Våren 2015

När har ni, gott folk, tänkt pilla ner de första fröerna? :)
Vågar man trycka ner första omgången redan i februari som det står på baksidan av många fröpåsar? Eller blir det alldeles för tidigt?
 
När har ni, gott folk, tänkt pilla ner de första fröerna? :)
Vågar man trycka ner första omgången redan i februari som det står på baksidan av många fröpåsar? Eller blir det alldeles för tidigt?
Bero väl alldeles på var man bor, och vilka möjligheter man har att dra upp plantor? Ljus är en starkt begränsande faktor.

Jag skulel aldrig drömmas om att så tomater då tex. Bekanten med isolerat uterum och ramper med belysning sår massor i slutet av februari.

Jag har pyttefönster och ingen belysning. Jag får hålla mig till april/maj för att kunna skola ut i månadssiftet maj/juni. Plantor som behöver lång tid inne funkar inte just pga bristen på ljus.
 
När har ni, gott folk, tänkt pilla ner de första fröerna? :)
Vågar man trycka ner första omgången redan i februari som det står på baksidan av många fröpåsar? Eller blir det alldeles för tidigt?
Om det är chillifrön så är det dax att pilla ner dom, proffsen (inte jag då :p) skickade ner sina redan runt jul... ;) det är för att hinna få mogna frukter, dom är så attans sega :crazy:.
Men övriga fröer, då håller jag med @tanten :up:.
 
@tanten och @Scata
Tack ska ni ha för svar. Jag bor högt i zon 1. Har uterum (med god belysning och infravärme) och även stora fönster inomhus med diverse förskräckliga lampor i gömmorna att rota fram vid behov. Funderar på om man kanske skulle vara lite djärv (dumdristig?) och försöka sig på något litet frö i februari och sen så den största delen längre fram mot våren.. Mest för att det är intressant. Går det så går det, går det inte.. nä.. då gick det inte. :D
 
@tanten och @Scata
Tack ska ni ha för svar. Jag bor högt i zon 1. Har uterum (med god belysning och infravärme) och även stora fönster inomhus med diverse förskräckliga lampor i gömmorna att rota fram vid behov. Funderar på om man kanske skulle vara lite djärv (dumdristig?) och försöka sig på något litet frö i februari och sen så den största delen längre fram mot våren.. Mest för att det är intressant. Går det så går det, går det inte.. nä.. då gick det inte. :D

Du behöver rätt våglängd på ljuset för att det ska bli bra så vilken belysning som helst duger inte riktigt. Kallvita lysrör funkar om man inte har speciell växtbelysning.

Temperaturen till småplantorna bör vara cirka 15 grader.
 
@Magiana
Attans.. Hemskt vad knepigt det ska vara bara för att man är otålig. ;)
Haha, men du kan väl göra en "veteskaplig test" åt oss andra :idea:.
Om du testar och det går bra, då kan du ju tala om hur du gjorde!
Om det inte går så bra, kan du ju också tala om hur du gjorde... :p.

Jag införskaffade mig ett litet kruktillverkarset igår, nu ska här tillverkas papperskrukor till fröna :D. Har testat att så i toapapprullar, men dom multnade ju aldrig bort, så rötterna fick inte plats att växa :crazy:. Det enda toapapprullar funkar till är luktärtfrön som vill ha långa skira rötter ;).
Kom precis på att purjolök borde jag testa att så i toapapprullar :idea:...
 
Och nu tänker jag gnälla lite på min sambo som är så förbenat envis... Grrr!!!
:D

Experimenterade lite runt midsommar och sådde granatäpple och passionsfrukt. Jättemånga plantor växte upp så gav bort några till min sambos familj.
Nu i vinter har de haft sina inne och jag mina i uterummet.
Forskade lite i ämnet i höstas (google is my friend) och kom fram till att de är lövfällande och bör övervintras, dock inte i minusgrader.
Men för två veckor sen ville sambon att vi skulle ta in våra, för de var enligt honom ändå döda eftersom de inte växt lika mycket som de hos hans famil, samt att våra inte hade några löv kvar. :D Försökte argumentera men gav upp till slut, så nu står de inne.
Och vad har då hänt??
Jo, det börjar komma nya skott på alla plantorna. Såklart!!! Det visste jag väl!!

Så vad gör jag nu? Ställer så ljust som möjligt, planterar om och hoppas på det bästa eller? :)
 
Ja, ställ dem så ljust som möjlig. Sannolikt räcker inte ljuset till ändå. Vi bor ju trots allt i Sverige så extra växtbelysning bör de nog ha.
 
Jag har pillat ner några vitlökar i en kruka. De såg ut som om de ville gro, och o'boy vad de har grott. De bara exploderade. Stråna är nästan 50 cm långa på 9 dagar.
 
Två frågor till er vårlystna och odlings/växtkunniga:

Jag lyckades fröså lupiner förra säsongen :bump: (våras/somras kanske..) i pallkragar. Dessa blommade så vackert framåt september/oktober och blev då inte flyttade. Tanken är att de ska bo i en lite mer vildvuxen del av trädgården som pga av tillgänglighet och knölighet i marken inte blir friserat (alltså gräset klippt) som resten av trädgården. När ska dessa flyttas? Så tidigt som möjligt i vår innan de blommar, så fort den ev tjälen släppt? Efter de har blommat i sommar? Till hösten?

Fråga två gäller bärbuskar. Vi hade, såväl som större delen av sverige, larv av frostfjäril (?) på fruktträden förra året, alltså ingen frukt alls. Det gällde även bärbuskarna (som planterades säsongen innan). Några enstaka krusbär i övrigt inget alls. Kan vinbären ha drabbats av larverna också? Finns det något vi kan göra för att skydda bärbuskarna? Äppelträden bryr jag mej inte så hemskt mycket om att det inte kommer någon frukt men just bärbuskarna är lite tråkigt..
 
Lupiner borde kunna flyttas när som helst. De är djavulens påfund :rage: och invaderar allt och överallt. Han man fått in dem i trädgården får man föra en envis kamp i många år.... De överlever ALLT.

Frosfjäril trodde jag enbart gick på äppelträden men när jag googlar hittar jag att de tar bärbuskar också :( Kanske är gift enda lösningen?
http://www.neudorff.se/produkter/promanal-frukttraed-effekt.html

Nej, de är ju såååå fina! :) Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt. De verkar trivas i pallkragarna men vad jag är orolig för är att de inte ska trivas när jag flyttar dom och dö för mej. Vill flytta dom när det är som mest optimalt för dom!

Gift känns ju sådär.. Finns ju limring till äppelträden men det verkar lite bökigt till våra små bärbuskar.
Fast det i länken lät ju ganska bra iaf..
 
Nej, de är ju såååå fina! :) Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt.
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.

Jo, jag plockar lupiner och jag frösår dem där jag vill ha dem. Men aktar mig vääääldigt noga för att få in dem i trädgården tex. När jag flyttade till huset bestod en rabatt mest av just lupininer. Jag har ägnat många år åt att riva upp och förstöra varenda lilla planta men det poppar upp nya hela tiden.
 
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.

Jo, jag plockar lupiner och jag frösår dem där jag vill ha dem. Men aktar mig vääääldigt noga för att få in dem i trädgården tex. När jag flyttade till huset bestod en rabatt mest av just lupininer. Jag har ägnat många år åt att riva upp och förstöra varenda lilla planta men det poppar upp nya hela tiden.

Jo jag vet att de kan ta över det mesta men just den platsen där jag vill ha dom finns inget annat. Där ligger flertalet halvmurkna stockar (efter en vedleverans för flera år sedan) och marken är så knagglig så det går inte klippa gräset där. De senaste åren har gräset vuxit fritt och slagits med grästrimmer på höstkanten. Finns inga andra blommor där som de kan döda, förutom brännässlorna och de får lupinerna gärna ha ihjäl ;)
 
Nej, de är ju såååå fina! :) Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt.
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.

Jo, jag plockar lupiner och jag frösår dem där jag vill ha dem. Men aktar mig vääääldigt noga för att få in dem i trädgården tex. När jag flyttade till huset bestod en rabatt mest av just lupininer. Jag har ägnat många år åt att riva upp och förstöra varenda lilla planta men det poppar upp nya hela tiden.
 
Nej, de är ju såååå fina! :) Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt.
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.

Jo, jag plockar lupiner och jag frösår dem där jag vill ha dem. Men aktar mig vääääldigt noga för att få in dem i trädgården tex. När jag flyttade till huset bestod en rabatt mest av just lupininer. Jag har ägnat många år åt att riva upp och förstöra varenda lilla planta men det poppar upp nya hela tiden.
 
För att jag ogillar lupiner där de inte hör hemma?

Lupin är ett reeellt problem på vissa ställen. Den konkurrerar ut inhemska växter och förstör därmed också livsbetingelser för faunan som lever på växterna.

Den är vacker i små (kontrollerade) bestånd. Men ett bekymmer där den invaderar och förstör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp