Bukefalos 28 år!

Var tar de vägen sedan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var tar de vägen sedan?

hoho, många som frågar mig sånt :P

helt enkelt är det så för mig att;
Antingen har hästen stått i stallet jag jobbar i,
Eller så har man lagt märke till den för dess prestationer på banan
Man kan också ha tyckt att den är OTROLIGT läcker att titta på
ELLER så har man träckt den ngn gång, som en tjänst åt en gäst-tränare eller dyl.
Det kan också ha varit en häst som ofta startat mot ngn av ens favoo-hästar/ vissa har ridit löp mot dem.
Annars kan det vara en häst som stått i ett stall där en kompis jobbar/ ngn jockey el. träningsryttare jobbar, så man får höra historier om den.
Slutligen kan den haft en JÄTTEBRA stam eller ett roligt/coolt/löjligt (märknadsväckande) NAMN :D

DET är iallafall min förklaring....
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Lisa känner jag... eller... hejjar på rättare sagt, inte bästis ;)

nä jag vet bara att alla mc larens hästar har foxy news som mamma typ (lätt överdrivet påstående)... å att sancta har sett till att alex har flugit några gånger ;)
easter tror jag var bebis på slutet när jag hängde på angarn...
red lite hos alex ett tag, mest för å lära mig å för motionen, inga ambitioner på jockeykarriär...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Synd bara att de är så dyra. Vill så himla gärna ha ett fullblod men har inte råd just nu.:crazy:

Det första fullblodet jag köpte kostade 12.500 som 10 åring ..
Och det andra fullblodet kostade oxå 12.500 som 3 åring .. Såå alla är inte så jätte dyra ..
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Insåg att jag varit amatörtränare för länge när jag tyckte Petit Minou varit duktig när hon var sist in en 45-handikap förra helgen:smirk:

Men besinnade mig efter en stund och insåg att hennes intresse för galoppsporten inte riktigt räcker till. Så nu ska hon omskolas till western-ridning. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av hoppning och Skutts rörelser räcker definitivt inte till för dressyr men hon är världens tuffaste, sötaste och roligaste. Och hon ser dessutom ut som en liten Quarter Horse. Är det någon här som har erfarenhet av Westernridning?
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag är inte bättre själv som har en 13-åring som de flesta vägrar rida. De säger att det är med fara för livet att ens försöka...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Känner igen d där.. Man jublar när hästen inte blev stensist och tänker Nu NU visar hon nog snart vad hon egentligen kan... :angel: :o
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag är inte bättre själv som har en 13-åring som de flesta vägrar rida. De säger att det är med fara för livet att ens försöka...

Du kanske också ska testa Western! Jag ser fram emot att rida min käre Sune i stor stor western-sadel. Han är ganska hal. Fråga Fr Joh, Ma Smi, Yv Dur och Gu Sol som han tappat på vägen till start :angel: utan att ens ha menat det.

Med Yvonne bockade han visserligen men eftersom hans matte brukar hänga kvar då så visste han inte att ryttarna kunde ramla av när man bockar - han stannade och vände sig om och undrade vart hon tog vägen. Dom hade fångat det på TV och Catherine Weilby berättade att han sett väldigt förvånad ut......
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Du kanske också ska testa Western! Jag ser fram emot att rida min käre Sune i stor stor western-sadel. Han är ganska hal. Fråga Fr Joh, Ma Smi, Yv Dur och Gu Sol som han tappat på vägen till start :angel: utan att ens ha menat det.

Med Yvonne bockade han visserligen men eftersom hans matte brukar hänga kvar då så visste han inte att ryttarna kunde ramla av när man bockar - han stannade och vände sig om och undrade vart hon tog vägen. Dom hade fångat det på TV och Catherine Weilby berättade att han sett väldigt förvånad ut......

SUNE ;) :)

Honom har jag träckt ett par ggr.
ett hjärta av guld
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Staren bockar inte av sina ryttare bara "bollar" lite med dem... För det mesta skickar han ryttaren till trätopparna och fångar på vägen ner men ibland missbedömmer han ryttarens förmåga att hänga kvar och tar i lite extra eller skippar pauserna mellan brallarna där ryttaren hinner fånga stigbyglarna och ta ett nytt tag i manen... Favoritstället är i nerförsbacken i skogen eller där det är så mycket publik som möjligt!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag har ett 14årigt fullblods sto som jag har hafft sedan hon var 5år
Hon var inte skadad utan bara för stressad av galoppmiljön.
När jag skulle köpa henne ville dom ha 25 tusen för henne och jag tyckte att det var ett rimmlig pris och bestämde att jag skulle köpa henne men når hon skulle besiktigas gick hon inte igenom hon var en grad halt på ena fram och hade problem merd ryggen.
När jag sa att jag inte ville köpa henne längre sa ägarna att dom skulle avliva henne men erbjöd mig att köpa henne för 5000.
Det var en fin häst så jag bad en kiropraktor kolla igenom henne och hon sa att med rätt träning skulle hon nog hålla som ridhäst så jag köpte henne och jag har alldrig ångrat mig.
Hon är värd betydlig mer nu då hon är utbildad medelsvår hoppning,dressyr och fältävlan.
Hennes rygg har varit bra så länge jag har underhållit den med klättring,prommenader och tömmkörning.
Jag hoppas hon kommer att hålla för tävling nårgra år till.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Staren bockar inte av sina ryttare bara "bollar" lite med dem...

Sune bockar inte heller (för det mesta), folk trillar av honom när han börjar cantra. Man måste nämligen styra honom annars springer han bara rakt fram. Och när ryttarna inser att han kommer att hoppa över ett staket eller vad som nu är framför honom så sliter dom tag i tygeln och då vänder han blixtsnabbt och ryttarna glider av.

När Malle red (eller ramlade av) honom i Göteborg trodde hon att han skulle följa efter dom andra hästarna när dom cantrade till start åt vänster men Sune sprang glatt åt höger för det var han van vid från Täby. Och där stod Malle....

Och det är nog inte samma Sune som Supercassie har träckt. Det finns en hel rad Sunar och min Sune är det i allmänhet Matte som träcker. Men min Sune har verkligen ett hjärta av guld :love: - tyvärr är han inte så bra på tänkning.:smirk:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Hennes rygg har varit bra så länge jag har underhållit den med klättring,prommenader och tömmkörning.
Jag hoppas hon kommer att hålla för tävling nårgra år till.

Vad kul att höra!

Många ”skador” som fullbloden kan dra på sig bli ofta inga problem som ridhästar om de får chans att läka och sedan rids på ett riktigt sätt. Till och med senskador behöver inte betyda något för ett fullblod som blir ridhäst, om denne fått det inom galoppen. Belastningen för en galopphästs ben går inte att jämföra med tex hoppning. Den belastning och det genomtramp som hopphästen utsätts för i varje språng över hindret, är tydligen det närmaste man kan jämföra med varje steg som fullblodet tar i ett lopp. Om man börjar räkna antalet steg i ett lopp och jämför antalet språng en hopphäst/fälttävlandshäst tar under ett tränings/tävlingspass, ja då kanske man börjar förstå…

Stress symptom försvinner ofta helt genom mer utevistelse och mer personlig hantering. Mindre hältor och rygg-muskelproblem försvinner även de ofta helt genom rättridning. Tex får man tänka på att tex på Täby Galopp så galopperar majoriteten av hästarna oftast bara i ett varv, vänstervarv, och då är det ju inte så konstigt om de kan vara lite snea i kroppen, även om de använder båda galopperna…

Hoppas att du får ett långt liv med din häst!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Och det är nog inte samma Sune som Supercassie har träckt. Det finns en hel rad Sunar och min Sune är det i allmänhet Matte som träcker. Men min Sune har verkligen ett hjärta av guld :love: - tyvärr är han inte så bra på tänkning.:smirk:

Ok, nej jag kanske har fel... Om du inte syftar på Golden Gate? :) för den har jag tagit hand om en eller två ggr helt säkert
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Knapplån!
Hej!
Jag avlar hbl med inriktning mot dressyr.
Är på jakt efter ett fullblodsto med BRA gång o exteriör. Självklart räknas temperament o ben mm in också.
Jag var in på www.isolaracing.se o på täbys sida.(som rekommenderades tidigare). men jag lyckades inte hitta några till salu hästar på täbys sida... vet ni vart jag ska titta?
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Knapplån!
Hej!
Jag avlar hbl med inriktning mot dressyr.
Är på jakt efter ett fullblodsto med BRA gång o exteriör. Självklart räknas temperament o ben mm in också.
Jag var in på www.isolaracing.se o på täbys sida.(som rekommenderades tidigare). men jag lyckades inte hitta några till salu hästar på täbys sida... vet ni vart jag ska titta?

Säkrast är att åka till Täby Galopps eller Jägersros stallbacke, en vardag förmiddag och knacka dörr. En del tränare lägger upp saluhästar på sina hemsidor, men majoriteten lägger nu mera upp hästarna på isola. Annars är det bukefalos och ridsport som gäller. Men de flesta ”godbitarna” säljs på stallbacken innan de hinner ut på annons. Inte ovanligt att seriösa ridhästmänniskor ser starthästar och frågar sig för hos tränaren om när det kan tänkas börja bli aktuellt för försäljning. Om du har hittat till isola, kan du ju ta dig en titt på bilderna, på många av sommar bilderna står det både hästens och tränarens namn, bara att söka på sportinfon på www.galoppsport.se . Ser resultaten inte så lysande ut kanske det är försäljningsdags. Tyvärr gallrade men merparten av tränarna ut i oktober november, men har du tur så…
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

KL

skulle vilja passa på att tacka Annika Källse för ännu ett fint och viktigt reportage om fullblodhästens fortsatta användbarhet efter löptiden, som ridhäst - nu senast i Hästmagasinet. Tack! det är viktigt det du gör och att det syns och kommer ut till fler, hur fina fullbloden är och vad bra de gör sig som ridhästar efter sina karriärer på banan! all respekt till dig! :bow:

/M
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Tack!

Är det någon artikel som är ute i handeln nu? Jag har ganska dålig koll själv...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp