Varför är hår så provocerande?

det är betydlig mer logiskt om ett företag har en policy att det inte får vara långa och målade naglar än regler för hår under armarna.

Vilket också finns för kökspersonal, som hanterar råvarorna och maten. Likasamma med smycken, ringar och piercingar i ansiktet (även örhängen räknas dit). För serveringspersonal är inte reglerna fullt lika strikta, eftersom de inte hanterar mat och råvaror på det viset.
 
Vilket också finns för kökspersonal, som hanterar råvarorna och maten. Likasamma med smycken, ringar och piercingar i ansiktet (även örhängen räknas dit). För serveringspersonal är inte reglerna fullt lika strikta, eftersom de inte hanterar mat och råvaror på det viset.
Jo det var det jag menade att det finns en anledning till skillnad mot hår :)
 
Personligen skulle jag inte ha något som helst emot en regel om att tandläkare/tandhygienister måste ha rakade underarmar eller långa handskar om dom är håriga. Prova själv att sitta och få ditt ansikte kittlat av någons extremt rikliga underarmshår i någon timme. Inte trevligt alls och gick till och med så långt att jag bad om en kvinnlig tandläkare till nästa besök enbart för att förhoppningsvis slippa uppleva det igen. :o
 
Jo det var det jag menade att det finns en anledning till skillnad mot hår :)
Fast hår är också en sak som regleras. långt hår ska vara uppsatt och i nät/under mössa. Kort hår ska döljas av mössa och i köket så gäller nog även att man inte viftar med håriga armhålor kring mat och råvaror.

Jag skulle aldrig låta någon hantera mat med bara håriga armhålor av samma anledning som jag inte låter någon som jobbar i kök göra det utan att täcka håret. Det har alltså inget med var på kroppen håret sitter.
 
Personligen skulle jag inte ha något som helst emot en regel om att tandläkare/tandhygienister måste ha rakade underarmar eller långa handskar om dom är håriga. Prova själv att sitta och få ditt ansikte kittlat av någons extremt rikliga underarmshår i någon timme. Inte trevligt alls och gick till och med så långt att jag bad om en kvinnlig tandläkare till nästa besök enbart för att förhoppningsvis slippa uppleva det igen. :o
Men vänta nu! Hur jobbar din tandläkare egentligen :D! Min tandläkare använder sina händer och inte armhålorna när han undersöker munnen :D
 
Skillnaden mot en 80-gradig diskmaskin, är att bakterierna är i den.
Bakterierna frodas vid den heta källan i havet, inte mitt i den. Dvs i zonen mellan djuphavets plus 4 och den heta källans plus vad-det-nu-är.
Innan någon tillrättavisar mig, så har jag googlat fram detta - men jag hävdar ändå att nedanstående extremer inte är aktuella för vår mathushållning:

Bakterier och arkéer: rekord i värmetålighet
Width.gif

De mest extrema exemplen på att aktivitet vid höga temperaturer hittar vi hos bakterier och arkéer, som lever och förökar sig vid mycket heta källor på land och i djuphavet. Dessa organismer kallas termofiler. Om de klarar av extremt höga temperaturer kallas de hypertermofiler. Landlevande arter klarar av temperaturer från 60 °C till över 90 °C. I havet har man funnit arkéer som klarar av cirka 120 °C. Rekordet hålls för närvarande av Methanopyrus kandleri som kan leva och föröka sig vid 122 °C. Termofilerna är mycket intressanta, eftersom de lever i miljöer som kan ha förekommit under den period för cirka 4 miljarder år sedan, då livet tros ha uppkommit på vår jord.

Man undrar kanske hur organismer kan leva vid 120 °C, när vatten kokar vid 100 °C. Men denna kokpunkt gäller vid havsytans nivå. Vattnets kokpunkt stiger då trycket ökar och sjunker då trycket minskar. På 1 000 meters djup under havsytan är trycket cirka 100 gånger högre än vid havsytans nivå. Vattnets kokpunkt är därför 310 °C. På 6 000 meters djup är kokpunkten 480 °C. De värmetåliga arkéerna lever vid skorstensliknande så kallade hydrotermala källor på flera tusen meters djup. Ur dessa källor flödar vatten med en temperatur på flera hundra grader Celsius. På grund av det höga trycket kokar inte vattnet.


http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Info/temperatur.html
 
Skillnaden mot en 80-gradig diskmaskin, är att bakterierna är i den.
Bakterierna frodas vid den heta källan i havet, inte mitt i den. Dvs i zonen mellan djuphavets plus 4 och den heta källans plus vad-det-nu-är.
Det är ju rätt så varmt vid en het källa även om du inte är direkt i den.
Sen lever det bakterier i undervattensvulkaner med temperaturer över 100 grader. Men dessa seglivade bakterier får vi hoppas är rätt så sällsynta i ett kök ;)

Men just för att bakterier är så pass tåliga är anledningen till att man skall vara nogrann med hygienen i ett kök.
 
Jag har väldigt håriga ben för att vara kvinna tydligen (orakat då givetvis, rakar mig sällan, på vintern aldrig) men har aldrig stött på patrull för det. Å andra sidan har de få väninnor jag har inte heller speciellt välrakade ben de heller, övriga är ganska håriga män ;)

Under armarna och på andra ställen däremot är så enkelt att krafsa bort nån gång i veckan så det gör jag för tycker jag luktar fräschare då och för att jag själv vill raka just där.
 
Fast hår är också en sak som regleras. långt hår ska vara uppsatt och i nät/under mössa. Kort hår ska döljas av mössa och i köket så gäller nog även att man inte viftar med håriga armhålor kring mat och råvaror.

Jag skulle aldrig låta någon hantera mat med bara håriga armhålor av samma anledning som jag inte låter någon som jobbar i kök göra det utan att täcka håret. Det har alltså inget med var på kroppen håret sitter.
Jo absolut! Huvudhåret i knut eller mössa/keps. Många har även arbetskläder och det vanliga är att de täcker armhålorna. Jag kan faktiskt inte komma på något café eller restaurang som har bara armar (vilket tydligen ändå förekommer). Jag ser det som ett ickeproblem om huruvida någon väljer att raka sig eller inte.
 
När det gäller bakterier och liknande så kan dom vara seglivade. De finns bl.a. på radioaktivt material och vid heta källor i havet.
Dom bakterierna har vi inte i vår livsmiljö så det är en dålig liknelse och ett icke-problem för oss människor.
 
jag kör schabrak och kläder i samma maskin. Jag förstår helt ärligt inte varför det är så hemskt. Jag har hund och har därmed hundhår på kläderna. varför är det så hemskt med hästgrejer. Det är mindre hår på schabraken än det är på mina kläder. Samma personer som gnäller på hästgrejer säger inte pip när kläderna är fulla med hund eller katthår.

Ang att raka sig så tycker jag det luktar inte lika mycket svett och det ser snyggare ut.
När jag jobbade på lantbruk körde vi kläder och juverdukar samtidigt i stora tvättmaskinen och varken kossorna eller folk klagade. :p
Jag förstår inte heller riktigt problemet, kanske har folk alldeles för mycket fritid. ;)
 
Dom bakterierna har vi inte i vår livsmiljö så det är en dålig liknelse och ett icke-problem för oss människor.
Du missar ju hela grejen. Just för att bakterier är så anpassningsbara och seglivade är det viktigt att man är nogrann med hygienen i utsatta miljöer. Bakterier finns överallt och dom gör mycket gott men fel bakterie på fel ställe kan ställa till en massa skada. Det är därför det inte är så smart att blanda köksredskap och toaredskap.
 
Du missar ju hela grejen. Just för att bakterier är så anpassningsbara och seglivade är det viktigt att man är nogrann med hygienen i utsatta miljöer. Bakterier finns överallt och dom gör mycket gott men fel bakterie på fel ställe kan ställa till en massa skada. Det är därför det inte är så smart att blanda köksredskap och toaredskap.
Fast är det så stor skillnad då? Ärlig fråga, för jag har inte nog kunskap i ämnet.
Tänker att bakterier från kroppen borde vara mer eller mindre desamma oavsett vilken ände de kommer ifrån? Man kan ju dricka sitt eget urin så där kan vi ju definitivt utesluta farliga bakterier. Har ju svårt att tro att det skulle vara så mycket värre med övrig avföring, eftersom bakterierna rimligtvis bör komma från kroppen.

Är det inte då mer eller mindre samma bakterier som finns i munnen/saliven, som lär hamna på bestick, tallrik och glas, som allt körs i diskmaskinen?
 
Fast är det så stor skillnad då? Ärlig fråga, för jag har inte nog kunskap i ämnet.
Tänker att bakterier från kroppen borde vara mer eller mindre desamma oavsett vilken ände de kommer ifrån? Man kan ju dricka sitt eget urin så där kan vi ju definitivt utesluta farliga bakterier. Har ju svårt att tro att det skulle vara så mycket värre med övrig avföring, eftersom bakterierna rimligtvis bör komma från kroppen.

Är det inte då mer eller mindre samma bakterier som finns i munnen/saliven, som lär hamna på bestick, tallrik och glas, som allt körs i diskmaskinen?
Urin är steril så länge den är i blåsan, hos en frisk person.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 015
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp