Varför är hår så provocerande?

Fast uppenbarligen är det socialt känsligt med kroppshår. Annars hade inte saker som detta skett: http://omni.se/svensk-modell-hotas-for-hariga-ben-i-skoreklam/a/agrBM

Tänker också på kvinnan som hade orakade armhålor på melodifestivalen... 2012(?), som blev hotad, och tom var med i TV för att det blev så mkt drama kring hennes armhålor.

Så jag håller inte med dem som skriver att det är helt okontroversiellt för en kvinna att visa kroppsbehåring.

För min del är jag oftast väldigt påklädd, och omges av väldigt påklädda människor - så skulle det finnas något hår märks det inte. Rakar valda delar ibland när jag får för mig att göra det.

En bekant till mig ville färga benhåren i pride-färgerna för regnbågsparaden, men hon hittade ingen salong som gick med på att göra det. :D
 
Kvinnor som inte tar bort håret är rebeller, de är starka och skiter i samhällets normer. Den styrkan är provocerande.
Om någon skulle vilja provocera mig genom att vara rebellisk, stark och normstruntande, så skulle en orakad armhåla vara en fullständigt bortkastad subtil signal.

Man måste nog upp på parkera-på-parkeringsrutans-linje-nivån innan jag kan detektera någon rebelliskhet.
 
Jag tycker det är provocerande så som i ohygieniskt när en cafė-anställd (där det inte finns policy om ärmar på topen) har håriga armhålor, linne och serverar mat.
Dessutom i tropiskt klimat.
Detta är fascinerande.

Varför skulle hår vara mer ohygieniskt än bar hud?
Hur kommer det sig att skägg inte utlöser samma känslor som armhålor?
Mäns armbehåring vs kvinnors?

Antar att det är samma fenomen som gör att det blev ramaskri när en snabbmatsresaurang diskade toasistsarna i diskmaskinen (vilket ren hygieniskt var en strålande idé) eller mina unga kollegor inte ens med handskar kunde tänka sig att skrubba i toastolen med en svamp.
Dvs inget faktastött utan rent kulturellt
 
Inte det minsta provocerande... sen vad var och en föredrar estetiskt är en annan sak. Men provocerande... nä...
 
Jag tycker det är spännande att kroppsbehåring hos personal på restaurang skulle vara ohygieniskt.. då vill jag slå ett slag för långa naglar, här snackar vi något som verkligen kan gömma både det ena och det andra under sig och som dessutom är väldigt nära maten:cautious:
 
Detta är fascinerande.

Varför skulle hår vara mer ohygieniskt än bar hud?
Hur kommer det sig att skägg inte utlöser samma känslor som armhålor?
Mäns armbehåring vs kvinnors?

Antar att det är samma fenomen som gör att det blev ramaskri när en snabbmatsresaurang diskade toasistsarna i diskmaskinen (vilket ren hygieniskt var en strålande idé) eller mina unga kollegor inte ens med handskar kunde tänka sig att skrubba i toastolen med en svamp.
Dvs inget faktastött utan rent kulturellt
Problemet med toasitsarna var väl att det diskades även brickor och andra redskap samtidigt med toasitsarna ‭:D
 
Problemet med toasitsarna var väl att det diskades även brickor och andra redskap samtidigt med toasitsarna ‭:D
nja.
Själva vitsen med disk- och tvätt maskiner är ju att det ska bli RENT.
Dvs brickorna blev rena de med.

Rent kulturella skäl till förfäran alltså.

(vilket osökt påminner mig om den upprörda minen hos en äldre kollega som fick reda på att jag körde schabrak och benlindor i samma tvätt som mina egna kläder.....)
 
Jag bryr mig för lite om andra för att lägga märke till rakade ben och armhålor.

Enda gången hår provocerar mig är när jag pussar på sambon och hans mustasch kommer i vägen.
 
nja.
Själva vitsen med disk- och tvätt maskiner är ju att det ska bli RENT.
Dvs brickorna blev rena de med.

Rent kulturella skäl till förfäran alltså.

(vilket osökt påminner mig om den upprörda minen hos en äldre kollega som fick reda på att jag körde schabrak och benlindor i samma tvätt som mina egna kläder.....)
Nja det finns anledningar till att man inte får blanda toaredskap och köksredskap. Det är liiite mer än bara kulturellt.
 
Så menar att ting som diskats i het restaurangmaskin inte är rena?
Källa?
Miljö och hälsa hade en hel del synpunkter på det och jag antar att de vet vad de pratar om. Sedan brukar inte vattnet vara hundragradigt i en diskmaskin utan som mest 70 grader eller så.
 
Miljö och hälsa hade en hel del synpunkter på det och jag antar att de vet vad de pratar om. Sedan brukar inte vattnet vara hundragradigt i en diskmaskin utan som mest 70 grader eller så.
Jag ska inte argumentera med dig. :)

Fast jag tror inte att restaurangdiskmaskiner är godkända om de håller under 80 grader.:) Vi krånglade en del med dem när jag jobbade med kompisen som hade kafé. Kommunne ägde lokalen och diskmaskinen höll bara 70 grader så vi fick nån form av dispens.

Miljö och hälsa har bra regler men det jag minns av toasistsdiskussionen efteråt är att det var de som kan detta med bakterier och hygien sa att det faktiskt var smart och inte fel rent hygieniskt - men däremot kanske estetisk olämpligt.
 
Så menar att ting som diskats i het restaurangmaskin inte är rena?
Källa?
Det vill jag också veta källa på, fö. går det alldeles utmärkt att köra feta lampkupor, fläktfilter och filtren till poolen i diskmaskinen, det har jag själv gjort många gånger som diversereparatör på diverse restauranger-hotell-motell och jag vet ingen som dog av det iallafall.

Jag har en kompis som har djur av alla slag, hon har en fisförnäm väninna som en dag sa "Uuusch, det är ett hårstrå i smöret" och då kom det blixtsnabbt "Bara ett?" :laugh:
Tur inte väninnan visste var vattnet till kaffet kom från när pumpen pajat en gång, det kaffevattnet kom från kossornas badkar i hagen. :angel: :rofl:
 
Att det kan komma svett och hår i maten.
Självklart tycker jag det är samma med män och jag föredrar verkligen att långt hår är uppsatt eller med någon form av hårband eller huvudbonad.
Kortklippta tenderar att inte sprida lika mycket hår omkring sig som långhåriga.
Jag har två frågor.
1. När bär serveringspersonal tallrikar under armhålorna?
2. Tror du att folk tappar mer hår från armhålorna än från en kortklippt frisyr på huvudet?
 
Miljö och hälsa hade en hel del synpunkter på det och jag antar att de vet vad de pratar om. Sedan brukar inte vattnet vara hundragradigt i en diskmaskin utan som mest 70 grader eller så.
Inget överlever som hamnar över 70 grader och källan är en mikrobiolog jag känner.

Fast jag tror inte att restaurangdiskmaskiner är godkända om de håller under 80 grader.
Alldeles riktigt, dom måste gå över 80 grader för säkerhets skull och så har det varit sen 70-talet då jag jobbade en del i den branschen.
 
Inget överlever som hamnar över 70 grader och källan är en mikrobiolog jag känner.

Alldeles riktigt, dom måste gå över 80 grader för säkerhets skull och så har det varit sen 70-talet då jag jobbade en del i den branschen.
Det finns restaurangdiskmaskiner som tvättar på låg temperatur men då används även kemikalier. Om jag inte kommer ihåg helt fel från när jag jobbade i köket på ett ålderdomshem så diskas disken i 60 gradigt vatten medan den sista sköljningen skall vara i minst 80 grader (hade glömt det). En tvätt är kort, runt max 3 minuter.

När det gäller bakterier och liknande så kan dom vara seglivade. De finns bl.a. på radioaktivt material och vid heta källor i havet.

Att inte blanda toalettredskap och köksredskap är nog det som jag skulle kalla sunt förnuft snarare än något kulturellt.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
(vilket osökt påminner mig om den upprörda minen hos en äldre kollega som fick reda på att jag körde schabrak och benlindor i samma tvätt som mina egna kläder.....)
jag kör schabrak och kläder i samma maskin. Jag förstår helt ärligt inte varför det är så hemskt. Jag har hund och har därmed hundhår på kläderna. varför är det så hemskt med hästgrejer. Det är mindre hår på schabraken än det är på mina kläder. Samma personer som gnäller på hästgrejer säger inte pip när kläderna är fulla med hund eller katthår.

Ang att raka sig så tycker jag det luktar inte lika mycket svett och det ser snyggare ut.
 
Jag tycker det är spännande att kroppsbehåring hos personal på restaurang skulle vara ohygieniskt.. då vill jag slå ett slag för långa naglar, här snackar vi något som verkligen kan gömma både det ena och det andra under sig och som dessutom är väldigt nära maten:cautious:
Verkligen :bow: det är betydlig mer logiskt om ett företag har en policy att det inte får vara långa och målade naglar än regler för hår under armarna.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 008
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp