Varför är hår så provocerande?

Minimal, men inte obefintlig. Jag tyckte det var ett rimligt svar på min fråga, eftersom det förekommit kolerafall i Sverige på senare år.

Sen är jag väl fortfarande övertygad om att de flesta av våra kroppsliga bakterier dör av nog varmt vatten, eftersom vi kan begränsa de flesta med hjälp av enbart ljummet vatten och tvål.

Tvätt med tvål och vatten löser upp och sköljer bort smuts som bakterier kan finnas i. Det dödar inte bakterierna.

Vissa bakterier, bl.a. några som kan orsaka matförgiftning, är sporbildande och kräver 100 graders upphettning för att dö. Då räcker inte restaurangernas diskmaskiner till (och absolut inte den man har hemma i sitt eget kök).
 
Undra för vems skull alla singlar oavsett ålder vars kön, armhålor eller bara ben, som inte en kotte ser rakar sig för, om inte för sin egen skull :confused:

Om alla enbart följer "normer" så skulle ju alla se likadana ut och tycka likadant om i princip allt och så är ju uppenbarligen inte fallet.

Jag rakar benen även som singel eftersom jag har så djupt rotat att det är ofräscht att låta bli. Jag känner mig ofräsch. Helt klart en produkt av normer och socialt tryck, i årskurs 8 rakade jag armarna eftersom nån kul tjej tyckte att jag hade ”så himla håriga armar, det hade hon aaaaaaldrig kunnat ha”. För min egen skull- nja, det är en omskrivning. Men jag talar bara för mig.
 
Fast det är ju knappast ofräscht att ha hår på benen. Det är ju inget äckligt med hår på benen. Däremot förstår jag att det är roligare med lena och muka ben som ser bättre ut.

Jag vet, rent intellektuellt. Men i Mitt Huvud är benhår på mig megasupersnuskigt. Jag har ju 928746474773 ggr mer benhår än alla andra. Inklusive Chewbacca, den lilla nakenfisen.
Men på något sätt bankades uppfattningen att benhår är äckligt in synnerligen effektivt under högstadiet. Önskar det var franska glosor eller tyska verb, men icke.
 
Lite beror det väl också på om håren på benen eller armarna är mörka och styva eller ljusblonda och fjuniga? Tyvärr. Jag tycker mig märka det. Att vara solbränd med fjuniga ljusa hår på armarna kan ses som jättegulligt, men inte om håren är mörka och hårda. Jag hör en hel del om just detta från unga tjejer då jag har tonåring själv här hemma.....
 
Nu var det länge sedan jag dejtade, men alltså ALLA män jag någonsin frågat säger att de föredrar så lite hår som möjligt. Jag tycker det är så sorgligt. Jag har också fått kommentarer för att jag inte har varit tillräckligt ansad. En kille på en fest pekade och skrek att jag hade hår under armarna och att det var äckligt. Det var bara några mm stubb...


Jag kan tyvärr inte säga att jag är opåverkad. Jag önskar att jag kunde gå i kortbyxor med håriga ben, men jag orkar inte. För mig är det absolut så att det sociala trycket är enda anledningen att jag rakar mig. Framför allt om jag ska till badhuset, då trimmar jag lite överallt. Jag har bara sett två upplagor med fullt behårade kvinnliga armhålor och ben på ett badhus så jag verkar inte precis ensam.
 
Jag vet, rent intellektuellt. Men i Mitt Huvud är benhår på mig megasupersnuskigt. Jag har ju 928746474773 ggr mer benhår än alla andra. Inklusive Chewbacca, den lilla nakenfisen.
Men på något sätt bankades uppfattningen att benhår är äckligt in synnerligen effektivt under högstadiet. Önskar det var franska glosor eller tyska verb, men icke.

Japp, exakt så upplever jag det också.
Bara något år senare, på gymnasiet så fäste inte nya "normer" på samma sätt. Ex.vis så blir det inge raka könet, det hade inte slagit genom än. Däremot så blev stringtrosan jättepopulär ungefär då.
Jag verkligen gjorde mitt bästa för att vänja mig, men nä :yuck:. Sen gick det över!

Men inte under-armarna-håret och inte benluddet, det är totalt oacceptabelt. På mig själv alltså.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 225
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 369
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 778
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp