Bukefalos 28 år!

Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Önskar att vår överlinje också såg lite mer ut åt det hållet. Men det är på gång, korta stunder i taget... Du verkar skicklig med unghästar, rider gärna lektion om du kommer till Skåne någon gång :)
 
Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Tack, vad snällt sagt!
Unghästar är kul att jobba med och allt som oftast är de så tacksamma att jobba med :)

/Malin
 
Vi kämpar på med överlinjen m.m. Tyvärr dålig bildkvalitet pga. skymning.

DSC_0014_zps61b0a7c0.jpg
DSC_0014_zps61b0a7c0.jpg
 
Härligt o se er som är igång med era 09:or!
Jag skulle vilja ha tips.. efter en lång vila ska jag sätta igång mitt sto nu. Hon visar sig vara 5 gångare och har haft svårt med tölten tidigare i vintras. Väljer trav eller blir rejält passtaktig, växar lite där mellan.
Hur hade ni börjat med henne efter långvilan? :)

Och om jag skulle kunna få tips på sadel, vi sålde våran hrimnir pro då hon växte ur den. Behöver en kort men endå ganska djup då jag har lätt för att åka fram med överlivet en del ( gammal hoppryttare).
 
Jag tycker det är as-svårt att säga nått om sadlar utan att ha sett hästen IRL.
Jag har en Draupnir, som är kort och (upplever jag) rätt djup att sitta i. Trivs super med den!

*kl*
Min bebis har tävlat första gången!!!
Hade med Brandi till Strömsholm i lördags och red en V5 på honom. Poängen var ju inte skyhög (4,76), men det är helt irrelevant. Brandi skötte sig såå bra och bäst av allt: han tyckte det var jätteroligt! Pigg, glad och nyfiken på vad vi skulle göra. Glatt in på banan och gick alla gångarter och kändes pigg och fräsch efter också.
Hade tänkte att även om vi skulle råka gå till final så skulle jag inte rida den då han bara är 5 år.
MEN: vi gick till final och Brandi var så pigg och opåverkad av uttagningen så jag red finalen (tänkte att tar orken slut, så avbryter vi och går ut). Men, den här gången ännu gladare och piggare töltade han in på banan och gjorde snällt allt jag bad honom om. Lite obalanserat då och då och med ett litet (glatt) galoppinslag i traven.
Men ändå!
Vi slutade trea på 4,88 (poängen var genomgående rätt låg på den här tillställningen).
Sååå stolt och nöjd över min lilla 09:a!

IMG_6124.JPG


IMG_6169.JPG


IMG_6201.JPG


IMG_6243.JPG
 
Här kommer min underbara 09:a igen! Flugsael rids vanligtvis av mamma men idag fick jag den äran att prova min häst. Oj vad bensprattel det finns i henne!! Hon har det lite jobbigt att hålla koll på alla ben som rör sig så mycket, och jag har lite jobbigt att veta hur jag ska stötta henne/visa henne vägen. Som tur är rider jag inte henne så ofta ;)

10468352_10152200466447029_4177283729158516500_n.jpg

10424397_10152200466352029_702980993526325689_n.jpg

10411812_10152200466362029_7386585652604282882_n.jpg

10409429_10152200466612029_2133032771101288642_n.jpg


Mwaaah, jag sitter bara och ler när jag går igenom bilderna! Fina underbara häst!!:love::love::love::love::love:
 
Jag blev också sugen på att lägga in film! Hoppas det är okej för dig @valvis , annars får jag ta bort inlägget :)

Jag pluggar ju nuförtiden, och min mamma är hästansvarig. Min 09:a Flugsael tränas av mamma och @valvis , och jag kan bara se på och kanske prova någon gång om året;)
För ett par veckor sedan fick jag en film på flugan, som är ett glädjepiller när dagarna blir tunga! Om jag förstod mamma rätt så hade Flugsael varit lite bitter när hon hämtades in för filmning, kanske för att det var kväll och inte arbetstid? :p

 
*kl*

Jag har ju också en -09:a nu :D Sumargjöf aka. "Lillan". Köpt oprövad fr. Island så ja, en rejäl chansning men hittills verkar det super. Syftet är att hon ska fungera som en allround-ridhäst och samtidigt utbildas vidare av mig.

Har testat henne på ridbanan några gånger bara men hittills verkar hon gudasnäll, utan att vara lat. Hennes problem är att hon snarare krullar ihop sig än att hon kommer för högt med halsen, men har nog blivit riden lite så också så det får vi jobba bort. SER ut att arbeta i korrekt form vid första anblicken men totalt styv i ryggen o bålen, så lösgöra och lösgöra o skrölta o så lösgöra lite till är mitt mål nu, så fort hon mjuknar blir hon en klockren töltare (annars mest pass).

Blev positivt förvånad när det visade sig att hon kunde både sidvärtes och öppna helt ok, inte vad jag väntat mig.

OBS: tjockisvarning på pållen som här skröltar på...!

1690408_1476233975986788_262732417_n.jpg


@Silkisif Mycket ben i den där! hur är viljan? Kan ju bli en härlig femgångspålle när allt är på plats känns det som!

@Mist Vad trevlig hon ser ut att vara :)
 
Ja hon är verkligen jättetrevlig, hon är ganska lite riden och tölten bara provad ett fåtal ggr ändå går hon glatt fram och tillbaka.
 
*kl*

Jag har ju också en -09:a nu :D Sumargjöf aka. "Lillan". Köpt oprövad fr. Island så ja, en rejäl chansning men hittills verkar det super. Syftet är att hon ska fungera som en allround-ridhäst och samtidigt utbildas vidare av mig.

Har testat henne på ridbanan några gånger bara men hittills verkar hon gudasnäll, utan att vara lat. Hennes problem är att hon snarare krullar ihop sig än att hon kommer för högt med halsen, men har nog blivit riden lite så också så det får vi jobba bort. SER ut att arbeta i korrekt form vid första anblicken men totalt styv i ryggen o bålen, så lösgöra och lösgöra o skrölta o så lösgöra lite till är mitt mål nu, så fort hon mjuknar blir hon en klockren töltare (annars mest pass).

Blev positivt förvånad när det visade sig att hon kunde både sidvärtes och öppna helt ok, inte vad jag väntat mig.

OBS: tjockisvarning på pållen som här skröltar på...!

1690408_1476233975986788_262732417_n.jpg


@Silkisif Mycket ben i den där! hur är viljan? Kan ju bli en härlig femgångspålle när allt är på plats känns det som!

@Mist Vad trevlig hon ser ut att vara :)

Din lillan är ju helt enorm! Hur hög är hon? :)

Min lilla är nog fyrgångare och har inte sådär jättemycket vilja framåt, kanske för att det är så jobbigt att flytta på de där jäkla benen som rör sig med oekonomiska rörelser. Jag tror viljan kommer mer och mer nu, förut tänkte hon ganska bra bakåt ;)
 
Din lillan är ju helt enorm! Hur hög är hon? :)

Min lilla är nog fyrgångare och har inte sådär jättemycket vilja framåt, kanske för att det är så jobbigt att flytta på de där jäkla benen som rör sig med oekonomiska rörelser. Jag tror viljan kommer mer och mer nu, förut tänkte hon ganska bra bakåt ;)

Haha, ja därav namnet ;) Försökt mäta men lite oklart. Utan skor runt 146-148 + väldigt lång hals så japp, stor är hon! :)

Får du vilja fram så kan du nog klämma ur pass (ex för visning) med tanke på passtakten som syns, men kan ju å andra sidan vara mer värt att ha en bra fyrgångare
 
Jag har precis köpt en 09-a dock ej inriden bara sutten på :) har suttit på henne och ridit ute på stallplanen i skritt och trav/tölt. Väldigt fina rörelser, mjuk och härligt temperament! :) mätte henne till 134cm, så lite mindre dam. Brun utan tecken.
 
Jag har lite bekymmer med min 09a... Eller jag vet inte riktigt vad som sker egentligen.. Har märkt enda sedan vi började med inridningen att hon ibland tappat bakbenen..
Hon gör det fortfarande trots att vi nu tränar ganska regelbundet och jobbar från marken, så jag tycker ju hon borde vara generellt mer lösgjord men, ändå får hon det här ett par gånger per jobb så att säga. Man känner det tydligt från ryggen, blir som en upphakning och hon snubblar till typ med ett av bakbenen. Syns även tydligt när man är från marken. Har även sett när jag borstat henne i boxen och hon kanske bara ska gå runt lite..



Men jag vet ju inte.. Hon kollades förra året på klinik, böjprov och springa framåt men de kunde inte se något, dels pga av att hon växlar gångarter en hel del. Hade innan sommaren ute en equiterapheut som sa att hon hade låsning men även efter det besöket var hon oförändrad.
Har ni några tips för mig? Är min häst "sjuk" med detta bekymmer eller är det något som kan försvinna?
Överväger att ta till ATG klinik för bättre utredning och ev röntgen.
Hon visade en del upphakningar som föl men inget under tiden från föl till inridning.

Enligt vår tränare så händer det kanske 1 gång av 50 på andra hästar eller 1 gång av 100 men för oss händer det varje jobbpass...
Snälla om ni har tips och råd får ni gärna dela med er. Vill så mycket med min lilla tjej men är orolig.
 
Jag har lite bekymmer med min 09a... Eller jag vet inte riktigt vad som sker egentligen.. Har märkt enda sedan vi började med inridningen att hon ibland tappat bakbenen..
Hon gör det fortfarande trots att vi nu tränar ganska regelbundet och jobbar från marken, så jag tycker ju hon borde vara generellt mer lösgjord men, ändå får hon det här ett par gånger per jobb så att säga. Man känner det tydligt från ryggen, blir som en upphakning och hon snubblar till typ med ett av bakbenen. Syns även tydligt när man är från marken. Har även sett när jag borstat henne i boxen och hon kanske bara ska gå runt lite..



Men jag vet ju inte.. Hon kollades förra året på klinik, böjprov och springa framåt men de kunde inte se något, dels pga av att hon växlar gångarter en hel del. Hade innan sommaren ute en equiterapheut som sa att hon hade låsning men även efter det besöket var hon oförändrad.
Har ni några tips för mig? Är min häst "sjuk" med detta bekymmer eller är det något som kan försvinna?
Överväger att ta till ATG klinik för bättre utredning och ev röntgen.
Hon visade en del upphakningar som föl men inget under tiden från föl till inridning.

Enligt vår tränare så händer det kanske 1 gång av 50 på andra hästar eller 1 gång av 100 men för oss händer det varje jobbpass...
Snälla om ni har tips och råd får ni gärna dela med er. Vill så mycket med min lilla tjej men är orolig.

Fästingsjukdom?
 
@Elinbeyla när hästen tappar bakbenet på det sättet du beskriver är det väldigt ofta bakknäna det handlar om. Problemet med bakknän är att hälta från dom väldigt sällan synt på böjprov. Longering och ridprov, samt att bedöva och utesluta andra leder brukar ge svaret.
Åk in till klinik och red ut är mitt råd!

/Malin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp