Våra 20+'are

PopcornPlayer

Trådstartare
Tycker det är dags med en ridtråd för våra gamlingar.

Hur mkt rider ni era och hur märker ni av och behandlar ålderskrämpor?

Min dam fyllde 22 år igår, och idag debuterade hon i en helt ny gren för henne - Gymkhana, med en hedrande första plats.

600931_10200971107660878_806502007_n.jpg

262327_10200971137021612_1355830908_n.jpg

941439_10200971141581726_2124673032_n.jpg

943596_10200971141861733_544332032_n.jpg

935589_10200971143541775_1461726071_n.jpg

482411_10200971145501824_1857774367_n.jpg

902590_10200971145301819_172105434_o.jpg


Jag är tacksam för varje dag hon fortf är pigg och fräsch, men jag är lika nojjig varje dag för att hon ska vara gammal imorgon.
Hon är lite stelare än förut, kräver lite längre uppvärmning, går inte lika hårt, hoppar bara ngn dag i veckan o är galligare bak än tidigare. Och hatar regn mer än någonsin :(.
 
Sv: Våra 20+'are

Vad roligt. Jag tänkte precis tidigare idag på att en sån här tråd hade behövts.
Ser ut som att det är rejält med sprutt i din :)

Jag har två gamlingar. En varmblodstravare som är 22 och en kallblodstravare som är 21.

Tant Mayan tidigare i vinter

Jag och tant i ridhuset

Ute och promenerar med sin medryttare

Hon är pigg och glad och nöjd med livet. Fräschare än aldrig förr, hon har en ganska brokig historia. Stel i början och kräver lång uppvärmning innan hon är igång men sen jobbar hon på bra. Bockar och busar och härjar ibland.
Jag rider ca 2 dagar i veckan resten går hon som handhäst/körs/rids av medryttare.

Farbror Leif



Han är tyvärr ganska knackig, har en massa gamla skador i sin kropp och det börjar komma ikapp honom nu det senaste året. Han är bara ut och rör lite på sig för att hålla igång kroppen och för att han fortfarande tycker att det är så himla roligt.
 
Sv: Våra 20+'are

Min herre är 25 och rids i stort sett som vanligt fortfarande. :D Vissa dagar tar uppvärmningen längre tid och han är mkt känsligare i ryggen än när han var yngre. Som tur är har jag en väldigt bra fysioterapeut som kommer mer eller mindre regelbundet.

På lördag så startar vi KM i dressyr och vi har goda chanser att vinna. :p

Här är en löshoppningsbild från i somras.
 
Sv: Våra 20+'are

Hej!
Jag har en 23-åring som fortfarande gör skäl för smeknamnet Wille-vildhäst :D Han är SWB e. Martini - Colombo och har hunnit med massor i sitt liv, bla så gick han som vagnshäst under Karl XII-ritten. Vi har kamperat ihop i snart 13 år och han är i enormt bra form just nu :love:

Bilder tagna av bukefalisten cili här i december.
IDA_2126.JPG


xida_2220.jpg


Och från när jag gick hippologen och hade med honom som hopphäst på Strömsholm -04
4653_107428260711_4288882_n.jpg


Igår hade jag sambon och dottern med ut till stallet och tog ett gäng bilder till, har bara inte hunnit gå igenom dem än.

Vi rider för att vara gymnasticerade och må bra. Hittar jag nån lämplig tävling är det inte omöjligt att vi åker ut, bara för skojs skull! :) Ska börja träna mer på riktigt igen när ridhuset på gården är byggt, nu blir det mer uteritter och dressyr på fält.
 
Sv: Våra 20+'are

Härligt med ett energiknippe! Hon passar bra i rosa dessutom =)

Jag har också en 22-åring, ett sv. hbl sto med hoppkarriär bakom sig. Hon blir finare och mjukare för varje år tycker jag...! Men däremot börjar åldern göra sig tillkänna i lederna, nyligen upptäcktes en liten pålagring i kronleden. Hon svarade dock på behandling (tuppkam i leden) och sätts nu igång. Jag hoppas att vi kan hitta tillbaka till förra årets formtopp, och tänker inte kasta in handduken än! Hon får nu glucosamin + hyaluronsyra som förhoppningsvis kommer göra henne gott.

I övrigt är hon otroligt fräch, fin i kroppen och inga problem med tänderna. Innan vårens problem reds hon fullt ut, dock ingen hoppning. Vi tränar klassisk dressyr och just nu tränas hon mest i skritt från marken.

Bild från förra våren
sf8_515d2b239606ee333d2c2b43.jpg


I höstas
fining_50bfba8de087c30f70efc96f.jpg


Från förra veckan
gggg_517a6ce09606ee33629441cb.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Här finns ett gäng 20-plussare på gården, som rids i olika omfattning.
Mitt halvblod är 21 år och har tagit det ganska lugnt större delen av sitt liv. Han testamenterades till mig av en vän, som avled efter många års sjukdom. Han hade då varit hennes handikapphäst i typ 8 år. Hos mig har han varit utlånad till ridskola i 3 år och vid 20 års ålder debuterade han i 1m-klass på blåbärshoppning... :D
Numera är han min promenadkamel och vi har väl mest fräst runt i skogen i vinter. Vi är inte 100% kompatibla ridmässigt men jag har lovat honom att detta är hans sista hem så vi stretar på och försöker hitta lösningar som vi båda är nöjda med. Jag rider så mycket jag hinner, men det är inte så mycket som jag skulle vilja - 0-3 ggr/vecka ungefär.

IMAG0696_zps586fedc8.jpg


Här finns också två shettisar som är 20 plus, som rids sporadiskt av våra barn. Den äldsta är 25 och har en förmåga att se ut som att han står med tre hovar på slaktbilen ibland, men med ryttare på ryggen kan han fortfarande bli en liten :devil: och slänga av sin ryttare så det bara sjunger om det om han vaknat på det humöret. Ryttaren älskar honom så han kommer undan med det, även om barnet landar på näsan så att hjälmskärmen sätter sig i gruset... (det HAR hänt :D) Är han på rätt humör så är han dock den gentleman han borde vara vid sin ålder. Senast jag och barnet var ute och galopperade i skogen tillsammans så märkte jag plötsligt att de inte hängde med bakom, så jag stannade min häst. Strax kommer de travande med kommentaren "jag tappade stigbygeln så jag fick stanna och ta den"... Jag menar HUR många hästar hade accepterat att göra halt ute i skogen bakom sin galopperande kompis?? :love:
Den andra är ett 22-årigt sto som inte har den blekaste aning om sin ålder, hur pigg som helst och mkt fräsch och välbehållen. I vintras galopperade vi i djupsnö och det var nog första gången i hennes liv hon varit ordentligt trött vid ridning, så hon bröt av till trav när hon inte orkade mer... Ny känsla för henne, helt klart. Planen är att hon ska betäckas i sommar, det blir rätt bra för dottern hinner rida henne fram till jul eller så och sen får man nog anse att det barnet vuxit ur henne. Och hon är lite för pigg och svår för de yngre syskonen...
Sen har jag ett 20-årigt nf-sto också, men hon rids inte för hon är inte ens inriden... Hon flyttade hit i somras för att avera avelssto.

utöver dessa har jag också tre 19-åringar på gården... :D
 
Sv: Våra 20+'are

Vilken bra tråd. Jag har en 26-årig (född -87) holländsk importponny (troligtvis korsning welsh-arab), som jag har haft i mer än tio år. Hon startade sin sista hopptävling 2007 som 20-åring, sen fyllde jag arton, hon hade nog orkat ett par år till. Fram till 2011 var hon min huvudsakliga ridhäst, men ett par rejäla fångattacker tvingade oss att gå ner lite i ridning.

Nu rider jag henne ungefär tre-fyra gånger i veckan, och hon tycker det är skitkul. Vi hoppar inte, och vi ligger inte och nöter på volten, men annars är hon precis som vanligt. Det är mer krut i henne än i unghästen, född -10.

Men visst märker man att åldern finns där. Fången är helt och hållet åldersbetingat då hon aldrig haft problem med det förut, hon är svankig, hon fryser lättare så hon har fått ha täcke i vinter och hon har svårare att tappa vinterpälsen i år än vad hon brukar ha. Svankig var hon visserligen redan när jag fick henne som femtonåring, men det är tydligare nu. Men så länge hon är pigg och vill vara med så får hon fortsätta ridas lite lätt.
 
Sv: Våra 20+'are

vilken bra tråd! och vilka härliga bilder, sådär brukar min häst också se ut många gånger ;)

har en KWPN-valack som fyller 21 om 2 veckor. har haft honom sedan han var 15 och tycker han är oförskämt fräsch!

med tidigare ägare har han tävlat hoppning upp till 130. vi håller oss dock mest till dressyr nu och håller nu på att försöka kvala till MSV B. rids/tömkörs 6-7 dagar i veckan, kan inte vila; då blir han sjövild !

pigg och glad och är väl stallets vilde (trots att han är näst äldst).

img_1751_5174100bddf2b33d003ff918.jpg


hopptekniken sitter i... här hoppar han osynliga hinder i ridhuset... hrm:

2012-01-27-21-39-06_189003744.jpg


2012-07-30_173533_5016c594ddf2b36c9700002e.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

:D Värsta pensionärshemmet hos dig ju.
Ja ingen av mina hästar skulle nog stanna om kompisen galopperade iväg.

frittan: Vilken fin :) och så söt som hoppar egna hinder :D


*kl
Mina gamlingar har bara varit ut och promenerat i skogen idag för att lyfta på benen och aktivera ryggar.
 
Sv: Våra 20+'are

Vi har en vbl kille f.1991 hemma. Han har varit i min systers ägo sedan 2001 och är en sån underbar på alla vis :love: vi har använt honom till allt. Dressyr och hoppning på klubbnivå LC/0,90 hoppning med vinster i LD dressyr (kan inte galoppera samlat i form), segrare i derbyhoppning (banhoppning/terränghinder), segrare i hubertusjakt, används mest till körning och skogsridning. Ja han har nog gjort allt som går, fortfarande med glimten i ögat och full med energi.

Hade en karriär på travbanan till 8 års ålder, användes sedan som westernhäst tills syster köpte honom. Det som märks på honom att han är äldre är att han har lättare att bli öm i ryggen om han inte hålls varm och tappar lätt på våren (iofs har det alltid varit så), lite stel vissa dagar men annars är han väldigt mycket mjuk och rörlig.

Man får fortfarande hålla i sig ibland när han busar :D LD dressyr är inplanerat och hans älskade derbyhopping. Nu har dom börjat gå ute dygnet runt, bete i början av juni till början av oktober och sen får han äntligen gå på lösdrift igen!

20 år gammal med sin medryttare
johan2.jpg


20 år
johan.jpg


21 år
johan21.jpg


21 år på rymmen :D
johan212.jpg


Har tyvärr inga bilder från i år tillgängliga precis just nu
 
Sv: Våra 20+'are

Varför stegra på det där viset?

Ser varken balanserat eller tillfreds ut. Förstår inte varför folk tycker det är häftigt eller duktigt när hästen häver sig upp.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Dotterns 25-åring :love:
Han går på lösdrift och rids mycket i klätterskog. Hon rider honom ca 5 dar i vecka och hopptränar regelbundet. Han är superfräch och tror att han är hingst just nu :p

 
Sv: Våra 20+'are

Så söta :)

*kl

Min älskade farbror Leif har varit jätte pigg och fräsch idag och vi har varit ute och myst i vårsolen.


Tant Mayan gick bakom med medryttaren och verkade fin hon också.
 
Sv: Våra 20+'are

Här passar jag och min medryttar häst in:

Kommer försöka blogga lite:


Länk till extern blogg ej tillåten i diskussionstrådarna enligt bukefalos regler. Vill man blogga för bukefalos läsare finns bukefalos egna blogg eller plats för länk i profilen eller under länksidorna. Mvh moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våra 20+'are

Min gamle gubbe är 30 år nu. Vi har hängt ihop i 20 år.
Han rids ca 5 dagar/v dressyr eller i skogen(gärna offroad i buschen). Hoppning är jag lite försiktig med iom hans ålder. Men visst skuttar vi lite pinnar i skogen eller diken etc.
Jag tar hänsyn till hans ålder i hans träning. Men han är ganska mjuk och fin. Står han stelnar han dock fort. Så han måste röra sig och på rätt sätt ofta.
Jag kör hellre ofta och kortare pass på honom.
Vi tricktränar också lite smått.
Han är en sån som jag tror kommer pinna på tills han en dag bara dör knall och fall. Han är en gammal buse och skojar gärna med stallpersonalen. Det var inte så länge sedan han slet sig från en av dem och rymde. ;)
Han sover gärna en lur på eftermiddagen. Och han bör inte bli kall.
Än så länge är han pigg och glad och frisk. Han tar upp näring bra och har fina tänder. Så länge som han mår bra får han vara kvar!

Det går att lära gamla hästar ligga..
KompisarCrop_zps3c55de1e.jpg


Nu är det vår och ponni rakar benen och ansar busken!
bild69_zps897dd5a9.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag köpte min tant i slutet av januari (eller ja, köpte utrustningen snarare, hon ägdes av en vän som inte hade plats i stallet typ). Fyllde 20 nu i april, varit avelssto de senaste 4 åren och då inte riden alls. Innan dess hoppat 1,30. Fick en lugn igångsättningsplan av en veterinär, som höll i två veckor..

Helt fräsch, pigg som tusen och hur glad som helst. Sparkar bakut i galopperna av glädje, står på bakbenen (men det uppmuntras inte!) och är en allmänt nervig häst. Fuxdam med mycket humör men helt underbar när man lärt känna henne. Har inte så mycket styrka än eftersom hon stått så länge, men vi jobbar på det :) Hoppas kunna börja hoppa smått snart, och sen hoppträna lite lägre till hösten. Kanske låter lite optimistiskt, men hon är verkligen otroligt fräsch! Kommer dock bli regelbundna veterinärcheckar i framtiden för mina nervers skull..
 
Sv: Våra 20+'are

Härligt att få ha en sådan fräsch 30-åring! Ser ut att vara en riktig sötnos =)
 
Sv: Våra 20+'are

Kul att läsa om alla fräsch gamlingar.:)
Min är 20 år och går bättre än nånsin. Har haft problem med hovledsinflamationer hela sitt liv. Trodde att jag skulle få ta bort henne för många år sen. Betäckte henne 2010 och då blev det vila i över ett år vilket gjorde gott.:D Satte igång henne våren 2012 och vann direkt dressyr starter i LA med henne. Senast idag vann vi LA3.:)
Dock är hon betydligt segare och behöver längre framridning och att man väcker henne ordentligt. Rider/ tömkör henne 6 dar i veckan.
Hon är efter Napoleon - Karlsdal.
 
Sv: Våra 20+'are

Min gamling fyller 26iår och haft honom i två år nu i november. Satsar på att tävla LC dressyr till hösten då det är han som lär mig en hel del.
Polsk import och okänd korsning. Vet. tror dock inte att han verkligen är född 87(enligt tänder), så ny vet. undersökning kommer göras nu i vår.

Vi rider dressyr 5dagar i veckan varvat med uteritt, en dags vila eller promenad. (Han är en häst som inte rör sig mer än mellan hösilagebalen och vattnet)
Hoppar ca 1gång/månaden.

Vi försöker jobba bort denna dumma underhals som kom under vintervilan.
8_5182c63c9606ee092ef1b623.jpg


Senaste ridpasset
12_517d4da8e087c33d40756392.jpg


Bild från i februari
14_51759d08e087c346c8fe4ce7.jpg


När han kom till mig november 2011.
417684_245024585577903_1642263623_n.jpg


Sommaren 2012.
551661_316411205105907_154175791_n.jpg


En favoritbild
936753_456223597791333_1003166493_n.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp