Bukefalos 28 år!

Våra olika belöningssystem

Sv: Våra olika belöningssystem

Fast jag vet inte, jag är forskare och jobbar således med idel högutbildade och högpresterande kvinnor i ett mycket akademiskt yrke, och ingen skulle passa in i duktig flicka-mallen. Det är många som presterar väldigt bra och jobbar mycket, men samtidigt har de heller inga problem att be om hjälp. Nästan alla begränsar dessutom sin duktighet till jobbet, de är absolut inte duktiga på allt, utan mycket specifikt bra på att jobba. Knappast nån som jagar yttre bekräftelse heller. Har du träffat dessa duktiga flickor i akademiska prestationsmiljöer, eller är det snarare din bild av hur det är i sådana miljöer?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag citerade bara det sista, men jag tycker att du hade mycket bra synpunkter på det här med belöningssystem :), framförallt att det kan bli alldeles fel.

Vår mellandotter har en i grunden pessimistisk inställning och förutsätter ofta att det mesta kommer att gå åt skogen. Hon är aldrig med och tävlar eller spelar spel eftersom det finns en risk att hon kan förlora. Att använda sig av belöningar för uppnådd prestation skulle resultera i att hon suckar och säger "jag kommer inte att få belöningen för jag kommer aldrig att klara uppgiften"..

I spel kan man inte beräkna utgången och jag kan inte räkna alla dom gånger jag storgråtit (även i yngre tonåren) när jag har förlorat. Jag lärde mig så småningom att inte ta det så personligt men visst tog det ett himla tag.
Belöningssystem skall vara förutsägbara, lagom stort för att kunna nå upp till målen utan jätteansträngning. Annars blir det lätt att det handlar om misslyckande framför lyckande. Ibland kan man behöva dela upp flera delmål för att i slutänden få ihop ett helt mål i sig. Min dotter som fick skräck för toaletter när hon var liten delade vi upp i sådana delmål. Där handlade det om ren skär panik och det tog tid att komma över men belöningsystemet gjorde att den fungerade så mycket bättre.

Och över till citatet: nej, du är inte den enda som belönar sig, men inte ger du väl dig själv timpeng för veckostädningen ;). Har vi haft en riktig storstädning, där hela familjen hjälps åt, blir det ju extra mysigt att samlas i soffan efteråt, men framförallt tycker jag nog att ett rent hus är belöning nog.

Nej jag äter kexchoklad bla *mums*. Timpengen kommer ju ändå ur min plånbok så jag tjänar nada. Jag får inget extra om jag gör extra saker utöver normala familjesaker (tex mata dotterns ormar) medans jag ändå kan tycka det är ok att ge min dotter extra pengar om hon gör något utöver vanliga familjesaker tex tvätta bil. Därför tycker jag inte jag kan jämföra mig som är förälder och henne som är barn.
Rent hus är inte belöning nog för mig ;)
Jag har en stor tröstel på den punkten. Det har min dotter också. Det är då man stoppar in en yttre extra motor (något man jobbar för).
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Fast du borde bara ha en 2 max 3 saker och få det befäst. När det är befäst kan du lätt ta bort dessa och lägga till 2-3 nya saker att befästa. 1 månad, max 2 för att förändra ett beteende krävs max och sedan fasas det ut.
Man börjar inte smått och ökar på utan man behåller smått tills önskad effekt inträtt, håller kvar en stund, fasar ur och lägger till något nytt mot det man tog bort. Dessutom är det ditt barn som skall sätta fast prickar eller vad du nu väljer varje gång så känslan av att ha klarat av det blivit tydligare och kopplingen till konsekvens blir större. Fördelen är som sagt var att om fokus hamnar på det barnet klarar av så får det en rippeleffekt och resten blir också lugnare.

Det är ett litet barn vi pratar om och ingen tonåring. Hade du haft en tonåring så skulle listan vara lagom att hantera.

Jag gillar heller inte att tjata och det som fungerat bäst är förberedelse innan något skall förändras. Se till att om barnet inte görs som det blev tillsagt så ser jag till att fysiskt hjälpa till så saker och ting inträffar. Tjat leder bara till barn som inte lyssnar. Väljer mina strider dvs plockar ut några få viktiga saker och så får resten bli som det blir. Det brukar bli rätt så välartade vuxna i längden.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Fungerar ofta förvånansvärt väl.
Det var det enda sättet 6 barns mamman fick sina äldre barn att städa sina rum en gång i månaden när dom bådde hemma. Ingen månadspeng innan rummet var stdat *punkt*
Barnen fixade att sköta eget hem senare.
Det är bara inte samma sak att städa närman bor hemma och städa sitt egna hem. I alla fall inte för alla. För mig var det absolut så.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har förknippat duktig flicka med att vara duktig i skolan och på jobbet i första hand, och hemma i andra... Jag har iallafall fokuserat mest på att prestera bra. Jag fick konstant nerkört i halsen att jag var okvinnlig, ful, och att jag inte kunde saker en bra flicka ska kunna - sy, laga mat, pyssla... Så jag satsade på det intellektuella, resten var ju redan kört. Och i skolan fick jag ju cred!

Jag försöker ta tillbaka lite som vuxen - jag har just alltid fått veta att jag är okonstnärlig, värdelös på att sy etc, men började pyssla med lite scrap och sånt för några år sen och jag kan visst! Jag har för ett par veckor sen köpt mig en bok i hur man syr och en bra symaskin - nu vill jag lära mig att sy, för nu är ångesten kring sånt borta! Nu vill jag testa - för MIN skull!


Oj vad vi kom OT, men jag tycker det är väldigt intressant med tankar kring duktiga flickor - och att det inte är enbart negativt, jag skulle inte vilja bli av med all min "duktighetssträvan", jag trivs med att vara lagom duktig och oumbärlig på jobbet :D (skitjobbigt att jag inte är det på nya jobbet än, fast jag jobbat 6 veckor ;))
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Oj vad vi kom OT, men jag tycker det är väldigt intressant med tankar kring duktiga flickor - och att det inte är enbart negativt, jag skulle inte vilja bli av med all min "duktighetssträvan", jag trivs med att vara lagom duktig och oumbärlig på jobbet :D (skitjobbigt att jag inte är det på nya jobbet än, fast jag jobbat 6 veckor ;))

Den känslan känner jag igen! På sex veckor borde man ju verkligen hinna bli bäst! :p

Just det där med duktigheten och att det är så man får bekräftelse, borde ju kunna funka psykologiskt likadant på alla områden, tror jag. Däremot finns det ju ingen som satsar på duktighet på 100% av livets områden, för det går helt enkelt inte av tidsskäl. (Man kan tex inte både vinna OS i dressyr och få Nobelpris i fysik.)

Jag har stött på folk (kvinnor) som inte fått syn på den duktiga flickan i mig, just därför att mitt hem inte antyder att jag har duktighetskomplex, så man kan uppenbarligen förknippa duktighet med olika områden. För mig handlar det också mer om skola och jobb - och egentligen allt som har med intellektet att göra.

Jag tänker framförallt att duktighetssyndromet är väldigt mycket bättre än de flesta alternativen när det gäller en person med svårt utgångsläge från uppväxten, som du. Men jag tycker också att tex jag själv vinner en del på duktighetssträvan. Jag kan inte se att det vore bättre att vara helt oberoende av att andra uppskattar ens prestationer, utan det ser jag som en normal social egenskap (som liksom de flesta normala sociala egenskaper kan gå överstyr). Att man skulle rasa om ingen tyckte att man är duktig, är rätt självklart för mig. (Det är ju en av de saker som gör åldrande, glömskhet och demens så skrämmande.)

Och jag tror också att jag ska bli påkommen. Det äter mig inte, men det finns där. Jag ser det som att min hjärna är sådan, och att det inte är något att göra något väsen om.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Ordet jag tappade var ambitiös. Då är man duktig i skolan och på jobbet. Alltså för mig ett väldigt positivt ord. Även om jag träffat så ambitiösa människor som är så ambitiösa att de mår dåligt.

Någon som är duktig på "handarbete" vet jag inte vad jag skulle kalla för. Inget negativt i alla fall. Jag är själv (jätte)duktig och är mer förvånad att fler inte kan, det är ju så lätt :p Jag brukar erbjuda gratis kurser men än har ingen nappat fast alla säger att de vill :p Jag ser sådant som mycket tekniskt så det är mycket intressant.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Ja det ar latt, jag gor allt utom att knyppla :p Jag har tre symaskiner...

Jag blev latt forvanad nar jag inte hittade a med en liten cirkel over och o med tva prickar osv...
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Jag har försökt sy en klänning till dottern, allt är snett och vint och sömmarna syns och blixtlåset ska vi inte prata om :D Men jag tänkte, det är väl ok för första försöket... nu vill jag prova mera, men jag fattar ju inte vad det står på mönstrena :o
 
Sv: Våra olika belöningssystem

*kl o väldigt mkt OT*

Sy klarar jag av..men virknålen o stickorna är för mig stort :confused: Jag fattar bara inte hur det ska funka. Jag har bilder..o det finns youtube..men nej..jag är fullkomligt väck.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

. Att man skulle rasa om ingen tyckte att man är duktig, är rätt självklart för mig. (Det är ju en av de saker som gör åldrande, glömskhet och demens så skrämmande.).

Intressant! För mig är det en rätt främmande tanke. Däremot, om jag själv inte var nöjd med nåt jag gjorde, då skulle det bli skitjobbigt. Men andra... Dessutom, ens familj och privata vänner tycker ju om en oavsett, det ger all bekräftelse man kan behöva, tycker jag. Sen är det självklart kul om andra tycker det man gör är bra, men min egen ribba ligger ändå nästan alltid högre än omgivningens.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Ts du säger att du vill lära dottern att ta ansvar.
Vilket scenario vill du ha om tio år?
1 Att hon tänker "jag vill ha femtio kronor så jag tvättar".
Eller
2 Att hon tänker "Oj, tvättkorgen är full, bäst att jag slänger in en maskin så att jag och resten av familjen har rena kläder imorgon"?

Jag vet vad jag anser är "att ha lärt sig ta ansvar".
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Sen är det självklart kul om andra tycker det man gör är bra, men min egen ribba ligger ändå nästan alltid högre än omgivningens.

Ja, jag måste också själv vara nöjd, att andra är nöjda när jag inte är det räcker inte ända fram. Och det är säkert så att min ribba ligger högre än omgivningens, på de områden som är viktiga för mig. Men tanken att ingen har något uppskattande att säga om något jag har gjort är rätt otrevlig - nu händer det tack och lov sällan, så jag är kanske bara bortskämd? (Man kan ju i viss mån påverka hur mycket uppskattning man får genom att omge sig med personer som uttrycker sådant.)
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Igår fick min dotter en spargris. Hon la ner alla sina pengar och sa att hon ville ha mer pengar att lägga i. Hennes pappa säger genast att hon får hans mynt om hon städar sitt rum!
Hon rusar upp, städar jättefint och får pappas mynt. Jag tänker på den här tråden ;). Vi pratar om det sen,vad man ska uppmuntra och inte, och funderar lite på hur man borde låta sin fyraåring "tjäna pengar"? Hur tänker ni där, om man vänder på det?
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Fast så är det ju väl ändå ganska ofta i din bransch, att man jobbar stenhårt med något, och inte får någon uppmuntran utan snarare kritik? I mitt yrke är det definitivt så, det händer ofta att ingen berömmer eller ens känner till vad jag gjort, alla har ju fullt upp med sitt. Eller så är deras roll främst att kritisera och peka på svagheter. Klappen på axeln får man ge sig själv.
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Man kan ju få en extra belöning för att det är roligt, eller så kan man behöva jobba för allt. Trots att man bara är ett barn. Att köra runt en kundvagn för att få leksaker tyckte jag var bland det värsta jag läst faktiskt :(

Nästa gång säger ni kanske att ni fixar hemma först och käkar glass sen, alltså sånt som bara rullar på utan något system. Det är skillnaden tycker jag...
 
Sv: Våra olika belöningssystem

Exakt. Speciellt eftersom belöningen kom så omdelbart. Hon behövde inte vänta en vecka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 104
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 172
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 702
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp