Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Sv: Veckopresentsystemet

Visst är veckopeng till för att de ska lära sig pengarsvärde. Men utan krav så är det värdelöst. Så känner i alla fall jag och är uppvuxen så!

Men din dotter ar ju sa liten, inte ens 4 ar annu. Nar man borjar med veckopeng sa far man val lara sig att man kan spara den eller sa kan man spendera den, och sa lar man sig successivt.

Mina barn ar 4.5 och de gor det mesta pa din lista utan nagot beloningssystem. Men t.ex. sa var det helt nyligen som de borjade visa intresse for att borsta haret sjalva, det var inget som jag tvingade fram med mutor. Utbrott osv ar ju nagot man far rakna med i den har aldern, det finns ju andra satt att hantera pa.

Den enda gangen jag har kort med beloningssystem var under varen for min ena dotter och det var av medicinska orsaker som var ratt jobbigt. Da fick hon kryssa i en kalender varje dag och sa fick hon en liten present var 10:e dag. Det var helt klart ett satt att muta henne att genomfora behandlingen.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopresentsystemet

Men de lär sig inte pengarnas värde om de inte får kämpa lite för det!

Jodå. Jag har ingen kompis som behövt jobba för sin veckopeng/månadspeng. Vi har alla utvecklats till fullt normala vuxna människor som känner pengars värde.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Men ingen i tråden har jag gett oseriösa svar.
Eller klassar du alla svar som inte håller med dig som oseriösa?

Som svar på frågan, så nej vi har inget system.
Tycker det verkar helt galet :crazy:
Min 4åring hjälper gladeligen till här hemma ändå, han får lära sig och vara med på allt vi gör. Rent automatiskt lär han sig sköta städning, tvätt osv.
Vecko/månadspeng ser jag ingen anledning att ha än. Han är så liten än att jag inte ser något behov för det ännu. Våran yngsta är bara 6 mån så han gör ju ingenting hemma.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Men de lär sig inte pengarnas värde om de inte får kämpa lite för det!

Jodå. Min dotter har aldrig behövt kämpa för att få pengar, men hon håller i pengarna. Hon vill inte använda upp alla pengarna på en sak utan hon ser till att det ska finnas pengar kvar även om hon köper något som hon gärna vill ha. Utan veckopeng. Utan ett sjukt belöningssystem. Jag blir ledsen över ditt barns uppväxt. Det gör riktigt ont att läsa om hur hon har det.

Det hör inte hemme i modern barnuppfostran. Vilket sekel lever du i?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag klassar inte alla som oseriösa, men samtliga verkar inte kunna läsa ordentligt utan ser bara det ni vill se.

Jag har skrivit att veckopresentsystemet gäller för tösen om hon vill ha saker till sitt dockskåp, godis eller saker till hennes dator, ridutrustning etc får hon ändå. Jag har skrivit gång på gång att vi inte lägger speciellt stor vikt vid själva systemet. Det finns bara där, vi behöver inte tjata, utan det är jag som räknar prickarna när jag tar fram olika veckopresentlådor, beroende på hur bra veckan har varit.
Tösen får massor av kärlek och uppmärksamhet av oss hela tiden och bekräftelse när hon är duktig på flera sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopresentsystemet

Men du, om jag vore som du skulle jag bli orolig över om jag kanske var ute och cyklade när SÅ många reagerar på beskrivningen av hur man fostrar sitt barn. Är du så fast i ditt eget tänk att du inte ens kan ta ett steg tillbaka och tänka "vänta, gör jag verkligen rätt nu?"?

Mitt största problem med din beskrivning är att din dotter inte får vara en liten treåring med allt vad det innebär, knappt får vara en egen liten människa med rätt till sina egna känslor.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Men de lär sig inte pengarnas värde om de inte får kämpa lite för det!

Jo, de lär sig att kämpa gör man inte för pengar, det gör man för glädjen att känna att man lär sig, att man åstadkommit nåt. Pengar är sekundärt. Vi har inga belöningssystem alls hemma, mer än att vi blir glada om barnet gör nåt bra eller lär sig något nytt.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Men vad vill du att folk ska svara då?
Alla har ju svarat på precis det du frågade.
Att sedan folk reagerar på det du skriver är kanske inte så konstigt, inte direkt första tråden det händer i heller.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Veckopresent eller veckopeng är väl ungefär samma sak, bara att det är roligare för barn att få en sak i alla fall de mindre.

Nej, det är olika saker eftersom en veckopeng/månadspeng inte är en belöning. Jag har gett det helt enkelt för att barnen ska få känna att de har lite egna pengar som de kan fatta egna beslut över och få känna sig lite ekonomiskt kompetenta och fria. Så sett är ju veckopengen både ett sätt för dem att känna sig stora och ett sätt för dem att vänja sig vid att planera sina utgifter.

Lördagsgodis är inte heller en belöning, utan en liten lyx som man gott kan unna sig på helgen. Ungefär som att man ofta lagar något lite extra till middag på helgerna.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Att hårt arbete lönar sig!
Att man ska inte behöva tjata för att saker ska bli gjorda!
Mindre tjat, trams, tjafs och bråk!

= att man får saker om man gör som mamma vill
= när mamma vill
= och inte uttrycker sin egen vilja

Sammantaget, en lektion i att inte lyssna på/uttrycka sig själv utan att följa andras direktiv för att uppnå yttre fördelar.

Vi var ett par som tog upp motsättningen mellan inre drivkraft och yttre belöningar i början av tråden. Hur har du reflekterat kring det?
 
Sv: Veckopresentsystemet

Får hon inte? Hon får visst visa känslor. Åter igen någon stor vikt lägger vi inte vid veckopresenten, det är bara som en sak för henne att samla för att få saker till dockskåpet.

Jag är uppvuxen med veckopeng från tidig ålder och då hade jag krav på mig hemma, viss städning tex trapp, toalett, hall och mitt rum samt vissa saker ute. Ju äldre jag blev så ökade kraven vid städning eller fler områden lades till. Blev det inte gjort så fick jag inte heller någon veckopeng och den var inte speciellt stor då. Då skulle veckopengen räcka till lördagsgodis/ bio osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Veckopresentsystemet

Visst en del tycker det och andra tycker inte det.
Betyg i skolan är belöningssystem!
Lön ifrån arbete är belöningssystem.
Praktik (modernt ord för slavarbete) är ett dåligt belöningssystem.
 
Sv: Veckopresentsystemet

Hon får visa känslor, men onödiga konfliker har vi fått bort.
Uteblivna är på de ställen där vi inte har de krav på henne. Uppdraget åt henne finns där och väljer hon att göra det så FINE annars Jaja, en annan gång.
Röda prickar får hon oftast bara gällande duka på tallrikarna eller avdukning samt rummet.
Hon har bråkat oerhört gällande tandborstning eller när hon ska iväg för olika saker.
Vi hjälper henne ju med uppgifterna! Det är absolut inte så att hon behöver göra dem själv, om hon själv inte väljer att göra dem själv då förstås!
 
Sv: Veckopresentsystemet

Grön prick ---- Bra gjort, uppgift avklarad, Bett om det Max 2-4 ggr
Blå prick ---- Uppgift avklarad utan att det behöver sägas till, eller sagt till högst en gång.
Röd prick ---- Ej bra / Trams/ Tjat (Bett om det mer än fyra gånger)

Så det blir alltså hon som får en röd prick om du tjatar? Dvs, om du säger till om samma sak mer än fyra gånger, så blir det röd prick för henne?

Och om hon tjatar om att hon inte vill utföra en uppgift, så får hon också röd prick?

Har ni samma system med prickar för de vuxnas beteende då? Om en vuxen tjatar, får han/hon röd prick då (och tex går miste om öl till maten på fredagen)?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag förstår hur du tänker, men personligen tycker jag att din dotter är för ung. Dessutom tänker jag, som många andra, att det dagliga arbetet i hemmet inte är något man kan tjäna pengar på, det hör liksom till familjelivet.

Däremot har vi alltid låtit barnen "arbeta" för att få tillägg till sin månadspeng och jag tycker nog att det är en ok lärdom. Hur mycket jag än älskar mitt arbete så skulle jag inte göra det utan att få lön, och jag gör gärna det lilla extra om jag vet att det visar sig på lönespecen, arbete/prestation och lön är ju trots allt sammankopplade.

Våra barn (12 och 14 år) får månadspeng (utan prestation) på två respektive tre hundra kronor, de får dessutom 30 kronor i veckan att handla godis för, men kan välja att spara dem i stället. För månadspengen får de handla sådant de vill ha men som vi inte tycker är nödvändigt, allt nödvändigt köper vi.

MEN ibland kan de få något extra just för att de varit extra "duktiga" och det kan faktiskt vara sådant som att hålla sams och erbjuda sig att hjälpa till med något...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 182
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 308
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 338
Senast: Jahaja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 111
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp