Bukefalos 28 år!

Var tar de vägen sedan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var tar de vägen sedan?

Hejsan, glider runt här lite varjevecka o strö-läser lite inlägg.

Kan iallafall ( utöver det som Ninni o Annika sagt om att komma till banan och se sig om "live", vilket absolut är det bästa)

Tipsa om "till Salu" knappen på täbygalopps hemsida och även "till Salu" på www.isolaracing.se ( förövrigt en alldeles utmärkt sida :)

// Klara
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

MalanMjöl skrev:
Det är olika hur mycket hästarna direkt från banan kan. En del tränare rider sina hästar i dressyr medans andra inte gör det. Så det är individuellt hur mycket hästen kan. Men alla är ju styr och bromsbara iaf ;)

En sak man inte bör göra är att ställa av hästen så att den "ska lugna ner sig". Hästen kommer till dig i full tävlingskondition och är van vid en foderstat med mycket energi, dessutom är den van vid att gå regelbundet och få jobba ordentligt. Tänk dig själv vad som händer om hästen får vila t.ex. en månad... Hästen blir pigg som tusan och kanske inte världens roligaste att rida. Lägg där till ny miljö, nya människor och ny utrustning... :crazy:

Så rid hästen när den kommer från banan, känn efter vilken nivå den ligger på och så får du börja jobba där. Rid som vilken annan häst som helst, gäller att inte konstra till det bara för det är ett fullblod som gått på banan.. Självklart kan man ju inte begära sånt som hästen inte kan men det förstår du ju säkert! :)

Hoppas jag svarade på några frågor iaf!!

Ska man då ändra foderstaten efter hand eller alls?
Hur är det med hovkvalitén på galopphästar?
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Foderstaten måste ändras, hästen är defnitivt inte i behov av den mängden energi som ridhäst. Nu är jag ingen foderxpert men när hästarna i stallet har fått gå in i ridskolan har dom fått lite betfor en tid efter "avslutad karriär" med, för att magen ska vänja sig. Men det hänger ju lite på individen med, hur känsliga dom är. Som sagt, jag är inte så foderkunnig, men detta är mina funderinga kring det iaf. Dessutom varierar det ju en hel del från stall till stall vad hästarna får för mat.


Fullbloden är ju "kända" för sin dåliga hovkvalite. Dock skulle jag inte vilja säga att detta är något generellt utan även det varierar. Har mött fullblod med båda delarna. Men kan nämna att nästintill alla ridskolehästar är fullblod och ingen går med skor på bakhovarna. Dock är vissa i behov av att ha skor fram. Men även här är jag inte så jättekunnig... :o
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jonna skrev:
Hur är det med hovkvalitén på galopphästar?
Fullbloden är kända för att ha dålig hovkvalitet, mycket har det med att många går längre perioder på aluminiumskor som gör att hovarna arbetar fel och blir dåliga. En riktig hovslagare kan åtgärda sådant. Det finns mycket diskussioner rörande detta i trådar, kanske söka på hästvårds-forumet om du inte hittar trådar här i forumet?
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Eftersom araberna är ca 5% av galopisarna i landet, så tänkte jag att 5% av svaren i tråden skulle gälla dessa. Här är situationen den att de "begagnade" pållarna är värda MER än de unga. I synnerhet de halvtaskiga.
Anledningen heter distansridning, och där är det nu nästan undantagslöst ex-arabgaloppörer som hävdar sig i de höga klasserna. Distanhästar får inte tävla före 5-års ålder, så det passar alla parter utmärkt.
För övrigt var det kul att se distanstävling i Köpenhamn igår. Första gången för mig. 2 svenska ex-arabgaloppörer debuterade på 16 mil. Otroligt att se hästar ställa sig och ÄTA när de ridits i 14 timmar....
Folket från Abu Dhabi var där och tävlade, och nivån på deras organisation och VIP-tält ställer ALLT jag sett i hästsportsammanhang i skuggan. 3 ryttare och ett 40 tal groomar mm "i depån". Snacka om Formel 1 stuk! Tänk at få se ngt som var ens i närheten på en svensk galoppbana.
Coolast var att de bjöd alla konkurrenter mm på mat e t c...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag har ett åttaårigt fullblodssto. Som inte passade till galopp, pga av att hon drog in luft bakvägen ;s Lite konstigt , men det är ju ingenting som påverkar henne som ridhäst i övrigt. Utan då det går riktigt snabbt på en galoppbana.
Jag har änsålänge bara haft henne i 2 månader. Men jag har hunnit tävla en klubbtävling med henne i hoppning, och hon är en mycket ärlig häst trots att hon istortsett bara hoppat enkelhinder före det(:
Och så småningom ska vi börja tävla mer i hoppnig och kanske dressyr, men först ska vi träna ;)
Och dom flesta fullbloden blir väl riktigt fina ridhästar, med rätt träning vill säga. Dom har ju ofta både steget & kapaciteten. ;)
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag har precis köpt ett fullblods sto som är 4 år nu. Hon är underbart trevlig, är jättesnäll att hantera och så men lite stressad fortfarande vid ridning men har förändrat sig otroligt sen jag fick henne. Hon kunde tydligen inte få fyrsprång så tjejen var tvungen att sälja henne. Hon hade tydligen en otroligt fin stam och såldes på aktion för 150 000 kr, sedan såldes hon till henne jag köpte henne av för 100 000 (privatperson!) och nu var hon tvungen att sälja henne, för 27.000... Men hon ska nu bli hopphäst. Hon är väldigt orädd o så, jag tror det är bra med "avdankade" galoppörer!!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

snussan skrev:
Jag har ett åttaårigt fullblodssto. Som inte passade till galopp, pga av att hon drog in luft bakvägen ;s Lite konstigt , men det är ju ingenting som påverkar henne som ridhäst i övrigt. Utan då det går riktigt snabbt på en galoppbana.
Jag har änsålänge bara haft henne i 2 månader. Men jag har hunnit tävla en klubbtävling med henne i hoppning, och hon är en mycket ärlig häst trots att hon istortsett bara hoppat enkelhinder före det(:
Och så småningom ska vi börja tävla mer i hoppnig och kanske dressyr, men först ska vi träna ;)
Och dom flesta fullbloden blir väl riktigt fina ridhästar, med rätt träning vill säga. Dom har ju ofta både steget & kapaciteten. ;)


Det brukar man lösa genom att sy (caslickoperation) så det verkar konstigt att man inte gjorde det? Eller drog hon in luft ändå?
Det påverkar som ridhäst också, eftersom de får ont när livmodern blir full av luft, och tex griniga när man borstar eller mot skänkeln.

Men kanske din häst är igensydd så att det inte påverkar som ridhäst. Det kan ju ha varit att hon inte var snabb n nog också. Det är väl det vanligaste, eller att de inte håller för de farterna eller att de helt enkelt inte trivs med galopplivet. Alla gör inte det.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

oopsie skrev:
Det brukar man lösa genom att sy (caslickoperation) så det verkar konstigt att man inte gjorde det? Eller drog hon in luft ändå?
Det påverkar som ridhäst också, eftersom de får ont när livmodern blir full av luft, och tex griniga när man borstar eller mot skänkeln.

Men kanske din häst är igensydd så att det inte påverkar som ridhäst. Det kan ju ha varit att hon inte var snabb n nog också. Det är väl det vanligaste, eller att de inte håller för de farterna eller att de helt enkelt inte trivs med galopplivet. Alla gör inte det.

Jag håller med. Är hästen dessutom 8 år (kommer direkt från tränaren?) så har den nog fått en hel del chanser och borde ha gått relativt hyggligt för att bli kvar så länge.

Men hoppas att det går bra för dig och din häst! Lycka till!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

supercassie skrev:
Vad heter din häst och vad är det för stam på henne?
:) *nyfiken*

Min?? SillyFilly och hon är efter Be My Chief och undan To The Queen, känner du igen henne??
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

MinAthos skrev:
Min?? SillyFilly och hon är efter Be My Chief och undan To The Queen, känner du igen henne??

Jag har ridit henne i lopp, minns att hon hade fin auktion och var väldigt trevlig, men hon ogillade sprut (att få sand på sig) och undra om hon inte var lite oärlig vad det gäller at ge sitt bästa i tighta situationer… Något som det definitivt inte har någon betydelse nu som ridhäst, inte så ofta du rider tillsammans med 15 polare inom loppet av några meter, eller hur? ;) Bladlus här på forumet avgudade Sillyfilly om jag inte mins fel, en av de första fullbloden hon ridit på banan tror jag (hon stod i Stockholm då). Tror nog att du gjort ett Kap! :) Lycka till!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

oopsie skrev:
Det brukar man lösa genom att sy (caslickoperation) så det verkar konstigt att man inte gjorde det? Eller drog hon in luft ändå?
Det påverkar som ridhäst också, eftersom de får ont när livmodern blir full av luft, och tex griniga när man borstar eller mot skänkeln.

Men kanske din häst är igensydd så att det inte påverkar som ridhäst. Det kan ju ha varit att hon inte var snabb n nog också. Det är väl det vanligaste, eller att de inte håller för de farterna eller att de helt enkelt inte trivs med galopplivet. Alla gör inte det.

Det var så förra ägaren sa iaf. Men hon var säkert inte nog snabb. Eller bara inte passade till det (;
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ninniw skrev:
Jag håller med. Är hästen dessutom 8 år (kommer direkt från tränaren?) så har den nog fått en hel del chanser och borde ha gått relativt hyggligt för att bli kvar så länge.

Men hoppas att det går bra för dig och din häst! Lycka till!

Nej, hon är inte direkt från tränaren. Utan hon har nog inte vart i träning sedan hon var fyra. Har nog gjort tio starter, o jag minns rätt. (:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ninniw skrev:
Jag har ridit henne i lopp, minns att hon hade fin auktion och var väldigt trevlig, men hon ogillade sprut (att få sand på sig) och undra om hon inte var lite oärlig vad det gäller at ge sitt bästa i tighta situationer… Något som det definitivt inte har någon betydelse nu som ridhäst, inte så ofta du rider tillsammans med 15 polare inom loppet av några meter, eller hur? ;) Bladlus här på forumet avgudade Sillyfilly om jag inte mins fel, en av de första fullbloden hon ridit på banan tror jag (hon stod i Stockholm då). Tror nog att du gjort ett Kap! :) Lycka till!

Haha, gud vad kul! Jag lovar att jag ska skriva till Bladluz direkt!! Nejdå, det brukar jag inte göra ;) , fast hon kan ridas relativt bra på gärden nu!!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jane_Done skrev:
Jag menar, när man känt fullblodsgalopp duger ju inget annat. Plus klokheten smidigheten och intelligensen och inte minst viljan.

Håller med totalt . En fullblods galopp går inte att mätas mot något annat :love:
Har ett fullblod nu och skulle aldrig kunna byta mot ett halvblod . Tycker vissa av dom kan vara lite "tråkiga"
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ajnok skrev:
Har ett fullblod nu och skulle aldrig kunna byta mot ett halvblod . Tycker vissa av dom kan vara lite "tråkiga"


...ha, ha, ja det finns ju en anledning till att i USA är smeknamnet för halvblod (warmblood) "Dumb-blood"...:rofl: :rofl: :rofl:
De är ju inte alltid lika smarta som fullbloden...:D
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

hehe :rofl:
Nää , fullbloden är nått helt för sig själv :love:
Halvbloden är ofta för dumma för att förstå att dom ex ska bli rädda för nått eller så (halvblodsägare , ta inte illa upp , har ridit en hel del trevliga halvblod med :) )
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag antar att de flesta blir ridhästar om de inte är skadade, men även då säljs vissa av dem till ridhästar. Jag har ett Irländskt fullblod som tävlade galopp till han var ca 10 är , till skillnad från travhästarna så finns det ju inte någon gräns för hur gammal en galopphäst får vara för att sluta tävla osv. Mitt fullblod är den goast och snällast häst som finns, han är jättelugn och duktig i både dressyr och hoppning. När det gäller fullblod så har ju tyvär uppfödarna glömt bort hovarna litegrann och mest avlat på snabba hästar, så tyvär har de flesta fullblod dåliga hovar. Min häst hade stora hovsprickor när han kom till mig för ett par månader sen och som tur är har jag en jättebra hovslagare, så de börjar rätta till sig.
Min häst är inte rädd för någontin alls ,han gör precis som jag vill och han gör det med glädje. Jag har även blivit erbjuden att fullblod som inte ska tävla mer pga en sena , den hästen skulle jag få gratis, han skulle vila ett par månaader och sen försiktigt sättas igån igen. Tyvär så är mitt stall fullt så jag kan inte ta emot honom annars hade jag inte tvekat en sekund. Det är oftast snälla hästar när de kommer bort från banans stress och de älskar att jobba och att göra sin ryttare glad.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

På min ridskola har vi haft en gammal galoppör som ridskolehäst.
han har nu fått pensionera sej och är nu privathäst. han var en mycket bra ridhäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 536
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 823
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 528
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp