Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Jag avfärdar dem inte. Varför skulle jag göra det?
Det finns inget rätt eller fel i de system varje familj har.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag avfärdar dem inte. Varför skulle jag göra det?
Det finns inget rätt eller fel i de system varje familj har.

Det gör du ju visst. Dels genom att hela tiden upprepa "det finns inget rätt eller fel" och dels genom att avfärda alla negativa kommentarer.
Du förutsätter också att alla använder sig av belöningssystem trots flera kommentarer som talar för det motsatta.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Att hårt arbete lönar sig!
Att man ska inte behöva tjata för att saker ska bli gjorda!
Mindre tjat, trams, tjafs och bråk!
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Det kanske verkar så, och du har fortfarande inte berättat hur ni gör hemma hos er!
När alla negativa inlägg är bara mot mig, då blir det ju lite annat än vad huvudinlägget till tråden är eller hur?
Jag har inte sett att du har kritiserat andra som använder sig av veckopeng osv.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag kritiserar användandet av belöningssystem överlag.

Veckopeng eller liknande utan prestationskrav är något helt annat. Men maktutövande genom belöningar/utebliven belöning är inget jag skulle vilja ha i mitt hem.

Vi har varken barn eller belöningssystem hemma hos oss.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Det är ett mycket kompetent barn.
Våran familj har hittat veckopresentsystemet, hur man utformar det kan ju variera. Vi har ändrat det en gång och ändrar det igen när det behövs. Andra har veckopeng eller månadspeng eller att bara barnen får när de tjatar till sig pengar och inte behöver göra något för det.
Jag har sett exempel där barn som inte har några krav på sig, är slappa och bortskämda. Vill inte ha det!
 
Sv: Veckopresentsystemet

Nej, våra barn har inga vecko- eller månadspengar. Det kommer kanske så småningom (de är 3,5 och 6,5 år gamla). Vad jag själv minns från när jag var liten var att vecko- eller månadspengen inte berodde på gott uppförande eller liknande. Det är väl för de flesta mer ett sätt att lära barn att förstå pengars värde och konsekvenser av att spara eller slösa.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Jag har sett exempel där barn som inte har några krav på sig, är slappa och bortskämda. Vill inte ha det!

Mitt barn är extremt bortskämt i allt. Kärlek, uppmärksamhet skjuts till aktiviter, snacks på lördagen, extra presenter "bara för att" o.s.v. Ändå får hon hela tiden beröm för att hon är så hjälpsam i skolan. Hon är en bra kamratstödjare.Hon går in och bryter i konflikter i skolan. Hon hjälper till utan att bli tillsagd, helt för att hon själv ser behovet ibland i skolan. Läraren är lyrisk över att barnet är en sån social begåvning och alltid hjälpsam.

Nej, tänk efter. Ditt barn är ju en liten plutt! Ingen robot. Vill du ha en jasäjare som blint lyder din minsta vilja?

Belöningssystem låter som ett dåligt skämt från nazi-tiden. Lyd order - annars!
 
Sv: Veckopresentsystemet

Visst är veckopeng till för att de ska lära sig pengarsvärde. Men utan krav så är det värdelöst. Så känner i alla fall jag och är uppvuxen så!
 
Sv: Veckopresentsystemet

Hon får kärlek och uppmärksamhet av oss. Extra presenter eller något extra får hon också. Veckopresentsystemet är bara gällande saker till dockskåpet, vill hon ha prylar dit så behöver hon göra vissa saker! Jag har sagt att vi inte gör något stort väsen av systemet, det är där men inte mer! Hon samlar till sitt dockskåp som hon älskar!
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Visst får du det, men det är bara MIG du kritiserar!

Nu är det ju bara någon ytterligare som skrivit om deras belöningssystem i tråden och då blir det naturligt att man svarar på dina inlägg eftersom du skrivit mer om hur ni gör och hur du tänker.
Om du inte kan ta att det blir diskussion kring dina inlägg och åsikter kanske du inte borde starta en tråd?
 
Sv: Veckopresentsystemet

Nej, våra barn har inga vecko- eller månadspengar. Det kommer kanske så småningom (de är 3,5 och 6,5 år gamla). Vad jag själv minns från när jag var liten var att vecko- eller månadspengen inte berodde på gott uppförande eller liknande. Det är väl för de flesta mer ett sätt att lära barn att förstå pengars värde och konsekvenser av att spara eller slösa.

Exakt. Att ge veckopeng handlar ju mer om att barnen ska lära sig pengars värde och lära sig spara till något som de gärna vill ha. Min dotter är så extremt bortskämd med pengar från mormor så hon har inget behov av extra veckopeng från oss föräldrar. Men hon har koll på hur mycket pengar hon har och hon köper inget krams. Lördagsgodis får hon och ibland något extra. Hon har fått extra överraskningar när hon har tävlat, som en liten extra morot, men det är inte därför som hon tävlar. Hon vill själv tävla eftersom man kan vinna pokaler:D
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Visst kan jag ta kritik och åsikter, men under förutsättning att det är seriösa svar.
Det finns de som skriver att de ger veckopeng, har du svarat där?
 
Sv: Veckopresentsystemet

Men hon är tre år! 3! Hon är pytteliten och ni lär henne att det inte är OK att vara liten och trött och frustrerad och ledsen och tycka att saker är kämpiga ibland. Herregud, det där är bland det sorgligaste och mest känslokalla jag läst på länge. Hur kan man låta bli att köpa små dockhusmöbler bara för att barnet är barn ibland och inte är på topp jämt? Det känns ju helt rubbat!

Och NEJ - jag har inte barn. Men jag har ett hjärta och en hjärna och tre syskonbarn.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Vi har inget belöningssystem alls. Visst får vår 3-åring lördagsgodis (det kan bli fredagsgodis istället för lördagsgodis), men det är ingen belöning. Det är något extra gott han får och eftersom vi inte anser att det är sunt att äta godis varje dag har vi begränsat det till en dag i veckan. Han behöver inte prestera för att få lördagsgodis.

Att han är med och städar rummet är en självklarhet, i en familjs hjälps man åt. Det enda som händer om han vägrar plocka ihop LEGOt innan han lägger sig är att han kommer trampa på det och göra illa sig på natten när han vaknar och går till oss. Detta innebär att han rätt så frivilligt plockar undan det. Drar han ut på "kvällsplockandet" finns ingen tid för godnattsaga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 175
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 298
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 335
Senast: Jahaja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 085
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp