Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Jag antar att du aldrig köpt hö svart eller betalt hovslagaren svart. Moraliskt ligger det på den nivån och de flesta hästmänniskor jag känner har inga problem med att betala hovis svart. Snarare skulle de byta hovis om han ville ha momspengar.

Att gräva ner en hästkropp långt ute i skogen ställer inte till med någon skada. Bonden lär inte vilja förstöra sitt eller sina grannars dricksvatten.

Nej det handlar inte om moral här, bara att vi får hålla oss till det folk i allmänhet använder sig av, trotjänaravlivning eller slakt. Och flertalet kan inte hitta någon som utför tjänsten till det priset.
 
Sv: Varför avliva hästen?

KL
Intressant diskussion som glidit iväg en smula åt alla möjliga håll! För mig är världen varken svart eller vit. För vissa är det otänkbart att avliva ett djur utom av medicinska skäl, för andra är det en möjlighet. Ibland tar livet oanade vägar, vägar som man inte hade en aning om att det kunde ta.

Det är en omöjlighet att garantera att man ska kunna ta hand om ett djur hela dess liv. Det kan finnas olika skäl till att man inte längre kan ta hand om ett djur, både rent ekonomiska, men även känslomässiga eller praktiska och dessa kan inte alltid förutses. Vad kan man då göra? Ja, ett sätt är att sälja sitt djur, ett annat att ge bort det och ett tredje att avliva det. I många fall är det möjligt att sälja eller ge bort sitt djur till någon annan, men i vissa fall så är detta omöjligt, också det av olika skäl. Man må ha vilken åsikt man vill om vad man bör göra, men det som den enskilde väljer att göra anser jag att man bör respektera.

Att välja att avliva ett djur är i de flesta fall (skulle jag vilja påstå, utan att ha något som helst underlag för det) inte något som man gör lättvindigt, utan något som görs under stor vånda. Man ser helt enkelt ingen annan vettig utväg. Det finns många hästar på marknaden idag, att sälja innebär att hitta en köpare, rätt person ska dyka upp vid rätt tillfälle. Man kan ha tur och man kan ha otur. Jag anser att det är upp till varje person att själv avgöra vad som är det bästa att göra i den situation man själv befinner sig i. Ingen annan än jag vet vilka förutsättningar just jag har.

I denna tråd har det funnits argument för och emot försäljning respektive avlivning, vilket som är det bästa i varje situation är omöjligt att avgöra, jag tror att vi måste lita på att människor tar de beslut de måste göra i den situation de är just då. Att beslutet är en följd av eftertanke och avvägande. Att jag inte skulle ha handlat likadant får stå för mig, och hur vet jag hur jag skulle ha handlat om jag varit i exakt samma situation? Om jag hade haft exakt samma förutsättningar och erfarenheter? Kanske skulle jag handlat annorlunda, eller kanske hade jag gjort samma sak som den andre? Det kan man aldrig veta. Det är lätt att moralisera över andras val när man själv står bredvid och inte har insyn i den andres situation (för det vill jag mena att vi faktiskt aldrig kan ha).
 
Sv: Varför avliva hästen?

En svårtskadad häst är inte nödvändigtvis en still häst.
Risken för att skadeskjuta djuret med studsare är inte försumbar, då träffpunkten i pannan där man ska skjuta för snabb avliving är en ganska liten yta. I storlek med en femkrona. Och även om man då väljer att avliva genom ett skott i hjärtat är även det en tämligen liten träff yta.
För att få bästa sikte behövs att man står några meter i från, alternativt har bössan dikt an mot djuret. Och det senare tenderar hästar att reagera på och flytta sig.

Och saknas möjlighet till uppbindning utomhus på lämpligt ställe för skott med studsare, måste någon hålla hästen. Och det finns en risk att denne kan bli träffad om hästen flyttar sig i absolut fel tidpunkt.

Och jag skrev att de KNAPPT ens då vill göra det, och ej att de INTE gör det. Om det är en absolut sista utväg för avsluta djurets lidande.
För bland annat ovan nämnda skäl.

Och förutsättningen var att hästen hittades av hästägaren i hagen inte att bonden sprang på den ute i skogen när han råkade ha bössan hängande över axeln. Samt att hästägaren hade först ringt veterinär men denne inte kunde komma inom rimlig tid. Och därefter ringt till en jägare den känner.

Är de ansvarfulla jägare som vill ha kvar sin rätt att jaga och sin vapenlicens så avlivar de inte hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Okej, då har vi den springande punkten, att acceptera att hästen far illa 1 gång av 5 finns inte på min karta och troligen inte på någon av de hästmänniskor jag umgås med. Jag menar inte detta som personangrepp men det är i mina ögon fruktansvärt ansvarslöst att bara tänka sig att det är okej med 20% risk att hästen far illa.


Vi ser på det lite olika. Men har jag 5 hästar och jag kan ge 4 av dessa ett fortsatt bra liv (på bekostnad av den femtes) tycker jag faktiskt att det är bättre än att döda alla 5 hästarna.

Betänk då att jag satte en tidsgräns på ett år. Om 20% far illa redan första året så har vi kanske 5-10% till om man räknar på 2 år och om hästen lever i 5 år kan du nog skriva upp risken till närmre 50%. Det var ju friska hästar vi pratar om, om än icke attraktiva.

Så illa tror jag nog inte det är. Går det bra första året kan man nog räkna med att det är bra ägare. Senskulle det gå illa senare så har ju ändå hästen fått nogon/några år extra jämfört med direkt avlivning.


Mina tankar om siffran ligger på kanske 0-5% som sagt någon garanti kan man aldrig få. Är risken högre än så så tar jag hellre bort hästen.

Skulle jag gissa så är det nog för mindre än 5% av hästarna som det går så illa att en avlivning hade varit bättre.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nej det handlar inte om moral här, bara att vi får hålla oss till det folk i allmänhet använder sig av, trotjänaravlivning eller slakt. Och flertalet kan inte hitta någon som utför tjänsten till det priset.

Fast vad folk använder sig av är olika på olika platser. De hästägare jag har i min omgivning skulle aldrig betala upp till 6000:- (eller vad det kostar) för att fixa en avlivning. Att folk använder sig av lantbrukstjänst beror nog oftast på att de inte vet något annat sätt. Förhoppningsvis så är det ju ijnte så ofta man ställs inför problemet.

En annan fördel med lokal nedgrävning är ju också att man får en gravplats som man kan besöka ifall man nu vill ha det.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vi ser på det lite olika. Men har jag 5 hästar och jag kan ge 4 av dessa ett fortsatt bra liv (på bekostnad av den femtes) tycker jag faktiskt att det är bättre än att döda alla 5 hästarna.

Jag saknar ord, fy sjutton hur kan man bara räkna så.


Så illa tror jag nog inte det är. Går det bra första året kan man nog räkna med att det är bra ägare. Senskulle det gå illa senare så har ju ändå hästen fått nogon/några år extra jämfört med direkt avlivning.
Ja man kan räkna med att det är bra köpare efter ett år, men att tro att 100% blir kvar hos köparen är optimistiskt. Därför räknar jag kallt med att så där en 20% säljs varje år, det är troligen lågt räknat.



Skulle jag gissa så är det nog för mindre än 5% av hästarna som det går så illa att en avlivning hade varit bättre.
Skakar på huvudet, att tro att 80% får det bra är optimistiskt men det finns en viss realism, att tro att 95% klarar sig bra är en utopi.

Det förklarar ditt engagemang, tror man verkligen att 95% av "gratishästarna" får det bra så lever man med ögonbindel i en skyddad miljö.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast vad är anledningen att de skulle vägra att under kontrollerade former avliva en häst, särskilt ifall ni är vänner. Visst kan misstag ske, men för en van jägare borde det inte vara ett problem att sätta kulan rätt ifall hästen är still. Vid de tillfällen jag sett avlivningar så har det gått mycket lugnt och värdigt till och hästen har inte anat någonting.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag saknar ord, fy sjutton hur kan man bara räkna så.

Jag tycker det är värre att med berått mod döda 5 hästar ifall man tror att 4 av dem skulle få ett fortsatt bra liv.


Skakar på huvudet, att tro att 80% får det bra är optimistiskt men det finns en viss realism, att tro att 95% klarar sig bra är en utopi.

Det förklarar ditt engagemang, tror man verkligen att 95% av "gratishästarna" får det bra så lever man med ögonbindel i en skyddad miljö.

Jag skrev att får det så pass bra att det är bättre än avlivning. En häst som får gå i en frimärkshage hela dagarna har det inte bra enligt mig. Men den har det ändå så pass bra att det är bättre än avlivning. Du borde läsa lite noggrannare vad jag skriver.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast vad folk använder sig av är olika på olika platser. De hästägare jag har i min omgivning skulle aldrig betala upp till 6000:- (eller vad det kostar) för att fixa en avlivning. Att folk använder sig av lantbrukstjänst beror nog oftast på att de inte vet något annat sätt. Förhoppningsvis så är det ju ijnte så ofta man ställs inför problemet.

En annan fördel med lokal nedgrävning är ju också att man får en gravplats som man kan besöka ifall man nu vill ha det.

Jag tror snarare att huvudskälet för att folk betalar vitt är för att hästen är försäkrad och man måste ha papper på att den är avlivad för att få ut pengarna.
 
Sv: Varför avliva hästen?

En död häst lider inte, därför avlivar jag om det inte är stor chans att hästen får det bra.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är väl det här som är det stora problemet. Kan man få ihop 20 hästar på en timme så betyder det ju att hästägarna i princip skiter i vem de säljer till..

Problemet är väl att väldigt många travhästägare inte är hästfolk..fast det hade du väl koll på?
Att hästen som "inte håller måttet" står i träning och det är då tränarens uppgift att hitta nya hem.
Att tränaren då tror på vad Hulda i Närke säger tyvärr...
Att det pågår en ny typ av verksamhet där väldigt lättförtjänta pengar ingår med i stort sett noll risk/straff..

Jag menar..krasst sett, så skulle det kunna vara du som är en bulvan då det låter så här...
Säkerligen vill du att jag nu förklarar mig.
Att bulvanen är EXAKT tvärtemot vad man skulle kunna tro.
Att bulvanen är en snäll och godtrogen människa som aldrig i livet skulle kunna avliva en frisk häst.
Att hon har fina hagar och stora boxar..
Skapligt hus och frän bil.
Hon kan komma med både hund och barn för att titta.
Hon kan vara jättenoga med fodervärdsavtal, vilja veta om vaccineringar och rådfråga om avel.

Du är som klippt och skuren för att vara bulvan ;)



Personligen tycker jag att hästhållning som bygger på att hästen står i en frimärkshage då den inte står i boxen (med undantag av eventuellt en timmes arbete) är rent djurplåger. Jag fattar inte hur du kan försvara sådan hästhållning. Jag tror säkert att de får bra mat och så, men hästar behöver få röra sig själva och kunna umgås med andra hästar.

Det finns tyvärr massor med ridskolor som har dessa tragiska storboxar som hagar.

Jag försvarar inte hästhållningen men påvisar att den finns i dom exklusiva ridhästkretsarna där hästhållningen sköts i övriga punkter..
Lägg märke till att jag skriver övriga punkter...


Läste vidare här och om jag inte missuppfattat så tror du att 80 procent hamnar rätt.
Nog menar du väl tvärtom?
Av travarna så är det nog enbart 20 procent som hamnar "rätt"

Och så har du skrivit att om du har 5 hästar så offrar du gärna en av dom till ett helvete om dom övriga 4 får det bra.
Alltså chansar du vad jag förstår.

Det gör inte vi.
Av 5 möjliga så är risken mycket stor att 4 får ett helvete.
(om man nu inte lånar ut till grannen 100 meter bort så att man har full kontroll)


AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Och så har du skrivit att om du har 5 hästar så offrar du gärna en av dom till ett helvete om dom övriga 4 får det bra.
Alltså chansar du vad jag förstår.

Det gör inte vi.
Av 5 möjliga så är risken mycket stor att 4 får ett helvete.
(om man nu inte lånar ut till grannen 100 meter bort så att man har full kontroll)


AM

Du är optimist, på sikt är det nog tyvärr ännu färre av travhästarna som får det bra.

KL
Och för varje man häst man tar bort så ger man de överlevande en lite större chans till ett värdigt liv.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Att gräva ner en hästkropp långt ute i skogen ställer inte till med någon skada. Bonden lär inte vilja förstöra sitt eller sina grannars dricksvatten.

Måste ju säga att du är en märklig människa.
Du uppmanar hästfolk att ta närmaste bonde till att avliva för 500 kronor och sen gräva ner i skogen?

Ganska olaglig verksamhet. Men det vet du väl??

Om någon i vårt distrikt skulle pyssla med sånt så tar det inte lång tid förrän det kommer i dager. Med allt vad det innebär.
Att gräva ner utan tillstånd är väl kanske inte den mest genialiska idéen.

Fast jag vet att många gör som du säger och kanske gör.

Vilket jag påvisat flera gånger då passtvånget infördes.
För att inte tala om vad det kostar för destruktion...

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är ju aldrig absolut säkert att hästen står still. Och att träffa 100 % exakt rätt med ett jaktvapen är svårt även om man är en duktig skytt under bra förutsättningar.
De anser helt enkelt att medför för stora risker att göra det och det har jag full respekt för att de gör.

Att jag är vän med dem gör ju inte att det blir färre risker för det.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tror snarare att huvudskälet för att folk betalar vitt är för att hästen är försäkrad och man måste ha papper på att den är avlivad för att få ut pengarna.

Och där föll en stor del av travarna bort då dom knappt går att försäkra..

AM
 
Sv: Varför avliva hästen?

Edit : Oups skulle vara till Melina

En van jägare har säkerligen inga problem att döda en häst på ett skott.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tror snarare att huvudskälet för att folk betalar vitt är för att hästen är försäkrad och man måste ha papper på att den är avlivad för att få ut pengarna.

Knappast. Billiga hästar är svåra att försäkra och hästar över en viss ålder går inte att teckna en ny försäkring på överhuvudtaget. Och de som går att försäkra går endast att försäkra för veterinärvårdskostanader upp till ett lågt pristak = du får inte en endaste ynka liten krona den dagen hästen är död.

Anledning till att man betalar vitt är att det är LAGLIGT.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag talade generellt och inte om billiga hästar, beklagar att jag var otydlig.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det kan den absolut. Men det behöver ju inte per automatik betyda att den vill göra det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 119
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 963
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp