Bukefalos 28 år!

Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Åh vad positiv din häst ser ut Malin!!

Hos oss går det sämre eller vad jag ska kalla det. Vi är inte riktigt överens Dimma och jag.
Hon var på träning i april, kom hem och hade hittat traven men visade sig även ha passen långt inne och blev passtaktig i tölten. Rollade en hel del. Gav henne vila nu hela sommaren men det visar sig vara lite samma som tidigare nu när vi är igång igen.
Hon är äldigt positiv, går fram har ridit ut lite ensam osv. Dock är det ett sto med humör, vad jag tror. Det grymtas en del, hon kurar ihop sig och blir trippig, tuggar på bettet och kan slå lite med huvudet. Tänkte först att hon har ont men har undersökt. Dock ej tänderna men det har vi inbokad tid till nu.

Hon känns endå positiv hela tiden, hon går ju fram gör inte revolt med att bocka osv utan tramsar en del, låter lite och blir lite sur när jag försöker komma ner o rida fram henne fram henne när hon rollar. Öronen alltid framåt.

Någon som har en komentar? Ska iväg och rida för tränare men vill höra vad andra tycker o tänker.
har funderat på om hon inte alls är mogen, vilket jag gav henne två månader vila hela sommaren. Och vi rider absolut inte varje dag utan 2-3 gånger i veckan.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

*kl*

Nu är min lilla tjej på inridning och tränaren har gett henne toppbetyg! :D

Enligt tränaren kommer det inte bli några problem alls att rida in henne, hon är så himla lugn och trevlig i all hantering. När hon skulle åka hade vi 4 personer som skulle hjälpa till med lastningen, men min dam gick rakt in i släpet så de andra behövde bara titta på!

Hon har börjat bli tömkörd och longerad i båda varven och allting har gått så himla bra! :D Tanken är att hon ska visas till sommaren om hon är redo för det, annars blir det bara en exteriörvisning nästa år och så väntar vi med ridvisningen tills hon är redo - och målet för mig och tränaren är att jag ska visa henne.. Så det börjar bli nervöst nu!

 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

kl

Töltsättning pågår (dålig bildkvalitet tyvärr)...

Isatolt_zps853d1f6b.jpg


Isasvartvit_zpsa2fb6877.jpg
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

kl

Ikväll är det dags för träning igen, gårdagens ridpass (efter en veckas vila) gick inte jättebra. Pålle ville varken lyssna på tygeltag eller skänkel och var allmänt springig och obstinat.

Förhoppningsvis går det bättre idag, håller tummarna :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Supernyttig träning igår! Har verkligen valt rätt instruktör, passar mig perfekt och h*n förstår precis vad jag behöver hjälp med. Även kul att åka iväg och träffa träningskompisar när man har sina egna hemma och mestadels rider ensam. Tölten kommer mer och mer även om hon fortfarande har stark diagonal. Med lite nya verktyg och tips ska vi förhoppningsvis kunna utvecklas lite till de här sista veckorna innan det är dags för välförtjänt vila. Det finns mycket kvar att jobba på såklart, men målet var endast att hitta tölten innan vilan och det är jag nöjd med.

Hur går det för er? :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Härligt att hitta rätt instruktör!


För min 09:a går det superbra! Hon gör framsteg på träningen och utvecklas hela tiden. Tränaren ger henne toppbetyg. Såg henne bli longerad idag, och hon sökte sig neråt i traven utan någon som helst inspänning. Hon är riktigt läcker, min lilla dam! Men hon har ännu inte visat någon tölt/pass alls, utan har riktigt stark trav.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Hon ser verkligen läcker ut på bilderna!

kl

Vi töltar!! Inte bara ett par steg, nu kan vi hålla den också. Tramsigt glad man kan bli :D
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Grattis Sined! Roligt att se att du har två fina hästar och att det går bra för er. Hälsningar Annette :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Tack! Kul att höra från dig, hoppas allt är bra med dig och dina hästar. Har faktiskt en valack hemma som påminner ganska mycket om Eidfaxi, fast fyrgångare :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Har fått hem min 09:a Mist :) Hon är lite hanterad nu innan på Island och nu i två dagar har vi tränat longering, stanna, backa, böja huvudet. Väldigt lättlärd och positiv, blir spännande att jobba med inridningen

487927_10151605264425588_1961607362_n.jpg


66162_10201647266119662_855374844_n.jpg
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Fin!

Nu är det snart vila för min tjej. Äntligen har hon lagt på sig, ingen pinne längre här inte! :)

IsaDSC_0253_zpsa34179d2.jpg


IsaDSC_0262_zps02d15546.jpg
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Här kommer jag med några bilder på min lilla sockertopp :-)

8_zps6833e252.jpg


13_zps4ebc2342.jpg


12_zps630e3bcb.jpg


1_zps51fdb9dd.jpg


Är så glad åt min lilla sötnos!
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Tjusigt!

Snart vilodags här, målen för i år är uppfyllda. Utan hjälp från min duktiga tränare hade det aldrig gått.
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Jag tänkte rida ett tag till innan vila. Som det är nu rids hon inte så mycket, kanske två dagar i veckan och så jobbar jag från marken någon dag i veckan. Hon tycker det är superkul att komma ut och även jag :-D
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Fyller på med lite bilder från den andra 2009:an

6_zps0d5cbbb7.jpg


8_zps0704159a.jpg


10_zpsf2d601cd.jpg


11_zpsfd3cc516.jpg


Goa små bebisar :-)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Det är intressant att se hur olika i träningsskeden 2009: orna kan vara.

Min har lååånga bakben och lite dålig balans och är allmänt lite "i en egen bubbla". Ofta får jag påminna hnom att vara med mig här och nu och inte kolla ut över ängarna.

För två veckor sedan var jag iväg till En Rehab- och träningsgård med vattenband, vibrationsbox och solarium med Brandi och en annan häst.
Det var första gången Brandi lastades på transport med mellanvägg och fastbunden.
Jag gick rakt på transporten bägge gångerna och skötte sig allmänt mycket bra och fick mycket beröm!

img_5028.jpg

Traskar i vatten.

http://www.youtube.com/watch?v=mnKimO8LiMo&list=LL5dRUUt1CWTNIdMBEtZh1pA
Videosnutt

Idag skall vi dit andra gången

I ridningen fokuserar vi på basala saker. Stopp och FRAM. Brandi har ett lite "långsamt nervsystem". När jag trycker med skänkeln rycker han först till och 1-2 sek senare börjar benen röra sig. Kan ibland se rätt lustigt ut:

img_0191.jpg

Studs!


Det blir bättre, men är något som alltid är på agendan att jobba med.
I övrigt ser han ut såhär:

img_0056.jpg


img_0090.jpg


img_0176.jpg


img_0222.jpg


Han kommer gå i några veckor till och sedan skall han vila.

/Malin
 
Senast ändrad:
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

KL
Min fyraåring skadades och har opererats på H-b djursjukhus, sommaren har gått till konvalescentvård med återbesök på H-borg. Tanken var att börja försiktigt under hösten, men istället blev det så han fick åka upp till en gammal hästvän och gå där som sällskap. Fodervärden och hästvännen trivs utomordentligt med Lillebror och Lillebror själv trivs finemang där så han får gå kvar så länge. Bättre vila sig frisk i gott sällskap där han trivs.

Det blev ett ekonomiskt bakslag även om jag har full försäkring som täcker det mesta i veterinärvård, idag är ju försäkringarna självrisk plus % på totalsumman, jag jobbar bara deltid o har ovanpå det sjukersättning på halva deltiden sedan flera år o även om jag haft buffert och lever snålt så tog det mycket av pengarna. Ovanpå det så dog min hjärtehäst och följeslagare för några veckor sedan :-( , även där gick veterinärvården på närmare tiotusen.... J***a skitår, ärligt talat.

Dock har jag fått ett stort förtroende att rida en av unghästarna i stallet, Ástsael. Otroligt begåvad häst, också en -09:a. Alla gångarterna sitter redan.
Far är Már frá Feti http://www.youtube.com/watch?v=WbAh7GnTcvI och mor är Braela frá Feti. Livmodersimport. Mamma Braela är också en underbar ridhäst som kammat hem lite priser med sin ägare :-)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Vad fin han är!!

Nu KL

Postade i uppdateringstråden men ska väl skriva här med. Mist satt jag upp på första gången i söndags. Vi har tränat några ggr i veckan och idag red jag ut henne i skogen. Flytta för tryck gick lika bra från ryggen som från marken och hon kopplade att tryck från båda håll måste vara framåt. Bromsen gick bra på bortvägen, hemvägen var det inte lika kul men det funkade. Hon kunde även stanna flera ggr när kompisen framför fortsatte gå och vänta på skänkelsignalen. Misstänker nästan att de smyg-red in henne på Island:p

1382365_10151677413810588_541541386_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp