Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Men uppfattar du det som om man kan välja strategi? Jag gissar att du utsattes för implicita värderingar, att det ändå nånstans ansågs trevligt om du var duktig.

Ibland säger folk att målet är att få lyckliga barn och att de inte bryr sig om ett dugg vad barnen gör. Jag har en sån familj i släkten där det verkligen är så och jag uppfattar de barnen (numera vuxna) som passiva och omogna. De har inte behövt göra något och har inte haft några som helst förväntningar på sig och det har ärligt talat gjort dem väldigt passiva. De är snälla, men de har ingen drivkraft öht. Intressant nog har föräldrarna ganska mycket drivkraft men de tycks ha "skyddat" sina barn från det.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Nästan alla högpresterande människor jag känner, oavsett kön, är till en viss del ångest- eller prestationsdrivna. Så länge det inte går helt överstyr kan jag inte se att det är enbart negativt. Dessutom skulle jag säga att de flesta, oavsett duktighet, är ledsna inuti ibland.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Men uppfattar du det som om man kan välja strategi? Jag gissar att du utsattes för implicita värderingar, att det ändå nånstans ansågs trevligt om du var duktig.

Ibland säger folk att målet är att få lyckliga barn och att de inte bryr sig om ett dugg vad barnen gör.

Nej, inte välja. Men det är ändå tursamt om den strategi det blir, är duktig flicka-strategin, särskilt för personer med en sådan bakgrund som Mittens. I mitt fall var det nog mer medvetet planerat från föräldrarnas sida att jag skulle bli duktig, och att denna duktighet inte främst skulle gälla städning och andra förlegade kvinnorollsegenskaper. Därför bekräftade de mig också mycket mer när jag tex argumenterade väl för min sak eller läste en svår bok på engelska eller så, än när jag städade undan mina grejer (även om de gärna såg att jag höll undan efter mig).

Jag ser heller inte riktigt motsättningen mellan lycklig och duktig, snarare tycker jag att duktigheten bidrar till lyckligheten. Duktigheten ger oss roliga jobb, tex. Överhuvudtaget är det där som du beskriver, där barnen liksom ska räddas från duktighet, prestationskrav och kontroll, rätt destruktivt i mina ögon. Hur sjutton skulle man klara sig i livet utan de egenskaperna, är det tänkt? :confused:

Men det verkar ju som om en del duktiga människor med mycket driv, ändå ser något slags känslomässigt negativt i det. Jag kan för all del också se en del problem (vem blir utbränd, tex), men jämfört med alternativen framstår ändå driv och duktighet som väldigt bra saker.

Ju mer jag tänker på det, desto viktigare tycker jag att det är att tänka sig noga för när man bekräftar barn, så att man bekräftar dem på sätt som kan ge dem användbara drivkrafter längre fram i livet. (Alltså inte för söthet och städning i överdriven grad när det gäller flickor.)
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Nästan alla högpresterande människor jag känner, oavsett kön, är till en viss del ångest- eller prestationsdrivna. Så länge det inte går helt överstyr kan jag inte se att det är enbart negativt. Dessutom skulle jag säga att de flesta, oavsett duktighet, är ledsna inuti ibland.

Precis!

Jag är också delvis ångest- och prestationsdriven, men jag tycker faktiskt att det totalt sett lönar sig känslomässigt. Jag kickar ofta lite lagom när jag klarat av något jag har haft prestationsvåndor inför, tex.

Jag är dock glad att min städning inte är ångestdriven och att jag inte skäms om hemmet inte skiner när folk kommer på besök. Jag är mycket tacksam över att ha en ganska karriärinriktad mamma, faktiskt!

Mitt intryck är dessutom att de som presterar mycket skralt på många av livets områden, mycket sällan verkar vara särskilt lyckliga. Har de inte prestationsångest, så har de nog andra sorters ångest, som inte nödvändigtvis är mer lätthanterliga.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Efter vad jag sett här tror jag inte att du behöver oroa dig det minsta. Du reflekterar hela tiden över ditt föräldraskap på ett väldigt bra sätt. Jag tror att du har anledning att känna mycket mer självförtroende på den punkten än vad du gör.

Schyst skolkurator:crazy:...

Håller helt med. Du är en förebild för mig när det föräldraskapet faktiskt eftersom du vänder och vrider på saker och ting hela tiden.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Nej, inte välja. Men det är ändå tursamt om den strategi det blir, är duktig flicka-strategin, särskilt för personer med en sådan bakgrund som Mittens.

Jo, det är det nog. Just för att en av anledningarna är att om man blir en duktig flicka, så är förutsättningen för att söka och kräva hjälp för de trauma som har uppstått i barndomen så mycket högre. Å andra sidan kan duktig flicka-syndromet dölja en hel del problem också så att tröskeln för att söka hjälp blir allt högre. Det tror jag är en av förklaringarna till varför alkoholmissbruk ökar mest bland högpresterande kvinnor, framförallt läkare. Men det handlar ju också om - som allt annat - om klass. De som är duktiga flickor är ju oftast från de övre samhällsklasserna.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

De som är duktiga flickor är ju oftast från de övre samhällsklasserna.

Då tror jag att du har en väl begränsad syn på vad som är duktigt.

En lågutbildad och lågavlönad kvinna i något vårdyrke, vars hem skiner av putsning och hon arbetar långt över vad plikten och lönen rimligtvis kräver med stor risk för både psykisk och fysisk förslitning som följd - kan hon inte vara en duktig flicka, menar du? För mig är hon snarast en sinnebild för uttrycket.

Snarare påverkar väl klasstillhörigheten i så fall inom vilka områden man utvecklar sin duktighet, beroende på vad som premieras i den miljö man befinner sig. Just därför är det, som jag ser det, viktigt att tänka på vad man premierar, för att öka chansen att flickan gör sig duktig inom områden som inte skadar henne.

Sen tror jag iofs att det är att föredra att vara duktig och alkoholiserad, framför att bara vara alkoholiserad, men det är kanske en annan fråga.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

En rätt bra sammanfattning av det många varit inne på tidigare! Läsvärt.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Nästan alla högpresterande människor jag känner, oavsett kön, är till en viss del ångest- eller prestationsdrivna. Så länge det inte går helt överstyr kan jag inte se att det är enbart negativt. Dessutom skulle jag säga att de flesta, oavsett duktighet, är ledsna inuti ibland.

Det är sant. Jag drevs av bekräftelse från någon, läraren, chefen, kollegan, ja vem som nu kunde tänkas säga att jag var bra på något. Och det är ganska destruktivt, jag åts upp av ångest för att jag "lurade" dem att tro att jag var bra... Nu är det inte så längre, jag har fortfarande någon slags prestationsångest men vet att jag faktiskt är rätt duktig. Och den typen av driv jag har idag tror jag är sund och bra.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Problemet med duktig flicka är väl att det är så totalt utifrånstyrt, i själva ordet duktig ligger det ju en utifrånvärdering. De duktiga försöker dessutom vara duktiga på allt, de väljer vanligtvis inte bara ut några produktiva områden att vara duktig på. Duktig är ju bra om det går att stänga av vid behov men så är sällan fallet.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

När jag använder ordet "duktig flicka" menar jag alltid den negativa bilden av en som städar,lagar mat, gnor och sliter och hennes karl sitter och slöar. Alltså någon som får sin bekräftelse via de (för mig) urtrista sysslorna. Jag är som jag är och tycker att alla stackare som hamnat där är lurade... ;)

Att använda det till att vara duktig på sin karriär har jag inte tänkt på. Då änvänder jag nog ett annat ord som för mig inte känns så negativt!
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har en kompis som är helt superduktig på allt. Allt hon gör. Hon verkar ha naturlig fallenhet för allt faktiskt :)

Hon går också omkring och väntar på att bli påkommen. Hon brukar blogga rätt roligt om det också. Hon inbillar sig att hon bara är ett stort fejk och att det ska genomskådas. Men det är väl så det är, de som är duktiga är ju "bara" också helt vanliga människor :p
 
Sv: Våra olika belöningssystem

*kl*
Gissar att mitt förra inlägg blev borttagen pga länken:(
Petra Krantz Lindgren har skrivit om just belöningssystem i sitt senaste inlägg, TS, googla och skumma lite bland sidorna där när du har lite tid över:)
 
Senast ändrad:
Sv: Våra olika belöningssystem

Problemet med duktig flicka är väl att det är så totalt utifrånstyrt, i själva ordet duktig ligger det ju en utifrånvärdering. De duktiga försöker dessutom vara duktiga på allt, de väljer vanligtvis inte bara ut några produktiva områden att vara duktig på. Duktig är ju bra om det går att stänga av vid behov men så är sällan fallet.

Men det är väl nästan omöjligt att tänka sig ett liv där man inte värderas utifrån? Om man vill leva någorlunda socialt, är det väl ofrånkomligt?

Jag vet att en del personer som säger sig vara drabbade av duktig flicka-syndromet säger sig vilja vara duktiga på allt, men jag tycker faktiskt inte att det ser ut så. Tex känner jag flera som ser sig som duktiga flickor som i mycket begränsad grad verkar tycka att de måste vara duktiga i intellektuella avseenden.

Jag tror också att det går att påverka hos barnen, genom vad man ger dem bekräftelse för, och jag tycker att det är viktigt att tänka sig för där.

Som vuxen tror jag också att man mycket väl kan lära sig att analysera var man får sin bekräftelse, hur bra/dåligt det är för en, och i viss mån påverka sig själv och sitt eget bekräftelsebehov därvidlag.

När jag använder ordet "duktig flicka" menar jag alltid den negativa bilden

Ja, det används ju ofta så, precis som tex kontrollnörd. Men jag har svårt att tänka mig fungerande sätt att förhålla sig till tillvaron som inte inkluderar duktighet och kontroll, och jag tycker att orden felanvänds, eller i alla fall problematiseras lite väl mycket. Jag har fått höra (aom yngre oftast) att jag inte behövde "vara så duktig", och jag tycker att det var sätt att hålla mig tillbaka, förhindra min utveckling. Det gällde inte städning. :p

Tänker jag tex på mina kollegor, vet jag rätt väl vilka jag tycker är duktiga flickor på bra resp mindre bra vis (dvs vad som verkar vara bra för dem själva eller inte).
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har nog aldrig sett att duktig flicka-"syndromet" skulle handla om vad man är duktig på - utan det handlar om prestationen överhuvudtaget. Att jakten på yttre bekräftelse på prestationen är det som driver en, att man inte är något om man inte presterar presterar presterar. Man söker inte bekräftelse på den man är utan på det man gör.

Slögooglade lite och hittade det här som jag tror täcker in rätt bra vad jag menar: länk

Edit: bra intervju med samma forskare: länk
 
Senast ändrad:
Sv: Våra olika belöningssystem

Då tror jag att du har en väl begränsad syn på vad som är duktigt.

En lågutbildad och lågavlönad kvinna i något vårdyrke, vars hem skiner av putsning och hon arbetar långt över vad plikten och lönen rimligtvis kräver med stor risk för både psykisk och fysisk förslitning som följd - kan hon inte vara en duktig flicka, menar du? För mig är hon snarast en sinnebild för uttrycket.

Snarare påverkar väl klasstillhörigheten i så fall inom vilka områden man utvecklar sin duktighet, beroende på vad som premieras i den miljö man befinner sig. Just därför är det, som jag ser det, viktigt att tänka på vad man premierar, för att öka chansen att flickan gör sig duktig inom områden som inte skadar henne.

Sen tror jag iofs att det är att föredra att vara duktig och alkoholiserad, framför att bara vara alkoholiserad, men det är kanske en annan fråga.

Snäv och snäv är väl snarare en definitionsfråga. Jag har alltid uppfattat uttrycket duktig flicka som en beskrivning av en högutbildad och högpresterande kvinna inom akademiska yrken. Det märks att du inte vet vad det innebär att komma från arbetarklassen, t ex den sämre självkänslan som är en del av vara längst ner på samhällsstegen innebär en massa saker för arbetarklasskvinnor, som t ex att slita väldigt hårt inom lågbetalda yrken. Generellt alltså. Men det är inget som jag förknippar med duktig flicka-syndromet, utan bara som ett uttryck för klasstillhörighet. Att ett arbetarklasshem skiner av putsning hänger nog mera samman med hur lort-Sverige skulle utrotas, och alla fattiga hem skulle skina. Det ingår helt enkelt i klassbegreppet och har inget med huruvida man är duktig eller inte.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Är faktiskt förvånad över att du verkar ha svårt att se klassamhället och dess verkningar, jag menar, det är ju knappast rocket science utan mera vetenskapligt allmängods för de flesta idag?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Att jakten på yttre bekräftelse på prestationen är det som driver en, att man inte är något om man inte presterar presterar presterar. Man söker inte bekräftelse på den man är utan på det man gör.

Men det hindrar väl inte att olika personer faktiskt söker bekräftelse genom att göra/vara bra på olika saker. Och att man kan ha lite olika tur/otur när det gäller inom vilka områden man söker bekräftelse för duktighet?

För mig är det inte alls konstigt att man känner att man inte är något om man inte presterar x 3, men det betyder inte att jag ser tex städning som ett område för prestation att få bekräftelse genom.

Jag tycker att det är lite abstrakt och svårbegripligt att distinkt skilja den jag är från vad jag gör, och jag fattar inte riktigt det resonemanget. Den jag är visar sig ju genom vad jag gör eller inte gör. Andra sätt att veta något om mig än genom vad jag gör, finns väl inte?

(Ska läsa länkarna.)
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har alltid uppfattat uttrycket duktig flicka som en beskrivning av en högutbildad och högpresterande kvinna inom akademiska yrken.

Brandgul skriver å andra sidan att hon förknippar duktig flicka just med att städa, gno och slita medan karln slöar.

Själv förknippar jag det med båda de två bilderna (och jag kan mycket väl se dem i en och samma person, också).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 104
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 167
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp