst, än vad en renrasig kallblodstravare har.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

hos SH

sen frågar jag mig varför man siktar på att avla på en sådan korsning, men det finns säkert någon anlednin som jag inte kommer på....

Jag frågar mig det samma :eek: men hittar heller ingen god anledning för vidare avel med en sådan korsning,det räcker väl att man buskavlat en gång.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Fast många använder ju kallblodstravare som ridhästar. Och jag tror att en korsning kallblodstravare/PRE har en bättre möjlighet att bli en trevlig ridhäst, än vad en renrasig kallblodstravare har.
man måste inte betäcka allt, bara för att det råkar vara ston...
Det finns massor av trevliga ridhästar av andra raser också.

Man ska också komma ihåg att vidare avel på en korsning mellan två ganska olika raser är ganska osäker, man vet inte vilka egenskaper som ärvs vidare.
Jag har inget emot korsningsavel om den är genomtänkt, men tycker då att det ska vara två raser som har liknande användningsområde och egenskaper i grunden, där korsningen är gjord för att få en avkomma som är bättre än båda de renrasiga föräldrarna.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Hej!
Jag har en liten korsning PRE/Kallblodstravare. Var skulle ni registrera den, som korsning i kallblodstravarstamboken eller i SH? Spelar det någon roll för ev framtida avel?
Eftersom de inte går att regga en korsning i stamboken för kallblodstravarna så är det SH som gälller
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Fast många vill ha grova hästar, och inte göra avkall på ridbarheten. Jag har i och för sig inte träffat någon sådan korsning, men på pappret tycker jag inte att det känns så tokigt. Fast jag är nöjd med min korsning irish cob/halvblod, 7 år tävlad MSVB +1.20, så jag tänker inte byta just nu i alla fall.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Har träffat en PRE/kallblodstravare irl, och den var en utav de snyggaste ridhästar jag sett. Såg ut som en brun friser, bra ridbarhet hade den med.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

*kl*
Tack till alla som svarat på min fråga, (som inte var "Tycker ni att jag gjort rätt som betäckt min kallblodstravare med en PRE")!

För några år sedan kunde man regga korsningsföl som just korsningar i sektion 3 i kallblodstravarstamboken, det var därför jag undrade.

Jag har läst på det här forumet i många år, men det är egentligen först nu jag bestämt mig för att jag är hårdhudad nog att gå in och skriva också.
Det gör mig nästan full i skratt att jag direkt ska få en sådan attack. Jag misstänkte att det skulle bli så. Buke bekräftar ens fördomar, kan man kanske säga. :grin: Jag vet inte om jag ska bli trött eller bara fnissa, men jag ska göra en ansträngning att försöka ta det på allvar i stället.

Jag har en kallblodstravare som är klass 1-premierad. Hon har dock inte tävlat och har inte någon stam som gör henne attraktiv för travfolk. Jag är inte heller travintresserad. Jag rider.
Kallblodstravarhingstar är inte testade för vare sig galopp eller ridbarhet. Därför är de ett mycket osäkert kort vad gäller avel för ridning, och de hingstar som möjligen skulle göra fölet säljbart till trav, om det visar sig att fölet inte fungerar till det jag vill, är svindyra i betäckningsavgifter. Då ska jag alltså betala sammanlagt kanske 15-20 000 mer än vad jag gjort nu, för att få ett föl jag över huvud taget inte vet om det passar för mitt ändamål, och som är svårare att sälja än det jag har nu. Allt för att passa in i mallen och inte "buskavla":cool:

Varför vill jag avla på mitt sto? Jag skulle kunna skriva en roman om det, men det räcker nog att säga att hon är lämplig för ändamålet. Sedan får olika självutnämnda experter som aldrig mött henne tycka vad de vill om både henne och mig.Varför vill någon avla på ett sto? Vad säger att andras åsikter om deras hästar är mer korrekta än mina åsikter om min? Ska jag lita på att en främling vet bättre än jag själv vad jag vill ha, och vad som passar mig?

PRE har tillsammans med andra typer av fullblod i generationer använts för att förbättra ridbarhet hos olika hästraser. Jag hoppades att hingsten skulle ge fölet något kortare rygg än hennes mamma, och självklart bättre galopp, för den kan man alltid förbättra på en travare, och gärna skimmelfärgen också. Det ser hittills ut som om jag lyckats väl med mitt avelsmål. Fölis är högställd och har fint steg. Svävmomentet i traven ser självklart inte ut som den (renrasiga) ettåriga hannoveranare jag också har i hagen, men det visste jag ju redan innan, och det var jag inte ute efter. Som personlighet verkar hon bli precis det jag ville ha. Och skimmel!:love:

De PRE/kallblodstravarkorsningar jag sett är mycket trevliga individer. De har bra psyke och är lagom höga, friska, viktbärande, kraftfulla och vackra. Nejvisst, de ser inte ut som halvblod, men alla vill inte ha halvblod! ;) Jag har två, det räcker.

Och tro det eller ej, men PRE/kallblodskorsningar är både populära och lättsålda.

Det blir så konstigt när vissa människor tycker att svenskt halvblod ska vara normen för hur alla hästar ser ut och beter sig, och går i taket så fort de hör talas om korsningar, samtidigt som man får blanda in alla typer av fullblod, tyska varmblodshästar och jag vet inte allt i den rasen utan att det räknas som korsning. Jag hänger inte med i det resonemanget, men det är inte det jag tycker är viktigt med mina hästar eller mitt hästliv heller. Var fågel sjunger efter sin näbb och skogen skulle vara ganska trist om alla lät som talgoxar.

Puss på er!
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Ja, och ett tillägg:
Förutsatt att fölet infriar mina förhoppningar är jag inte främmande för att ta föl på henne, antingen fortsätta med en ren PRE eller hitta en kallblodstravarhingst som kanske fått visa sin ridbarhet. Inte gå vidare och lägga till ytterligare en ras, alltså. Hennes föl blir då alltså mer renrasig än hon själv.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

*kl*
PRE har tillsammans med andra typer av fullblod i generationer använts för att förbättra ridbarhet hos olika hästraser.
Har PRE börjat räknas som fullblod? I vilka raser har PRE använts för att förbättra ridbarheten?

F ö vilar även kallblodstravaren på fullblodsinblandning i 1800-talets början...
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Att man får blanda in "en massa andra raser" i det svenska halvblodet beror på att det svenska halvblodet är framavlat med hjälp av dessa raser. Det är ingen homogen ras utan har en öppen stambok.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

My point exactly. Vill man provocera kan man till och med hävda att "rasen" är en korsning, eller hur?:angel:
Men jag vill inte provocera. Jag vill bara inte bli påhoppad med kritik som inte har med min fråga att göra.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

My point exactly. Vill man provocera kan man till och med hävda att "rasen" är en korsning, eller hur?:angel:
Men jag vill inte provocera. Jag vill bara inte bli påhoppad med kritik som inte har med min fråga att göra.
sanning med modifikation, för alla de "raser" som är accepterade i swb är från stamböcker med samma egenskaper och användningsområde som de svenska varmblodiga ridhästarna. Ursprungligen korsade man in fullblod och det är dessa 50/50-korsningar som är "halvblod"...

Det kan möjligen kanske finnas en vits i att "skapa nya raser" om det inte finns några idealiska befintliga raser till något stort användningsområde. Men det bör nog då ske i organiserad form och med en avelsförening med ett utstakat avelsmål som grund och med utvalda individer som startmaterial.

Jag kan förstå om man vill göra en avkomma efter sitt trevliga sto, men jag hävdar fortfarande att man inte nödvändigtvis måste betäcka bara för att hästen man har råkar vara ett sto.
(i mina egna hagar finns åtminstone tre ston som det är högst osannolikt att jag någonsin kommer betäcka, utöver ett antal ston som absolut bör vara i avel - men flera av dem är det ändå inte...)
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jo. Men det var inte det tråden gällde. Då får du skapa en egen tråd som heter "Varför avlar ni på hästar jag själv inte skulle avla på?" eller något dylikt.
Nu kapade du tråden i ditt inlägg, som var första svaret på min fråga, och gav en kommentar helt ot. Det kändes inte särskilt trevligt.

Angående det övriga du skrev nu; Jag har förklarat mina skäl ovan. Om de inte duger för dig kan jag bara beklaga. Jag har i alla fall ett skitfint föl som många kommer att vilja köpa om jag någon dag inte har möjlighet att ha kvar henne.:laugh:
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Man får inte alltid de svar man vill ha, i ett forum som detta. Och någon tråfkapning handlar det inte om, bara en utveckling av din egen frågeställning. Och du är ju själv medveten om att du har gjort en korsning som inte är självklar... Bara det faktum att du inte vet var den ska registreras bevisar ju detta.
Sen kan avkomman vara hur trevlig som helst.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Jag vet att en part-bred PRE reggas i SH. Frågan var hur ni skulle ha reggat den, som part-bred PRE i SH eller som korsning hos kallblodstravarna, och om det spelade någon roll i framtiden om jag till exempel väljer att fortsätta avla med en kallblodstravarhingst. Om man läser min fråga framgår det tydligt att jag vet vilka alternativ jag har, och att SH är ett av dem.

Sedan kan man naturligtvis, beroende på vilken hästvärld man tillhör, tycka att min korsning inte är självklar. Frågar du i akademiska forumet är det nog inte så många som tycker att det är konstigt. Vi är alla olika och har olika mål med våra hästar. Bara i den här tråden har du två personer som inte alls verkar tycka det är konstigt att blanda kallblodstravare och PRE, så jag är inte ensam om mina åsikter.

Oavsett det finns det olika sätt att uttrycka din frågeställning på. "Intressant korsning, vad har du hoppats få fram?" eller "Spännande, vad ska du använda fölet till?" eller "Hoppas du lyckas med ditt avelsmål, hur har du tänkt när du valde hingst?" är tre exempel på betydligt trevligare sätt att tilltala en nybliven forummedlem. Du kan säkert komma på fler själv.

Men naturligtvis får du fortsätta skriva som du gör, det är ett fritt land och ett fritt forum. Jag bara tipsar dig om alternativa sätt att uttrycka dig på, som ger en bättre stämning här och skapar en mer tillåtande atmosfär. Buke är ju inte precis känt för ovannämnda.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

sanning med modifikation, för alla de "raser" som är accepterade i swb är från stamböcker med samma egenskaper och användningsområde som de svenska varmblodiga ridhästarna.
Det där är väl också en sanning med modifikation, man godkänner fortfarande engelska fullblod rakt av, och de avlas i princip uteslutande på en snabb galopp och ett psyke som funkar på tävlingsbanan. Inte vad jag skulle kalla "samma egenskaper och användningsområde" som de internationellt gångbara hopp- och dressyrhästar som ASVH strävar efter ;).
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Inom halvblodsaveln godkänns inte fullblodshingstar rakt av. Jag vet flera som är godkända för galoppavel som inte godkänts av ASVH.
 
Sv: Var skulle ni registrera min korsning?

Men visst kan man ta ett fullblodssto direkt från banan, betäcka med en godkänd tysk hingst och regga fölet som SWB, eller har jag missförstått det hela?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 734
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Barret
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp