Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

KL

Ni som har häsar som har tunnat av lite. Har ni hittat något bra att ge dem för att lägga på sig?

Min har fri tillgång till hösilage och får havre som kraftfoder. Har fungerat bra tidigare men nu under vintern / våren har hon blivit tunnare. Har börjat med både olja och lusern men ser ännu ingen märkbar förändring.:(
 
Sv: Våra 20+'are

Igår fyllde min dam 20 år :)

421653_10151211572249434_592545372_n.jpg



Har två 20+are nu, damen (engelskt fullblod) som nu är 20 år och Vigge som är 26 år (varmblodstravare).

9542_10151591485654434_1899872076_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag förutsätter att man kollat tänder, har bra värden på grovfodret och vet hur mkt hästen får i sig(=ganska mycket), är maskad etc.

Efter det så tycker jag lucern och linfröolja är bra för tunnisar.
Jag är också noga med selen.
Ibland kan magjox à la Yea-sacc hjälpa.

Min gubbe får 13 kg silage, något kg lucern, några dl betfor, Yea-sacc för magen, VSL för selen och e-vitamin som behövs för upptaget av selen, lite kraftfoder à la näve för gott..
Det håller han sig fin på.
 
Sv: Våra 20+'are

Äter hon tillräckligt med fri tillgång? Min häst äter mindre om det finns för mycket mat, om han ska äta tillräckligt är det mindre givor men ofta som gäller, annars vill han inte. I vintras fick han helbal i hagen och han stod mest och tittade på de andra hästarna och åt det som slets ner på marken. Tror det tog en vecka innan han vågade äta ur balen...
 
Sv: Våra 20+'are

Min tant får olja och lucern, det håller hon sig fin på.
Äter ca 10-12 kilo torrhö utöver det.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Ni som har häsar som har tunnat av lite. Har ni hittat något bra att ge dem för att lägga på sig?

Min har fri tillgång till hösilage och får havre som kraftfoder. Har fungerat bra tidigare men nu under vintern / våren har hon blivit tunnare. Har börjat med både olja och lusern men ser ännu ingen märkbar förändring.:(

det beror ju på värdena i hösilaget. hur ser det ut med proteinet?

min har högre proteinbehov än medelhästen och vi har dessutom haft ett lite trist hösilage ur den synpunkten. han har fått lucernhack och kr**ft muskel hela vintern och nu när gräset börjar komma blir det h**po grow alfa istället. sommartid när han går ute dygnet runt brukar jag även då få lägga till lite extra proteiner.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Här är en presentation av min "gamling." Hon fyller 22 år nu i maj men hon tror hon inte är en dag över 5! Så fort man gör ett galoppombyte, förvänd eller samlar upp henne lite extra blir hon så glad så hon knappt kan behärska sig! Jag bara skrattar och är glad för att ha en häst med ett fantastiskt arbetarhuvud. Hon är världens goaste i stallet och hon kan stå i timmar och bara bli borstad på. :D

480898_10151910332517538_1422162233_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Vad härligt med så många och pigga gamlingar :)
Min är ju korsförlamningshäst sedan tidigare, och har alltid varit lite extra stel och extra täckad, men nu är hon nog mer täckad än tidigare. Back on track täcken är en himla bra uppfinning tycker jag :)

Jag ger Dodson & Horrells 16 Plus i kombo med havre och fri tillgång på hö (och ströar med halm).

Till någon som undrar varför hästen hoppar runt på bakbenen -> Tja, hon är inte så duktig på att stå still helt enkelt.

Tanten skuttade lite med medis häromdagen

480347_10151591296241676_366635769_n.jpg

303052_10151591296916676_859851609_n.jpg

390573_10151591296961676_429844633_n.jpg

942746_10151591296686676_1770494301_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Eftersom jag köper hösilaget av "bonden" finns det inga värden, men de andra hästarna har inga problem med hullet.
Tänderna är kollade och ser bra ut. Det är inte så att hon är jättesmal men har blivit tunnare än i vintras. Även förra våren var hon tunnar.
Hon har bara fått lusern in nån vecka ännu. Gav henne Grow Alfa förra året så det kan jag ju testa igen.:)
Hon får sitt hösilage i olika omgångar under dagen. Har alltså ingen bal att äta ur, men då hon går tillsammans med andra vet jag ju inte exakt hur mycket hon äter. Däremot står hon högst i rang så det är hon som äter först.:D
 
Sv: Våra 20+'are

Hästens förmåga att ta upp näring och proteiner minskar ju med åren, så att de andra hästarna är vid god vigör, betyder kanske bara att du behöver ge din lite mer? O proteinfoder, som du säger, är nog jättebra :)

Jag var på jättedåligt humör i måndags, så jag slängde på galoppsadeln på gammeltanta, tog en liten sväng o var sedan glad igen :D.
Igår blev det ett pass på banan. Oj, oj, så stelt, men hon har nog inte ridits loss i sidorna på säkert tre veckor, så jag har bara mig själv o skylla.

Idag blir det galoppsadel o ut o ha kul igen

249_20946691675_9608_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Visst måste du ha lagt in fel bild O_o Eller så bor du inte längre i Sthlmsområdet :crazy: :D
 
Sv: Våra 20+'are

Vad roligt med en tråd som passar min gamling!

Min Alice (e: Lane Court xx, u: Indiana Rose (tinker) fyller 22år i slutet av maj och har haft henne i familjen sen hon var tre (och jag själv var fem!) =)
Kanske lite mer bekväm som tant än som unghäst, men är fortfarande i gång och är pigg och glad!

imag1372.jpg


imag1327.jpg


Och hon njuter fortfarande av sina lerinpackningar...
alice.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Haha både och faktiskt. Fel bild, men den bilden jag skulle länka till var från i vintras. Har ingen färsk i galoppsadeln.
 
Sv: Våra 20+'are

Tråd som passar mig! Har flera 20+- are i hagarna här!:)

Arabstoet Yosefine köpte jag när hon var ett år, nu är hon 22. Man kan lugnt säga att vi känner varandra utan och innan!
Tyvärr har hon fått lite problem med tänderna det senaste året, så hon måste besöka veterinären emellanåt och få det fixat.
Hon blir numera lätt lite tunn, och jag har fått fodra på med mycket luzern i vinter för att hålla henne i hull. Hoppas på att hon tar sig ordentligt över sommaren nu!
Jättefräsch i ben och kropp, har en massör som kommer med jämna mellanrum och som tycker att hon är fin i kroppen.

Jag tycker att det syns på henne att hon kommit upp i ålder, hon är mer utmejslad i ansiktet, lite knotig i kroppen, lite svankryggig .... Men pigg och glad!;)

Vinterbilden från nu i vintras, ridbilden från förra våren
65670_563653836999517_126457038_n.jpg


534927_376183162413253_489373540_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

ser väldigt fräsch ut tycker jag :) verkar inte ha problem med att hålla hull heller som många äldre :)

delvis kl.

jag och min snart 21-åring var iväg på dressyrtävling och försökte kvala till msv b igår igen. och vi var sååååå nära.

kalle_518c8e41e087c30a19de5c7a.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Vad blev resultatet då? :)

*kl*
Jag ska bara jobba lite till, sen ska jag ut till min fina pålle och njuta av våren! (Översättning = försöka rida ut i vettigt tempo, dvs inget springande utan kontroll, och utan att någon av oss får allergiattack :D )
 
Sv: Våra 20+'are

Tack!

Tycker dock alla ser väldigt fräscha ut för sina åldrar i den här tråden! Var är alla skruttiga gamlingar? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 033
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 440
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp