Bukefalos 28 år!

Vårfint i stallet!

Sv: Vårfint i stallet!

Nuså, nu har jag haft mig ned till stallet med kameran och tatt en bild på resultatet av gårdagens flit :)
Självklart hade jag förstås inte en tanke på att ta en bild INNAN jag satte igång, precis som jag aldrig har. Därför får ni nöja er med en "förebild" från förra sommaren då vi höll på att måla. Det är faktiskt med förskräckelse jag ser på bilderna, fy tusan vad de har skitat ned under vintern :eek:

Nu längtar jag tills skrällena går ute dygnet runt så att jag får skura och måla stallet...snart-snart :d


"Förebild":

nymalat.jpg


"Efterbild":

nyafonster.jpg
 
Sv: Vårfint i stallet!

KL

Nu kommer jag med lite uppdatering:laugh:
vi har röjt en del på baksidan så nu är det nästan inget skräp kvar en bil som ska skrotas bara... Sen har vi spacklat och målat om i sadelkammaren... Slänger in lite före bilder med..:D Jag är väldigt nöjd faktiskt..

FÖRE
26031_378315533726_741848726_3794188_7843505_s.jpg

26031_378315538726_741848726_3794189_1344529_s.jpg

26031_378315543726_741848726_3794190_5516005_s.jpg
 
Sv: Vårfint i stallet!

Mitt projekt den här våren har varit att bygga ut min sadelkammare som var alldeles för liten för alla mina saker.
Bredvid sadelkammaren fanns en liten box som inte användes till något så det blev ju den som fick "offras"=) Dom största jobben var att slå ner en cementkant, byta och flytta dörren och fylla upp boxens golv med cement för golvet i sadelkammaren var högre. Sen var det ju det vanliga, nya väggar, nytt tak, spackla, måla o sen det roligaste - flytta in allt igen. Blev supernöjd med resultatet=)

FÖRE:
http://images1.bilddagboken.se/83/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/58572_1271751092.jpg
http://images1.bilddagboken.se/84/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/49082_1271751270.jpg

UNDER ARBETE:
http://images1.bilddagboken.se/90/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/84481_1271751428.jpg
http://images1.bilddagboken.se/81/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/27885_1272373267.jpg
http://images1.bilddagboken.se/85/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/26946_1274043673.jpg
http://images1.bilddagboken.se/81/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/69257_1274043999.jpg

EFTER:
http://images1.bilddagboken.se/82/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/47086_1275899035.jpg
http://images1.bilddagboken.se/84/_u7/_u9/_u9/_u8/_u6/u799865/61189_1275899139.jpg
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilken härlig tråd!

Själv är hoppas jag hinna bygga stall iår. :bump:
Det är en gammal ladugård där ett tak ska rivas ut, två foderbord ska slås ner, rännor ska gjutas igen osv. Mycket jobb innan jag ens kan börja bygga.

Men sedan blir det 8 rymliga boxar, murade väggar med en tegelstensrad på toppen! :love:

Hoppas kunna visa bilder längre fram.


Sedan skulle sadelkammaren behöva ett lyft med, men jag får vara rimlig i mina drömmar och säga att det är senare års projekt.
 
Sv: Vårfint i stallet!

*KL*

Igår gjorde jag ett ordentligt ryck :)
Jag såg till att måla väggen på den gamla delen av stallet, fick upp nya vindskivor (det satt inga alls där) och sågade till fönsterfoder till fönstret i gamla delen och satte upp dem. Sedan målades foder och vindskivor vita och fina.

Nu börjar faktiskt det se riktigt snyggt ut :):

(stallet till vänster, med flugtäcke tjusigt draperat i dörröppningen :p)

stallprastmyren.jpg



Jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag nöjer mig med enkla vindslivor eller om jag skall dit med dubbla ändå....vad tycker ni?
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilken rolig tråd:love:
Själv håller vi på att bygga stall här hemma, men skulle gärna vilka ha era synpunkter!:idea:

Det blir två boxar á la 3,40x4,20... Är så himla osäker- Men visst blir det helt okej-stora boxar OM det skulle flytta in en "riktig storhäst" sen? (min e ju bara ca 152cm^^)
Stallgång ca 8,5/9m x 5m:d
Och sadelkammare-foderrum-torkrum ca 3 x4m...

I stallgången blir det högt i tak, ända upp i taknocken. Och över boxarna ca 2,70...

Bilder kommer nog allteftersom... Men just nu är det inte så mycket att se... Ska gjutas i helgen
 
Sv: Vårfint i stallet!

angående vindskivor tyker jag du ska ha så många som du har på hus i närheten, den andra byggnaden ser ut att ha två på ett ställe men en på ett annat ställe, kör på samma antal som du har där så att det blir enhetligt tycker jag :)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Sant, det var ett bra sätt att tänka :)

På den andra byggnaden var det tänkt att vara dubbla skivor hela vägen, men jag kom inte längre än så för det blev så förbannat högt upp och jag är lika förbannat höjdrädd..så jag har faktiskt inte samlat mod till att få upp resten ännu :p

Jag skall se om jag kan övertala gubben att hjälpa mig få upp resterande skivor på studion (han är lika höjdrädd som mig tyvärr) så sätter jag upp ett par till på stallet också. Jag tycker nog innerst inne att det är snyggast med dubbla skivor ändå...
 
Sv: Vårfint i stallet!

Jag brukar tänka att det ska vara enhetligt och är du höjdrädd ta hjälp av någon annan och blir det en annan höjdrädd utmana varandra och se vem som är duktigast ;)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Vilken härlig tråd, den här ger mig jättemycket inspiration!

Vi behöver städa, kalka och måla vid boxarna, måla om i sadelkammaren och hänga sadelhängarna lite mer "ordnat", städa vid gödselplattan :angel: , mocka ur vinterhagarna och putsa dem, måla staketet runt paddocken, städa ur ridhuset (sopa väggar etc). Hur lång tid tror ni det tar? ;)

Har ni något bra tips ang sadelkammaren? "Tjänar" man plats på att hänga 3 sadelhängare på höjden och sedan ha en vägg med tränshängare i två rader, eller är det bättre att ha två sadlar på höjden och tränsen på kroken under sadeln? Vi kan inte riktigt bestämma oss och jag röstar för det första (för att det är snyggast) ;)
 
Sv: Vårfint i stallet!

Har ni något bra tips ang sadelkammaren? "Tjänar" man plats på att hänga 3 sadelhängare på höjden och sedan ha en vägg med tränshängare i två rader, eller är det bättre att ha två sadlar på höjden och tränsen på kroken under sadeln? Vi kan inte riktigt bestämma oss och jag röstar för det första (för att det är snyggast) ;)

tycker också det är snyggast med tre sadelhängare på höjden, dock kan det bli tungt att få upp sadeln på den översta. Jag har tre på höjden men använder de översta till en sadel jag inte använder och på den andra ligger en hög med vojlockar.
 
Sv: Vårfint i stallet!

tycker också det är snyggast med tre sadelhängare på höjden, dock kan det bli tungt att få upp sadeln på den översta. Jag har tre på höjden men använder de översta till en sadel jag inte använder och på den andra ligger en hög med vojlockar.

Ja visst är det snyggast! Vi har rätt många syntetsadlar i stallet och de är inte speciellt tunga, men det krävs ju en del teknik att svinga upp sadeln så högt. Iofs har vi en liten pall också som man kan använda sig av... Och så får ponnysadlarna hänga längst ner så de inte blir en omöjlighet för de ryttarna. Jo men nu har jag bestämt mig för operation övertalning ;)

*lite kl*
Vad har ni för färg i era sadelkammare? Alltså inte vilken färg (eller jo det är ju också intressant ;) ) utan vilken typ av färg? Vanlig väggfärg som man målar inne med eller "utomhusfärg". Och vad har ni för typ av färg i stallet? Lackfärg eller vattenbaserad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Pratsch
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 355
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Bärstol
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp