Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Golden_Heart

Trådstartare
Vi har alla olika belöningssystem för våra barn i olika åldrar och olika krav för att de ska få dem. Kraven blir naturligtvis större när barnet blir större och en del låter barnen få vissa saker bara så där ändå. Belöningssystem finns det runt om i samhället för barn och vuxna på olika sätt och barnen kommer olika tidigt in i det. Det finns inget rätt eller fel där, utan alla har vi hittat olika system som vi tycker funkar.
Ex på system är:
  • Veckopeng
  • Lördagsgodis
  • Månadspeng
  • Veckopresent
Personligen anser jag att man ska göra sig förtjänt av det liten som stort barn av de olika saker. Tex hålla ordning på rummet, skötsam osv osv.

Välkommen in i tråden och diskutera era erfarenheter och hur ni känner!:bow:
 
Veckopresentsystemet

Jag vill ge en liten förklaring till det system vi använder hemma, sedan snart halvår tillbaka och som funkar faktiskt riktigt bra. Till en början dokumenterade vi inget hur det gick från dag till dag, om då kom mot våran vilja in lite hot om att då blir det ingen veckopresent, men sedan införde vi en dokumenteringssystem där tösen själv också kan se och efter ett tag blev det bättre.
Hennes veckopresenter är just nu saker till hennes dockskåp, Vi har tex delat upp flera inköpspaket i många delar, att tex varje möbel är för sig. Beroende på storlek på den så måste hon samla olika mycket. När det är färdigsamlat så får vi se vad det blir då för saker.
Vi använder oss av blå, gröna och röda prickar. Där röda blir om det har tjafsat, tramsat, bråkat eller tjatats för mycket. Gröna prickar är bra, men absolut bäst är Blå. Med det här systemet har vi minskat ner på en del av bråken och tramsandet. När vi sedan bedömmer listan, så av tex en röd och en blå blir två gröna.

Här är de saker vi har som ingår just nu och naturligtvis får hon hjälp med många av dem.
  • Bädda
  • Göra sig i ordning för olika saker
  • Duka innan mat
  • Duka av din tallrik
  • Till dagis
  • Kissa på toaletten på dagis
  • Bajsa på toaletten på dagis
  • Hämta på dagis
  • Kissa på toaletten hemma
  • Bajsa på toaletten hemma
  • Hjälpa till
  • Trädgårds arbete
  • Städa(plocka) rummet varje kväll
  • Borsta tänderna
  • Borsta Håret

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Att vi har med kissa/bajsa på toaletten hemma/dagis är för att uppmuntra henne, då hon fortfarande har blöja. Tösen blir fyra i sommar.

Listan hänger på frysen i köket och vi fyller i den så snart saker och ting har varit osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Våra olika belöningssystem

Är du allvarlig? Nej, jag använder absolut inget sådant system. Barnet får ingen veckopeng eftersom kravet från mig var att hålla ordning på rummet. Barnet tycker inte att det är så viktigt att få den där pengen så hon städar inte. Hon behöver inte hjälpa till hemma, hennes jobb är att leka och växa upp till en god vuxen. Tycker att det ställs alldeles för tuffa krav på barnen idag. Hon hjälper mer än gärna till i trädgården t.ex. utan belöningssystem. Och går ut med hunden när jag ber henne om det. Hon viker gärna tvätt och hon dammsuger gärna. Jag behöver inte ha något belöningssytem för att motivera henne.

Och den personliga hygienen sköter hon alldeles själv, utan belöningssytem. Tycker att det verkar skruvat med belöningssystem för toabesök. Barnen slutar med blöja när de är redo för det.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Veckopresentsystemet använder vi oss av här hemma. Hur gammal är din dotter? Vissa personliga hygien behöver de ju hjälp med. Gällande toabesök är ju bara för att uppmuntra.

Tråden handlar ju om lika system som finns, inte just bara veckopresentsystemet. Här finns det inget rätt eller fel, utan vi alla använder oss av olika system för funkar just den familjen.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Mina stora (10 och 6 år) barn får månadspeng, 200 resp 100 kr i månaden.
För att få det behöver 10-åringen gå ut med hunden två gånger i veckan, och hålla ordning på sitt rum. Hittar han på något dumt, tex kastar sönder glasflaskor i skogen blir det ingen månadspeng. Det är dock väldigt sällsynt att han missköter sig.
Lördagsgodis är en självklarhet i vårt hem. Det får man varje lördag.
Ibland köper jag någon tidning, eller någon billigare leksak bara så där.

6-åringen måste hålla ordning på sitt rum för att få månadspeng. Ibland väljer han att ha stökigt, och vet att han då blir utan pengar.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Mitt barn är lite större än ditt barn, men jag har aldrig behövt ha ett system för att det ska fungera. Man hjälps åt i en familj utan belöningar. Klart att hon får lördagsgodis, jag skulle aldrig dra in det som straff. Vill man ha det så i sin familj? Brott och staff? Alla hjälps åt i mån av förmåga. Nu är jag visserligen arbetssökande så jag har ju tid, men barnet hjälper gärna till med det mesta om jag ber henne. Förutom att städa sitt rum förstås.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Lördagsgodis var bara ett exempel. Listan går ju att kompletteras. En del kanske har just lördagsgodis som belöning i slutet av veckan om de skött sig. Hela samhället är uppbyggt av belöningssystem.
Vi har hittat ett system som funkar för husfridens skull! Du har ditt system och jag tillsammans med min partner har vårat.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag anser att man gör sig själv en otjänst genom att använda belöningssystem då detta tar bort den inre motivationen som jag tycker är viktigt att nära och främja.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Man hjälps åt i en familj utan belöningar. Klart att hon får lördagsgodis, jag skulle aldrig dra in det som straff. Vill man ha det så i sin familj? Brott och staff? Alla hjälps åt i mån av förmåga.

Jag håller med.

För det första tycker jag att "dressyrtänkandet" med belöningssystem inte hör hemma mellan människor, speciellt inte i en familj. För det andra så tror jag att man skjuter bredvid målet. Genom yttre belöningar riskerar man att minska den egna, inre motivationen:

Till exempel blir barn i förskoleåldern som blir belönade när de tecknar mindre motiverade att teckna än de barn som inte fått någon belöning för sitt tecknande. Forskningen visar även att barn som blir belönade för att de hjälper en försöksledare att lösa en uppgift blir mindre motiverade att senare hjälpa till än de barn som inte blivit belönade för sin hjälpsamhet. Externa belöningar (till exempel i form av pengar) har också en starkt negativ inverkan på den interna motivationen hos äldre elever och studenter. Det visar omfattande studier som gjorts på gymnasie- och universitetsnivå.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bonus-ett-sanke-for-motivationen_6933239.svd
 
Sv: Veckopresentsystemet

Ett litet tillägg, tex gällande toabesök. Hon får inte en massa röda prickar om hon gör i blöjan istället men grön/ blå prick kommer ifall hon sätter sig där av sig själv eller när vi frågar om hon behöver. Vi gör inte någon stor affär av systemet, till en början gjorde vi det, men vi provade att bara fylla i osv och då det gick bättre då. Tjafset har minimerats inom familjen. Vi får se hur länge vi använder det här systemet. När hon blir tillräckligt stor så får hon istället pengar och systemet kommer att ändras över tiden. Men just nu är det roligare för henne att få saker till dockskåpet. Hon får välja själv ur den lådan som är aktuell beroende på hur hon har samlat. Ofta säger hon att det tex är hennes jobb att duka :p

Veckopeng för att tex hålla snyggt kring sig är också ett belöningssystem.
Tråden var för att ventilera de olika system som finns. Bra om vi håller oss till det!
Vi alla har olika erfarenhet och ingen av oss har varken rätt eller fel.
Min familj använder sig av för närvarande veckopresentsystem, vad använder ni andra som inte har svarat?
 
Sv: Veckopresentsystemet

Men det är ju ren maktutövning ni håller på med - mot en treåring! Ni vuxna bestämmer vad som är trams, ni räknar hur många gånger ni behövt säga till och utdelar poäng därefter. Vilket leder till belöningar i form av presenter.

Herregud! Vad är meningen, ska barnet bli en liten livrädd räknenisse som inte vågar yppa sin vilja för att inte gå miste om dockskåpsmöbeln hon längtat efter? Eller vara rädd för att inte kunna bajsa - av samma skäl?

Det där var något av det sorgligaste jag läst.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Nej, jag tycker att veckopeng/månadspeng samt lördagsgodis är en del av vad det är rimligt att man ger till barn om man alls har råd, och inget de behöver förtjäna.

Att vi alla hjälps åt efter förmåga i hushållet ser jag som en självklar del av att bo tillsammans, och inget som barnet belönas för. Det genererar ju heller inga pengar, och jag får inte betalt för att diska. (På den punkten skulle jag dock kunna resonera annorlunda med en tonåring, han/hon skulle kunna få "jobba extra" som hemhjälp mot betalning, och då sköta tex all städning, tvätt och disk. Då handlar det ju inte längre om att hjälpas åt, utan om något annat.)

Någon gång har jag satt upp en present som en belöning för avklarade mål. Jag minns att sonen fick en present (typ lite lego) när han lärt sig att dyka (vilket han var lite feg med) och han har även fått något slags present någon gång när han gjorde en stor förbättring med sina betyg i skolan.

Det du beskriver låter inte som om ni är en familj överhuvudtaget i mina öron. Jag undrar om du skämtar? :confused:

För mig är det oerhört viktigt att livet i familjen inte byggs upp som ett belöningssystem! Jag ser öht inte livet tillsammans som ett system på det viset, utan mer som relationer.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Hon är absolut inte rädd av sig gällande systemet. Hon struntar i tex att städa. Det är jag som räknar prickarna inte hon!
Om du har läst ordentligt i tråden Mandalaki så har jag förklarat gällande toabesöken. Gör hon i blöjan så Fine, vi för inte dit något för det!


Till Petruska, dottern älskar sina veckopresenter och om hon inte skulle varit okej med veckopresent så hade vi skippat det och då hade hon bara fått till dockskåpet vid namnsdagar, jul och födelsedagar.

Vi är en familj som är stark också.

Veckopresent eller veckopeng är väl ungefär samma sak, bara att det är roligare för barn att få en sak i alla fall de mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopresentsystemet

Nej, det där känns väldigt främmande. Har ni haft stora problem eller hur har ni kommit på att organisera ett sådant poängsystem? Hur har behovet uppstått?

Jag tycker att hemma ska man inte behöva prestera, där ska man kunna vara sig själv och slappna av. Sedan är det förstås trevligt och nyttigt att även barnen får hjälpa till i hemmet, men det måste få ske på ett mer naturligt sätt än genom att samla poäng. Det låter som något slags institution istället för ett hem, ärligt talat.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Veckopresent eller veckopeng är väl ungefär samma sak, bara att det är roligare för barn att få en sak i alla fall de mindre.

Jag kan se poänger i att ge veckorpeng - för att ge barnet en egen liten ekonomi. Om du hade gett en veckopresent utan krav på motprestation hade jag inte direkt haft några synpunkter även om det inte ger samma poäng - men nu baserar sig ju detta med er veckopresent på ett poängsystem som ska få barnet att inte "bråka" och "tramsa" :crazy:
 
Sv: Veckopresentsystemet

Det har varit mycket tjat, tjafs när vi ska tex iväg, till dagis osv osv och vi har minskat ner på konflikterna.
De konflikter som går att undvika genom andra sätt är väl bra, huvudsaken resultatet blir densamma.
Inga problem när vi är ute i trädgården. Hon hjälper gärna till.

Bri, vad använder du hemma hos dig? Veckopeng? Månadspeng?
 
Sv: Veckopresentsystemet

So What? Om vi har minskat på en del onödiga bråk och konflikter?

Vi gjorde listan för att hon skulle se tydligare, vi lägger under veckan inte speciellt stor vikt vid den.
Vissa saker som inte blir gjorda, så fyller vi rött annars låter vi det bara vara tom lucka.

Vad har du hemma hos dig? Veckopeng? Månadspeng? Vad?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Men varför avfärdar du alla nackdelar om du nu vill "ventilera" kring olika belöningssystem?
 
Sv: Veckopresentsystemet

Det har varit mycket tjat, tjafs när vi ska tex iväg, till dagis osv osv och vi har minskat ner på konflikterna.
De konflikter som går att undvika genom andra sätt är väl bra, huvudsaken resultatet blir densamma.

Nej, det kortsiktiga resultatet är verkligen inte huvudsaken för mig. Vad tänker du dig att ditt system ska ge för effekter på längre sikt, egentligen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 104
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 167
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp