Bukefalos 28 år!

Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Fina ni är! :)

*kl*
Imorgon kommer min unghästtränare ut för att kika på min dam. Inridningen är inte påbörjad än, men snart så! :D

På fredag kommer även veterinären ut till stallet. Då ska fröken bli undersökt i munnen eftersom hon får panik av bettet, slänger sig bakåt och kämpar med att lägga tungan över (vilket hon inte lyckas med = ännu mer panik) osv. Jag hoppas och ber till gudarna att det är något lättåtgärdat som tex vargtänder. Min gammelvalack har en tandskada som gör att han aldrig mer få ha bett i munnen nämligen så jag är jätteorolig att hon ska ha något liknande. :( Men samtidigt tänker jag; "Tänk om det inte är något fel i munnen då? Och hon får sån panik av bettet?".. Jag borde verkligen sluta oroa mig i onödan..

Däremot så har min fröken fått massor av beröm av hovslagaren för att hon, som var så rädd om benen i höstas/vintras, har blivit som en helt annan häst. Hon skoddes på alla fyra igår och det var då inga problem alls.

 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

För oss går det sådär.. Hon åker iväg på inridning, när är inte bestämt än men i sommar iaf. Det var två rejäla vargtänder hon hade och så var det några vassa kanter på några tänder. :( Men nu är det åtgärdat och nu väntar vi bara på en plats hos personen som ska rida in henne..

Såhär ser hon ut just nu, hon ändrar färg igen!




 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Bara måste skriva och skvallra! Den 1a augusti flyttar vi till en mindre gård där vi kan ha Dimma =) Är så glad!! Nu är bara jobbet med att hitta sällskap till henne! Kan man ha två hästar med tanke på att jag åker iväg en del på träningar med Dimma så blir den ensam :/ Vad hade ni gjort? ( Har gjort en egen tråd men ville ha lite tips om någon har så hemma )
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Det finns gott om hästar som fixar att vara ensamma över dagen emellanåt, du får väl helt enkelt se till att hitta en häst som kan vara själv utan att gå upp i limningarna ;)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Bara måste skriva och skvallra! Den 1a augusti flyttar vi till en mindre gård där vi kan ha Dimma =) Är så glad!! Nu är bara jobbet med att hitta sällskap till henne! Kan man ha två hästar med tanke på att jag åker iväg en del på träningar med Dimma så blir den ensam :/ Vad hade ni gjort? ( Har gjort en egen tråd men ville ha lite tips om någon har så hemma )

Vad mysigt med gård! :) Jag har ett litet stall med bara två hästar. Det funkar och har gjort det i 13-14 år.. Ett tips är att skaffa en häst som kan stå ensam i stall och hage (jag hade en häst under en kort period som inte kunde stå själv alls, inte ens i 5 min..) så kommer det inte vara några problem. :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Visst går det bra, jag har två hästar hemma och åker iväg en del på träningar. Men som ovanstående skrev, försök undvika att skaffa en som är helt omöjlig att lämna ensam så ska det nog gå bra :)

kl

Var på träning i förra veckan och ikväll är det dags igen. Känns som att vi börjar komma igång på riktigt nu, men det är såklart mycket arbete kvar. Hon är riden i knappt två månader totalt.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Hej allihopa!

Har börjat sätta igång min 09a efter några veckors vila.
Dock är jag osäker på om sadeln behöver ett vidare järn?? Den åker fram även om vi bara rider rakt fram och inte i nedförsbackar.

Ni får gärna se bilderna och säga vad ni tycker ? Annars kanske det "bara" är att skaffa en anti glid pad. Hon har inte ont, klämde o kände på ryggen efter ridning och det var inget.
null_zps58de4e31.jpg

null_zpsa742a4a7.jpg


Hoppas det funkar, sitter på mobilen och gör det här.
Första bilden är under ridning och den andra innan.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Det blev ett vidare koppjärn!

Vart håller alla hus? Vill veta vad ni gör med era 09:or? =) Någon som tränar eller har dom vila?
Jag gav Dimma vila nu i sommar. Hon var iväg på träning innan sommaren vilet gick bra. Hon hittade traven men tölten blev då sämre och hon började rolla en del, bli passtaktig.

Humör eller ont? Funderade jag på väldigt länge då hon studsat/ "grymtat" / sprungit med benen kors o tvärs. Har känt och klämt igenom henne men inget ont och flera än jag själv tror att hon har ett jäkla humör bara . Funderar på hur länge jag ska låta henne vila, satte igång mitt i sommaren men samma visa där och det blir bara en konflikt mellan oss så jag ställde av henne ganska snabbt igen, hon käns inte mogen eller så får jag bli tuffare hon kör med mig?

Har ni kollat tänderna på era?

Hur länge låter ni era vila nu?
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!










Kylja hon har vilat några veckor i sommar och ska få två månaders vila i höst oktober-november. Ska gå till tandläkaren med henne för hon sparar lite foderrester vid kindtänderna.
Hon börjar äntligen att tänka framåt när man rider henne och det är riktigt roligt. Rider henne inte i padock utan bara ut i skogen.

Kul att ni uppdaterar:) Kram till er!
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Tyvärr blev min allvarligt skadad i maj och har opererats på Helsingborgs Djursjukhus och stått där två veckor. Om allt går bra hoppas jag kunna komma upp i sadeln till hösten.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Vi lever och pysslar för tillfället med töltsättning, ska förhoppningsvis snart ha fyra gångarter till förfogande istället för tre.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

lånar min knapp

Min 09:a Mist kommer åka från Island i september, ihop med vår 07:a som nu är inriden och stamboksförd.

Så hon kommer tas in på stall om några veckor och hanteras, ledtränas och longeras. Mina vänner som hon står hos berättade att hon nu börjat trava lite mer och inte bara gå i grisepass och att hon hade stora, fina rörelser. Jag är SÅ nyfiken:D

Hade inga nyare bilder här, denna är ett par år gammal

37131_446496920587_3912909_n.jpg
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Oj vilken fin häst! Har ni hunnit träna mycket eller är ni bara naturbegåvningar båda två? :)

*kl*
Jag var med lite i början på tråden men är så himla dålig på att uppdatera! Min hästkrake fick skada på skada under större delen av vintern och våren, så jag hann inte med mycket mer än att bara sitta på honom. Nu har han iaf varit igång på riktigt sedan mitten av maj ungefär och jag har äntligen fått lite ridbilder på honom! Han är så rolig och positiv och enkel med det mesta, går att rida ut på själv och har de senaste 2 veckorna börjat tölta. Jättekul! Dock så har traven blivit apdålig nu, men jag försöker att inte stressa över det utan bara vara glad över att han töltar.


 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!




Tack:) Hästen är nog en naturbegåvning men har ett hiskligt humör så det har inte varit så lätt som det kunde ha varit;) Det är först nu hon börjar bjuda framåt så man kan se vissa glimtar.

Tycker att ni ser ut att ha kommit lika långt, jättefina är ni:)

Balderum hoppas nu att ni kommer igång och får vara utan skador!:)

Venus: Vad söt hon är Mist som kommer från Island.:)

Sined: Heja! Jag har precis hittat lite trav i min alltid trevligt att ha lite fler gångarter att välja mellan;)

Kram alla med 09or och hoppas ni orkar fortsätta uppdatera, trots att vi inte är så bra på att svara varandra så läser vi nog i alla fall jag;)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Vad glad jag blir av att se en glad ryttare på en häst med spetsade öron!

Har lite tekniska problem och kommer uppdatera när jag kan sitta vid dator igen, det är lite smått på telefonskärmen.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Min Brandi har vilat ca 8 veckor barfota på betet och är nu skodd och dessutom i ett trevligt hull.
Igår blev vi fotade av maken. Jag rider med tygeln direkt i bettet nu och vi jobbar, förutom med mera exakt styrning och att börja förstå böjning och med att söka sig fram mot bettet och länga halsen.

img_3265.jpg


img_3271.jpg

Kollar in nått intressant utanför banan

img_3312.jpg

Bra skritt med långa steg har han i alla fall!

img_3368.jpg

Tölten börjar titta fram i svängar och i nedförsbackar

img_3607.jpg


img_3545.jpg

Trav på volt

img_3514.jpg

Full fart

/Malin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp