Varför är hår så provocerande?

Fast är det så stor skillnad då? Ärlig fråga, för jag har inte nog kunskap i ämnet.
Tänker att bakterier från kroppen borde vara mer eller mindre desamma oavsett vilken ände de kommer ifrån? Man kan ju dricka sitt eget urin så där kan vi ju definitivt utesluta farliga bakterier. Har ju svårt att tro att det skulle vara så mycket värre med övrig avföring, eftersom bakterierna rimligtvis bör komma från kroppen.

Är det inte då mer eller mindre samma bakterier som finns i munnen/saliven, som lär hamna på bestick, tallrik och glas, som allt körs i diskmaskinen?
Ja det är ju bara att titta hur sjukdomar sprids där hygien är otillräcklig.
 
Detta är fascinerande.

Varför skulle hår vara mer ohygieniskt än bar hud?
Hur kommer det sig att skägg inte utlöser samma känslor som armhålor?
Mäns armbehåring vs kvinnors?

Antar att det är samma fenomen som gör att det blev ramaskri när en snabbmatsresaurang diskade toasistsarna i diskmaskinen (vilket ren hygieniskt var en strålande idé) eller mina unga kollegor inte ens med handskar kunde tänka sig att skrubba i toastolen med en svamp.
Dvs inget faktastött utan rent kulturellt
De kan ju också använda grytor och kastruller som pottor, och att det räcker med vanlig handdisk för att använda dem igen för matlagning, risken för smittspridning lär vara lika med noll när maten i grytan sedan kokas på spisen med ditt resonemang.

Lagar man mat enbart till sig själv kan man väl göra hur man vill, det lägger jag mig inte i, men lagar man till andra så skall man följa vissa minimikrav.
 
Ja det är ju bara att titta hur sjukdomar sprids där hygien är otillräcklig.
Fast det lär ju inte gälla enbart avföring? Sen innebär antagligen inte 80-gradig diskning otillräcklig hygien, så det var knappast ett svar. Sjukdomar sprids ju via saliv också.
 
Finns det någon här som kan förklara varför vissa blir upprörda och provocerande av ANDRAS hår? Speciellt när det gäller hår på kvinnor. Jag har hamnat i mängder med diskussioner med folk som blir provocerade av mina (och andra kvinnors) håriga armhålor och håriga ben. Men de kan aldrig ge en bra förklaring till varför de blir provocerande. Så; finns det någon här som kan ge en förklaring till varför det är så otroligt provocerande? :confused:
"Mängder med diskussioner" och "otroligt provocerande"? Jag tror du har fått en skev verklighetsuppfattning, jag själv i varje fall har i verkliga livet aldrig hört att någon brytt sig.
 
Fast det lär ju inte gälla enbart avföring? Sen innebär antagligen inte 80-gradig diskning otillräcklig hygien, så det var knappast ett svar. Sjukdomar sprids ju via saliv också.
Ja sjukdomar sprids via avföring.

Att blanda toaredskap och köksredskap är ohygieniskt.

Skall jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du frågar om.
 
Ja sjukdomar sprids via avföring.

Att blanda toaredskap och köksredskap är ohygieniskt.

Skall jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du frågar om.
Om det är andra, farligare bakterier i avföringen än i t.ex saliven eller kroppen i övrigt.

Tillägg:
Du skrev att fel bakterier på fel ställe kan orsaka skada. Då undrar jag vad som skiljer bakterierna i avföringen mot övriga bakterier i kroppen, för så vitt jag vet kommer alla från samma ställe.
 
Fast uppenbarligen är det socialt känsligt med kroppshår. Annars hade inte saker som detta skett: http://omni.se/svensk-modell-hotas-for-hariga-ben-i-skoreklam/a/agrBM

Tänker också på kvinnan som hade orakade armhålor på melodifestivalen... 2012(?), som blev hotad, och tom var med i TV för att det blev så mkt drama kring hennes armhålor.

Så jag håller inte med dem som skriver att det är helt okontroversiellt för en kvinna att visa kroppsbehåring.

För min del är jag oftast väldigt påklädd, och omges av väldigt påklädda människor - så skulle det finnas något hår märks det inte. Rakar valda delar ibland när jag får för mig att göra det.

En bekant till mig ville färga benhåren i pride-färgerna för regnbågsparaden, men hon hittade ingen salong som gick med på att göra det. :D

Kommer igår melodifestivalhåret. Undrar om det hade blivit lika mycket ramaskri idag? Tror faktiskt inte det trots att det inte var så många år sedan.
 
Risken att smittas med kolera i Sverige lär vara minimal.
Minimal, men inte obefintlig. Jag tyckte det var ett rimligt svar på min fråga, eftersom det förekommit kolerafall i Sverige på senare år.

Sen är jag väl fortfarande övertygad om att de flesta av våra kroppsliga bakterier dör av nog varmt vatten, eftersom vi kan begränsa de flesta med hjälp av enbart ljummet vatten och tvål.
 
Tack, rimligt. :) Dock är väl inte det bakterier som överlever en 80-gradig disk, eftersom de kan hindras via bra handhygien.
Som jag skrivit förut så är det inte mitt egna tyckande utan miljö och hälsa (eller vad dom nu heter) som har åsikter om att man blandar toa och kök. I en perfekt värld så skulle det räcka med 80 grader punkt! Men det är ingen perfekt värld och mycket kan gå fel på vägen därför skall man inte blanda toa och kök.
 
En 80-graders disk tar bort smuts och reducerar bakteriehalten kraftigt, men avdödar inte allt. Det finns en anledning till att operationsinstrument autoklaveras vid 120 grader för att bli sterila..
För normalt smutsig disk räcker en omgång i diskmaskinen, immunförsvaret tar hand om de små mängder normala munflorebakterier som kan finnas kvar från folks saliv. Avföring innehåller dock oerhört mycket bakterier av sorter som ska vara i grovtarmen och ingen annan stans.
Av den livsmedelssäkerhet jag läst är det en grundregel jag håller hårt på: ÄT INTE BAJS.
 
Som jag skrivit förut så är det inte mitt egna tyckande utan miljö och hälsa (eller vad dom nu heter) som har åsikter om att man blandar toa och kök. I en perfekt värld så skulle det räcka med 80 grader punkt! Men det är ingen perfekt värld och mycket kan gå fel på vägen därför skall man inte blanda toa och kök.
Ja alltså jag är absolut inte ute efter att säga att du har fel och jag förstår att det finns regler kring det hela. Jag var mer ute efter att ta reda på om det finns någon egentlig grund till de reglerna eller om det är mer våra egna idéer kring hur saker ska vara.

Jag är inte emot att dela upp tvätten av disk och toalett, jag är också människa. ;) Men tänker rent teoretiskt, om det finns risk att avföringsbakterierna inte dör i de temperaturerna så borde ju samma risk kunna finnas för salivbakterierna, och då bör det ju inte räcka med att diska restaurangdisken samlad i 80 grader heller, för att vara säker på att ingen smittspridning sker.
 
En 80-graders disk tar bort smuts och reducerar bakteriehalten kraftigt, men avdödar inte allt. Det finns en anledning till att operationsinstrument autoklaveras vid 120 grader för att bli sterila..
För normalt smutsig disk räcker en omgång i diskmaskinen, immunförsvaret tar hand om de små mängder normala munflorebakterier som kan finnas kvar från folks saliv. Avföring innehåller dock oerhört mycket bakterier av sorter som ska vara i grovtarmen och ingen annan stans.
Av den livsmedelssäkerhet jag läst är det en grundregel jag håller hårt på: ÄT INTE BAJS.
Tack! Det köper jag och kan nog lägga ner mina försök till logiska resonemang nu. :D

(Och för att lugna eventuella oroliga personer så har jag aldrig jobbat med livsmedel och kommer aldrig att göra heller ;))
 
Ja alltså jag är absolut inte ute efter att säga att du har fel och jag förstår att det finns regler kring det hela. Jag var mer ute efter att ta reda på om det finns någon egentlig grund till de reglerna eller om det är mer våra egna idéer kring hur saker ska vara.

Jag är inte emot att dela upp tvätten av disk och toalett, jag är också människa. ;) Men tänker rent teoretiskt, om det finns risk att avföringsbakterierna inte dör i de temperaturerna så borde ju samma risk kunna finnas för salivbakterierna, och då bör det ju inte räcka med att diska restaurangdisken samlad i 80 grader heller, för att vara säker på att ingen smittspridning sker.
Tarmbakterier är i en hel annan liga än bakterier i saliv när det kommer till sjukdomar.

Sen har vi då rabies men då skall man springa runt och bita folk.
 
Bakteriesporer kan klara över 100 grader.

Även om alla bakterier på toasittsen skulle dö i diskmaskinen så får man inte hantera mat i samma utrymmen som toalettartiklar, städrenskap etc. Det handlar ju även om hanteringen före och efter den sätts i maskinen. Att personal inte får ta i en skitig toasitts, lägga in den i maskinen, trycka på sätta på knappen (den blir skitig) och sedan göra samma procedur med tallrikar som man ska äta ur :yuck:. En restaurang skulle få anmärkning och förmodligen stänga om de höll på så.

Sorry off-topic.
 
Bakteriesporer kan klara över 100 grader.

Även om alla bakterier på toasittsen skulle dö i diskmaskinen så får man inte hantera mat i samma utrymmen som toalettartiklar, städrenskap etc. Det handlar ju även om hanteringen före och efter den sätts i maskinen. Att personal inte får ta i en skitig toasitts, lägga in den i maskinen, trycka på sätta på knappen (den blir skitig) och sedan göra samma procedur med tallrikar som man ska äta ur :yuck:. En restaurang skulle få anmärkning och förmodligen stänga om de höll på så.

Sorry off-topic.
Troligtvis den bästa poängen.

Just ja, tråden handlade om hår. :o Ber om ursäkt!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 915
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp